Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför kontaktade du ens ASUS då?

För att få reda på vad som hände när jag höjde spänning så mycket på NB/SB och vad som fick den skita sig...

Vill ju veta så jag inte gör samma fel igen ..

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Alla slutar köpa Intel CPUs = Intel lyssnar, men det händer inte att folk slutar konsumera.
Idag kan man skita på kunderna.

Problemet är vi som köper det för att ingen annan finns.

Samma sak med förbokning av spel....

Är därför jag väntar på ZEN och sitter kvar på min FX-8350 tills dess. Intel är mångdubbelt bättre än AMD rent prestandamässigt idag, det är ingen tvekan om det. Men det är för mig uppenbart att pengar går före kundens väl i deras ögon och ett sådant företag får ta mina pengar från mina kalla döda händer om de skall ha dem.

Börjar AMD också svulla och svina likt intel får det väl bli VIA antar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För att få reda på vad som hände när jag höjde spänning så mycket på NB/SB och vad som fick den skita sig...

Vill ju veta så jag inte gör samma fel igen ..

Men du skriver ju i samma inlägg att du överklockade för mycket och att du visste det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CE71:

@Ozzed: Jo det är ju en vacker teori. Och i teorin håller jag med, men verkligheten ser tyvärr ganska annorlunda ut. Många som snackar men få som skulle "put one's money where one's mouth is" så att säga...

Skulle Intel gå ut med faktiska tillverkningskostnader för alla deras processorer och sedan låta köparna betala vad de tycker att Intel borde få, hur länge tror du Intel skulle hålla sig från konkurs?

Man vet redan vad en CPU kostar att göra, men du vet inte hela ledet.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Clint Eastwood:

Kallas för ironi. En utdöende konstart i dagens PK-klimat när "kränktaproffsen" växer sig allt starkare...

haha jo, men denna gång trodde jag faktiskt bara att han råkade skriva fel kan ju också bara missat ironin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

SurIntel! Varför kan de inte låta de som vill, leka lite extra med sina CPUs? De tjänar nog bra ändå!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Men du skriver ju i samma inlägg att du överklockade för mycket och att du visste det?

Jo men inte VARFÖR den sluta fungera vid den spänningen och vart någonstans moderkort gick sönder....

DU tror jag felsökte alla kretsar tills jag hitta problemet?

Jag fråga dom för jag ville lära mig.... och sen kunna åtgärda felet jag gjorde, tänkte ju inte precis sluta klocka....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så med andra ord är det helt OK om intel dikterar vilkoren för moderkortstillverkare? Det tycker inte jag. Vill intel ha begränsningar kan de ju börja göra egna moderkort igen. Jag tycker intel ska se det som en ren förmån att de har moderkortstillverkare. Utan moderkort, ingenstans att stoppa processorn liksom.

Fine. Så du ser hellre att Intel börjar tillverka moderkort igen och eftersom andra tillverkare inte vill/ska följa Intels bestämmelser får helt enkelt sluta tillverka moderkort för Intel helt. Vilket resulterar i mindre utbud för oss konsumenter. Känns lite motsägelsefullt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta med RMA har jag funderat på. Borde inte CPU, GPU tillverkarna med flera kunna lagra klockfrekvenserna, spänningarna och temperaturen inne i deras produkter och de sedan kan köra att garantin försvinner vid överklock? Nu är det ej så mycket ledigt minne i en CPU, men högsta värden plus klockslag borde gå att spara. (klockslag kräver självklart att klockan är rätt inställd)
Nu skulle väl detta gå att hacka bort allt annat, vilket kanske gör det meningslöst och skapar mer problem än nytta.

Om jag inte missminner mig har Raspberry Pi sådan funktionalitet, tror den bränner en efuse när den körs out of spec eller något sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Var ju inte otippat, Fel av moderkortstillverkarna att annonsera om att det går att klocka icke K modeller då det inte var tänkta för det. (om de nu har annonserat för det)

De borde ha vetat att Intel skulle fixa detta.

Välkommen till verkligheten - saker kostar olika beroende på prestanda och ändamål, kanske borde ha varit rubriken på nyheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

@Ozzed: Jo det är ju en vacker teori. Och i teorin håller jag med, men verkligheten ser tyvärr ganska annorlunda ut. Många som snackar men få som skulle "put one's money where one's mouth is" så att säga...

Skulle Intel gå ut med faktiska tillverkningskostnader för alla deras processorer och sedan låta köparna betala vad de tycker att Intel borde få, hur länge tror du Intel skulle hålla sig från konkurs?

Antagligen ganska länge för de har en stor "intel gör aldrig fel-fanbase" och ganska många mijarder på banken.

Skrivet av darkstrom:

jag är nyfiken. Hur har Intel begränsat din rätt att använda ditt moderkort?

Om de tvingar moderkortstillverkaren att trycka ut en BIOS-uppdatering som tar bort en funktion från moderkortet, så är det i mina ögon solklart.

Om intel vill ha begränsningar får de väl lägga dem på hårdvarusidan, och sedan ska de enbart hålla käften om någon lyckas ta sig runt, det. Då får de väl komma på ett smartare sätt nästa gång. Lite katt och råtta lek. Det är så det skall vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@tvelander: Ja fast det var ju inte frågan: Frågan är om alla är lika ärliga som dig och frivilligt betalar vad som är rimligt (vinst för företaget) istället för att betala vad de tycker de vill betala (konkurs för företaget).

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Fine. Så du ser hellre att Intel börjar tillverka moderkort igen och eftersom andra tillverkare inte vill/ska följa Intels bestämmelser får helt enkelt sluta tillverka moderkort för Intel helt. Vilket resulterar i mindre utbud för oss konsumenter. Känns lite motsägelsefullt.

Om intels kontrollbehov är viktigare för dem än nöjda kunder så känns det rimligt, ja. Annars kan de ju alltid.. Du vet, vara lite reko och inte gnälla så förbannat när folk kommer på smarta lösningar. Så kan man också göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är dock svårt, för den målgruppen som vi är del av är så mikroskopiskt liten.
En niche-grupp inom en redan liten niche-grupp.
Det kommer göra nästintill noll och nada skillnad för det är inte här pengarna finns.

Det stämmer förmodligen. Dock så kan en väldigt liten del av din kundgrupp stå för en väldigt stor del av dina intäkter. Som exempel så står en väldigt liten del av kunderna i free-to-play-branschen för nära hälften av alla intäkter.

Intel har förmodligen mycket större marginaler på K-modellerna. Det skulle vara intressant att veta hur många icke K modeler det går på varje K-model innan de går jämnt ut i vinst.

Permalänk

@Ozzed: Uppdatera inte bios då?

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av Tilax:

Det stämmer förmodligen. Dock så kan en väldigt liten del av din kundgrupp stå för en väldigt stor del av dina intäkter. Som exempel så står en väldigt liten del av kunderna i free-to-play-branschen för nära hälften av alla intäkter.

Intel har förmodligen mycket större marginaler på K-modellerna. Det skulle vara intressant att veta hur många icke K modeler det går på varje K-model innan de går jämnt ut i vinst.

Skulle snarare säga att deras största kundgrupp är företag i behov av servrar och massiva mängder datorer. Nummer två är nog bärbara enheter. Visst är entusiaster dedikerade men vi är samtidigt en liten målgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Och icke att förglömma så är många av oss "the go to guy" när det kommer till datorer. Av förklarliga skäl rekomenderar jag inte Intel när det skall byggas nytt hos släkt och vänner.

Skrivet av darkstrom:

@Ozzed: Uppdatera inte bios då?

Det kan ju vara så att det finns andra anledningar till att man vill uppdatera. En uppdatering måste innebära en förbättring, inte en försämring som i det här fallet. Tillverkarna borde vägra lägga in det här skräpet. Vad ska intel göra, vägra licensera ut sin sockel till varenda tillverkare? De har ju ingen egen moderkortstillverkning längre så de är i beroendeställning till tillverkarna och borde inte kunna behandla dem såhär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men så är det ju inte. Har du på laglig väg köpt en produkt är den DIN och ingen jävel ska tala om för dig vad du får och inte får göra med den, sålänge du inte gör något olagligt.. Och sist jag kollade är det inte olagligt att överklocka.

Vänta bara... snart kommer industrin med hur tillverkare förlorar på att man kör saker utanför spec och en ny organisation ClockySwede (typ Copyswede) dyker upp och kräver ersättning på all elektronik som du kan missbruka genom att överklocka

Permalänk

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad ni gnäller på, det känns lite som att ni gnäller på intel bara för att dom är stora.

Själv ser jag det så här, min nyinförskaffade dator är mer än dubbelt så snabb, drar mindre än hälften så mycket ström, och var ~40% billigare än min dator som jag köpte för sju år sedan. Jag tycker den utvecklingen är helt fantastisk.

Och sedan så är det väl klart att dom måste markera mot underleverantörer som brukar deras licens och på egen hand förändrar deras marknads strategi? Det är väl inget konstigt med det?.

Är för övrigt ingen fanboy, tycker det är sunt med konkurrens. Men utvecklingen som Intel gjort dom senaste 10 åren är ju brutal.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om intels kontrollbehov är viktigare för dem än nöjda kunder så känns det rimligt, ja. Annars kan de ju alltid.. Du vet, vara lite reko och inte gnälla så förbannat när folk kommer på smarta lösningar. Så kan man också göra.

När % nöjda kunder som kan överklocka en icke K-CPU blir större än % kunder som råkar ut för missnöje pga möjligheten att överklocka samma CPU då kommer du få moderkort som kan göra det också. Du och större delen av användarna på forumet motsvarar inte gemene man.

Om du tror det skulle vara ett problem för intel att börja tillverka moderkort igen så tror du fel.

"Om vi inte får göra som vi vill så får ni göra skiten själva", Svaret blir då från Intel "Fine då gör vi det själva". Tillverkarna är knappast i en position att ställa sånna krav.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Skrivet av enbom:

SurIntel! Varför kan de inte låta de som vill, leka lite extra med sina CPUs? De tjänar nog bra ändå!

Samt att det skulle vara ett bra sätt för nybörjare att lära sig, så de slipper (vara rädd för) bränna prylar för 8k

Permalänk
Avstängd

Var väll väntat då intel säljer K modeller som är identiska som andra cpu utan att skära av en bana och man måste ha extra dyrt moderkort som är sameshit som andra modeller för att inte få dom bios strypta och sätta det i system är inte annat än girighet för kunskapen att låsa pci bussar o.s.v för att kunna köra BCLK eller FSB överklockning som jag som är gammal säger har funnits 15-20år ...nä nästa gång blir det ut med intel skiten och in med AMD ^^

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och icke att förglömma så är många av oss "the go to guy" när det kommer till datorer. Av förklarliga skäl rekomenderar jag inte Intel när det skall byggas nytt hos släkt och vänner.

Det kan ju vara så att det finns andra anledningar till att man vill uppdatera. En uppdatering måste innebära en förbättring, inte en försämring som i det här fallet. Tillverkarna borde vägra lägga in det här skräpet. Vad ska intel göra, vägra licensera ut sin sockel till varenda tillverkare? De har ju ingen egen moderkortstillverkning längre så de är i beroendeställning till tillverkarna och borde inte kunna behandla dem såhär.

Och hur svårt hade det varit för intel att köpa upp valfri moderkortstillverkade då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

När % nöjda kunder som kan överklocka en icke K-CPU blir större än % kunder som råkar ut för missnöje pga möjligheten att överklocka samma CPU då kommer du få moderkort som kan göra det också. Du och större delen av användarna på forumet motsvarar inte gemene man.

Om du tror det skulle vara ett problem för intel att börja tillverka moderkort igen så tror du fel.

"Om vi inte får göra som vi vill så får ni göra skiten själva", Svaret blir då från Intel "Fine då gör vi det själva". Tillverkarna är knappast i en position att ställa sånna krav.

Om det var så att intels moderkortstillverkning var lönsam hade de inte lagt ner. Men sanningen är att produkterna var skit och att de andra låg långt före. Jag tror inte intel skulle vara så dominerande som de är idag om man var tvungen att köra "intel all the way" så att säga.

Skrivet av darkstrom:

Och hur svårt hade det varit för intel att köpa upp valfri moderkortstillverkade då?

Det kan de ju göra om de vill, men bara för att det går med lätthet rent ekonomiskt betyder inte det att kunderna hade sett det med blida ögon. Se bara hur det blev när Pandora köpte upp Rdio t. ex. Kunderna sa tack och hej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir la såhär när dem har sådan dominans på konsumentmarknaden.
Hade dem haft någon riktig konkurans hade det antagligen sett annorlunda ut.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så med andra ord är det helt OK om intel dikterar vilkoren för moderkortstillverkare? Det tycker inte jag. Vill intel ha begränsningar kan de ju börja göra egna moderkort igen. Jag tycker intel ska se det som en ren förmån att de har moderkortstillverkare. Utan moderkort, ingenstans att stoppa processorn liksom.

Skrivet av Ozzed:

Jo det är jättefint på papper. Men det här handlar ju om moderkortet. Jag har köpt ett moderkort som fått en funktion, som sedan intel i slutändan tvingar företaget att ändra på, så att det begränsar min jävla lagstadgade rätt att göra vad fan jag vill med en produkt jag har köpt.

I kapitalismens linda hette det "Kunden har alltid rätt", men det är som bortblåst idag och folk köper det. Vi äger inte det vi äger längre utan vi är brickor i ett spel där tillverkarna gör vad de vill.

Hade det varit 50-talet hade intel frågat sig "Vad vill kunden?" Men nu är det "Hur pressar vi upp vinsten ytterligare lite till?" Det är vidrigt, och det får mig att må riktigt illa. Såhär gör man bara inte. Kunden är helt bortglömd idag i företagens hetsjakt på vinst vinst vinst.

Skrivet av Ozzed:

Och det är precis så det SKA gå till. Asus har jobbat hårt och offrat lite för att förmodligen få dig som kund igen.. Inte som intel som förväntar sig att alla ska köpa och le upp till öronen oavsett vad skit de hittar på. Helt ofattbart för mig att folk försvarar sådant.

Det är JAG som är kund. Det är MINA pengar, och vill någon annan ha dem får de fan BEVISA att de förtjänar dem.

Det här är problemet med alla dina argument. "Intel ska se det som en förmån att de har moderkortstillverkare.", "Det är JAG som är kund.", "Men nu är det 'Hur pressar vi upp vinsten ytterligare lite till?'" och "Kunden har alltid rätt". Du som konsument anser att du har tolkningsföreträde på marknaden över vad som är rätt och fel, och det är ju delvis rätt fint drömlandskap det här med "kunden har alltid rätt" som numer ändrats till det lite mer verklighetstrogna "kunden har alltid rätt att tycka till".

Ska man hårdra det så "utan processor, rätt dyr och värdelöst dörrstopp". Du verkar glömma bort att det är ett samarbete som båda parter tjänar pengar på, och därigenom har Intel en del makt att sätta press på moderkortstillverkaren. Eller tror du att folk köper ett specifikt moderkort från en specifik tillverkare i ett specifikt segment med en specifikt socket för att... vaddå, den har snygga färger? Nej, man köper den delvis för att den går att para med en processor som man anser lämpar sig bäst till ett visst syfte.

Du nämner trams som din lagstadgade rätt att få överklocka med saker som inte var överklockningsmöjliga vid tillverkningstillfället. Det är din lagstadgade rätt att få använda produkten som processor eller sexleksak, och allting som faller in där emellan. Var du en av dem som satte press på moderkortstillverkarna att möjliggöra överklockning på icke K-processorer? Troligtvis inte. Du blev serverad det här på ett silverfat som du nu inte längre kommer få ha, så därför gråter du om kapitalism och lagstadgade rättigheter. Det hör liksom inte ens till i den här diskussionen, hur mycket du än svär. Allt det här rent hypotetiskt naturligtvis, eftersom du inte äger en av dessa processorer.

Intel inser att det finns folk som vill överklocka. Lanserar därför K-modeller som i ärlighetens namn inte är klivet över till personlig konkurs eller fattigdom. Det är inte såpass att det är helt orimliga priser jämfört med icke K-modell. Intel har med andra ord sett att önskemålet och marknaden finns och gått kunderna tillmötes samtidigt som de tjänar pengar på det. Win-win.

Eller som Michael Scott hade sagt, win-win-win.

Skrivet av tvelander:

"Ägandeskap är en fin grej. Men du likaså mannen ovan har ingen grundläggande konsumenträttighet att få överklocka den. "

Rätt att inte överklocka ehhh, kan fortfarande BCLK klocka.

DOM BLOCKAR enbart överklock för att 1 : sälja K cpur som är dyrare 2: att dom vill ha lägre RMA rate på CPUr.

EXAKT samma sak som satans NVIDIA gjorde med låsta BIOS för att för många idioter inte vet hur man klockar.....

Därför köper jag aldrig skit som är låst. för det är mina saker och gör jag sönder dom så är det fan mitt fel.

PROBLEMET är folk utnyttjar det....

Du verkar ju absolut inte läsa eller förstå vad jag säger.

Skrivet av tvelander:

Så då borde det va olagligt att ROOTA sin iPhone då för Apple väljer att låsa dom?
.....

Seriöst nej man borde få göra exakt vad man vill med sina produkter man köper.

Dom låser dom bara för att dom vill inte få RMA avdelningen att jobba + dom vill sälja massa K cpur.

EXAKT samma jävla skit när NVidia låste Laptop överklock för att "IDIOTER vet inte hur man använder det"

Det är okunnighet som skapar dessa saker och folk som RMA'r saker dom själva bränt...

Dom förstör för alla andra.

Om du vill jailbreaka eller roota är väl upp till dig, sen anser jag att om Apple lyckas täppa till alla hål för att förhindra dig från detta så innebär det inte att Apple är jordens avskum och kapitalismens ruttna baksida och att du då i någon form har konsumenträtt att kräva att det ska gå... av den simpla anledningen att du köpte produkten med vetskap att det inte är tanken med den, det är bara en bonus du har fått som ett resultat av deras slarv, som man nu täppt igen. Vad är det som är så himla svårt att förstå?

Skrivet av Tilax:

Suck... det var kul så länge det varade. Intel är likt Nvidia väldigt måna om sina artificiella låsningar och uppdelning av marknaden.

Här har vi ju ett perfekt exempel på hur en logisk och rationell reaktion ser ut. "Det var kul så länge det varade". All heder till dig, Tilax.

Skrivet av darkstrom:

jag är nyfiken. Hur har Intel begränsat din rätt att använda ditt moderkort?

Jag undrar samma sak. Intressant att frågan gått obesvarad. Men den kanske har besvarats nu under all jäkla tid jag spenderat på att argumentera med en vägg

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Problemet är en sur grupp som hörs mer = dålig pr. Problemet är även trista returärenden = sura ÅF och onödiga kostnader.

Med endast K modellen som klockbar är det en liten "jag-chansar" grupp som blir gnällig en stund tills nyheten gått över istället för långvarigt ovanstående. Intel spelar så safe som möjligt i ett pest eller kolera fall. Återigen gissar jag bara.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om det var så att intels moderkortstillverkning var lönsam hade de inte lagt ner. Men sanningen är att produkterna var skit och att de andra låg långt före. Jag tror inte intel skulle vara så dominerande som de är idag om man var tvungen att köra "intel all the way" så att säga.

Det kan de ju göra om de vill, men bara för att det går med lätthet rent ekonomiskt betyder inte det att kunderna hade sett det med blida ögon. Se bara hur det blev när Pandora köpte upp Rdio t. ex. Kunderna sa tack och hej.

Jämförde du nu Intel mot Pandora? På riktigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Det här är problemet med alla dina argument. "Intel ska se det som en förmån att de har moderkortstillverkare.", "Det är JAG som är kund.", "Men nu är det 'Hur pressar vi upp vinsten ytterligare lite till?'" och "Kunden har alltid rätt". Du som konsument anser att du har tolkningsföreträde på marknaden över vad som är rätt och fel, och det är ju delvis rätt fint drömlandskap det här med "kunden har alltid rätt" som numer ändrats till det lite mer verklighetstrogna "kunden har alltid rätt att tycka till".

Ska man hårdra det så "utan processor, rätt dyr och värdelöst dörrstopp". Du verkar glömma bort att det är ett samarbete som båda parter tjänar pengar på, och därigenom har Intel en del makt att sätta press på moderkortstillverkaren. Eller tror du att folk köper ett specifikt moderkort från en specifik tillverkare i ett specifikt segment med en specifikt socket för att... vaddå, den har snygga färger? Nej, man köper den delvis för att den går att para med en processor som man anser lämpar sig bäst till ett visst syfte.

Du nämner trams som din lagstadgade rätt att få överklocka med saker som inte var överklockningsmöjliga vid tillverkningstillfället. Det är din lagstadgade rätt att få använda produkten som processor eller sexleksak, och allting som faller in där emellan. Var du en av dem som satte press på moderkortstillverkarna att möjliggöra överklockning på icke K-processorer? Troligtvis inte. Du blev serverad det här på ett silverfat som du nu inte längre kommer få ha, så därför gråter du om kapitalism och lagstadgade rättigheter. Det hör liksom inte ens till i den här diskussionen, hur mycket du än svär. Allt det här rent hypotetiskt naturligtvis, eftersom du inte äger en av dessa processorer.

Intel inser att det finns folk som vill överklocka. Lanserar därför K-modeller som i ärlighetens namn inte är klivet över till personlig konkurs eller fattigdom. Det är inte såpass att det är helt orimliga priser jämfört med icke K-modell. Intel har med andra ord sett att önskemålet och marknaden finns och gått kunderna tillmötes samtidigt som de tjänar pengar på det. Win-win.

Eller som Michael Scott hade sagt, win-win-win.

Det är helt enkelt olika sätt att se det. Jag har fortfarande min lagliga rättighet att inte köpa en produkt jag inte är nöjd med, och i det här fallet hade jag nog hävdat den rätten. Det är snarare intel som vill göra kunderna och leverantörerna till sina små bitchar så att du snackar om att jag vill ha saker på silverfat är ju bara tramsigt. Att få göra vad man vill med sina egna produkter är ingen lyx, det ingår i äganderätten. Att intel och andra vill få oss att tro att de är änglar när de snällt ger oss sådant vi hela tiden haft rätt till är bara tragiskt, och ännu mer tragiskt blir det när folk köper deras argumentation.

Skrivet av darkstrom:

Jämförde du nu Intel mot Pandora? På riktigt?

*Gasp!* Ja tänk.. Ett klockrent exempel på en lojal kundbas som drog sin kos efter ett övertramp.. Otur att liknelsen var såpass träffande,.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tja för att Intel har inte och har aldrig haft avdelningar som blöder pengar bara för att vara på ett visst marknadsområde? Alternativt kan man vända sig till en tillverkare som går med på deras villkor och sen skita i alla andra. Nu är zen påväg med hade det här skett för två år sen hade jag fortfarande köpt Intel. Köpa en sämre produkt av princip själ är idiotiskt...

Visa signatur