Khronos Group lanserar Vulkan 1.0

Permalänk
Melding Plague

Khronos Group lanserar Vulkan 1.0

Standardiseringsorganet Khronos Group meddelar att specifikationen för Vulkan-gränssnittet har färdigställts, och redan nu finns tillhörande drivrutiner redo för nedladdning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det får genomslag, men kanske inte så stor chans...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt. Då hoppas jag att SteamOS snart har Vulkan och att det blir fin prestanda-ökning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant o se vad detta kommer innebära rent praktiskt. Troligtvis lär det väl inte bli någon märkbar skillnad mot förut?

Jag menar... Direct X är ju vad som använts hela tiden... varför skulle det plötsligt bytas ut?

Permalänk

"Vulkan is designed for portability across multiple platforms with desktop and mobile GPU architectures. Vulkan is available on multiple versions of Microsoft Windows from Windows 7 to Windows 10, and has been adopted as a native rendering and compute API by platforms including Linux, SteamOS, Tizen and Android."

Vad betyder detta? Att Vulkan kommer till SteamOS/Linux? När? Utan DX12 behöver alternativa platformar Vulkan för att vara konkurrenskraftiga.

Permalänk
Medlem

http://www.computerbase.de/2016-02/vulkan-erste-benchmarks-de...

En liten målstock för vilket stadie Vulkan är i nuläget. Fortfarande ganska alpha, för de som funderar på att köra på det direkt. Men handlar väl också om spel samt hårdvaru optimering.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det blir ett större genombrott!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Ska bli intressant o se vad detta kommer innebära rent praktiskt. Troligtvis lär det väl inte bli någon märkbar skillnad mot förut?

Jag menar... Direct X är ju vad som använts hela tiden... varför skulle det plötsligt bytas ut?

För att slippa låsning till vist OS för mig i alls fall. Alla förutom för desktop kör gl idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Kommer ha buggar och inte vara dugligt fören om 1år, är ju de som är standarden idag känns de som. Släpp de halvklart och sunkigt, ta fullt betalt.

Men man kan ju hoppas!

Permalänk
Inaktiv

Till att börja med så är Mantle inte nerlagd utan används fortfarande. Blandannat i form av LiquidVR.
http://www.extremetech.com/extreme/200286-not-dead-yet-amds-m...

Vad gäller Vulkan är det bra att man kommit ett steg på vägen. Frågan är hur många som kommer gå från DirectX till Vulkan i dagsläget? Någon kommer få betala för övergången, frågan är bara vem. I slutändan oss konsumenter, såklart, men något eller några företag som gynnas av Vulkan kommer nog få jobba med att locka till sig användare.

Fint med konkurrens dock. Förutsättningarna bör vara mycket bättre än för OpenGL, speciellt i spelbranschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Till att börja med så är Mantle inte nerlagd utan används fortfarande. Blandannat i form av LiquidVR.

Vad gäller Vulkan är det bra att man kommit ett steg på vägen. Frågan är hur många som kommer gå från DirectX till Vulkan i dagsläget? Någon kommer få betala för övergången, frågan är bara vem. I slutändan oss konsumenter, såklart, men något eller några företag som gynnas av Vulkan kommer nog få jobba med att locka till sig användare.

Fint med konkurrens dock. Förutsättningarna bör vara mycket bättre än för OpenGL, speciellt i spelbranschen.

Skickades från m.sweclockers.com

En sak som kommer att driva på utvecklingen är att stora spelmotorer får stöd för Vulkan, så som Unreal Engine 4, Source (2?), Unity och så vidare. Det betyder att spelutvecklarna själva inte behöver lägga så mycket jobb på att skapa sina spel för flera APIer, utan det blir exempelvis Epic Games jobb, och dom är intresserade av att göra en så konkurrenskraftig motor som dom kan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Till att börja med så är Mantle inte nerlagd utan används fortfarande. Blandannat i form av LiquidVR.

Vad gäller Vulkan är det bra att man kommit ett steg på vägen. Frågan är hur många som kommer gå från DirectX till Vulkan i dagsläget? Någon kommer få betala för övergången, frågan är bara vem. I slutändan oss konsumenter, såklart, men något eller några företag som gynnas av Vulkan kommer nog få jobba med att locka till sig användare.

Fint med konkurrens dock. Förutsättningarna bör vara mycket bättre än för OpenGL, speciellt i spelbranschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen (om jag förstått det rätt) är väl att Vulkan och DX12 är mer lika än DX och GL/CL någonsin varit. Samtidigt så har du massor med plattformar och alternativ så om de utvecklar en spelmotor så är det en fördel om den stöder Vulkan direkt. Sen kan det mycket väl vara så att de får både DX12 och Vulkan stöd, vilket inte är negativt det heller. Dock har vulkan också stöd i Windows 10, så det hänger väl på hur mycket Windows 10 sprider sig. (Troligen därför MS snart är villiga att sätta ett vapen mot ditt huvud för att du ska uppgradera till OSet)

Det enda som troligen förlorar på att Vulkan blir stort och används är Microsoft, alla andra vinner på det. Där är väldigt liten fördel för DX12 som inte också finns i Vulkan på iaf liknande sätt. Visst identiska är de inte, men både gör liknande sätt närmare hårdvaran.

Vi får väl se vad som sker, men om nu Mantle redan är inbyggt i en del motorer så borde det inte vara så svårt att lägga in Vulkan. Sen är det upp till individuella spelutvecklarna så klart, att använda det.

Permalänk

Playmobil Dinos 5230 T-Rex med vulkan, najs reklam där.

OnT: Ska bli intressant om utvecklare går över till Vulkan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vulkan har nog lika liten chans mot DirectX som Mantle hade. Hoppas att det inte blir lika buggigt som Mantle var bara.

Skrivet av Granter:

Kommer ha buggar och inte vara dugligt fören om 1år, är ju de som är standarden idag känns de som. Släpp de halvklart och sunkigt, ta fullt betalt.

Men man kan ju hoppas!

Varför förväntas det buggar i Vulkan 1.0 vid release men inte i DirectX 12 vid release kan man fråga sig...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

"Vulkan is designed for portability across multiple platforms with desktop and mobile GPU architectures. Vulkan is available on multiple versions of Microsoft Windows from Windows 7 to Windows 10, and has been adopted as a native rendering and compute API by platforms including Linux, SteamOS, Tizen and Android."

Vad betyder detta? Att Vulkan kommer till SteamOS/Linux? När? Utan DX12 behöver alternativa platformar Vulkan för att vara konkurrenskraftiga.

Skulle mer se det som att Windows 10 behöver DX12 exklusivitet och monopol för att ens vara konkurrenskraftig. Utan det skulle användarantalet sjuka som Titanic.

Vi får väl se om Vulkan "isberget" har gjort stor nog hål i skrovet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vulkan har nog lika liten chans mot DirectX som Mantle hade. Hoppas att det inte blir lika buggigt som Mantle var bara.

Varför förväntas det buggar i Vulkan 1.0 vid release men inte i DirectX 12 vid release kan man fråga sig...

Varför tror du det? Mantle var, realitiskt sett, bara AMD direkt intresserade av. Jag hoppas du inser att Vulkan ersätter OpenGL mera än det ersätter Mantle, och OpenGL dominerar redan marknaden överallt utom på Windows.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vulkan har nog lika liten chans mot DirectX som Mantle hade. Hoppas att det inte blir lika buggigt som Mantle var bara.

3D-världen är större än Windows 10, strejf. Tror du att medicinsk utrustning använder DirectX för att modellera organ i realtid? Nej, OpenGL. Navigationsutrustning för flygplan och bilar, olika instrument för kemiska och fysikaliska experiment, i princip allt annat som är 3D som inte fungerar under Windows skiter fullständigt i DX12. Såvitt jag vet lanserades inte Mantle som en öppen API, utan som något exklusivt för AMD kort. Vulkan däremot är öppet, lika effektivt som DX12 enligt många tester jag läst, gratis, och alla förutom du älskar open source.

OpenGL har haft 20 år gammal kod i sig i vissa ställen. Det hela kommer Vulkan att ersätta nu. Det är snarare DX12 som kämpar i en uppförsbacke här.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

För att slippa låsning till vist OS för mig i alls fall. Alla förutom för desktop kör gl idag.

Det var i någon mening sant för ett par år sedan och hade det varit fallet än idag skulle jag sagt att en succé för Vulkan var mer eller mindre garanterad. Tyvärr har Apple i praktiken lämnat OpenGL (och de har inget för Vulkan) för sitt Metal först för iOS men nu också för OSX.

Enda plattform där Vulkan nu blir ett självklart val är Android, ingen dålig draghjälp med tanke på vilka enorma framgångar detta OS har i form av marknadspenetration men inte självklart att det smittar av sig på PC-sidan + iOS är en viktigare spelplattform än Android för tillfället.

Som jag förstått det är mängden arbete för att hoppa mellan DX och OpenGL väldigt liten när det kommer till API-delen, än enklare blir det med Vulkan och DX12 då de är mer lika. Det som ställer till det är att dessa två tekniker använder olika shader-ramverk. Att man hyfsat enkelt fick in Mantle stöd i ett par spel beror väldigt mycket på att Mantle använde sig av HLSL (High Level Shading Language), d.v.s DX-tekniken för shaders så den delen gick att använda rakt av.

I.o.f.s. verkar det som om SPIR-V (Standard Portable Intermediate Representation, tänk Vulkans motsvarighet till Javas bytekod och .NETs CIL) kan göra det möjligt att skapa verktyg som i stort sätt automatiskt gör det möjligt att använda det som är skrivet i HLSL i Vulkan, vilket i så fall säker kostnader att stödja Vulkan och därmed minska tröskeln för utvecklare att ta steget över dit.

En klar uppsida med Vulkan, i alla fall på pappret, är att man designat det från start att så att utvecklare enkelt kan få feedback i form av information om prestandaflaskhalsar och liknande.

Alltid svårt att sia om framtiden
Vulkans succé är allt annat än självklar, men själv hoppas jag det blir en kioskvältare!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

3D-världen är större än Windows 10, strejf. Tror du att medicinsk utrustning använder DirectX för att modellera organ i realtid? Nej, OpenGL. Navigationsutrustning för flygplan och bilar, olika instrument för kemiska och fysikaliska experiment, i princip allt annat som är 3D som inte fungerar under Windows skiter fullständigt i DX12. Såvitt jag vet lanserades inte Mantle som en öppen API, utan som något exklusivt för AMD kort. Vulkan däremot är öppet, lika effektivt som DX12 enligt många tester jag läst, gratis, och alla förutom du älskar open source.

OpenGL har haft 20 år gammal kod i sig i vissa ställen. Det hela kommer Vulkan att ersätta nu. Det är snarare DX12 som kämpar i en uppförsbacke här.

På tal om DirectX 12 i medicinska sammanhang:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det här är bra!
Vulkan kommer på sikt att bli en bra konkurent till Microsofts Dx12.
Den största fördelen Vulkan har är att den är platformoberoende och inte bunden till en viss version av Windows.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: Mantle är nedlagt som API mot den öppna marknaden, men AMD har byggt vidare på sin teknik i andra sammanhang (som del i exempelvis arbetet med LiquidVR som du påpekar).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

känns som vulkan kommer göra skillnad på alla ställen förrutom spel. linux och mac gaming kommer fortfarande inte ha en chans emot pc gaming

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

känns som vulkan kommer göra skillnad på alla ställen förrutom spel. linux och mac gaming kommer fortfarande inte ha en chans emot pc gaming

Fast... PC Gaming innefattar även Linux och Mac?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Va bra då kan jag installera om windows 7 och lämna de misslyckade 10 för gott.
Förhoppningsvis kanske köra linux framöver och kompletterar med windows i virtual box för program som behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

känns som vulkan kommer göra skillnad på alla ställen förrutom spel. linux och mac gaming kommer fortfarande inte ha en chans emot pc gaming

Verkar som det. Linux är för liten marknad, Mac/iOS får inte Vulkan, det lär ta 3-5 år innan majoriteten av Android stödjer Vulkan, Windows 10 lär passera Windows 7 bland gamers närsomhelst (om man utgår från Steam). För crossplatfobspel är fortfarande OpenGL att föredra då det inkluderar Macs. Vulkan är försent ute helt enkelt för att ta spelmarknaden, men lär vara suveränt för mycket annat.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Vulkan har nog lika liten chans mot DirectX som Mantle hade. Hoppas att det inte blir lika buggigt som Mantle var bara.

Varför förväntas det buggar i Vulkan 1.0 vid release men inte i DirectX 12 vid release kan man fråga sig...

Var någonstans står det att det förväntas buggar vid releasen av Vulkan? Det är väl bara bra om Direct X 12 får konkurrens? Eller du ser hellre att vi bara har ett alternativ från Microsoft istället?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Var någonstans står det att det förväntas buggar vid releasen av Vulkan? Det är väl bara bra om Direct X 12 får konkurrens? Eller du ser hellre att vi bara har ett alternativ från Microsoft istället?

I inlägget som jag citerade i mitt inlägg.

Konkurrens är jättebra! Det är jag absolut för. Men i och med att OpenGL har en större marknadsandel än DirectX idag globalt så ökar konkurrensen om DirectX tar fler marknadsandelar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bra nyheter för steamboxen. Bara jag som blev besviken över recensionerna av den? Den visade rent av SÄMRE prestanda än en PC med samma hårdvara.

http://arstechnica.com/gaming/2015/11/ars-benchmarks-show-sig...

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

och OpenGL dominerar redan marknaden överallt utom på Windows.

Det var ett fint sätt att säga 5%.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB