Vinn nätagg från Seasonic

Regeringen planerar införa åldersgräns på sociala medier

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blir väl bara att de ljuger om sin ålder som vanligt för att kringgå eventuella spärrar.

I princip tycker jag det ändå är bra, men vad klassas som "sociala medier"?
Hela internet är väl ett socialt media?

Först gör dom Facebook så familje vänligt som möjligt genom att censurera bort allt "naket" eller "stötande material" men nu ska dom alltså förbjuda yngre att skaffa konton där, kommer dom då lyfta censuren och göra det till en "vuxen" mötesplats och om inte vad är den egentliga målgruppen, eller ska det förbli en generisk skryt sida där alla går på tå för att inte uppröra eller förarga någon. Dessa åldersgränser gör ju bara att kidsen hittar nya communities som kanske inte alls har samma kontroll som facebook, nä varför ska inte familjen kunna hålla kontakten på facebook tycker jag är riktigt dumt, det är ju ändå en familje anpassad mötesplats för både gamla och unga, det är ju enklare att hålla koll på barnen om man vet vart dom är, sedan bör regering hålla sig borta från allt vad teknik och internet gäller dom vet inget om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast i det här fallet handlar det ju inte om att staten springer en enskild intressents ärenden, så som i upphovsrättsfallen och liknande. Ingen skulle ju vinna något ekonomiskt på om barn hålls ute från sociala medier, utan snarare lär vi se om reklamnissarnas lobbygrupper kommer gapa om detta eller ej.

Jag är för att staten bryter in när det gynnar människor, men jag är mot att staten bryter in när det gynnar företag, så för mig finns det inte riktigt den gråzonen.

Det är Ok att tycka olika Är nog en smula mera höger än dig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sätt åldersgränsen till 90+ så hade jag blivit gladare iaf... (nej, jag är inte över 90...).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad vitsen med detta ska vara, det kommer inte ju inte vara någon som bryr sig ändå. Ungefär som genidraget att förbjuda vissa domännamn för piratebay. Varför ska vi ha gamla senila drakar som sitter och fattar beslut om saker de har noll och ingen koll på?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag är väldigt nyfiken på hur de tänkte att detta skulle kunna efterföljas rent praktiskt?

Enkelt!
Webkameran på datorn spelar in ala sessioner och skickar filerna till Polisen, Säpo, FRA mfl och skatteverket för säkerhets skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förstår inte vad vitsen med detta ska vara, det kommer inte ju inte vara någon som bryr sig ändå. Ungefär som genidraget att förbjuda vissa domännamn för piratebay. Varför ska vi ha gamla senila drakar som sitter och fattar beslut om saker de har noll och ingen koll på?

Precis dom bör hålla sig till sitt jobb som går ut på att ljuga bäst framför folket, teknik och regeringar har aldrig gått ihop, inte för att dom är särskilt kunniga på något förutom att prata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Först gör dom Facebook så familje vänligt som möjligt genom att censurera bort allt "naket" eller "stötande material" men nu ska dom alltså förbjuda yngre att skaffa konton där, kommer dom då lyfta censuren och göra det till en "vuxen" mötesplats och om inte vad är den egentliga målgruppen, eller ska det förbli en generisk skryt sida där alla går på tå för att inte uppröra eller förarga någon. Dessa åldersgränser gör ju bara att kidsen hittar nya communities som kanske inte alls har samma kontroll som facebook, nä varför ska inte familjen kunna hålla kontakten på facebook tycker jag är riktigt dumt, det är ju ändå en familje anpassad mötesplats för både gamla och unga, det är ju enklare att hålla koll på barnen om man vet vart dom är, sedan bör regering hålla sig borta från allt vad teknik och internet gäller dom vet inget om det.

Facebook har väl sedan länge 13-års gräns? Sedan fattade jag som att det fanns en öppning i lagförslaget att tillåta yngre barn om de har föräldrarnas godkännande men jag kanske missförstod det. Sedan har jag ingen åsikt om just facebook. Det är väl upp till var och en om man vill vara med där eller inte. Gillar man det inte så låt bli då. Man kan hålla kontakt genom att ringa varandra som man gjorde förr...

Permalänk

Med tanke på hur sociala medier ser ut idag så tycker jag snarare att man borde införa en övre åldersgräns. Så mycket folk gnäller på diverse medier är ju helt sinnes.
Folk anklagar allt möjligt för att Sverige går åt fel håll. Jag påstår snarare att det är sociala mediers fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Alla måste ha biometriutrustning som verifierar vem man är för att få tillgång till internet överhuvudtaget! Eller inte...

Räcker med ett inplanterat chip i handen, och en sensor vid datorn/telefonen, I stil med e-leg.
Tänk RFID/NFC, med en skvätt 1984.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, sen gick den upp igen rätt snart (tillfällig svacka, innan lagen glömdes bort).

Tror jag inte hört på bra länge någon som åkt dit på fildelning.

Men vist denna "lag" lär i alla fall hämma något, men inte mycket. Tror Facebook som exempel har 13 års gräns (om jag inte har fel nu eller ändrat det). Idag så är det ju nästan krav på att ha ett socialt konto för barn och unga (för det är så dom umgås idag oftast).

Tvärtom, den gick upp något, men har aldrig kommit upp igen till nivån före lagen gick igenom.

Mycket är en otroligt relativ term. Den vanliga Svenssonföräldern kommer definitivt lägga mer tid på att kolla upp sina barn och deras vanor på internet om det är förbjudet enligt lag att de ska vara där. Facebooks egen gräns är inte samma som en svensk lag och kan därmed inte heller jämföras.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Så något likt bankid för att logga in på vissa sidor i framtiden?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tänk om man var tvungen att använda bankID varje gång man skapade ett konto på facebook, twitter etc. Då skulle dom kunna hålla koll på ens ålder

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tvärtom, den gick upp något, men har aldrig kommit upp igen till nivån före lagen gick igenom.

Mycket är en otroligt relativ term. Den vanliga Svenssonföräldern kommer definitivt lägga mer tid på att kolla upp sina barn och deras vanor på internet om det är förbjudet enligt lag att de ska vara där. Facebooks egen gräns är inte samma som en svensk lag och kan därmed inte heller jämföras.

I detta fallet handlar det dock inte om att förbjuda någon, utan krav på hur data samlas in på minderåriga.
Finns massor med föräldrar som låter 10 åringar köra 15/18 års gränsspel. Så en lag lär inte få föräldrar mer vakna på det "okända/mystiska" nätet.

Torrent trafik tar fortfarande upp väldigt stor del i bredbandstrafiken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

13 kan jag köpa, men 16 är lite väl högt. Annars leder det bara till att de flesta föräldrar inser att deras 15-åring kan hantera internet (samt några som inte bryr sig, som alltid), medan några enstaka barn hamnar utanför eftersom deras föräldrar stirrar sig blinda på siffran. Händer redan idag vid Facebooks egna 13-årsgräns, men där kan det ändå finnas en poäng. Det finns dock ingen mening med att ha gränsen mycket högre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I detta fallet handlar det dock inte om att förbjuda någon, utan krav på hur data samlas in på minderåriga.
Finns massor med föräldrar som låter 10 åringar köra 15/18 års gränsspel. Så en lag lär inte få föräldrar mer vakna på det "okända/mystiska" nätet.

Torrent trafik tar fortfarande upp väldigt stor del i bredbandstrafiken.

Absolut tar torrent upp en stor del, poängen var att den inte tar upp lika mycket som innan lagen. Den gav alltså en permanent effekt.

Ja, som det står i artikeln så finns det ju svängrum gällande att föräldrar ska tillåta barnen vara på sociala medier. Vi får helt enkelt se hur riksdagen bestämmer. Oavsett vilket blir det intressant att följa utvecklingen, för i mina ögon är sociala medier för folk under 13 totalt värdelöst och grunden för väldigt mycket problem, problem som helt enkelt inte fanns innan smartphones och sociala medier. Den typen av mobbning jag har sett på den grundskola jag jobbar på via sociala medier är helt absurd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam

Finns ju en del som råkat riktigt illa ut, tycker nog att detta är ett ganska bra förslag.
Fördelen med 16 år är att de då lämnat grundskolan, det är lite mer laglöst där än i gymnasiet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

Hoppas sweclockers följer exemplet och inför artonårsgräns. Minst.

...allvarligt talat - ibland tar man sig bara för pannan och undrar om inte politikerna har något viktigare att sysselsätta sig med. Att införa lagar och bestämmelser som inte kommer efterlevas och det inte finns något syfte med mer än att befästa kontrollsamhället de försöker skapa ett steg i taget är bara idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Med tanke på hur sociala medier ser ut idag så tycker jag snarare att man borde införa en övre åldersgräns. Så mycket folk gnäller på diverse medier är ju helt sinnes.
Folk anklagar allt möjligt för att Sverige går åt fel håll. Jag påstår snarare att det är sociala mediers fel.

+1

Facebook är pinsamt ytligt, värre än aftonbladet. Vill man förstöra sin hjärna är det bara att hänga på facebook ett par timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

Är väl inte svårt att se viss nytta med detta egentligen men oavsett eventuellt svängrum, med föräldrars tillåtelse, så undrar man ju hur det är tänkt att fungera rent praktiskt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tycker det kommer bli intressant att se hur detta ska införas och följas upp. Sen varför stadsstaten Sverige ska styra allt i minsta detalj kan ju diskuteras i evigheter.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Avstängd

EU, EU, EU, bättre att gå ur EU, föräldrar borde ha nog med koll och feedback till sina barn själva och ha vett nog många gånger, än om jag känner båda sorters föräldrar, både de som bokstavligen skiter i deras barn och de som verkligen bidrar till att forma sina barn.
borde va rätt uppenbart att man inte låter sina barn gå in på QQ-sidor som Facebook, oftast så är allting bara glamoröst eller ledsamt när man kollar vänners, bekantas eller familjs väggar, jag har gått ur skiten i alla fall, bättre att skapa en egen positiv bubbla, många som ska ta kort på allt de äter eller bräcka varann eller så, ger mig mer att vara social fysiskt, framförallt mycket roligare även i mitt tycke
Men något som var skoj att hänga på när man var yngre var Lunarstorm och stifta nya bekantskaper som man sen träffade många gånger (inte utan misstänksamhet, o följa vett som att ta med sig någon och träffas på välbefolkade platser, om det inte var kompisars kompisar eller någon lokalbo som man hört kring, än om det oftast bara var övervägande chattkontakter, som MSN (tråkigt när de slog ihop Skype och MSN, de förstörde en stor del i charmen av chattandet och alla ville köra videosamtal och se om man var lika trevlig o förstående att tala med som att skriva med bl a) var underbart till, hade över 1600 kontakter som man satte sig med o skrev eller hade videokonversation med efter skoldagarnas slut som var givande, bidrog till att lära känna individer, hur olika individer agerar samt dela tankar och annat matnyttigt som var givande, samtidigt som man hade några favoriter som man helst ville skriva med varje dag, än om det var synd om en del trasiga personer, men de hjälpte man så gott man kunde då jag är väldigt positiv enligt min omgivning, brukar säga att jag måste va skadad som kan vara så lycklig i ett så trasigt samhälle, men det är bara att "looka another way"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: du får se till att rensa bland vännerna, helt enkelt. Det är inget fel på facebook, det är fel på dina vänner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5
Innehåll: ASUS Z97-A ATX, MSI GeForce GTX 980, Intel Core i7 4790K+Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 8GB CL9 1600 VENGEANCE LP, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Samsung SSD EVO 850-Series.
Skärm: Asus VG248QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

för i mina ögon är sociala medier för folk under 13 totalt värdelöst och grunden för väldigt mycket problem, problem som helt enkelt inte fanns innan smartphones och sociala medier. Den typen av mobbning jag har sett på den grundskola jag jobbar på via sociala medier är helt absurd.

Är det verkligen helt värdelöst?
När jag var 13 år hade jag redan vänner runt om i världen som jag kunde ha konstant kontakt med, tack vare just sociala medier som myspace (Den var rolig), eller phpbb forum.

http://friends.se/fakta-forskning/om-mobbning/statistik-om-mo...
Det är toaletterna och omklädningsrum som är de mest otryggaste platserna. Nätet kommer in på 3:e plats.
Och läser du rapporten, så ser du att mobbning/kränkning genom text och bild (alltså nätet) är endast 10% av all mobbning.

Visst är det hemskt att mobbning sker. Men jag tycker inte att det bör kollektivt bestraffas med åldersgränser på internet (Vilket denna EU Rapport inte är till för, den som skrev artikeln för SVT har last fel.) för sociala medier. För jag anser att det är så många fler positiva saker med det, än det är negativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Tycker det kommer bli intressant att se hur detta ska införas och följas upp. Sen varför stadsstaten Sverige ska styra allt i minsta detalj kan ju diskuteras i evigheter.

Nu var väl detta en EU-förordning som i förlängningen ger medlemsländerna möjlighet att själva bestämma den specifika åldersgränsen. Krasst sett så finns det ju en viss poäng med detta som bl.a. rör datainsamling, mobbing och en del annat.
Sedan tycks det ju inte alls vara frågan om att detaljstyra någonting utan mer att uppmuntra föräldrar att engagera sig i sina barns liv online. Men ja, hur det rent praktiskt ska kunna fungera är ändå lite intressant att följa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mina egna barn har ju instagram, fast det känns inte jättebra alltid (de är 9 och 12 år). Kanske har de kringgått någon åldersgräns, har inte riktigt koll men om det blir lag så blir det ju lättare att säga "det är förbjudet så låt bli". Jag är lite kluven, å ena sidan vill man att de ska lära sig hur internet fungerar men å andra sidan orsakar det problem också.
...

Men Facebook får de inte ha. Det är 13 år som åldersgräns och hur gamla är ni? Fast det kanske är samma på instagram?

Jag som förälder tog 3 minuter till att googla lite på dom där frågorna för mina barn, så besvärligt är det inte att ha lite koll. Sedan har vi gemensamt (föräldrar och barn) lugnt och sansat satt upp regelverk kring sociala medier. Speciellt punktat vår dotter (14) hur resonemanget kring påtryckningar om nakenbilder och liknande kan vara i den åldern. Vi har även fört dialog med barnens vänners föräldrar, ja normalt beteende helt enkelt... för när dom är hemma hos oss så tillåter inte vi att dom sitter och spelar GTA V eller gapa och skrika på varandra/ts/skype. (7,11, 13, 14.5 år)

https://help.instagram.com/154475974694511/
http://surfalugnt.se/
http://www.facebook-faq.se/facebook_tips_rad/facebook_foraldr...
http://jiddr.com/ditt-ansvar-som-foralder/

etc. etc. Det finns mängder med information att tillgå om man vill.

Permalänk
Medlem

Förbud gör bara det hela mer intressant, de dödar elden med bensin i detta fallet. Men det kanske är det de vill.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Tycker detta är fel och det kommer begränsa våran utveckling när det kommer till IT men även annat!
Sverige borde tänka om och inte lagstifta detta. Utan att göra en riktlinje för föräldrar runt om i landet, enligt mig.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är Ok att tycka olika Är nog en smula mera höger än dig.

Så kan det vara. Jag får höra att jag är vänster rätt ofta fast jag vet inte riktigt varför då jag själv gillar saker både från vänster och högerskalan och har röstat PP i de val det varit möjligt, och de blandar och ger ju verkligen. åt olika håll på skalan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Förbud gör bara det hela mer intressant, de dödar elden med bensin i detta fallet. Men det kanske är det de vill.

Du förenklar, var du ute och körde bil enbart för att det är 18års gräns innan du fick det, eller drack sprit, eller rökte, eller kör mot rött med moppen... bara för att det finns förbud och eller att det är åldersgräns? Självklart ligger det något i det du påpekar men som sagt, grovt förenklat / fördummat.

Permalänk
Medlem

Kan bara känna att det här är ännu en sådan där EU grej... Tanken är god, men utförandet är ogenomtänkt och resultatet är i bästa fall existerande...

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)