Permalänk

Vilken skärm är bäst?

Tjena, har tänkt att uppgradera skärm nu. Vilken av dessa följande är bäst enligt er?

BenQ 24" XL2411Z - http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z#/specs

eller

Samsung 27" 3D LED 120HZ - http://www.samsung.com/se/consumer/it/monitor/led-monitor/LS2...

Tar tacksamt gärna emot för/nackdelar och eventuellt andra tips!

/infectious

Permalänk
Medlem

ähm finns denna längre att köpa?

27" 3D LED-skärm SA950D
S27A950D
Tyvärr Denna produkt finns inte längre tillgänglig

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

ähm finns denna längre att köpa?

27" 3D LED-skärm SA950D
S27A950D
Tyvärr Denna produkt finns inte längre tillgänglig

Det är så att jag kan få köpa en privat.

Permalänk
Medlem

Hade i så fall valt samsung. Det enda Benq skulle vara ett bättre val på är möjligvis CS men personligen stirrar jag mig inte helt blind på 144hz

Edit, något låg upplösning för en 27" men desto mer lättdrivet i spel.

Permalänk

Finns nästan inga högblanka skärmar att köpa idag. I alla fall inte om man ska ha hög uppdateringsfrekvens. Fanns en Eizo i och för sig, som var halvblank. Men den utgår...

Samsungen är en raritet och ett givet val, om nu skicket på den är bra och det inte repor och annat skit. Räkna dock inte med att den kommer hålla hur länge som helst, då den redan gått ett antal år.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung LS27A950DS tycks ha 5 år på nacken och därmed en äldre panel för max 120 Hz. Men den har i alla fall Displayport. Benq XL2411Z är inte direkt färsk den heller, från 2013 och saknar Displayport.

Båda är nog ungefär samma skrot och korn i fråga om bildkvalitet. Dvs renodlad gamingskärmar med TN-paneler och allt vad det innebär. Men oftast väljer man dessa för möjligheten till hög frekvens.

Med tanke på hur många som köper dessa skärmar utan att kunna köra dem, vilken dator hade hade du tänkt att koppla dem mot?

Permalänk
Medlem

Jag har dålig koll på skärmar men skulle jag haft valet (om jag inte frågade här) skulle jag tagit Samsung på grund av att den har DP.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bara den bilden visar ju att samsungen e bättre! Vem vill inte ha flygande bilar i ansiktet!

Mer seriöst: Är samsungen i bra skicka och med ett bra pris så kör på den.
Om de är privat kanske du tom kan testa den någon stund innan du bestämmer dig

Edit: Verkar få väldigt positiva omdömmen på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=856956

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Samsung LS27A950DS tycks ha 5 år på nacken och därmed en äldre panel för max 120 Hz. Men den har i alla fall Displayport. Benq XL2411Z är inte direkt färsk den heller, från 2013 och saknar Displayport.

Båda är nog ungefär samma skrot och korn i fråga om bildkvalitet. Dvs renodlad gamingskärmar med TN-paneler och allt vad det innebär. Men oftast väljer man dessa för möjligheten till hög frekvens.

Med tanke på hur många som köper dessa skärmar utan att kunna köra dem, vilken dator hade hade du tänkt att koppla dem mot?

Det är precis detta jag har funderat på. Är riktigt osäker på om jag kommer klara av att driva den. Har inte alls en värstingdator, ett 560 gkort, i5 4440, Asus b85m moderkort, nätaggregat fractal design 850w bronze. Ska även uppgradera men vet inte vart jag ska börja men det kanske vi ska ta i en annan diskussion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@infectious: Ett GTX560 bör få problem att nå höga frekvenser som 120 och 144 Hz ens med äldre spel. Så båda skärmarna kan vara något över din förmåga för stunden. Och planerar du att byta grafikkort eller dator är vi i brytpunkten där DVI är på väg bort. Så en skärm med fel anslutningar för vad du skaffar i framtiden kan bli ett felköp.

Måste du ha en ny skärm eller är det så att du hoppas på något mer, likt högre frekvens? Vad kan du pressa spelen till idag med acceptabel kvalitet? Just nu verkar det som du köper gamla prylar till en gammal dator med lite risk att du har fel prylar när du köper nytt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@infectious:Måste du ha en ny skärm eller är det så att du hoppas på något mer, likt högre frekvens? Vad kan du pressa spelen till idag med acceptabel kvalitet? Just nu verkar det som du köper gamla prylar till en gammal dator med lite risk att du har fel prylar när du köper nytt.

Måste och måste, min känns så jäkla trött o sliten bild jämfört med min tv och nya mobil t.ex. Jag spelar i princip bara LoL och då har jag runt 160 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av infectious:

Måste och måste, min känns så jäkla trött o sliten bild jämfört med min tv och nya mobil t.ex. Jag spelar i princip bara LoL och då har jag runt 160 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du har höjt ljusstyrkan till max då?
Laborerat lite med färginställningarna?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infectious:

Måste och måste, min känns så jäkla trött o sliten bild jämfört med min tv och nya mobil t.ex. Jag spelar i princip bara LoL och då har jag runt 160 fps.

Fast då kör du inte i 1920x1080 pixlar vad, utan i en lägre eller rent av uppskalad upplösning på någon gammal 60 Hz-skärm, 22-tummare eller liknande? Kombinationen av en ny 144 Hz-skärm och hyfsat grafikkort, typ GTX960, borde vara det som ger en ny upplevelse. Bara det ena eller det andra riskerar bli lite halvhjärtat.

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Och du har höjt ljusstyrkan till max då?
Laborerat lite med färginställningarna?

Yes, försökte mig på det förra veckan och det blev liiiite bättre.

Skrivet av Laxpudding:

Fast då kör du inte i 1920x1080 pixlar vad, utan i en lägre eller rent av uppskalad upplösning på någon gammal 60 Hz-skärm, 22-tummare eller liknande? Kombinationen av en ny 144 Hz-skärm och hyfsat grafikkort, typ GTX960, borde vara det som ger en ny upplevelse. Bara det ena eller det andra riskerar bli lite halvhjärtat.

Jo det tror jag att jag gör, en sån här skärm har jag för tillfället: http://www.inet.se/produkt/2203149/benq-tft-24-g2420hdb#/spec...
Skulle ett GTX 960 passa i mitt moderkort? Och skulle mitt nätagg klara av att driva det? För jag behöver lite nya prylar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@infectious: Ifall du kör en sådan skärm som Benq G2420HDB i dagsläget kommer de skärmar du ursprungligen tittade på i grund och botten erbjuda samma typ av bild. Det du vinner är förmågan att köra högre frekvenser än 60 Hz men i övrigt är inga förbättringarna givna. Är det just flytet du är missnöjd med just nu eller är det något annat? Handlar det om färger och "allmän känsla" kan det blir precis som det du har.

Kan inga detaljer moderkort och kraftaggregat, så kolla upp en separat tråd om att byta ut GTX560 mot något nyare.

Permalänk
99:e percentilen

Köp inte en skärm utan DisplayPort iallafall. @Laxpudding nämner det, men det kan inte sägas för många gånger att du inte vill sitta där om ett år när du byter grafikkort och inte kunna köra skärmen i mer än 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers