Samsung presenterar Galaxy S7 med stöd för Vulkan-grafik på MWC

Permalänk
Medlem

Om företaget betalar så, trevligt. Men inte en chans att man lägger 8k på en mobil som sen ska bytas ut efter ett par år som marknaden nu fungerar. Sådan galenskap går emot mina principer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande nöjd med min S4 mini med sina 4,3", så förhoppningsvis håller den tills de släpper en S7 mini eller nåt, men det lär väl dröja med tanke på att de inte fått ut S6 mini än XD

De fullstora är helt enkelt för stora för att jag ska kunna ha dem i fickan och använda bekvämt med en hand då och då.

Har fått nya CAT S50 på jobbet som både har stor skärm och en extra ram för att tåla lite smällar och de är verkligen otympliga i jämförelse! (Sen har den mer basic Android också, vilket saknar en del finesser jämfört med Samsungs variant, men det är en annan historia)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvin82:

för mycket focus på skit som inte rör telefoni, spel? pass! kamera grejerna var bra, om de nu fungerar som lovat

priset + inget utbytbart batteri betyder bara en sak, du köper en produkt som kommer vara obrukbar inom 2 år då batteriet gjort sitt och för 8000 känns det tungt

Håller delvis med det du säger, men det är ju det som gör dem till en smart phone. Vill du bara ha telefondelen så finns det betydligt billigare exemplar.

Ang batteriet dock så är det struntprat.
För det första så kan kvalitetsbatteri, litium ion hålla 3-5 år om man sköter dem (har gamla kvalitets HP batterier som håller bra trots 5+ år tex)

Dessutom har jag bytt batteri i både iphone och i GPSer... det går, utan problem. Det finns dessutom ställen som gör det för några hundralappar om du så vill, vilket kan vara mer än väl värt det om telefonen är i övrigt oskadad iaf efter 3+ år.

Har fortfarande Galaxy S2 på ena luren, och jag är inne på andra batteriet nu... 2000mAh version som är nu ca 3 år gammalt och jag får ändå flera dagars användning från den.

Rättelse, datumet på batteriet är 2011-11-04, så snart 5 år gammalt, dock tror jag det har använts ca 3 år, men det håller bra än oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Jag är fortfarande nöjd med min S4 mini med sina 4,3"

Testa en S6 Edge så kommer du nog att ändra det utalandet

jag var nöjd med Galaxy S2 för några år sen
idag är den ett skämt

fräckt med vattenkylning på S7an men dom måste ju ändå leda bord värmen från vattnet.
tvivlar på att den fjutt vattenkylningen gör nån nytta.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Har en två år gammal nexusfemma idag, batteristorleken i S7 Edge gör den väldigt intressant även om 8,300:- är löjligt mycket pengar. Fast jag skulle nog helst vilja ha en med SD820 inbillar jag mig utan att egentligen ha någon större koll på skillnader mot Exynos 8890.

Rimligtvis borde väl Edge-modellen räcka längre än originalmodellen S7 ur ett perspektiv fokuserat på batteristorlek eftersom övrig specifikation/prestanda är snudd på identisk?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Både Samsung och Vivante är medlemar i HSA foundation så gissar att nästa generation av deras SW och HW kommer vara HSA anpassat. I mobil sammanhang med Vulkan gör att det blir mer energieffektivt och full utnyttjande av HW. Förutom AMD så har jag för mig Mediatek med sin MIPS arkitektur är närmast att släppa HSA anpassad HW

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Testa en S6 Edge så kommer du nog att ändra det utalandet

jag var nöjd med Galaxy S2 för några år sen
idag är den ett skämt

fräckt med vattenkylning på S7an men dom måste ju ändå leda bord värmen från vattnet.
tvivlar på att den fjutt vattenkylningen gör nån nytta.

Hastighetsmässigt möjligtvis, men inte vad gäller skärmstorlek. Sambon har en fullstor S4 och den är för stor för mig och CAT S50n på jobbet är ju ännu värre som sagt XD

Funderar på om jag skulle roota minin nu när den har två år eller nåt på nacken, men jag får se om jag hittar någon ROM som är bättre isf.
Ren Android saknade för mycket mot Samsungs, men samtidigt kör jag med LauncherPro så jag slipper klocka och nyheter och skräp som segar ner.

Kul att S7 kör Vulkan från start iaf

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Hastighetsmässigt möjligtvis, men inte vad gäller skärmstorlek.

det är mer som skiljer
bildkvalitet och upplösning på oled skärmen
det har hänt en hel del på den fronten.

ljusstyrka
har du sett en S6 i autoläget utomhus vid starkt solljus så vill du inte ha nåt annat
S6an har 737 nits (cd/m2) i ljusstyrka i autoläget och är då den andra ljusstarkaste konsumentskärmen som tillverkats.
bara plattan Tab S2 är snäppet värre.
extremt ljusstarka skärmar.

Edit: för skojs skull så mätte jag just upp ljusstyrkan på en S2
274 nits eller cd/m2 är max i autoläget

Så 463 nits högre ljusstyrka på S6 lol

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

S7, och S7edge kommer med två olika processorer vardera.

Octa Core (2.3GHz + 1.6GHz Quad)
Quad Core (2.15GHz + 1.6GHz Dual)

Vilket betraktas som bättre? Hittade två sidor via Google som sa att det var inte så uppenbart som man ville tro om man bara tänkte kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kretsuppsättningarna som används är åttakärniga Exynos-varianter och fyrkärniga Snapdragon 820-kretsar, där Qualcomms systemkrets används i de internationella varianterna.

Ni menar väl tvärtom? Internationella varianten är ju den vi får här i Europa, och vi får Exynos.

Skrivet av Nyhet:

Galaxy S7 skryter med en Super AMOLED-panel

*sniff sniff*

Det luktar direktöversättning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag gillar inte när tillverkarna klottrar ner Android. Ren android är riktigt bra och små ändringar som Oneplus har är inte fel men att klottra på sitt fula gränssnitt och skit (som inte bara Samsung gör) förstör upplevelsen. Det värsta är att folk verkar ha börjat tro att Samsung gör android eller att Samsungs Android är annat än de andra tillverkarna.

Jag har aldrig förstått det så starka gnället på utseendepunkten på en plattform där det finns gott om möjligheter att ändra om det själv, både genom enkla metoder (appar) samt lite mer avancerade. Oavsett om man vill få det likt vanilla Android, en mer personlig konfiguration eller till och med helt andra plattformar (som iOS eller Windows Phone) så är möjligheterna goda. Sannolikheten att vanilla Android skulle passa en perfekt på alla punkter, i kontexten med alla möjligheter man har, är rätt liten så att vilja bortse från konfigurationsmöjligheterna är att göra sig en otjänst enligt mig.

Har heller aldrig riktigt insett vikten av "andra verkar tro..." för den delen. Företag gör sina egna UI för att stärka sin produktidentitet, men vad påverkar det mig om vissa okunniga inte vet exakt vad skillnaden är?

Permalänk
Medlem

@pg_ice:

Jo, fast om det inte finns en S6/S7 med 4,2-4,5" max i skärmstorlek så spelar ju allt det andra ingen roll XD

Visa signatur

Shadows never sleep...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Paddanx:

Eller så har man lärt sig att inte tappa den... Men ja. Skydd och de tål en hel del dessutom.

Ibland är det dock oundvikligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

iPhone 6S är också en helt ny mobil, du kan inte ta ett iPhone 6 chassie och byta ut innehållet så att det blir en iPhone 6S. Olika tjocklekar, annan typ av aluminium etc. Visst, de är slående lika fast de är väldigt olika.

Jag vet mycket väl vad som skiljer på den modellen, det är fortfarande exakt samma utsida med människor mått. Om du vill kalla revisioner av en produkt helt olika produkter så för det stå för dig.
Det finns flera Iphone än 6S som har likadan utsida.... tänker inte förklara det uppenbara skillnaderna.

Samsung gör helt nya flaggskepp från scratch, det gör inte Apple.
Kan inte bli tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har en två år gammal nexusfemma idag, batteristorleken i S7 Edge gör den väldigt intressant även om 8,300:- är löjligt mycket pengar. Fast jag skulle nog helst vilja ha en med SD820 inbillar jag mig utan att egentligen ha någon större koll på skillnader mot Exynos 8890.

Rimligtvis borde väl Edge-modellen räcka längre än originalmodellen S7 ur ett perspektiv fokuserat på batteristorlek eftersom övrig specifikation/prestanda är snudd på identisk?

SD820 kommer inte till Europa. Exynos som gäller och de är likvärdiga inget man märker vid normal användning. S7 Edge har större skärm därav större batteri, svårt säga om den kommer ha bättre battteritid, eventuellt lite bättre.

Skrivet av lassefrasse:

S7, och S7edge kommer med två olika processorer vardera.

Octa Core (2.3GHz + 1.6GHz Quad)
Quad Core (2.15GHz + 1.6GHz Dual)

Vilket betraktas som bättre? Hittade två sidor via Google som sa att det var inte så uppenbart som man ville tro om man bara tänkte kärnor.

de kommer INTE med olika, Exynos för Europa, SD820 USA.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Lade beställning idag på 6st S7 Egde

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ibland är det dock oundvikligt..

Sant.
Men om du tappar din 8kkrs dator, är det okej att den går sönder då? Samma måste ju gälla med telefonen också...

Poängen? Om man hanterar en 8kkr pryl som den vore slit och släng, så ja... då bör man nog låta bli att ha en.
Som vissa personer hanterar sina telefoner så borde de ha en i skumgummi med rem till handleden. Man skulle tro det är 5 åringar som inte kan hålla i saker. Normala människor tappar inte sina telefoner en gång i veckan... (om du tror det är överdrivet ska du veta att det är vad mitt systerbarn gjort... med 3 mobiler. Bang i backen en gång i veckan typ, tills de är förstörda).

Personligen tror jag att jag har tappat min mobil 2-3 gånger över senaste 5+ åren, så visst sker det även en som verkligen försöker undvika det. Men jag har därför också ett bra skydd till den vilket har räddat den. Enda skadan var en av gångerna så sprack skyddet... precis som det ska för att ta smällen. (Detta var när jag var uppe på en stege dessutom). Inga skador på telefonen och jag bytte skal. Nu mera har jag Pebble klockan istället så jag inte försöker plocka upp den när jag står på stegar, och handsfree om så behövs. Finns alltid sätt att skydda sin dyra pryl.

Så även "om" du nu skulle tappa 8kkrs telefonen så har du en bra chans att den klarar sig utan skador. Problemet är just att den gör det... för därför är folk inte försiktiga nog, utan gör om samma dumma miss "igen" men de vill absolut inte ha bra skyddande skal... nee...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Lade beställning idag på 6st S7 Egde

Eeeh... du tappar din telefon ofta, eller? (j/k)

Vad ska du med så många till om man får vara nyfiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

S7 Edge har större skärm därav större batteri, svårt säga om den kommer ha bättre battteritid, eventuellt lite bättre.

Men upplösningen är ju densamma på s7 och edge, dvs lika många pixlar att hantera. Då förstår jag inte varför batteriet på edge är 600 mAh större. Eller kan skillnaden i batteristorlek bero på just dessa edge-features?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Paddanx:

Sant.
Men om du tappar din 8kkrs dator, är det okej att den går sönder då? Samma måste ju gälla med telefonen också...

Poängen? Om man hanterar en 8kkr pryl som den vore slit och släng, så ja... då bör man nog låta bli att ha en.
Som vissa personer hanterar sina telefoner så borde de ha en i skumgummi med rem till handleden. Man skulle tro det är 5 åringar som inte kan hålla i saker. Normala människor tappar inte sina telefoner en gång i veckan... (om du tror det är överdrivet ska du veta att det är vad mitt systerbarn gjort... med 3 mobiler. Bang i backen en gång i veckan typ, tills de är förstörda).

Personligen tror jag att jag har tappat min mobil 2-3 gånger över senaste 5+ åren, så visst sker det även en som verkligen försöker undvika det. Men jag har därför också ett bra skydd till den vilket har räddat den. Enda skadan var en av gångerna så sprack skyddet... precis som det ska för att ta smällen. (Detta var när jag var uppe på en stege dessutom). Inga skador på telefonen och jag bytte skal. Nu mera har jag Pebble klockan istället så jag inte försöker plocka upp den när jag står på stegar, och handsfree om så behövs. Finns alltid sätt att skydda sin dyra pryl.

Så även "om" du nu skulle tappa 8kkrs telefonen så har du en bra chans att den klarar sig utan skador. Problemet är just att den gör det... för därför är folk inte försiktiga nog, utan gör om samma dumma miss "igen" men de vill absolut inte ha bra skyddande skal... nee...

Jag förstod redan vad du menade i första citeringen.
Nej såklart är det inte OK oavsett vad man tappar och som går sönder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Näbbdjuret:

Men upplösningen är ju densamma på s7 och edge, dvs lika många pixlar att hantera. Då förstår jag inte varför batteriet på edge är 600 mAh större. Eller kan skillnaden i batteristorlek bero på just dessa edge-features?

Edge-features och att det är en större lur helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

S7 har 5.1 mot Edge 5.5 tum skärm. som sagt Edge lär dock ändå ha vassare batteritid, men en större telefon.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller delvis med det du säger, men det är ju det som gör dem till en smart phone. Vill du bara ha telefondelen så finns det betydligt billigare exemplar.

Ang batteriet dock så är det struntprat.
För det första så kan kvalitetsbatteri, litium ion hålla 3-5 år om man sköter dem (har gamla kvalitets HP batterier som håller bra trots 5+ år tex)

Dessutom har jag bytt batteri i både iphone och i GPSer... det går, utan problem. Det finns dessutom ställen som gör det för några hundralappar om du så vill, vilket kan vara mer än väl värt det om telefonen är i övrigt oskadad iaf efter 3+ år.

Har fortfarande Galaxy S2 på ena luren, och jag är inne på andra batteriet nu... 2000mAh version som är nu ca 3 år gammalt och jag får ändå flera dagars användning från den.

Rättelse, datumet på batteriet är 2011-11-04, så snart 5 år gammalt, dock tror jag det har använts ca 3 år, men det håller bra än oavsett.

Tillverkarna lämnar oftast 1 års garanti på just slit produkter (som batteriet). Apple gjorde medvetet så batteriet höll ett år och var svårbytt (på en surfplatta för några år sen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant.

Dock använder man mobil inte på samma vis, som en laptop. Mobilen är med över allt och hamnar i fickor och bord (kan åka i golv/mark av rad orsaker även om man är rädd om den).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag vet mycket väl vad som skiljer på den modellen, det är fortfarande exakt samma utsida med människor mått. Om du vill kalla revisioner av en produkt helt olika produkter så för det stå för dig.
Det finns flera Iphone än 6S som har likadan utsida.... tänker inte förklara det uppenbara skillnaderna.

Kan inte bli tydligare.

Fast det är ju en direkt lögn?
S6 och S7 följer ju exakt samma designspråk och jag skulle kalla det lika mycket revision som apples nya.
Apple gör nya flaggskepp från scratch varannat år ju.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tillverkarna lämnar oftast 1 års garanti på just slit produkter (som batteriet). Apple gjorde medvetet så batteriet höll ett år och var svårbytt (på en surfplatta för några år sen).

Yes. Och de har blivit stämda för det

Detta är också anledningen till varför jag tycker Apple är dåliga produkter. TLC minne i en svindyr telefon... som 1 månad senare blir seg som F, speciellt för de priserna de tar för mer lagring?
De har bra ideér ibland, ingen tvekan om det, och det ser ut som kvalitet. Men under huven är det skräp allt för ofta :=/

Jag kan ändå byta batteriet så, spelar mig ingen roll egentligen.

Om samsung gjorde så hade de tappat kunder till LG eller någon annan. Om Apple gör så, då köper kunderna en ny Iphone. Säger en hel del om deras kunder

Skrivet av Broken-arrow:

Dock använder man mobil inte på samma vis, som en laptop. Mobilen är med över allt och hamnar i fickor och bord (kan åka i golv/mark av rad orsaker även om man är rädd om den).

Dagens laptops är med rätt ofta de med. Jobb datorn, du spiller kaffet, slår igen locket mm. Ungarna leker med den hemma... Husdjuren knuffar ner den från bordet... u name it.
Man ser snabbt skillnaden på en som sköter och är rädd om sina enheter vs en som inte är, oavsett enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Det krävs mer ström för att belysa en större yta, oavsett antalet pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kan inte bli tydligare.

Nu har jag inte hållit i en Samsung S7 Edge än, men på vilket sätt är den skapad från scratch? Det är vad jag kan se utifrån bilderna en uppskalad version av S6 Edge. Det är inte precis så att Samsung startade från noll när de designade S7 Edge. Både 6S och S7 Edge är revisioner av föregående modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kom igen, medvetet så det höll ett år? Suure Min iPad 2 må inte va så pigg som den en gång var men batteriet är det definitivt inget fel på trots sina 5 år nu. De har haft strul med batterier (iPhone 5) men hade då också ett kostnadsfritt utbytesprogram för drabbade enheter.