Permalänk
Medlem

Bootproblem med ny 500GB SSD

Hejsan, efter 3 dagars googlande och försök utan lycka ställer jag nu frågan här. Jag lyxade till det lite och köpte mig en ny SSD för ett litet tag sedan, en samsung 850 evo 500GB. När jag nu försöker installera windows 10 på den så kommer ett irriterande problem. När datorn startas om efter installationen får jag meddelandet "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key". Detta meddelande brukar man kunna fixa genom att ändra från AHCI till IDE på SATA-inställningarna i UEFI:t men det hjälper inte. Det brukar även gå att fixa genom att flytta upp SSD:n högst upp i BOOT-priority men det fungerar inte heller. Det konstiga är dock att min andra SSD (en 840 evo) går jättebra att installera på och den har inga bootproblem. Någon som vet hur man löser det här?

(Edit: båda SSD:erna är 100% health enligt ett flertal SSD-hälsoprogram.)

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Har du flera diskar i datorn? Isf koppla ur de andra och prova, ev prova installera om på SSD. Kolla i bios så att den bootar från disken och att den finns med i boot-order.
Tips är också att du kollar om det finns någon update till SSDn, ska inte påverka ditt nuvarande problem men det kanske hjälper dig från att få något längre fram medans allt ändå är nytt för att minska risken att tappa data.

Såg nu att du redan hade flyttat SSD längst upp i listan. Sitter disken i samma sataport som den föregående?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Har du flera diskar i datorn? Isf koppla ur de andra och prova, ev prova installera om på SSD. Kolla i bios så att den bootar från disken och att den finns med i boot-order.
Tips är också att du kollar om det finns någon update till SSDn, ska inte påverka ditt nuvarande problem men det kanske hjälper dig från att få något längre fram medans allt ändå är nytt för att minska risken att tappa data.

Såg nu att du redan hade flyttat SSD längst upp i listan. Sitter disken i samma sataport som den föregående?

Testade allt detta men fortfarande samma fel..

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@Jontebert: Kanske den här videon kan hjälpa, du kanske missat något av det som visas i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Borde gälla samma ska för Windows 10. Förresten, har du en extern dvd-läsare du installerar från? När jag installerade Windows med en extern Dvd-läsare lade jag den som Första boot device, men efter installation flyttade jag den till ssden. Du kanske redan gjort det, men värt att nämna.

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

Hade du den gamla ssd:n kvar i datorn när du installerade på nytt, och hade du Windows installerat på den? Då finns risken att du måste boota på den gamla, då den nya Windowsinstallationen kan ha lagt in sin bootinformation där.

Jag har tyvärr glömt hur Microsoft har tänkt (men det handlar väl om att förenkla för eventuell multi-boot) och exakt vad som sker, men jag har själv råkat ut för liknande för många år sedan och lärde mig då att enbart ha den nya disken inkopplad när jag gjorde nyinstallation.

Det kan förstås även vara något bios-relaterat problem, så om det finns nyare firmware till ditt moderkort kan du ju testa uppgradera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som @backfeed säger ovan, så låter det som att TS har lyckats få boot partitionen på fel enhet. Jag gissar på att du har en 100-300MB sytem partition på en annan disk, och Windows nu har använt den vid nyinstallation, så du måste ha den disken med för att boota och tom boota på den gamla disken även med det nya OSet.

@Jontebert Om du nu ändå gör om installationerna, gör om det en sista gång. Dra ut allt, och alla HDD, SSD osv, utom just din nya 850 500GB systemdisk. Detta ska vara den enda enheten som ska vara ansluten. Installera sedan OSet.

Får du problem efter det så är det fel på disken eller någon annan hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

@Jontebert: Kanske den här videon kan hjälpa, du kanske missat något av det som visas i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Borde gälla samma ska för Windows 10. Förresten, har du en extern dvd-läsare du installerar från? När jag installerade Windows med en extern Dvd-läsare lade jag den som Första boot device, men efter installation flyttade jag den till ssden. Du kanske redan gjort det, men värt att nämna.

Skrivet av backfeed:

Hade du den gamla ssd:n kvar i datorn när du installerade på nytt, och hade du Windows installerat på den? Då finns risken att du måste boota på den gamla, då den nya Windowsinstallationen kan ha lagt in sin bootinformation där.

Jag har tyvärr glömt hur Microsoft har tänkt (men det handlar väl om att förenkla för eventuell multi-boot) och exakt vad som sker, men jag har själv råkat ut för liknande för många år sedan och lärde mig då att enbart ha den nya disken inkopplad när jag gjorde nyinstallation.

Det kan förstås även vara något bios-relaterat problem, så om det finns nyare firmware till ditt moderkort kan du ju testa uppgradera.

Skrivet av Paddanx:

Som @backfeed säger ovan, så låter det som att TS har lyckats få boot partitionen på fel enhet. Jag gissar på att du har en 100-300MB sytem partition på en annan disk, och Windows nu har använt den vid nyinstallation, så du måste ha den disken med för att boota och tom boota på den gamla disken även med det nya OSet.

@Jontebert Om du nu ändå gör om installationerna, gör om det en sista gång. Dra ut allt, och alla HDD, SSD osv, utom just din nya 850 500GB systemdisk. Detta ska vara den enda enheten som ska vara ansluten. Installera sedan OSet.

Får du problem efter det så är det fel på disken eller någon annan hårdvara.

Testade allt detta nu. Ingen skillnad Det är som konstigt då det ändå går att använda SSDn som lagringsdisk men inte somm boot-disk. men det blir väl ett reklamationsärende då.

Tack i allafall!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk

Hej @Jontebert
Känns ändå inte som ett reklamationsärende! Vad rör det sig om för moderkort du använder?
Provat ladda in default settings i Bios?

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Specifikationer? Vilket OS försöker du installera?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Testade allt detta nu. Ingen skillnad Det är som konstigt då det ändå går att använda SSDn som lagringsdisk men inte somm boot-disk. men det blir väl ett reklamationsärende då.

Tack i allafall!

Vilket moderkort har du?
Till vilken port är den nya SSD disken kopplad till?
Hur skapa du Windows 10 USB stickan?

Idag med moderna OS och moderkort är det lite mer komplicerat att få till dessa saker än för några år sedan.

Man behöver tänka på om USB stickan är skapad med MBR eller UEIF boot
Samma i moderkortets bios UEIF boot eller Legasy, är secure boot av eller på.
Samt sitter boot disken i rätt sata port...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Testade allt detta nu. Ingen skillnad Det är som konstigt då det ändå går att använda SSDn som lagringsdisk men inte somm boot-disk. men det blir väl ett reklamationsärende då.

Tack i allafall!

Hur installerar du Win 10?
DVD? USB minne?

Varför håller du på med SSD i boot listan?
När man installerar Windows ska väljer man DVD/ USB minnet man installerar med.

Glöm inte att bara ha 1 disk kopplad när Windows installeras.

Om det finns partitioner på disken bör du alltid passa på att ta bort alla för det finns andra fel där det INTE räckte att bara formatera och installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ĐoniŠtulić:

Hej @Jontebert
Känns ändå inte som ett reklamationsärende! Vad rör det sig om för moderkort du använder?
Provat ladda in default settings i Bios?

Skrivet av PointMan:

Vad är det för dator? Specifikationer? Vilket OS försöker du installera?

Skrivet av ggustavsson:

Vilket moderkort har du?
Till vilken port är den nya SSD disken kopplad till?
Hur skapa du Windows 10 USB stickan?

Idag med moderna OS och moderkort är det lite mer komplicerat att få till dessa saker än för några år sedan.

Man behöver tänka på om USB stickan är skapad med MBR eller UEIF boot
Samma i moderkortets bios UEIF boot eller Legasy, är secure boot av eller på.
Samt sitter boot disken i rätt sata port...

Skrivet av panpo98:

Hur installerar du Win 10?
DVD? USB minne?

Varför håller du på med SSD i boot listan?
När man installerar Windows ska väljer man DVD/ USB minnet man installerar med.

Glöm inte att bara ha 1 disk kopplad när Windows installeras.

Om det finns partitioner på disken bör du alltid passa på att ta bort alla för det finns andra fel där det INTE räckte att bara formatera och installera om.

Tackar för så många svar. Mina specs är:

OS:Windows 10
MOBO: MSI Z97i AC m-ITX
CPU: 4770k
GPU: R9 390
RAM: 2x8GB Crucial ballistix DDR3 1600mhz
PSU: EVGA 650w G2
SSD (gammal): Samsung 840 evo 120GB
SSD (ny): Samsung 850 evo 500GB

USB-stickan är skapad med microsofts egna verktyg och SSD:n är inkopplad i SATA-1.
Om BOOT-mode byts från UEFI LEGACY till UEFI hittar UEFI:t inte SSDn längre.
Jag har endast 1 disk ikoppladd och windows installeras från en USB. Jag får samma svar om jag kör med en DVD.
Jag testade återställa till default-settings men det blev ingen skillnad.

Hoppas detta förtydligar.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

För att förtydliga mig, mitt problem är alltså att det inte går att installera windows 10 på min nya samsung 850 evo 500GB SSD men det fungerar att göra det på mina andra hårddiskar samt min andra SSD utan att ändra någonting i BIOS/UEFI. Den fungerar dock som lagringsdisk utan problem och SSD-health programmen säger att disken mår bra.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Mitt problem verkar vara SSD:n då den inte beter sig som 840:n i samsung magician utan dyker upp som 2 diskar som inte går att identifiera så jag tackar för all hjälp här i tråden och startar en ny om hur man får SSD:n att fungera under forumfliken lagring. Här är den nya tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1416183-problem-med-sam...

Tack
/Jonas

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Sent och kanske dumt svar, men har du testat att boota upp windows-installationen, och i själva installation ska du ju se en lista över dina diskar. Prövat att formatera din evo 850?

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |