Permalänk
Inet

Betatesta nya Inet.se! v2

Strax innan jul gjorde vi vårt första externa betatest för våra absolut viktigaste användare här på Sweclockers, vi fick många bra synpunkter vilket vi är enormt tacksamma för! (Länk till tråden)

En hel del av det som framkom är åtgärdat, mest fokus har lagts på tekniken bakom för att öka upp prestandan och omarbeta hur trädstrukturen fungerar. Som vi nämnde tidigare så är den stora skillnaden att sidan nu är responsiv och ska vara enklare och bättre att använda på en mobil enhet med touchskärm.

Tanken är nu att nya sajten kommer vara live hela tiden men löpande uppdateras så ni kommer kunna följa utvecklingen, skulle det vara så att sidan inte svarar (500-fel) beror det på att uppdatering sker

Vi har fortfarande en hel del saker som inte är färdig, men det mesta av grundfunktionaliteten känner vi börjar sitta.

Detta är lite av det vi fortfarande håller på med:
- Kosmetiska justeringar samt texter/knappar
- Vissa sidor har fortfarande lång laddtid, vi jobbar på att få en bättre fungerande servercache.
- Infosidorna är inte klara
- Mina sidor är inte klara
- Kassan ska omarbetas aningen
- Hur filtret visas ska omarbetas aningen
- Möjlighet att byta till desktopläge från mobil
- Överlag möjlighet att individuellt anpassa om populära produkter, recensioner och så vidare ska visas eller om du som användare bara vill se produktlistan.

Vad vi önskar synpunkter på
- Funktionsmässiga buggar
- Någon som du som användare inte förstår
- Om det är något du tycker är bättre med den gamla sidan än den nya

Välkommen att testa den nya sajten och för dig som köper något på den skickar vi med en liten godbit!

Länk till nya sajten: http://new.inet.se

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag gillar det.

Permalänk

Varför ska ni skaffa en ny version av eran gamla sajt? Tyckte den äldre fungerade perfekt

Permalänk
Inet

Tack, vi gillar också den gamla men känner att vi saknade möjligheten till responsiv teknik, det vill säga att kunna anpassa innehållet lite beroende på vilken typ av enhet du surfar från. Många pratar idag om "mobile first" men vi anser fortfarande att vanliga skrivbordsläget är viktigast men ville förbättra ordentligt för dom som surfar på en mobil eller surfplatta.
Vad som varit viktigt är att funktionsmässigt är allt i princip samma som på gamla sidan men med lite uppdaterad design och vi jobbar med nya tekniker vilket möjlighet att vi kommer kunna vidareutveckla funktioner för användarna på ett helt annat sätt än tidigare!

Skrivet av xBumbiBjörn:

Varför ska ni skaffa en ny version av eran gamla sajt? Tyckte den äldre fungerade perfekt

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

@Inet:

"Fyndhörnan Ringön" & "kampanjer" flikarna gått upp i rök, hur hittar man dit på nya sidan ?

samt bilden på "fraktfritt-sweclockers" är sönder för mig

edit: på sidor med listade produkter så klipper sidan i knappen "jämför"
lite mindre padding left/right på knappen vore bättre, eller ändra bredden på
"@media screen and (min-width: 768px) .pli-table .pli-cell.pli-compare-size" till width: 4.5%;

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Inet:

Tack, vi gillar också den gamla men känner att vi saknade möjligheten till responsiv teknik, det vill säga att kunna anpassa innehållet lite beroende på vilken typ av enhet du surfar från. Många pratar idag om "mobile first" men vi anser fortfarande att vanliga skrivbordsläget är viktigast men ville förbättra ordentligt för dom som surfar på en mobil eller surfplatta.
Vad som varit viktigt är att funktionsmässigt är allt i princip samma som på gamla sidan men med lite uppdaterad design och vi jobbar med nya tekniker vilket möjlighet att vi kommer kunna vidareutveckla funktioner för användarna på ett helt annat sätt än tidigare!

Och om man vill beställa något med SweClockers frifrakt, hur gör ma ndå?

Permalänk
Medlem

Ett par grejer som slår mig direkt:

Det är irriterande att listan med produkter i en viss kategori inte laddas fullständigt direkt när jag sitter på datorn och vill kunna scrolla med fönstrets scrollbar eller använda densamma för att bedöma hur lång sidan är. På en pekskärm tror jag inte att jag hade reflekterat över det ens.

Jag skulle vilja kunna visa produktlistan utan bilder så att varje rad blir tunnare. Ett kompaktläge skulle idealiskt vara en enda rad per produkt så att många får plats samtidigt på skärmen. Nu finns inte motsvarande på den gamla sidan heller men där är varje rad mindre så behovet finns inte riktigt. För egen del så vill jag antingen se en kompakt lista där bilderna är ointressanta eller ett rutnät där bilderna syns riktigt tydligt. Ett mellanting är inte bra på något.

Jag vet inte om jag gillar att filtret täcker hela mobilskärmen direkt när en produktlista laddas. Visserligen använder jag oftast filtret men det ser tråkigt ut. Skulle sidan kunna komma ihåg om jag dolt filtret tidigare och fortsätta köra som jag valde att ha det senat?

Att kundvagnen visas som en popup utan en länk för att faktiskt öppna den "på riktigt" är jag inte heller riktigt såld på. Kanske mest en vanesak.

Och så en generell åsikt som gäller i princip alla responsiva sidor jag sett hittills: Informationstätheten är för låg. Det är för mycket luft överallt. Då kör jag ändå en liten telefon på ynka 4,5" som pressar ihop sidan lite. Att bara kunna se 6 produkter i taget på en 1280*720-skärm med dolda skärmknappar är för lite. 10 hade varit mer rimligt. På stationära datorn upplevs sidan riktigt gles. Även med 90 % zoom, något som räddar en del andra responsiva sidor, så är den glesare än den gamla om de läggs sida vid sida. Inte bra.

Så lite positivt då: Sidan har hög igenkänningsfaktor och känns logisk att klicka runt på. Det som var bra på den gamla sidan är fortfarande bra utan för stora doser nytänk som förvirrar.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

"Order nu skickas imorgon! " borde bytas till tex "order till och med XX skickas samma dag. är mer intresserad av att veta sista minuten än när det skickas om en order läggs nu.

varför har ni nummer och email på 2 ställen på samma sida?

nice

denna ruta borde bytas namn på tycker jag. normalt heter den webshop. vilket jag tyckte lät dumt, varav jag klickade på den. tänkte "varför ska jag klicka på webshop om jag nu är på webshoppen?"

acer har ett extra bindestreck

trycker du på sök utan att skriva något så listas detta + varenda kategori ni har. den borde evaluera om du ens söker efter något

att sökknappen är större än rutan stör mig mer än jag vill erkänna

trycker jag på dessa skulle jag vilja komma direkt till kommentarerna. idag är det ingen länk

helt tom sida

en till tom sida

ännu en

trycker du på det röda skickas du till en tom sida

"Här kan du göra felanmälan/begära återköp." leder till https://new.inet.se/support/OrderList (som för övrigt är tom)

vanliga frågor borde vara skrivna som cookies fliken är, ser väldigt profisionellt då. inte som de är nu:

varför kan du inte byta till desktop versionen? eller är jag för dum för att hitta det?

sen känns de även som att varje flik laddar mycket segare än de gör på mainsite. kanske har att göra med den responsiva sidan dock.
allt jag orkar störa mig på just nu

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

När man är på hemsidan (new.inet.se), så står där kontaktinformation i en grå bar längst upp, vilket är bra och lättillgängligt. Där står också "Order nu skickas imorgon!", vilket jag antar är korrekt svenska och de flesta förstår säkert vad som menas. Men själv behövde jag några sekunder för att förstå. Tycker nästan det ser ut som google-translate varit framme. Kanske skulle ni bygga meningen på ett annat sätt. T.ex. "Order innan kl blabla skickas imorgon". Eller ännu häftigare om ni kunde ha en klocka som tickade ner t.ex. "Order inom 1H24M skickas imorgon!".

Om det är bättre eller ens värt att lägga en tanke på låter jag er avgöra.
Fin sida för övrigt!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Snygg sida och skön mobil sida också, nu har man ingen ursäkt för att inte beställa på resande fot

Permalänk

Snyggt gillar!
Men bara jag som tycker de borde finnas åtminstone en "top 10 populära" bland rubriker man går in på?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Vid en snabb överblick så tycker jag att ni ska jobba in några fler färger, jobba mer med kontraster för att framhäva de element som är viktiga (banners, kampanj etc). Ser i övrigt rätt cleant ut.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Hänger också upp mig på meningsuppbyggnaden på "Order nu skickas imorgon!"

Skriv ut hela meningen som "Lägg din order nu så skickas den idag!" eller "Lägg din order nu så skickas den imorgon!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Och om man vill beställa något med SweClockers frifrakt, hur gör ma ndå?

Verkar inte gå att söka men här är en länk: https://new.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers
Går att lägga till i kundvagnen och så men vet inte om den fungerar i praktiken dock. (tror den ska fungera)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

När det gäller mobilsidor vill jag gärna ha möjligheten att byta till desktopsidan. Jag stör mig jättemycket på sidor som inte har den möjligheten.

Filtrering kunde ligga till höger om produkterna när man sitter på en 16.10/16:9 skärm och har mycket plats horisontellt men lite plats vertikalt.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inet

Den hittar du här, dock är bilden "trasig just nu"

Fraktfritt Sweclockers

Skrivet av xBumbiBjörn:

Och om man vill beställa något med SweClockers frifrakt, hur gör ma ndå?

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Vid en närmare koll så ser jag en hel del missar som man borde kunnat undvika, som rent utsagt är onödigt för ett företag med ert förtroendekapital. Nu vet jag ju inte vilken byrå ni anlitar, eller om ni rent av snickrar lite in-house (man får lite den känslan..). Hur som helst skulle jag rekommendera ert team att ta in en e-handelsexpert, typ Urban Lindstedt (http://uppkopplat.se/forelasare/) och köra en halv/heldags-workshop. Mycket nyttigt! Har anlitat han i projekt där han bidragit med många goda idéer.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Inet

Vi ska omarbeta den texten, försökt korta ner den men kanske får tänka om och köra två rader så det blir bättre.

"Beställ nu - skickas idag"
"Beställ nu - skickas imorgon"

Den styrs på tidpunkt.

Skrivet av Killmaster:

Hänger också upp mig på meningsuppbyggnaden på "Order nu skickas imorgon!"

Skriv ut hela meningen som "Lägg din order nu så skickas den idag!" eller "Lägg din order nu så skickas den imorgon!"

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Vi ska omarbeta den texten, försökt korta ner den men kanske får tänka om och köra två rader så det blir bättre.

"Beställ nu - skickas idag"
"Beställ nu - skickas imorgon"

Den styrs på tidpunkt.

Detta var bra alternativ!

Permalänk
Inet

Det stämmer att vi gör allt in-house, vi är som sagt överlag relativt nöjda med vår gamla sida vilket även många kunder tycker, alltid svårt att förändra och förnya. Tanken är att få ett väl fungerande ramverk som vi sedan kan justera in efter konstens alla regler så vi får en levande sida som hela tiden finjusteras och utvecklas med funktioner som efterfrågas hos våra användare och vi kommer låta gamla sidan leva vidare parallellt tills vi och våra kunder är nöjda med den nya!

Sen tror vi att användarna här på Sweclockers är minst lika bra experter som Urban så vi börjar här!

Skrivet av spinxen:

Vid en närmare koll så ser jag en hel del missar som man borde kunnat undvika, som rent utsagt är onödigt för ett företag med ert förtroendekapital. Nu vet jag ju inte vilken byrå ni anlitar, eller om ni rent av snickrar lite in-house (man får lite den känslan..). Hur som helst skulle jag rekommendera ert team att ta in en e-handelsexpert, typ Urban Lindstedt (http://uppkopplat.se/forelasare/) och köra en halv/heldags-workshop. Mycket nyttigt! Har anlitat han i projekt där han bidragit med många goda idéer.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Gillar den nya designen, dock något som jag saknar (och saknar på er befintliga sida) är möjligheten att filtrera på butik och lagerstatus. Om jag behöver något akut så vore det fint att kunna se vad som finns i lager utan att behöva "hovra" med musen över lagerstatusen på varje produkt i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Det stämmer att vi gör allt in-house, vi är som sagt överlag relativt nöjda med vår gamla sida vilket även många kunder tycker, alltid svårt att förändra och förnya. Tanken är att få ett väl fungerande ramverk som vi sedan kan justera in efter konstens alla regler så vi får en levande sida som hela tiden finjusteras och utvecklas med funktioner som efterfrågas hos våra användare och vi kommer låta gamla sidan leva vidare parallellt tills vi och våra kunder är nöjda med den nya!

Sen tror vi att användarna här på Sweclockers är minst lika bra experter som Urban så vi börjar här!

Det är en god idé! Vi här på forumet bör ju ändå ha en hyfsad kollektiv kompetens Men samtidigt bör man se vad statistiken säger (siffror ljuder sällan) och inte alltid gå på några individers tycke och smak. Men det fixar ni nog! Lycka till!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Där står också "Order nu skickas imorgon!", vilket jag antar är korrekt svenska och de flesta förstår säkert vad som menas

Nej, det är inte korrekt. Usch för svengelska.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Inte kursiv text i menyn tack. Annars verkar det topp.

Permalänk
Medlem

När man för muspekaren över jämför-knappen verkar den inte kunna bestämma sig om den ska visa stopp-tecknet eller textrutan. Ganska jobbigt för användaren när den växlar fram och tillbaka hela tiden så det blir svårt att se vad som står.

Upptäckte att har man muspekaren helt stilla på knappen visas då ett av alternativen, men i praktiken är det ju sällan man faktiskt har muspekaren så stilla. Själv hade nog föredragit om bara texten visades.

För övrigt ser det också ut som knappen är pytte-lite kapad från höger. Den mörkare ramen tar slut där.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Inet

Tack återigen för all feedback, en hel del av det som kommit upp är nu åtgärdat,

1. Filter går att minimera.
2. Ikoner och namn på Topp 30, Recensioner och Nya produkter.
3. Uppdaterade texter.
4. Justering av marginaler och fontstorlekar.
5. Badge för inloggad.
6. Uppdaterat utläsningen av specifikationer.
7. Uppdatering av Skapa/Spara kundvagn
8. Cache optimerad men kräver kontinuerligt besökare för att ge effekt.
9. Touchbyte på bilder.
10. Snabbare byte av bilder
11. Byta bilder med pilar i
12. Justering av rubriker i produktlistor.
13. Borttagning av en hel del inaktiverade knappar så vi slipper stopptecken.

Kom gärna mer feedback och önskemål, tack!

Ha en fortsatt riktigt skön helg!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

Det är sällan jag tycker uppdaterade hemsidor är bättre. Ofta verkar butikerna satsa på flashiga sidor, istället för funktion och lättnavigerad hemsida. Men eran nya v2 hemsida ser mycket bättre ut än eran gamla hemsida.

Jag var egentligen inne på swec för att berömma Inet. Tack för att ni finns lokalt i Göteborg med konkurrenskraftiga priser och tillräckligt bra utbud. Kanon när man har lite bråttom att fixa datorn.

Mina sidor osv tycker jag är smidigt för kunderna så man slipper kolla upp när man köpte något senast. Etc var det DDR2 eller DDR3 jag har i datorn? som jag köpte från inet för 4år sen etc. Men är de för dyrt kan jag leva utan den funktionen, som det varit innan.

Permalänk
Medlem

Något jag la märke till är när man ska sortera produkter efter pris, popularitet, betyg etc.
Byter man kategori eller kollar på andra produkter så återställs "sorteringsfiltret" och man behöver sortera på nytt.
Ingen stor grej men med tanke på att den gamla sidan behåller ditt valda filter även när du kollar på andra produkter.
Utöver det så är nya sidan kanon

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Sitter o surfar med iPad air. Jag kan inte zooma in genom att "nypa" sidan som jag kan på de flesta andra sidor.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airwolf:

Mina sidor osv tycker jag är smidigt för kunderna så man slipper kolla upp när man köpte något senast. Etc var det DDR2 eller DDR3 jag har i datorn? som jag köpte från inet för 4år sen etc. Men är de för dyrt kan jag leva utan den funktionen, som det varit innan.

Vad menar du? Orderhistorik har alltid funnits på Inet.