Permalänk
Medlem

varför inte en VW Touran? gott om utrymme men ganska dyra reservdelar..

Permalänk
Medlem

@kettu92: Känner igen det där.
Har själv ägt 3st VAG-bilar, INGA andra bilar har jag haft så mycket problem med. tråkigt att det anses vara kvalité när man köper VAG.
Just nu kör jag BMW E90 kört 14000 problemfria mil och känns fortfarande som ny.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Letar du efter en stor bil så ska du iaf inte titta på en Tiguan eftersom den är är som en Golf ungefär fast SUV då.

Jag rekommenderar Passat om du är sugen på en WV.

BMW 5-serien är också trevliga bilar, Passat är större dock.

Passat större än 5-serie, nej du.

Permalänk
Medlem

@phobiiz: Lastutrymme så har de båda ca 560-600 liter på de jag har kollat mellan 2011-2015 Om det är det ni menar.

http://personbilar.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf...

http://www.arbetarbladet.se/motor/bmw-s-nya-5-serie-gor-ingen...

Rav4:an är väldigt högljudd, hade en 08:a, dock var det 180hk diesel i den, den var pigg och inte slö iallafall.

Har en ny xc70 nu som går kanon, bästa och skönaste bilen jag någonsin har kört, den går inte dyrt, körde mede en xc70 2014, genom tyskland snitta i 150-160 låg på ca 0.72 med d4:an.

V70:n från 01 med 170 hk med bensin motor går dock dyrare, typ 0.8 blandad körning.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Åker en Skoda Ocatvia TDI 2012a. Den har rullat 19000 mil och har förutom helt vanliga slitage delar som bromsar och kamrem/vattenpump som har serviceintervall bytt 3st delar totalt.
en styrkrans och 2st krängningshämmare.

Bilfirman som inte är märkesbunden där ja servat bilen sedan första service brukar alltid säga samma sak. Dessa Skodorna är det sista europeiska gjutjärnsmaskiner bilvärlden kommer att ha producerat.

Hade jag mer pengar att välja bil för när det är dags nästa gång (1-2år) skulle ja precis som alla gånger tidigare drömt om en Subaru. Lite tråkiga inuti men man behöver inte hålla koll på närmsta verkstad.

Permalänk
Medlem

Min V60 har gått som en klocka med löjligt låga omkostnader men kanske svårt att få till med den budgeten...

Permalänk
Medlem

@Marcusk:
Åk du och köp en ny Audi med 4 cylindrig Vag motor, så kommer du få med en oljedunk på köpet, varför? jo för att dom vet att bilen dricker olja onormalt mycket och kommer att behöva fyllas på innan service.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

@Marcusk:
Åk du och köp en ny Audi med 4 cylindrig Vag motor, så kommer du få med en oljedunk på köpet, varför? jo för att dom vet att bilen dricker olja onormalt mycket och kommer att behöva fyllas på innan service.

Stämmer för vissa bilar men inte för alla. Min Passat 170 TDI 4-M DSG har inte behövt någon olja att fyllas på trots longlife-service.

Visst har de problem, men det är framförallt bensinmotorer som har dragit olja och inte dieslar.

Köpa en Passat 10-11 BlueMotion TDI med manuell låda? Eller en V70 II 1.6D eller 2.0D.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Min golf tdi 140 drar olja. I handboken står det att 1 liter olja på 10.000km är normalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Vart tusan hittar du dessa premier?
Nu orkar jag inte kolla runt och jämföra men äger själv en BMW 535D -08 och betalar 7000kr per år och är 33 år. Det är dyraste premien jag haft på en bil och det är inte så konstigt med en dyr 2 tons koloss med nästan 300hk.
Dom flesta vanliga, nyare bilar som volvo v70, bmw 5-serien, audi a6 brukar kosta kring 4000-5000kr helår för mig.

OT så gillar jag BMW:s 5-serie som jag har (E61). Den ligger över medel på det mesta och om något krånglar brukar det vara elektroniken. Men sånt är det på dom flesta moderna bilar tyvärr, mycket nippon pippon.
Av dom modernare bilar jag hållt på med så har BMW:n varit enklast att göra saker själv på, relativt lättmekad.
Inte den rymligaste men är nog roligast att köra av skåpen som finns att köpa. Beror lite på vad man prioriterar.

Skrivet av snajk:

Det varierar förstås en hel del mellan årsmodeller och motorer men jag tog ett par exempel bara på skoj. Beräknat för mig då.

Volvo V70 2,4 D 2009, alltså diesel på 163 hk. Regnummer: DPL493. Den var inte helt billig för mig av någon anledning. Priset på helförsäkring helår är 8748 som billigast, 13322 som dyrast och "mitt" försäkringsbolag Vardia tar 11323.
BMW 320D Touring 2008, diesel på 177 hk. Regnummer: GXN847. Billigast 10419 och dyrast 19368, mitt bolag vill ha 19255 så det är inte rätt val för den bilen. Ingen jätteskillnad mellan dessa men en bit över en tusing i alla fall. Och då bör man förstås beakta att BMWn är ganska mycket mindre.

Snålalternativ:
V70 2,0F 2009, bensin (etanol) på 145 hk. Regnummer LKN230. Kostar mellan 6271 och 9527.
520i Touring 2009, bensin på 170 hk. Regnummer: JAT947. Kostar mellan 8683 och 18653. Lite större skillnader här, 2400 för billigaste alternativet.

Aningen roligare alternativ:
V70 2,5FT 2009, bensin (etanol) 231 hk. Reg: KOF532. Kostar mellan 8659 och 13421.
528i Touring 2010, bensin 258 hk. Reg: LAA047. Kostar mellan 12816 och 24048. Lite fetare bil förstås (men så kostar den också typ 80000 mer än Volvon), men skillnaden är också stor, över 4000 för den billigaste försäkringen. Det kanske går att hitta mer jämlika alternativ men jag går på bilar som finns i mitt närområde och då fanns det inte så många BMW att välja på (trots att jag ökade maxpriset rejält).

Allt detta varierar förstås ännu mer om man samlar sina olika försäkringar hos samma bolag och så, men det är svårt att få någon som helst översikt över sådana alternativ.

Det är lite vanskligt att gå på vad som står som snittpremie på exempelvis biluppgifter för det varierar förstås beroende på vilka som faktiskt äger bilarna. Snittpremien på en bil som mestadels ägs av tjugoåriga män kommer förstås att vara mycket högre än om exakt samma bil mestadels hade ägts av 70-åriga kvinnor.

Totalt sett så är BMW en bit dyrare än Volvo i alla fall. Vi kan säkert få till mer intressanta jämförelser om vi tittar på V50 mot 3-serie och så, men det kan vi ta någon annan gång.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vart tusan hittar du dessa premier?
Nu orkar jag inte kolla runt och jämföra men äger själv en BMW 535D -08 och betalar 7000kr per år och är 33 år. Det är dyraste premien jag haft på en bil och det är inte så konstigt med en dyr 2 tons koloss med nästan 300hk.
Dom flesta vanliga, nyare bilar som volvo v70, bmw 5-serien, audi a6 brukar kosta kring 4000-5000kr helår för mig.

OT så gillar jag BMW:s 5-serie som jag har (E61). Den ligger över medel på det mesta och om något krånglar brukar det vara elektroniken. Men sånt är det på dom flesta moderna bilar tyvärr, mycket nippon pippon.
Av dom modernare bilar jag hållt på med så har BMW:n varit enklast att göra saker själv på, relativt lättmekad.
Inte den rymligaste men är nog roligast att köra av skåpen som finns att köpa. Beror lite på vad man prioriterar.

Storstad drar upp premien rejält, sen att parkera på gata det med!

Betalar 7000:- per år för Skoda Superb 170 TDI -11 och den borde vara rejält mycket billigare än din bil...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellxps600:

Audi = VAG = same shit, different name

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Audi = VAG = same shit, different name

Blå bilar är mycket bättre än röda.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Blå bilar är mycket bättre än röda.

Blå och röda bilar kan också dela komponenter...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av phobiiz:

Passat större än 5-serie, nej du.

Ok jag har ägt bägge. En Passat -06 Variant TFSI 2.0 och min nuvarande BMW 525i Touring.

När det gäller bagageutrymme så är det jämnt skägg men när det gäller kupéutrymme så var Passaten bättre, det tycker både min fru och jag. Sen sitter man ofantligt mycket bättre i BMW men stolarna tar enorm plats.

Jag kollade upp lite dimensioner snabbt på nätet och det verkar vara så att BMW 5-serie är både större och tyngre om än marginellt. Det säger ju dock inte så mycket om kupéutrymmet.

Jag talar bara av erfarenhet, sen kanske siffrorna säger något annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en Geländewagen W460! Härlig bil, går ganska dåligt, de få funktioner den har är trasiga. Men vilket charmtroll!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av superapan:

Jag köpte nyss en Geländewagen W460! Härlig bil, går ganska dåligt, de få funktioner den har är trasiga. Men vilket charmtroll!

Bara att ge sig ut i skogen och skratta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeg:

Vart tusan hittar du dessa premier?
Nu orkar jag inte kolla runt och jämföra men äger själv en BMW 535D -08 och betalar 7000kr per år och är 33 år. Det är dyraste premien jag haft på en bil och det är inte så konstigt med en dyr 2 tons koloss med nästan 300hk.
Dom flesta vanliga, nyare bilar som volvo v70, bmw 5-serien, audi a6 brukar kosta kring 4000-5000kr helår för mig.

Söker man upp bilar med regnummer på biluppgifter.se så får man en liten reklamruta från insplanet som är en jämförelsetjänst för bilförsäkringar, där står snittpremien för modellen och klickar man på rutan så får man fylla i lite mer detaljer (personnummer, parkering, hur långt man kör osv.) och så samlar de in prisuppgifter från ett gäng försäkringsbolag. De största som If, Folksam och Trygg hansa är inte med men de är sällan billigast heller så jag vet inte om det påverkar prisbilden så mycket. Eventuella rabatter för att man har hemförsäkring hos bolaget, är med i ett visst fack eller i en viss förening eller så är inte med heller men de brukar inte variera så mycket. Märkesspecifika försäkringar är inte heller med men de brukar ha en massa motkrav som service hos återförsäljaren eller så, så de brukar bli onödigt dyra totalt sett om man har en bil som är några år gammal.

Sannolikt så beror min höga kostnad på att jag bor i en storstad. Jag vet inte om hyresrätt som boendeform påverkar så mycket, men det kan vara en del av det hela. Jag testade att ange Villa istället och det gav en femhundring billigare från ett grundpris på 7000 och 800 billigare på ett grundpris på 12000. Jag hade gärna haft ett garage, men det finns inte så många där jag bor så väntetiden är väldigt lång (nästan lika lång som för lägenheterna) och de är inte heller billiga. Att parkera på gatan kostar mig en knapp femhundring i månaden och ett garage hade sannolikt gått på över en tusing så jag vet inte om jag hade tjänat på den eventuellt billigare försäkringen. Jag gjorde en snabb jämförelse med några bilar där jag valde "Eget låst garage" och jämförde med "På gatan/utomhus" och det gjorde ingen skillnad alls, så sannolikt räknas inte gatuparkering som ett större problem i mitt område. Hade jag bott i ett värre område, någon förort med lite problem eller så, så hade det sannolikt påverkat mycket mer förstås.

Permalänk

@NoWin: v70ns bagageutrymmet är ikke större än passat

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

Måste bara säga en sak i denna tråd till Fords försvar. Har man kört en Ford från sent 80-tal/tidigt 90-tal och säger att Ford är skit vet man nog inte riktigt vad man pratar om. Jag har kört två Ford som senaste bilar, Mondeo -02 samt Mondeo -15. Köper man en mondeo för 100k får man mycket bil för pengarna. Visst, inredningen är kanske inte häftigast på gatan, men du får en relativt snål bil (även om du väljer bensin), kamkedja är ju givet, om du inte kör senaste modellen som jag gör. Reservdelar är extremt billiga och bilarna är lättskruvade. Något att tänka på är att som alltid ha komplett servicebok, dessa bilar kan vara lite känsligare om man skiter i en service. Men köper du en Mondeo får du en riktigt stor kombi, betydligt större än V70, Passat mm. Du åker dessutom som en kung. Vägljudet i bilen är lite högre än i en merca eller BMW. Men som sagt sikta på Mondeo MK4 eller senare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

@Larskrister: En liten SUV är faktiskt att föredra. Du sitter högre vilket gör det enklare att ta sig in och ur bilen på trånga parkeringar. Många SUV:ar är kortare än en kombi (eller sedan också för den delen) och gör det lättare att parkera. De som dessutom har fyrhjulsdrift slipper vänta tills staden bemödats sig med att göra de branta gränder och kullar tillgängliga genom naturlig avsmältning.

SUV är bara ett namn som inte alltid har någon praktisk verklighetsförankring. Ungefär som att göra skillnad på människor genom hudfärg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Min V60 har gått som en klocka med löjligt låga omkostnader men kanske svårt att få till med den budgeten...

Håller på att titta på v60 nu faktiskt. kan väl gå något högre än 100k.
Dock är det bara bensinare som gäller för mig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Larskrister: En liten SUV är faktiskt att föredra. Du sitter högre vilket gör det enklare att ta sig in och ur bilen på trånga parkeringar. Många SUV:ar är kortare än en kombi (eller sedan också för den delen) och gör det lättare att parkera. De som dessutom har fyrhjulsdrift slipper vänta tills staden bemödats sig med att göra de branta gränder och kullar tillgängliga genom naturlig avsmältning.

SUV är bara ett namn som inte alltid har någon praktisk verklighetsförankring. Ungefär som att göra skillnad på människor genom hudfärg.

Det är enormt skönt att kunna sitta högt upp och kunna klämma sig in i bilen halvt stående när det är trångt. Dock är min grand vitara ganska lång vilket gör att det är ett h*elvete att fickparkera
De bilar jag tittar på nu är tiguan, v60, passat. Vill inte ha någon diesel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Jag är så j-a nöjd med min Diesel. När jag hade GTI så tankade jag varje fredag (det föll sig så) men nu tankar jag var 10:e till var 12:e dag. Ok, jag är kanske bekväm men det är inte så roligt att tanka på vinterhalvåret.

Fyrhjulsdriften och automatlådan gör att ingen tar mig vid rödljusen ändå till högsta tillåtna hastighet. Senaste ZF-lådan är oslagbar både vad gäller näst intill obemärkt växling och handhavande - den håller inte på och piper om den är i fel läge som på V60, utan den hoppar själv till P-läge eller låter sig gå i D från R utan knapptryckning. Viktigt för oss bekväma.

Gumman gillar inte Diesel pga av knarret, men det hör man bara på utsidan. Ljudet av mer klirr i kassan låter bättre

Har man SUV är PDC självklart ett måste för fickparkering. Annars riskerar man att få dörren öppnad och en polis som frågar om man ska lämna lapp för att man kört in i bilen framför/bakom...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@griid: Jag är så j-a nöjd med min Diesel. När jag hade GTI så tankade jag varje fredag (det föll sig så) men nu tankar jag var 10:e till var 12:e dag. Ok, jag är kanske bekväm men det är inte så roligt att tanka på vinterhalvåret.

Fyrhjulsdriften och automatlådan gör att ingen tar mig vid rödljusen ändå till högsta tillåtna hastighet. Senaste ZF-lådan är oslagbar både vad gäller näst intill obemärkt växling och handhavande - den håller inte på och piper om den är i fel läge som på V60, utan den hoppar själv till P-läge eller låter sig gå i D från R utan knapptryckning. Viktigt för oss bekväma.

Gumman gillar inte Diesel pga av knarret, men det hör man bara på utsidan. Ljudet av mer klirr i kassan låter bättre

Har man SUV är PDC självklart ett måste för fickparkering. Annars riskerar man att få dörren öppnad och en polis som frågar om man ska lämna lapp för att man kört in i bilen framför/bakom...

Hade inte diesel varit så giftigt som det är idag hade jag lätt tagit det... Det är oroväckande att Sveriges park av dieselbilar bara växer och växer, samtidigt som Norge skär ned just pga av att det inte är bra att inhalera avgaserna. =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Vad är inte giftigt idag?

Baksidan av emissionskraven är att biltillverkarna vill ha snålare bilar som släpper ut mindre partiklar än vad partikelfiltren klarar av och det är såklart problematiskt. Men samtidigt är dessa cancerogena partiklar väldigt flyktiga och skapar sällan sådan koncentrationer att de verkligen utgör en hälsofara. Det är vad jag kunde läsa mig till innan jag gick över till Diesel för c:a 5 år sedan.

Eller är det något annat du syftar på?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@griid: Vad är inte giftigt idag?

Baksidan av emissionskraven är att biltillverkarna vill ha snålare bilar som släpper ut mindre partiklar än vad partikelfiltren klarar av och det är såklart problematiskt. Men samtidigt är dessa cancerogena partiklar väldigt flyktiga och skapar sällan sådan koncentrationer att de verkligen utgör en hälsofara. Det är vad jag kunde läsa mig till innan jag gick över till Diesel för c:a 5 år sedan.

Eller är det något annat du syftar på?

Jo precis det är det jag syftar på. Jag blev dock förvånad när Sverige var det land som ökar sin park med dieselbilar när andra länder går åt motsatta hållet. Något dåligt måste det väl ändå vara med diesel?
Läste väl också på lite om detta för några år sedan och kan väl hoppas att det blivit bättre.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Min V60 har gått som en klocka med löjligt låga omkostnader men kanske svårt att få till med den budgeten...

Går det att ställa nackstöden på Volvobilar? har för mig att de är fix framåtlutande?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Larskrister: En liten SUV är faktiskt att föredra. Du sitter högre vilket gör det enklare att ta sig in och ur bilen på trånga parkeringar. Många SUV:ar är kortare än en kombi (eller sedan också för den delen) och gör det lättare att parkera. De som dessutom har fyrhjulsdrift slipper vänta tills staden bemödats sig med att göra de branta gränder och kullar tillgängliga genom naturlig avsmältning.

SUV är bara ett namn som inte alltid har någon praktisk verklighetsförankring. Ungefär som att göra skillnad på människor genom hudfärg.

SUV har inte alltid någon praktisk verklighetsförankring men det är ju hur vi benämner bilar med vissa attribut och tycker man att de attributen är onödiga eller försämrande så är det inte fel att kritisera just kategorin SUV. Jämförelsen med hudfärg blir bara dum för människor är inte en produkt man köper och hudfärgen har inget att göra med de flesta egenskaper en människa har.

För mig så stör jag mig på suvar främst för att de försämrar min överblick över trafiken markant. Ligger jag bakom en suv så ser jag inte vad som pågår framför den exempelvis och problemet kan bli än värre i exempelvis tät trafik då flera suvar kan blockera överblicken åt flera håll. Skåp- eller lastbilar innebär förstås samma problematik, men där finns det i alla fall en praktisk anledning till varför de blockerar andra bilisters vy över trafiken, vilket inte gäller en suv vad jag kan se.

Är det enklare ursteg som är viktigt så titta på "pensionärsbilar" som Honda Jazz eller Golf Plus istället för en suv, de brukar ha ännu bättre insteg och risken att bilen ska ha svintunga dörrar som gör insteget värre (som exempelvis XC90) är väldigt mycket lägre. Är det fyrhjulsdriften så finns det massvis av vanliga bilar med fyrhjulsdrift. Behöver du köra i terräng så köp en terrängbil som är byggd för det istället för en förhöjd personbil som inte är är det. Alltså finns det ingen praktisk anledning att ha en suv vad jag kan se. Däremot en massa praktiska anledningar till att inte ha det som att lasthöjden blir mycket högre eller att säkerheten blir mycket sämre på grund av den höga tyngdpunkten.

Permalänk
Medlem

@griid: Bagageutrymmesmässigt så har V60 inte skuggan av en chans mot Passat.