Burk för bildredigering i lightroom 10k

Permalänk
Medlem

Burk för bildredigering i lightroom 10k

Hallå där

Fick i uppgift av tjejen att sätta ihop en dator för hennes hobby och paketet nedan är vad jag kommit fram till, skulle vilja ha er hjälp att kolla över ifall det går att snåla in på något då vi även vill få in en ok IPS skärm i 10k budgeten.
Den kommer inte användas för spel, utan bara lightroom och ev. andra bildbehandlingsprogram.

Lagring förstår jag att det kommer behövas mer men det kan vi köpa extra vid senare tillfälle.

Är grafikkort något som kommer behövas?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9162283/2016-02-19

Tacksam för alla tips!

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Burken ser fin ut. Lightroom gillar mycket av allt Dvs skall du köra en batch på 100+ bilder så vill du ha SSD och många-trådar i cpu(gärna i7:a alltså, men en i5a kommer funka fint). Mycket minne, 16gb är bra om man kanske öppnar några bilder i photoshop eller RAW konverteraren.

Jag skulle nog satsat på en 512gb SSD, den äts upp fort när man börjar ha några versioner av bilderna

Vi har testat några olika Wifi-Donglar o kommit fram till att dessa,

http://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900#/spec...

Funkar allra bäst - då de har bäst antenn. Ser framför mig att hon kanske kommer jobba i Lightroom CC med cloud, då vill man ha stabil internkoppling

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Tack så mycket för tipsen! Tror jag kan få tag på en windows licens på annat håll och då kan jag ju klart uppgradera ssd och wifi.

Du vet inte möjligtvis om det finns någon skärm som är helt ok och inte allt för dyr? Här borde man inte snåla men en gräns måste ju i vilket fall finnas eftersom det bara är hobby och inte arbete

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Om det bara är bildbehandling som gäller lägger jag min röst för att försöka få med en i7 i paketet. Utöver en stor SSD. Övriga prylar är mindre viktigt för en trevlig helhetsupplevelse vid sådant användande

Kanske går att trixa lite med komponeringen och få med det utan att spräcka budgeten. Kan kika på det senare

Är överklockning intressant? Låsta komponenter är ju billigare... Men just låsta

Angående skärm: Kika på några med IPS-panel i rätt prisklass och se i tester hur färgåtergivningen är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: En i7 hade ju klart varit att föredra men vet inte hur jag ska reda ut budgeten då, överklockning kan jag göra ifall det behövs men går det att baka in en låst i7a istället kanske det är värt det.

Blir det kanske billigare att byta formfaktor till mITX istället?

Stuvade om lite i kundvagngen, tog bort w10, bytte till låst i7 och mITX moderkort som bara hade stöd för ddr3

Vad tycker du om uppdateringen?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9162469/2016-02-19

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

@Phil88:

Photoshop går att accelerera med en riktig GPU, oklart om lightroom har samma

EDIT:

Skrivet av Phil88:

@richie.f: En i7 hade ju klart varit att föredra men vet inte hur jag ska reda ut budgeten då, överklockning kan jag göra ifall det behövs men går det att baka in en låst i7a istället kanske det är värt det.

Blir det kanske billigare att byta formfaktor till mITX istället?

Stuvade om lite i kundvagngen, tog bort w10, bytte till låst i7 och mITX moderkort som bara hade stöd för ddr3

Vad tycker du om uppdateringen?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9162469/2016-02-19http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9162469/2016-02-19

Jag hade dock valt en K processor, aldrig fel att kunna klämma ur mera Mhz.
Prisskillnaden är värt pengen om du frågar mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det viktigaste i det här fallet (för mig iaf vad det gäller lightroom), vad kommer du köra för monitor?
Datorn kommer mer än duga från cpu perspektiv. Developmodulen kan använda GPU men tyvärr verkar skillnaden vara snudd på omätbar för att rättfärdiga 3k tilll.

Permalänk
Medlem

@Phil88: Hmm, verkar som att man inte vinner så mycket som jag hade för mig med fler trådar: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och....
En 6600K som du först valt är ju hack i häl med en i7, och då kan du ju även överklocka den...

Men för det ändamålet hade jag nog faktiskt gått på en itx-burk oavsett. Men det är ju mer en smaksak. Kanske något sådant här? En slags variant av ditt alt.1 och alt. 2

Det finns ju då en möjlighet att stoppa i ett framtida grafikkort också. Beroende på hur högt klockad processorn är och vilket grafikkort som väljs så kanske nätagget borde utökas till 550W, även om 450W borde räcka.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Burken i min signatur byggdes för samma syfte för många år sedan, och är det något jag saknar där är det i så fall ren CPU-kraft vid komplexa previewer. Har hunnit gå igenom den integrerade grafiken, ett GTX570 och nu ett R9 390, och mitt intryck är att vilket grafikkort som helst klarar den lilla GPU-acceleration som finns. RAM är alltid trevligt men jag ska ärligt erkänna att jag kan räkna de gånger jag överstigit 8 Gb i Lightroom är försvinnande få.

I övrigt håller jag med föregående talare - en bra skärm och input-device (gillar hon Wacom-brädor?) är det som kommer att göra mest nytta i längden. Det måste inte vara den dyraste NEC eller Eizo du kan hitta om hon inte jobbar mycket mot tryckerier och liknande, utan man kommer långt med ett bra ex av en pålitlig IPS-panelbestyckad skärm. T ex Dell U2515H och U2715H tycks ha god pris/prestanda och verkar vara lättkalibrerade. På sikt är det också väldigt skönt att lägga till en kalibrator.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Hmm riktigt bra val Richie.
Personligen köpte jag en Samsung 950 Pro igår och den drog loss på 1849 vilket tänjer på budget men jag rekommenderar den starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Phil88:

Photoshop går att accelerera med en riktig GPU, oklart om lightroom har samma

EDIT:
Jag hade dock valt en K processor, aldrig fel att kunna klämma ur mera Mhz.
Prisskillnaden är värt pengen om du frågar mig.

Överklockning är ju roligt också, så kanske dumt att inte köra olåst

Skrivet av Spiffman:

Det viktigaste i det här fallet (för mig iaf vad det gäller lightroom), vad kommer du köra för monitor?
Datorn kommer mer än duga från cpu perspektiv. Developmodulen kan använda GPU men tyvärr verkar skillnaden vara snudd på omätbar för att rättfärdiga 3k tilll.

Valet av monitor är inte klart än men desto mer pengar som blir över till den desto bättre

Skrivet av Starric:

@Phil88: Hmm, verkar som att man inte vinner så mycket som jag hade för mig med fler trådar: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och....
En 6600K som du först valt är ju hack i häl med en i7, och då kan du ju även överklocka den...

Men för det ändamålet hade jag nog faktiskt gått på en itx-burk oavsett. Men det är ju mer en smaksak. Kanske något sådant här? En slags variant av ditt alt.1 och alt. 2
http://www.inet.se/kundvagn/bild/9162515/2016-02-17

Det finns ju då en möjlighet att stoppa i ett framtida grafikkort också. Beroende på hur högt klockad processorn är och vilket grafikkort som väljs så kanske nätagget borde utökas till 550W, även om 450W borde räcka.

Det här ser ju riktigt bra ut, har länge velat bygga mITX också. Att det är wifi i moderkortet är ju stort plus. Är man för dumsnål om man går ner till SSD'n jag hade i första alternativet och lägger till mer lagring senare för att kunna lägga mer krut på monitor?

Skrivet av Nyrostad:

Burken i min signatur byggdes för samma syfte för många år sedan, och är det något jag saknar där är det i så fall ren CPU-kraft vid komplexa previewer. Har hunnit gå igenom den integrerade grafiken, ett GTX570 och nu ett R9 390, och mitt intryck är att vilket grafikkort som helst klarar den lilla GPU-acceleration som finns. RAM är alltid trevligt men jag ska ärligt erkänna att jag kan räkna de gånger jag överstigit 8 Gb i Lightroom är försvinnande få.

I övrigt håller jag med föregående talare - en bra skärm och input-device (gillar hon Wacom-brädor?) är det som kommer att göra mest nytta i längden. Det måste inte vara den dyraste NEC eller Eizo du kan hitta om hon inte jobbar mycket mot tryckerier och liknande, utan man kommer långt med ett bra ex av en pålitlig IPS-panelbestyckad skärm. T ex Dell U2515H och U2715H tycks ha god pris/prestanda och verkar vara lättkalibrerade. På sikt är det också väldigt skönt att lägga till en kalibrator.

Så rekommenderar du att man lägger till ett grafikkort? kanske kan man köpa ett begagnat för runt 500-700kr som klarar jobbet?
Ska kika på skärmarna du nämnde!

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Överklockning är ju roligt också, så kanske dumt att inte köra olåst

Valet av monitor är inte klart än men desto mer pengar som blir över till den desto bättre

Det här ser ju riktigt bra ut, har länge velat bygga mITX också. Att det är wifi i moderkortet är ju stort plus. Är man för dumsnål om man går ner till SSD'n jag hade i första alternativet och lägger till mer lagring senare för att kunna lägga mer krut på monitor?

Så rekommenderar du att man lägger till ett grafikkort? kanske kan man köpa ett begagnat för runt 500-700kr som klarar jobbet?
Ska kika på skärmarna du nämnde!

Om ni redan har en hårddisk att lagra bilderna på, vilket jag tar för givet, så skulle nog 240 GB räcka som arbetsdisk ja. Jag tänkte mest att om hon gillar att ha större kataloger aktiva åt gången så är det ju kul om det inte behöver läsas från HDD, men jag är ju ingen Lightroom expert själv.

Att lägga de pengarna på en bättre monitor kan absolut vara klokt.

Grafikkort kan ni köpa begagnat vid senare tillfälle. Adobe CS har ju stöd för GPU acceleration, men det verkar råda delade meningar kring hur effektivt det är. De rekommenderar dessutom att man kör ett kraftigare grafikkort i så fall. Bättre då hoppa det för tillfället och att inte snåla på övriga komponenter imo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ang. grafikkort så finns lite matnyttigt att hitt på nätet, så kolla vad hon ska göra och om grafikkortet behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om ni redan har en hårddisk att lagra bilderna på, vilket jag tar för givet, så skulle nog 240 GB räcka som arbetsdisk ja. Jag tänkte mest att om hon gillar att ha större kataloger aktiva åt gången så är det ju kul om det inte behöver läsas från HDD, men jag är ju ingen Lightroom expert själv.

Att lägga de pengarna på en bättre monitor kan absolut vara klokt.

Grafikkort kan ni köpa begagnat vid senare tillfälle. Adobe CS har ju stöd för GPU acceleration, men det verkar råda delade meningar kring hur effektivt det är. De rekommenderar dessutom att man kör ett kraftigare grafikkort i så fall. Bättre då hoppa det för tillfället och att inte snåla på övriga komponenter imo

Ska höra mer med henne hur hon vill arbeta, jag är inte insatt heller så nämner hon att hon arbetar med massa kataloger så bör vi ju klart satsa på den större snabbare.

Grafikkort hade vi kunna skicka över från min burk när jag bestämmer mig för att uppgradera, ifall det får plats i chassit dvs

Skrivet av Trixtr:

Ang. grafikkort så finns lite matnyttigt att hitt på nätet, så kolla vad hon ska göra och om grafikkortet behövs.

Ska kolla upp detta, tackar!

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850