Permalänk
Medlem

Kabeldelare till internetuttag

Hej, jag undrar om denna; http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/insta...
kan funka till att dela nätverkuttaget till familjens router, och sen andra porten direkt till min dator?

mvh

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar produkt beskrivningen så behöver du en som du kör in 2 kablar i vidare till en som du sedan kopplar den där till. så jag tror inte det fungerar, är dock inte så kunnig inom nätverk.

Permalänk
Medlem

Denna har jag och den funkar fint http://m.clasohlson.com/se/Pr382882000/Pr382882000 såg att den är ut gående på Clas Olson men fler bör sälja den.
De du länka på såg lite lurig ut
Men man använder bara 4 kablar av dom 8 som finns i tp kabeln så de går att dela på den och slippa dra två kablar.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Pazooken: lättare att köpa en billig switch?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

@Pazooken: lättare att köpa en billig switch?

Saken är att internetuttaget ligger på taket, så ja tänkte de vore smidigare att införskaffa sig en splitter typ.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

Denna produkt används endast för att slippa dra två kablar.
Du måste stoppa två kablar in i router, dessa två kablar till produkten du länkade till (delaren), som går till en kabel. I slutet på denna kabel sätts en delare till och först då får du två fungerande uttag.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Saken är att internetuttaget ligger på taket, så ja tänkte de vore smidigare att införskaffa sig en splitter typ.

Men du kan sätta switchen vid din dator eller routern. Du måste inte sätta den på taket...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pazooken:

Saken är att internetuttaget ligger på taket, så ja tänkte de vore smidigare att införskaffa sig en splitter typ.

Du kan inte dela på det sätt du verkar tro, en kabeldelare är just en kabeldelare och inte en switch eller router, dessutom krävs det flera publika ipnummer om du ska splitta med en switch före routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, som jag förstått behöver jag alltså en switch?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

Det går inte bara dela nätverkskabel på samma sätt som ex. elkabel, du måste använda en switch.

Skaffa dig en sådan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Permalänk

Ser som sagt ut att vara en produkt vars funktion enbart låter dig slippa dra två kablar en viss sträcka. Det behöver sitta en sådan där adapter i båda ändar av "singel-kabeln". Kan inte användas som "switch" för att dela internet utan enbart för att förenkla kabeldragning, med nackdelen att att hastigheten begränsas. Köp en billig switch och sätt den innan familjens router, sen en sladd till din datorn och en till routern.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pazooken:

Ok, som jag förstått behöver jag alltså en switch?

Du kan kanske använda en switch, det förutsätter att du har lika många publika ipnummer som antalet apparater + 1 ( routern kräver 1 ip) du vill ansluta på routerns wansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ens koppla in dig innan routern?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Varför vill du ens koppla in dig innan routern?

Eftersom jag har precis flyttat till ett annat rum i lägenheten där routern inte finns längre.
Och internetuttaget ligger precis över dörren till lägenheten.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Eftersom jag har precis flyttat till ett annat rum i lägenheten där routern inte finns längre.
Och internetuttaget ligger precis över dörren till lägenheten.

Okej. Du kan inte bara ställa routern ovanför dörren på en liten hylla och sedan dra en kabel på varje håll?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Okej. Du kan inte bara ställa routern ovanför dörren på en liten hylla och sedan dra en kabel på varje håll?

Nej då blir jag tofflad.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Hej, jag undrar om denna; http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/insta...
kan funka till att dela nätverkuttaget till familjens router, och sen andra porten direkt till min dator?

mvh

Skrivet av Pazooken:

Saken är att internetuttaget ligger på taket, så ja tänkte de vore smidigare att införskaffa sig en splitter typ.

Om jag förstår dig rätt så vill du dela nätverksuttaget till flera maskiner.
Detta är just vad en router gör, rent tekniskt. Den delar en nätverks access till flera användare/enheter.
En router idag är ofta 3 saker i ett:
- en brandvägg, som ska se till att du inte får oväntade gäster från internet, typ som ett lås på din ytterdörr.

- en Switch, som då har flera uttag som kan delas mellan många olika enheter. Se det som ett grenuttag från väggen, med skillnad att nätverk behöver lite teknik för att delas också. Detta finns i routrar med en sk NAT översättning (Network Address Translation). Se det som din hemadress och postadress. Kan finnas många i landet med ditt namn, men med hjälp av dessa zoner, så kan man dela in så att posten kommer fram till rätt person och flera personer med samma namn kan bo på samma gata utan problem. Detta är var IP adresser kommer in, som är typ som våra hemadresser, fast för datorer.

- Trådlöst, så att du kan ansluta trådlösa enheter till detta nätverk. Detta fungerar typ som en Switch, men tar bort behovet av kablar, dock med nackdelen att man måste dela på bandbredden mellan alla.

Så nu till ditt specifika problem. Du har en plats "innan" routern som du vill ha nätverk till.
Finns 2 sätt att ordna detta, utan att dra fler kablar.

Alt 1 är att använda det som @Jygge föreslår nedan, men då att koppla ena kabeln för inkommande, ner till routern, och sen använda den andra halvan av samma kabel för att dra en väg tillbaka, efter routern eller specifikt, efter switchen i routern. Du kan då använda samma kabel som går från taket till nedervåningen åt båda hållen.

Nackdelen är att du blir begränsad till 100Mbit, och du måste ha en bra kabel dragen, minst Categori 5 iaf, helst 5e, annars riskerar du får problem med störningar. Det står ofta på kabeln vilken kategori den är, så titta på det innan köp.

Alt 2 är som @Xcym och flera andra säger, skaffa en switch... men. Du kan inte koppla den före routern, om du inte vet att din internet leverantör stöder att ha flera IP adresser. Väldigt få gör detta, då du behöver kolla med leverantören först.
Vad du kan göra dock är att köpa en switch och flytta upp rutern till övervåningen. Switchen sitter då efter routern på nedervåningen och kan då dela ut nätverk där.

Problemet ligger i Wifi, eller trådlösa. Detta sitter i Routern, och du kan få en bättre/sämre täckning om den sitter där uppe, beroende på hur ditt hem ser ut. Du kan dock testa detta genom att flytta upp Routern redan innan du köper något, och då testa trådlösa. Fungerar det som det ska så trycker du bara in den kabeln som tidigare gick mellan övervåning och nedervåging i routerns uttag som inte är inkommande, och sen skaffar en switch till nedrevåningen, så har du gjort din förgrening.

Skrivet av Jygge:

Denna har jag och den funkar fint http://m.clasohlson.com/se/Pr382882000/Pr382882000 såg att den är ut gående på Clas Olson men fler bör sälja den.
De du länka på såg lite lurig ut
Men man använder bara 4 kablar av dom 8 som finns i tp kabeln så de går att dela på den och slippa dra två kablar.

Skrivet av Xcym:

@Pazooken: lättare att köpa en billig switch?

Edit: Verkar som ny info kom efter att jag började skriva svaret.
Alt 1 fungerar för det du tänker, men det blir lite udda kabeldragande i ditt fall.
Tror jag hade tittat på kjell&Co alternativ istället, då den bör vara lättare att passa in i ditt fall, även om den tekniskt sett gör samma sak. Detta då du har hål för kablarna istället för kabel stumpar. Sen får du komplettera det med en dubbelhona för att dra den vidare mellan dig och routern. Det går naturligtvis att göra liknande lösning med den andra varianten också.

Där finns dock allt från trådlösa Accesspunkter till andra lösningar om du desperat inte kan dra kabel. Nackdelen är att prestandan blir kraftigt lidande. Även trådlösa nätverkskort finns till stationära datorer om det är till hjälp.