Permalänk

Första vattenkylnings bygget

Hej!

Jag är ny till vattenkylning och har lite funderingar. Till och börja med kan man använda denna pumpen: Biltema till ett vattenkylnings system CPU,GPU och en radiator på 240mm? (pumpen kommer inte synas i bygget, så det estetiska med pumpen är inte viktigt(går även att målla om))

Sedan är en fråga hur det är att köpa begagnade komponenter till ett vattenkylnings system, Jay or Nay? I så fall varför?

Den tredje frågan är vad man ska tänka på när man väljer komponenter, läste någonstans men tappade bort länken där det stod något om vilka metaller i komponenter man kunde använda med varandra och vilka som man ABSOLUT inte skulle använda sig utav

För det fjärde kan man bygga en egen reservoar, har någon erfarnehet utav det eller en bra länk, eller kanske bara ren fakta som förklarar varför ja eller nej.

Fridens liljor!

Visa signatur

/TallerThanYou

Permalänk
Medlem

Skulle nog fungera men rekommenderar en "riktig" pump istället du borde också satsa på en liten större rad eller en extra om du ska ha en loop med CPU gpu. Köpte en rad här på forumet och det gick som smort men det handlar om hur mycket tillit man har för andra människor. Så länge du inte har aluminium i loopen är tumregeln för mig. Tycker att det är bättre att du kör på en riktig res istället. Lycka till!

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Skrivet av Widzd:

Skulle nog fungera men rekommenderar en "riktig" pump istället du borde också satsa på en liten större rad eller en extra om du ska ha en loop med CPU gpu. Köpte en rad här på forumet och det gick som smort men det handlar om hur mycket tillit man har för andra människor. Så länge du inte har aluminium i loopen är tumregeln för mig. Tycker att det är bättre att du kör på en riktig res istället. Lycka till!

Vad är då fördelarna med en "riktig" pump?

Radiator storleken är inte helt klart än, men jag ska tänka på det.

Hittade nu lite info om aluminium i loopen var ett solklart nej, men det stog inte så mycket om andra metaller. Tycker det borde finnas med i guides, har kollat på ex antal "basic water cooling" m.m.

Jag kollade lite på olika hemmabyggda reservoarer, och såg att det borde nog gå för mig med, har gjort lite DIY förut, men jag tar med din åsikt i tankarna.

Tack är det för infon!

Fridens liljor!

Visa signatur

/TallerThanYou

Permalänk
Medlem

Försöker hitta några rena tekniska fel men du har nog rätt - rent tekniskt så kommer den där pumpen fungera lika bra som en designad variant som kostar 5-10ggr så mycket.
Det enda är väl att den är lite ful och något klumpig men om du inte ska vara med i skryt SM och visa upp den så kör...

Permalänk

@Spiffman: Ja, verkligen! Den går nog säkert att demontera och måla om också.

Fridens liljor!

Visa signatur

/TallerThanYou

Permalänk
Medlem

Kom iofs på en sak, du blir rätt så tvingad att köra en 5.25" reservoir.
Att få till den där tillsammans med en rörformad variant då talar vi om ett rätt högt chassie

Permalänk
Medlem

Kolla bara vilken feltid den har för pumpen är inte gjort att gå på hela tiden har den bra livslängd så kör på.
De som man bör köpa är kylkroppen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TallerThanYou:

Hittade nu lite info om aluminium i loopen var ett solklart nej, men det stog inte så mycket om andra metaller. Tycker det borde finnas med i guides, har kollat på ex antal "basic water cooling" m.m.

Ju närmare två metaller är varandra i den elektrokemiska spänningsserien desto mindre fara är det att blanda dem.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nnings...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk

Aj aj aj köp en "riktig pump" jag lovar dig det blir mycket bättre. Biltema pumpen låter som en motorsåg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ljudnivån på Biltemas pump ställer jag mig också frågande till.
Med tanke på vilken radiator du skall ha och vilket grafikkort du har så skulle jag också välja bort biltemapumpen, den verkar bara klara 60grader och jag skulle nog tro att du kommer upp i en bit ovanför 60 med ett lite bättre grafikkort med den lilla radiatorn.

I övrigt så är det inte så jäkla svårt att tillverka komponenterna till en kylslinga om man är lite händig och har tillgång till bra verktyg.

Aluminium har oförtjänt dåligt rykte men det beror givetvis på hur metallen behandlas, mina aluminium block satt i datorn 6 respektive 8 år och visade inte mycket tecken på korrosion. Det var några "piggar" på VGA-blocket som hade försvunnit i övrigt var de opåverkade. Dock var det i ett homogent system med endast anodiserat aluminium i kontakt med kylmediet.

Idag har jag både koppar, nickel-legering och aluminium i kontakt med kylmediet, dock så sitter aluminiumet i reservoaren och korroderar det där blir det "bara" blött på golvet...

Begagnade vattenblock, tjavars, varför inte!? Kan vara bra att titta på dem innan köp, helst plocka isär dem för att se hur illa åtgångna de är innan köp.

Koppar och nickel-legeringar är vanligast idag och fungerar tillsammans med rostfritt (SS304, SS316) eller syrafasta stål (rejält overkill). Annars skulle väl Gallium var direkt obra.

PRO-tip, om du tillverkar komponenter själv, läcktesta ordentligt innan du kör ström i prylarna!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)