Permalänk
Medlem

Besiktiga bilen med fel

Ska besiktiga min bil nu i början av feb.

Bilen har två hastighetsmätare i instrumentbrädan, en digital och en analog. Den analoga har flippat ur och visar fel medans den digitala är helt korrekt, den digitala är synlig hela tiden precis som den analoga.

Felet med den analoga mätaren är att den kan skutta iväg upp till 140km/h fastän att man kör mellan 0-50km/h.

Kommer den gå igenom besiktning med en fungerande digital hastighetsmätare, men med en synlig och felaktig analog?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Är inte hundra men sålänge du har ett fungerande godkänt sätt att se din hastighet på så borde den gå igenom. Don't quote me on that

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Är inte hundra men sålänge du har ett fungerande godkänt sätt att se din hastighet på så borde den gå igenom. Don't quote me on that

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Bara du har ett sätt att se i vilken hastighet du kör i så borde det räcka.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Är inte hundra men sålänge du har ett fungerande godkänt sätt att se din hastighet på så borde den gå igenom. Don't quote me on that

Skrivet av PointMan:

Jag håller med. Bara du har ett sätt att se i vilken hastighet du kör i så borde det räcka.

Tack för svar! Vore bra om man kunde dubbelkolla detta med en besiktningsman innan själva besiktningen så man vet säkert..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Electrix:

Maila transportstyrelsen och få ett riktigt svar, säger dom att det är ok, skriv ut mailet och ta med till bilprovningen ifall de skulle trilskas!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Electrix:

Maila transportstyrelsen och få ett riktigt svar, säger dom att det är ok, skriv ut mailet och ta med till bilprovningen ifall de skulle trilskas!

Good stuff, har mailat dem nu via deras hemsida. Tack för tipset!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Annars fråga en besiktningsstation dom vet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge:

Det är inte så säkert, vanliga grejer absolut men ovanliga grejer som detta så är det inte så säkert.
Jag har en gång varit kommenderad att fara och ombesikta ett fordon som hade fått underkänt på föregående besiktning för att "prova igen" utan att de hade fixat problemet. Besiktningsmannen var påväg att godkänna problemet för att han inte kunde reglerna kring detta specifika problem så jag var tvungen att säga "Alltså driver du med mig? Inte fan kan du släppa igenom detta, det är trafikfarligt som det ser ut nu." varpå han frågade mig "Vad menar du nu?" så jag förklarade för honom vad problemet var så då gick han och hämtade en kollega som sa att jag hade rätt och fordonet underkändes igen! Denna person hade jobbat med besiktning rätt många år, men ändå hade han inte koll, de är trots allt bara människor de kan omöjligt ha koll på alla specialfall.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Borde funka, men man vet ju inte om du får en riktig petig besiktare..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Jygge:

Det är inte så säkert, vanliga grejer absolut men ovanliga grejer som detta så är det inte så säkert.
Jag har en gång varit kommenderad att fara och ombesikta ett fordon som hade fått underkänt på föregående besiktning för att "prova igen" utan att de hade fixat problemet. Besiktningsmannen var påväg att godkänna problemet för att han inte kunde reglerna kring detta specifika problem så jag var tvungen att säga "Alltså driver du med mig? Inte fan kan du släppa igenom detta, det är trafikfarligt som det ser ut nu." varpå han frågade mig "Vad menar du nu?" så jag förklarade för honom vad problemet var så då gick han och hämtade en kollega som sa att jag hade rätt och fordonet underkändes igen! Denna person hade jobbat med besiktning rätt många år, men ändå hade han inte koll, de är trots allt bara människor de kan omöjligt ha koll på alla specialfall.

Nu blir jag nyfiken, vad handlade det om?

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

@Calsoe:

Draganordning på lastbil, så anledningen att jag sa ifrån är att konsekvenserna kan bli så stora med tunga fordon.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Teoretiskt sett så ska det går bra, bara att du kan se vilken hastighet du är i. Däremot kan jag personligen rekommendera dig att åtgärda felet. Förr eller senare kanske du ska sälja bilen eller liknande. Tycker du att det är för dyrt att åtgärda så kan du se om en annan privat mekaniker kan fixa problemet för mindre peng men dock så har du ingen garanti.