Samsung presenterar Galaxy S7 med stöd för Vulkan-grafik på MWC

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Hur kommer detta påverka performance? De sa att den har 30% starkare CPU och 60% Starkare GPU än S6:an. Hur kommer det påverka dessa värden med annat chip?

Kommer "aldrig" få custom rom som t.ex. CyanogenMod som funkar som det ska. Jag får överleva utan.

Permalänk
Medlem

Priset sjunker ganska bra och snabbt på Samsungs om jag kommer ihåg rätt så kanske till hösten till bra pris så blir även andra handsvärdet mer acceptabelt efteråt också när priset är stabilt :). Kommer ihåg S6, från 6-7k till 4k efter 4-6 månader, åtminstånde i polen ;P S4 från 6k till 3-4k efter 6 månader.

Permalänk
Medlem

@simon253: Oneplus kommer tyvärr att minska sin försäljning troligtvis under detta år. Visst Oneplus one var en jäklig bra telefon och den slog ut så att företaget blev relativt känd. Men fortfarande har de deras dumma invite system, tänk dig som kund du är villig att ge pengar för en vara men behöver en ologisk invite för att kunna få den. Så du ska först vänta en lång tid för att kunna få en telefon som du betalar för, ingen logik i hela systemet och det är det som kommer döda Oneplus i slutändan. Det är efter några månader som Oneplus desperat tog bort invites för X och 2an för att öka försäljningen men de kanske borde förstå att konsumenter är inte hunder som är lojala och stannar för evigt utan de kommer lägga sina pengar någon annanstans. Oneplus har förövrigt utvecklats väldigt dåligt efter först telefonen och jag förväntar mig inte någon värsting från dem i år.

Och nej nej nej Oneplus 2 slog ingenting, Samsung var fortfarande ledande prestanda mässigt, Exynos var den starkaste CPUn i marknaden varv Apples kom efter och sen SD810. Sen kanske du måste förstå att Oneplus kan ju inte direkt ta 7000 kronor för en telefon som varken var den snabbaste, hade inget SD kort, hade en okej kamera (inte den bästa) och var relativt buggig när den kom ut (Har kollat på forumet en del och de har klagat relativt på buggs).

Huawei och Xiaomi kommer krossa Oneplus på budget telefoner. De gör väldigt bra telefoner till ett billigt pris och Huawei har lagt mycket på att expandera mer ut i världen.

På tal om Samsung och att folk kallar de som "skaparna" av Android har jag aldrig hört det och visst det är en subjektiv bedömning att kalla en telefon dålig för att man hatar klottrat OS. Kanske ska se när den testas irl och hur den verkligen är. För mig låter 7300 helt rimligt med tanke på S6 när den släpptes och nu får du dessutom Samsung VR när du förhandsbokar (värd 1500 kr).

Permalänk
Medlem

Så det är Gangnam som äger Samsung

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

På vilket sätt var vulkan stöd oväntat? Jag har väntat på detta enda sen jag hörde att vulkan skulle stödja både desktop och mobile med samma api.

Samsung är ofta tidigt ute med ny teknik och både qualcomm och arm har tidigt gått ut med att adreno 530 och mali 880t har vulkan drivrutiner. Det borde vara självklart att samsung lanserar deras telefon med vulkan. Förutom den ökade energieffektiviteten som ger mer prestanda/watt är vulkan stöd den mest efterlängtade förbättringen i samsung s7.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Skrivet av simon253:

Okej. Så för att ett företag misslyckades en gång kan de inte lyckas igen? Förövrigt sa jag att jag hoppades på att Oneplus skulle göra en bra telefon i år även om de inte gjorde det förra året. Nu är ju dock Oneplus X rätt nice men det är ingen "flaggskepps-dödare".
Förresten lanserades bara ett par månader före Oneplus 2 och efter som Oneplus inte är en jättestor tillverkare så att telefonen i princip var klar när processorerna lanserades och fanns tillgängliga är rätt troligt. Oneplus X fick den inte för att den är en budget telefon.

Jag gillar inte när tillverkarna klottrar ner Android. Ren android är riktigt bra och små ändringar som Oneplus har är inte fel men att klottra på sitt fula gränssnitt och skit (som inte bara Samsung gör) förstör upplevelsen. Det värsta är att folk verkar ha börjat tro att Samsung gör android eller att Samsungs Android är annat än de andra tillverkarna.

Vad har PK med detta att göra? Att de beter sig religiöst mot apple ja det är sant och synd för Apple är bara ett företag som alla andra och bryr sig inte ett skit om dem, bara deras pengar.
Är du medveten om att när Oneplus one lanserades var den bäst och kostade under 4000kr? Man kan ju också fråga sig vad en bra telefon är. För 2500Kr telefonerna börjar faktiskt se rätt bra ut. Och det man får för lite billigare är inte skit längre.
Samsung Galaxy S3 är fortfarande en bra telefon till och med.

Den vanliga s3 är inte bra, i alla fall med stockrom. Seg och än värre med 4.3 . när jag prövade CM för första gången, blev jag förvånad på snabbheten (var som jag köpt ny mobil).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Hur kommer detta påverka performance? De sa att den har 30% starkare CPU och 60% Starkare GPU än S6:an. Hur kommer det påverka dessa värden med annat chip?

Är väl svårt att svara på än så länge. Mest massa rykten/läckor hittills, framförallt gällande Exynos (Anandtech har gjort en ganska grundlig test av en utvecklingsenhet med Snapdragon 820: http://anandtech.com/show/9837/snapdragon-820-preview).

Om man skall tro de tester som finns så verkar Snapdragon vara den bättre av de två. Kraftfullare kärnor (högre enkeltrådsprestanda) och en bättre GPU, tex enligt: http://www.phonearena.com/news/AnTuTu-Galaxy-S7-with-Snapdrag...

Men borde ju inte dröja så länge innan det finns ordentliga/verifierade tester nu.

Edit: Anandtech har kört några tester med Exynos varianten och jämfört med Snapdragon 820 enheten de hade (dock som sagt en utvecklingenhet). De verkar inte skilja speciellt mycket mellan dem, vad gäller prestanda allafall. Återstår att se om någon är mer är snällare mot batteriet och vad bättre/sämre vad gäller värmeutveckling.

http://www.anandtech.com/show/10075/early-exynos-8890-impress...

Permalänk
Medlem

Ja du.. Det verkar bli betydligt snabbare att mobiler väntas vara kraftigare än dagens konsoler redan nu!?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

2007 ringde och sa att de vill ha tillbaka sin micro-usb kontakt.

Vad jag har hört kör de kvar med den gamla, vilket säkerligen också för de flesta användare är den bästa. (finns kontakter överallt) Men jag vill att användningen av usb c ska öka.

Permalänk

Nöjd med min S5:a, men..

S6 var aldrig aktuell för mig eftersom dom hade tagit bort IP-cert och plats för minneskort. Ingen dealbreaker, men var också lite besviken på det fasta batteriet med glasbaksida.
Fasen var kul att dom går och rätt håll nu. Och att dom vågar tjocka till den med en hel mm, och få ett större batteri. Nu börjar vi närma oss perfektion.. enligt mig.

..kanske ska ge upp S5:an iaf?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

2007 ringde och sa att de vill ha tillbaka sin micro-usb kontakt.

Vad jag har hört kör de kvar med den gamla, vilket säkerligen också för de flesta användare är den bästa. (finns kontakter överallt) Men jag vill att användningen av usb c ska öka.

Gear VR, visste hade det varit bättre om de gjorde en ny Gear VR och satte Type-C på telefonen men många hade nog klagat att de inte kunde använda Gear VR de nyss köpt med nya telefonen.

Permalänk

faan dom om inte Note6 har SD kort

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Gear VR, visste hade det varit bättre om de gjorde en ny Gear VR och satte Type-C på telefonen men många hade nog klagat att de inte kunde använda Gear VR de nyss köpt med nya telefonen.

Ja det är en förklaring, sedan har den bara usb 2.0. Fördelen med usb c hade kanske varit snabbare laddare och vändbar kontakt.
Som sagt det är egentligen andra hårdvaror som jag mer stör mig på att USB 3.1 är så segt.

Nå förhoppningsvis sänker detta priserna på de andra mobilerna, jag själv har en samsung galaxy 2 och den är så seg... Hög dags att byta som det heter.. En galaxy S6 om den sjunker i pris vore ej fel..

Permalänk
Medlem

Riktigt bra uppdatering för Galaxy serien tycker jag.
Större batteri, SD kort, gillar specsen och ändringen av kameran. Ser ut som en riktigt bra mobil i mina ögon iaf.

Permalänk
Avstängd

Bara inte kameran blir sämre än på S6 för den ska ju vara guld!
Men jäkla sjuka priser på mobiler/gpu och skärmar nuförtiden!

Permalänk
Medlem

Väldigt underhållande att läsa hur alla som kritiserade Apple för att släppa en telefon med samma design två år i rad nu är helt fokuserade på de interna uppdateringarna när Samsung gör detsamma.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Hmm var ett tag sedan jag kände på en. Kanske har Samsung gjort samma sak som Apple anklagas för och segat ner sina gamla modeller?
Hårdvarumässigt är den inte dålig och Android har inte blivit mycket tyngre i sig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av NoNamesWayne:

Då är HP Elite X3 betydligt mer intressant. Tyvärr verkar den inte bli så inriktad mot konsumenter.
http://mspoweruser.com/hp-announces-the-windows-10-mobile-pow...

Håller helt klart med, ska bli riktigt intressant att se den.
Älskar W10M och min Lumia 1520, men den börjar bli lite gammal så X3an kan mycket väl bli min nästa lur.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Väldigt underhållande att läsa hur alla som kritiserade Apple för att släppa en telefon med samma design två år i rad nu är helt fokuserade på de interna uppdateringarna när Samsung gör detsamma.

Fast det är skillnad på samma och liknande design.
Samsung gör en helt ny mobil till minsta del i varje flaggskepp, och övriga normala tillverkare.
Apple har tagit genvägar och släpp identisk utsida några gånger nu.
(Säger detta eftersom du tog upp det, inte för att klaga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast det är skillnad på samma och liknande design.
Samsung gör en helt ny mobil till minsta del i varje flaggskepp, och övriga normala tillverkare.
Apple har tagit genvägar och släpp identisk utsida några gånger nu.
(Säger detta eftersom du tog upp det, inte för att klaga)

iPhone 6S är också en helt ny mobil, du kan inte ta ett iPhone 6 chassie och byta ut innehållet så att det blir en iPhone 6S. Olika tjocklekar, annan typ av aluminium etc. Visst, de är slående lika fast de är väldigt olika.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Väldigt underhållande att läsa hur alla som kritiserade Apple för att släppa en telefon med samma design två år i rad nu är helt fokuserade på de interna uppdateringarna när Samsung gör detsamma.

Jag har aldrig kritiserat endera.
Men Samsung har ju följt samma designspråk på både S3, S4 och S5 (nästan S2 också, men inte riktigt) sedan tidigare.
Det var ju först med S6 som de faktiskt lyckades komma med en ny och för en gångs skull snygg/bra design. Samsung känns inte längre som en plastbit i handen. Med andra ord har ju Samsung i mångt och mycket varit ännu värre med designen än Apple - så jag undrar vilka Samsung-fan boys som verkligen har klagat på det?

Ska bli spännande att se hur S7an funkar!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Samsung och Epic har gjort denna tillsammans https://youtu.be/lIdNoSB69PI

Permalänk
Medlem

Blev en svart edge s7 här . tycker den är sjukt snygg . har en gammal LG G2 så tyckte det var tid att byta. Den var inte speciellt dyr heller med abbonemang..

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Jo, de ser ju hyffsat ok ut. Lite trakiga som iphones dock.
Men touchwiz? Come on.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finicalz:

Blev en svart edge s7 här . tycker den är sjukt snygg . har en gammal LG G2 så tyckte det var tid att byta. Den var inte speciellt dyr heller med abbonemang..

Vad blev det då?

Permalänk
Skrivet av simon253:

@Broken-arrow: Hmm var ett tag sedan jag kände på en. Kanske har Samsung gjort samma sak som Apple anklagas för och segat ner sina gamla modeller?
Hårdvarumässigt är den inte dålig och Android har inte blivit mycket tyngre i sig.

Kör M på den, men den har för lite ram. Kan bara ha en aktivitet igång i taget. Samt buggar som tyvärr inte går att komma ifrån på s3.

Men även original hände det att touchwiz hängde sig, dock har jag lite värre krachbuggar. Systemet kan bara helt plötsligt efter varit igång par dagar kracha och göra en reboot (symtomen är att den blir grymt seg mobilen innan).

Men bättre än i L, den var mer instabil. Dock fungerar inte mms varken på L eller M.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Jag har aldrig kritiserat endera.
Men Samsung har ju följt samma designspråk på både S3, S4 och S5 (nästan S2 också, men inte riktigt) sedan tidigare.
Det var ju först med S6 som de faktiskt lyckades komma med en ny och för en gångs skull snygg/bra design. Samsung känns inte längre som en plastbit i handen. Med andra ord har ju Samsung i mångt och mycket varit ännu värre med designen än Apple - så jag undrar vilka Samsung-fan boys som verkligen har klagat på det?

Ska bli spännande att se hur S7an funkar!

Därför jag är besviken på årets mobiler. Hade hoppas på någon tillverkare hade stannat kvar vid plast. Det som gjorde Samsung bra var helt klart man kunde öppna den enkelt och byta t.ex batteri. För garantin på batteriet är kortare än garantin på telefonen (om du inte byter din mobil efter 1 år då). Jag har kört min i över 3 år nu och bytt batteri en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vet inte hur ni köper era telefoner men 200kr/månaden i 24 månader blir c:a 5000 med nån avgift. Så vem köper en telefon kontant för över 8000?

Permalänk
Medlem

Trevligt att även ARM verkar ha drivrutiner redo för Vulkan till deras Mali-GPU redan! Det är tidigare bara Qualcomm och IP-leverantören ImgTec med deras PowerVR-GPU som annonserat att de är redo att stödja Vulkan och släppt drivrutiner, även om ARM faktiskt meddelat att de jobbat med Vulkan tidigare (ARM har nämnt det i en rad bloginlägg, [1], [2], [3] — som är lanseringen av debugger med stöd) så presentera de inte några drivrutiner dag ett som många andra partners och har fortfarande inte släppt några drivrutiner. Nu kan vi vara säkra att det bör vara på plats redan i mitten av mars däremot. MetalVK och säkert liknande lösningar kommer ge utvecklare möjlighet att utveckla mot Vulkan även på OS X och iOS, oavsett hur Apple och deras partners tänkte göra med Vulkan där om de ens ska detta, så åtminstone på mobila plattformar kommer det vara ganska synonymt med högpresterande applikationer och spel. Ett problem skulle kunna vara Windows 10 Mobile, men det känns ändå inte som utvecklare av spelmotorer för PCs kommer göra versioner av deras motorer med stöd för Windows Runtime vilket som och det går säkert att knöka ihop något där med nu när det kommer modern hårdvara till W10M (vilket bör innebära D3D12-stöd?) också.

Blir som väntat lite mer intressantare år i år nu när FinFET-processorna och en ny generation SoC kommer in, när Qualcomms, Samsungs egna 64-bit ARMv8-arkitekturer kommer, när resten implementerar ordentliga implementationer av ARMs 64-bitars-kärnor och Cortex-A72 hamnar i vettigare SoC:s, när mjukvara och drivrutiner blir redo för 64-bit Android och mycket mer. Nog för att jag själv inte köpte någon high-end eller flaggskeppstelefon 2015, så ser ändå 2016 mycket mer intressant ut och det är flera utvecklingar man gått och väntat på under 2015. Även på serversidan blir det intressant, med flera leverantörer som kör custom ARMv8-arkitekturer och en ny generation kretsar som säkert är på G från de som redan haft grejer ute, och mjukvarubiten som håller på att falla på plats genom exempelvis Linaro-samarbetet och kring standardiseringen med SBSA och UEFI med flera. Allt som kommer göra det enklare att köra mjukvara/OS. Det kommer inte dröja särskilt länge innan AAarch64/ARMv8 blir kommodifierat och hittar in i enklare konsument- och SOHO-prylar också. Mjukvaran, verktyg och allt börjar falla på plats och mogna vilket som. Alltid kul när det händer något nytt och när nya grejer blir tillgängliga.

Vad det gäller S7 kanske den inte blir en uppenbar megahit som förändrar läget, men hårdvaran (SoC fram för allt) är riktigt intressant sen kanske det är många som längtar efter mer än 3000mAh och tjocka batteriskal även om det inte är någon USB-ansluten historia denna gång åtminstone. Lär sälja minst lika bra som föregångaren och lär vara bättre på en rad punkter.

Jag är även intresserad att se om vi ser något stöd för Vulkan från Vivante — som är en mycket mindre leverantör av mobila GPUer. De har arbetat med det och har sagt att de kommer ha stöd (vilket de nya ägarna av Vivante yttrar sig om i pressreleasen som länkas) för Vulkan. Det kanske inte är så intressant vad det gäller de högpresterande delarna som kör annat, men de används ibland av vissa uppstickare.

Permalänk

Måste ge Samsung lite credd för att dom lyssnar på sina kunder till skillnad från Apple.
Visst, S7:an är väldigt lik S6:an, men kunderna var nöjda med S6 bortsätt från att de klagade på 2 saker. Vattentäthet och plats för SD kort. Dessa saker åtgärdade Samsung samt uppgraderade andra specs.

Visa signatur

Citera!