Khronos Group lanserar Vulkan 1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med dig i allt utom en sak. (Den fetstilta delen)

Med tanke på hur många som faktiskt bootcampar sina maskiner, bara för att köra Windows och bara för att spela... är det inte lättare för dem då att bara lägga in en drivare och köra det direkt i OSX?

Jag trodde att de flesta Apple-maskiner hade skitkort i sig för grafik. Om jag tar den västa Mac Pro med dubbla FirePro 700 så kommer den upp till ett 970 ungefär, lite över. Då kostar iofs datorn $5000 också. En Macbook Pro som har ett M370X rankas som 50% slöare än en "speldator" från 2013.

Jag förstår inte varför Mac-ägare vill försöka spela ifall det är de specsen de sitter på. Förutom om det gäller indie-spel och titlar från 2012. Fast jag har inte grävt jättemycket direkt, det är den hårdvaran som jag hittat på apple.com.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Håller med dig i allt utom en sak. (Den fetstilta delen)

Med tanke på hur många som faktiskt bootcampar sina maskiner, bara för att köra Windows och bara för att spela... är det inte lättare för dem då att bara lägga in en drivare och köra det direkt i OSX?

Visst är det teoretisk möjligt, men är även teoretisk möjligt för AMD/Nvidia att leverera en 3e parts drivare som stödjer en lite mer modern version av OpenGL något de redan har i Windows/Linux. Ändå existerar inte något sådant för OSX, tror Nvidia i något läge gjort en separat uppsättning drivare för att ge CUDA-stöd men tror inte det underhålls längre.

Vulkan skulle också kräva en 3e-parts drivare för grafikkortet, något som skulle kräva att man kliver ur den bubbla med Apples maskinvara och OS-programvara som gör att "it just works!". Sedan OSX 10.9 (Mavericks) måste alla "kext" (OSX drivare) vara signerade, vilket lägger på ännu en barriär för AMD/Nvidia att underhålla en separat drivare för OSX (är normalt Apple som är leverantör för GPU drivare i OSX).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och DX stöder inte PS4 eller Andoid, iOS eller ens Windows RT fullt ut heller, var är din poäng? Att börja dra in udda Windows produkter för att jämföra? (Förstår inte poängen med denna kommentar)

Att de bägge kommer säkert ha sina olika nackdelar och fördelar.

Skrivet av Paddanx:

Ingen förutom MS styr över XBox, men å andra sidan så kodas spelen redan med låg level API där, så det behövs inte.
WP är minoritet och om den skulle bli större så görs nog Vulkan till det också, då idag är WP i grunden Windows 10. Inte direkt så att det är något tekniskt problem idag, utan det är om MS gör som Apple och medvetet låser ute det. (Ändå så verkar stöd till iOS göras...)?

WP är minoritet på telefoner, men inte mycket mer än vad Linux är minoritet på desktop (och för en 15 år sedan så låg Mac även i de regionerna i marknadsandelar).

Jo, Microsoft och Apple, och även till en viss del Google och Facebook har mycket egna standarder och inlåsningar. Det kan jag helt hålla med om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

http://www.computerbase.de/2016-02/vulkan-erste-benchmarks-de...

En liten målstock för vilket stadie Vulkan är i nuläget. Fortfarande ganska alpha, för de som funderar på att köra på det direkt. Men handlar väl också om spel samt hårdvaru optimering.

Jo, här slår ju DX12 Vulcan kraftigt i prestanda, men jag håller med om att det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser kring detta.

Kan tänka mig att när de bägge optimerats hyfsat lika faktiskt kommer att prestera relativt lika.

Men säkert vet man aldrig, så bäst att låta detta vara osagt tills att vi har mycket mer tid och data att gå på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Bullshit, har du källa på det? Bara så du vet så använder ALLA Android telefoner sig utav opengl.

Exakt.

Android är faktiskt det absolut mest spridda och största operativsystemet sett i marknadsandelar över hela världen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Att de bägge kommer säkert ha sina olika nackdelar och fördelar.

Oki, det kan jag hålla med om.

Skrivet av martinot:

WP är minoritet på telefoner, men inte mycket mer än vad Linux är minoritet på desktop (och för en 15 år sedan så låg Mac även i de regionerna i marknadsandelar).

Jo, Microsoft och Apple, och även till en viss del Google och Facebook har mycket egna standarder och inlåsningar. Det kan jag helt hålla med om.

Jo men notera att WP är minoritet, trots en av världens största företag som backar upp den. Linux finns i fler versioner än alla andra OS i hela världen, och det som egentligen hindrar den idag är just... spel.

Inlåsningar gör företag när de har dominans nog att göra det. Därför är Vulkan imho en bättre lösning, för oss... konsumenterna. Detta då det sätter press på låsta alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

... Det finns något som kallar kontext. När folk snackar om DX12/Vulkan tänker inte folk på "ÅHH FAN MOBILTELEFONER!", de tänker "Får mina GTX 980/Fury en prestandaökning?" att det sedan också kan användas för att göra den miljonte Bejeweled klonen något snabbare, vem fan bryr sig?

Men mobiltelefoner är ju en av de kraftigaste växande marknaderna just nu, och ökar allt mer viktighet (medans PC sjunker). Kommer inte dröja länge förren spelande är större och generar mer intäkter på plattor/telefoner än vad det görs på datorer eller konsoller.

Sedan är det högst relevant med både mobiler och surfplattor för diskussionen om Vulkan vs andra tekniker som DX12 och Metal. Android kommer säkert få stöd för Vulkan, och Windows på telefoner och plattor stöd för DX12, och iOS stöd för Metal på iPad och iPhone.

Så varför skulle vi begränsa oss till enbart dator/PC när värden är så mycket större än så för spelande och grafikstandarder, inklusive för nyttan och spridningen av Vulkan?

(Förstår inte alls det gammaldags och inlåsta tankesättet.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

@strejf Windows och monopol har framtiden emot sig, går mot samma öde som Internet explorer ;p

Om du definierar Windows som monopol, varför definierar du då inte Android som monopol?

(tycker inte något av de är monopol, men ville bara visa på inkonsekvens och bristen på logik i många diskussioner och åsikter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot:

Finns en härlig sci-fi filmscen om IT och det är i Avatar filmen när teknikern kollar sin vanliga transparenta AIO skärm och huxflux drar över det på sin transparenta platta. . Hoppas det blir så också för vår framtid utan bundet till OS eller API. Min poäng är så ser pc och IT överlag som du nämner ut i framtiden utan jätteburk mitt i rummet och ändå ha kraft. Streama datakraft är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Även om Apple kanske lämnat, så verkar det inte behöva vara något hinder för Vulkan på deras operativ. På OS X kan man bara installera en separat drivare, men i iOS är jag mer osäker på hur de löser det. Men det finns säkert något sätt.

OS X och Windows är inget problem, men på mobiltelefoner med Windows och iOS så hänger det på om Apple och Microsoft tillåter det.

I fallet med Microsoft så tror jag faktiskt att de hade tillåtit det (de har mindre marknadsandelar och ser nog positivt på alla appar), men på iOS som har ett starkt utbud av appar (kanske det bästa, tom bättre än det marknadsledande Android) så har Apple inte samma anledning att släppa in en konkurrerande standard.

Skrivet av Commander:

Tänk vad mycket vi skulle vinna på om ALLA platformar (inklusive konsoler) hade samma APIer. Slippa ports i stil av Batman Arkham Knight mm.

Kan hålla med, men rent praktiskt; tror du att tex Microsoft, eller ens Sony för den delen, kommer att tillåta det på deras konsoller?

Jag ser gärna det, men tror att det precis som med Apple och iOS (med deras Metal), att de det kan bli tufft rent praktiskt.

Skrivet av lappen81:

Eh om AMD inte hade gjort mantle så hade inte DX12 funnits (i nuvarande form)

Det där är jag inte alls säker på.

Vad har du för fakta att basera det på?

Skrivet av Broken-arrow:

Är inte metal likt nog DX och Vulkan för att gå att porta smidigt? Apple har ju tidigare kovänt sina åsikter (få se vad som händer med det).

Apple är ju inte så stora på PC, utan är mobiler och surfplattor som dom har bättre grepp om. Så i det fallet står inte Vulkan och faller.

Apple är ju iaf klart större än Linux i marknadsandelar på datorklienter.

Skulle även säga att OS X är en betydligt större spelplattform än vad Linux någonsin varit (och förmodligen någonsin kommer att bli).

Skrivet av strejf:

Det finns dock mycket som talar för att DX12 började utvecklas före Mantle. Så där faller din poäng platt.

Exakt.

Det är snarare så att utan Microsoft, och deras effektiva grafik-API för Xbox, så hade varken Mantle eller Vulkan existerat (iaf inte så som det ser ut idag).

Skrivet av Gibbe:

Det är priset man får betala för att slippa övervakning och reklam. Och det är ingen snack om saken att det är värt.

Disk-kläjm-ör: ja, det finns väl också i Steam OS, men då är det begränsat till spel, och tämligen svårt att bygga upp en profil över dig som person på.

Vad får dig att tro att Valve på något sätt skulle vara bättre än Microsoft på detta? Vad får dig att tro att Google eller Apple övervakar dig i en mindre grad än vad Microsoft gör?

Valve kan jag hålla med om har minst möjlighet till övervakning, men å andra sidan så skulle jag påstå att Google är den som har ännu större chans till övervakning än både Microsoft och Apple.

Det är bara att inse; använder du kommersiella produkter och tjänster (och tom säkert insmugit på vissa ställen i vissa FOSS-sammanhang) så kommer att du att vara övervakad. Likaså om du använder produkter och tjänster som myndigheter sponsrar och har inflytande över.

Skrivet av Tilax:

Om vulkan blir dominerande i x86 världen så ser jag en framtid för spel utanför Windows. Och en dyster framtid för Windows.

Spel kanske är stort för oss här på SweC, men i den stora världen här utanför så är det en nisch med spel på PC. Betydligt fler som använder Windows till produktiva syften än spelande (inte minst på de flesta företag och myndigheter).

Skrivet av kelthar:

Jag förstår inte varför Mac-ägare vill försöka spela ifall det är de specsen de sitter på. Förutom om det gäller indie-spel och titlar från 2012. Fast jag har inte grävt jättemycket direkt, det är den hårdvaran som jag hittat på apple.com.

Jag kan bara tala för mig själv; jag har en MacBook Pro som arbetsdator i första hand (mitt konsultbolag som betalat), och i andra hand så använder jag den privat för produktiva applikationer som tex Adobe Lightroom (för foto), NI Traktor (för DJ), Ableton Live (för musikskapande).

Men när jag är på resa (reser mycket i mitt jobb), så har Mac:en fotfarande lite bättre grafik än min andra konsultdator (ThinkPad X1) eller min dator som jag har via mitt kunduppdrag (också en ThinkPad). Den har trots allt bättre mobil grafik ifrån Nvidia (även om några år på nacken och dags att bytas ut om en stund) än vad Intel-grafiken i mina ThinkPads har.

Även om spel långt ifrån är huvudsyftet med min Mac, så är det ändå väldigt lätt att installera Steam och automatiskt få hem alla spel som jag redan köpt tidigare, och som är portade till OS X. Så varför inte?

Jag förväntar mig inte så hög prestanda som min PC-konsoll, men det kräver inte heller alla typer av spel.

Skrivet av Paddanx:

Oki, det kan jag hålla med om.

Jo men notera att WP är minoritet, trots en av världens största företag som backar upp den. Linux finns i fler versioner än alla andra OS i hela världen, och det som egentligen hindrar den idag är just... spel.

Storlek på företaget hjälper inte alltid.

Microsoft var helt enkelt för sena till marknaden. De kom som tre efter att både Apple med iOS och Google med Android redan varit dominerande. (Vilket är synd för jag gillar WP bättre än både iOS och Android, och tycker att det tom är en bättre produkt än vad Windows är på skrivbordet.)

Skulle säga att det största nackdelen med WP, och det som hindrar det mest, är just appar. Precis som detta är ett stort hinder för Linux på skrivbordet (sedan skulle de även behöva jobba ännu lite mer på hårdvarustöd och användarvänlighet för att tilltala den breda massan).

Även om Google är ett av världens största företag, och varit enormt framgångsrika på med Android på mobiltelefoner, så har de fortfarande väldigt små marknadsandelar med OS på desktop. Det beror knappast på att Google inte skulle vilja det, utan för att de inte kan/lyckas rå på Windows (i första hand) och OS X (i andra hand) på desktop. Trots att Google är ett va världens största företag.

Alla mjukvarusystem där man kan installera program på, oavsett om PC, plattor eller mobiler, är att betrakta inte som enbart självständiga produkter där värdet är enbart OS:et isolerat, utan som delar av ett ekosystem med tillgänglig hårdvara och applikationer, där värdet för konsumenten sätts av ekosystemet som helhet.

Skrivet av Paddanx:

Inlåsningar gör företag när de har dominans nog att göra det.

Det kan jag helt hålla med om.

Skrivet av Paddanx:

Därför är Vulkan imho en bättre lösning, för oss... konsumenterna. Detta då det sätter press på låsta alternativ.

Tror det är positivt att Vulkan kan konkurrera både emot DX12 och Metal.

Hur praktiskt bra de olika lösningarna blir, och vilken prestanda och hur väl fungerande funktionalitet de får återstår nog dock lite att se när de mognat och fått lite olika speltitlar - men skall bli väldigt intressant.

Inlägg sammanfogade, använd gärna funktionen "citera flera"
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Spel kanske är stort för oss här på SweC, men i den stora världen här utanför så är det en nisch med spel på PC. Betydligt fler som använder Windows till produktiva syften än spelande (inte minst på de flesta företag och myndigheter).

Det är klart. Men jag syftade bara på hämmaanvändarna. Och spel på PC är inte liten jämfört med Xbox och Playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad får dig att tro att Valve på något sätt skulle vara bättre än Microsoft på detta? Vad får dig att tro att Google eller Apple övervakar dig i en mindre grad än vad Microsoft gör?

Valve kan jag hålla med om har minst möjlighet till övervakning, men å andra sidan så skulle jag påstå att Google är den som har ännu större chans till övervakning än både Microsoft och Apple.

Det är bara att inse; använder du kommersiella produkter och tjänster (och tom säkert insmugit på vissa ställen i vissa FOSS-sammanhang) så kommer att du att vara övervakad. Likaså om du använder produkter och tjänster som myndigheter sponsrar och har inflytande över.

Undrade först om du verkligen läst mitt inlägg, men sedan svarar du på din egen fråga. För tydlighetens skull tar jag om det: Av det enkla skälet att Steam inte är ett fullfjädrat OS utan endast tillhandahåller spel.

Jag tror att Apple övervakar mindre än Microsoft och Google då de inte tillhandahåller en sökmotor och alltså inte har något behov av att bygga upp en detaljerad användarprofil. Deras affärsplan bygger inte på det, så varför slösa en massa pengar på det? Men Apple och Google rör inte mitt ursprungliga påstående. <--jag blev vilseledd. Inget annat OS än Steam har nämnts.

Trist och dum inställning du och dina medhållare har som menar att övervakning är något man får leva med. Nej, man behöver bara leva med det om man accepterar det.

Och seriöst, nio (9) inlägg i rad. Det hör till god forumsed att aldrig skriva mer än ett inlägg i rad, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Vänligen använd knappen "citera flera".

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Undrade först om du verkligen läst mitt inlägg, men sedan svarar du på din egen fråga. För tydlighetens skull tar jag om det: Av det enkla skälet att Steam inte är ett fullfjädrat OS utan endast tillhandahåller spel.

Jag tror att Apple övervakar mindre än Microsoft och Google då de inte tillhandahåller en sökmotor och alltså inte har något behov av att bygga upp en detaljerad användarprofil. Deras affärsplan bygger inte på det, så varför slösa en massa pengar på det? Men Apple och Google rör inte mitt ursprungliga påstående.

Trist och dum inställning du och dina medhållare har som menar att övervakning är något man får leva med. Nej, man behöver bara leva med det om man accepterar det.

Och seriöst, nio (9) inlägg i rad. Det hör till god forumsed att aldrig skriva mer än ett inlägg i rad, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Använd knappen "citera flera".

Jo, men varför skiljer du då ut just Microsoft i din kommentar, om du håller med mig?

Till skillnad ifrån Microsoft som främst lever på perpetuell-licenser och prenumerationer (deras sökmotor, som jag just nu inte minns namnet på, är marginell) så är Googles intäkter till 98% ifrån reklam (oftast riktad sådan).

Nej, jag har aldrig sagt att man skall acceptera det. Var fick du det ifrån?

Jag säger bara att man är bra naiv om man enbart pekar ut Microsoft, eller sätter de främst gällande övervakning och insamling av uppgifter.

(Är nere i Alperna på skidresa och sitter på taskigt WiFi, som kommer och går, därav inläggen i batch, och inte samlat, eller ännu hellre kommenterat direkt. - sorry)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@celoz: Windows har inte speciellt många procent av marknaden om man räknar andra enheter än PC:s. Det säljs ca 300 miljoner PC per år. Det säljs över en miljard Android-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men varför skiljer du då ut just Microsoft i din kommentar, om du håller med mig?

Till skillnad ifrån Microsoft som främst lever på perpetuell-licenser och prenumerationer (deras sökmotor, som jag just nu inte minns namnet på, är marginell) så är Googles intäkter till 98% ifrån reklam (oftast riktad sådan).

Nej, jag har aldrig sagt att man skall acceptera det. Var fick du det ifrån?

Jag säger bara att man är bra naiv om man enbart pekar ut Microsoft, eller sätter de främst gällande övervakning och insamling av uppgifter.

(Är nere i Alperna på skidresa och sitter på taskigt WiFi, som kommer och går, därav inläggen i batch, och inte samlat, eller ännu hellre kommenterat direkt. - sorry)

Vänta ett slag nu. Varken jag eller den jag ursprungligen citerade har specifikt nämnt något annat OS än Steam. Vänligen sluta med halmgubben.

Du har skrivit att man får acceptera övervakning här:

Skrivet av martinot:

Det är bara att inse; använder du kommersiella produkter och tjänster (och tom säkert insmugit på vissa ställen i vissa FOSS-sammanhang) så kommer att du att vara övervakad. Likaså om du använder produkter och tjänster som myndigheter sponsrar och har inflytande över.

Mycket tydligare än så blir det inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är snarare så att utan Microsoft, och deras effektiva grafik-API för Xbox, så hade varken Mantle eller Vulkan existerat (iaf inte så som det ser ut idag).

Det där är jag inte alls säker på.

Vad har du för fakta att basera det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Vänta ett slag nu. Varken jag eller den jag ursprungligen citerade har specifikt nämnt något annat OS än Steam. Vänligen sluta med halmgubben.

Du har skrivit att man får acceptera övervakning här: Mycket tydligare än så blir det inte.

Halmgubbbe kan du vara Gibbe.

Du försöker påskina att det är Micrsoft som står för den onda övervakningen.

Vad jag vill upplysa om är att problemet är lika stort, eller tom bra mycket större, med andra företag som främst Google, men även Apple och Facebok.

Jag tycker inte att man skall acceptera det, men däremot att man inte heller skall vara naiv och tro att du inte är övervakad om du bara låter bli Microsofts produkter.

Stor skillnad.

Det är skillnad på att vara realist och blåögd naiv.

Så halmen kan du fortsätta att stoppa upp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det där är jag inte alls säker på.

Vad har du för fakta att basera det på?

Läs på om Mantle. Enligt kreatörer på DICE och AMD så kikade de på Xbox och dess långnivå API som förebild när de tog fram Mantle.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Halmgubbbe kan du vara Gibbe.

Du försöker påskina att det är Micrsoft som står för den onda övervakningen.

Vad jag vill upplysa om är att problemet är lika stort, eller tom bra mycket större, med andra företag som främst Google, men även Apple och Facebok.

Jag tycker inte att man skall acceptera det, men däremot att man inte heller skall vara naiv och tro att du inte är övervakad om du bara låter bli Microsofts produkter.

Stor skillnad.

Det är skillnad på att vara realist och blåögd naiv.

Så halmen kan du fortsätta att stoppa upp.

När halmen var genomskådad började det bli ad hominum.

Jag har inte påstått nånting alls om Microsoft gällande mitt ursprungliga inlägg, ej heller den jag citerade. Du påstår saker om mig som jag aldrig yppat, och sedan argumenterar mot det, ergo halmgubbe.

Det må mycket väl vara så som du påstår, men det rör inte mig något särskilt.

Gällande att acceptera övervakning är det ju precis vad man gör om man betraktar det som någon slags naturlag, något oföränderligt som hör till som man får lära sig leva med. Jag menar att om fler människor hade motsatt sig övervakning hade företagen böjt sig för kundtrycket och minskat dessa inslag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Ars Technica har testat Vulkan med The Talos Principle: http://arstechnica.com/gaming/2016/02/vulkan-benchmarks-a-boo...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Ars Technica har testat Vulkan med The Talos Principle: http://arstechnica.com/gaming/2016/02/vulkan-benchmarks-a-boo...

Dom hade ju lika gärna bara kunnat skriva artikeln och skippat benchmark testerna. Hela artikeln består i princip av anledningar till att benchmark resultaten inte kan visa vulkan ur ett rättvist ljus (och det stämmer också, även jämfört med OpenGL)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214934:

Dom hade ju lika gärna bara kunnat skriva artikeln och skippat benchmark testerna. Hela artikeln består i princip av anledningar till att benchmark resultaten inte kan visa vulkan ur ett rättvist ljus (och det stämmer också, även jämfört med OpenGL)

Någon form av test är bra att ha gjort, även om spelet och Vulkan i sig är för tidiga för att dra några direkt slutsats ifrån.

Klart läsvärt i väntan på bättre stöd, bättre spel och framförallt bättre tester om man är nyfiken på det hela. Antar att det lär finnas fler ställen som testat och då med lite större hårdvaruvariation. Men ja, det Talos implementerar av Vulkan-API'et begränsar samtidigt vad som går att testa.

Får hoppas det kommer något bättre spel att testa med snart nog, nu när både implemntationen är klar och drivare är släppta så ökar väl chansen något att vi får se något snart nog.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Dom hade ju lika gärna bara kunnat skriva artikeln och skippat benchmark testerna. Hela artikeln består i princip av anledningar till att benchmark resultaten inte kan visa vulkan ur ett rättvist ljus (och det stämmer också, även jämfört med OpenGL)

Häftigt är i alla fall att den drar ifrån GL i så tidigt stadium.

Undrar hur gl står sig mot dx 11 egentligen (verkar ju rätt dålig för spel enligt just det testet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Häftigt är i alla fall att den drar ifrån GL i så tidigt stadium.

Undrar hur gl står sig mot dx 11 egentligen (verkar ju rätt dålig för spel enligt just det testet).

Skickades från m.sweclockers.com

Ang. OpenGL vs DX11 så är det ju ganska självklart att DX11 drar iväg.. Vulkan är ju Khronos (som också gör OpenGL) svar på DX11. I övrigt är OpenGL ett robust och bra API och passar sig mycket bra för spel!

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Ang. OpenGL vs DX11 så är det ju ganska självklart att DX11 drar iväg.. Vulkan är ju Khronos (som också gör OpenGL) svar på DX11. I övrigt är OpenGL ett robust och bra API och passar sig mycket bra för spel!

Förstår då varför gl inte blivit då populärt. Ett API borde utnyttja hårdvaran eller snarare underlätta för att kunna använda hårdvaran effektivt.

Intr helt bra om vulkan slår bara Dx11 i prestanda (även om prestanda inte är allt så måste gruppen visa ett bra konkurrerande alternativ).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

@Broken-arrow: Förstår inte så mycket av ditt inlägg, men OpenGL är väldigt populärt. Skillnaden mellan DirectX och OpenGL har ju alltid varit att DirectX är styrt av Microsoft och varit väldigt PR-inriktat, medans OpenGL endast är en specifikation utvecklad av Khronos.

OpenGL och DX10 utnyttjar hårdvaran på ungefär samma nivå och är ungefär lika bra (Förutom att opengl är plattformsoberoende!).

Vulkan och DX11 bör utnyttja hårdvaran på ungefär samma nivå och bör också vara ungefär lika bra (Förutom att vulkan är plattformsoberoende!).

Tekniskt inkompetent av dom att inkludera OpenGL i ett test mellan DX11 och Vulkan, särskilt när dom inte inkluderar DX10 också!

Permalänk
Skrivet av anon214934:

@Broken-arrow: Förstår inte så mycket av ditt inlägg, men OpenGL är väldigt populärt. Skillnaden mellan DirectX och OpenGL har ju alltid varit att DirectX är styrt av Microsoft och varit väldigt PR-inriktat, medans OpenGL endast är en specifikation utvecklad av Khronos.

OpenGL och DX10 utnyttjar hårdvaran på ungefär samma nivå och är ungefär lika bra (Förutom att opengl är plattformsoberoende!).

Vulkan och DX11 bör utnyttja hårdvaran på ungefär samma nivå och bör också vara ungefär lika bra (Förutom att vulkan är plattformsoberoende!).

Tekniskt inkompetent av dom att inkludera OpenGL i ett test mellan DX11 och Vulkan, särskilt när dom inte inkluderar DX10 också!

Vulkan borde konkurrera mot dx 12 inte 11 är det jag menar.

Annars är ju vulkan rätt död på PC, men man får se när spel släpps på allvar med vulkan stöd.

Hade gärna bytt OS om det inte vore för kompatibelteten för program och spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Hoppas det får genomslag, men kanske inte så stor chans...

Skickades från m.sweclockers.com

Nä säkert ingen chans alls, för OpenGL är ju så pyttelitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vulkan borde konkurrera mot dx 12 inte 11 är det jag menar.

Annars är ju vulkan rätt död på PC, men man får se när spel släpps på allvar med vulkan stöd.

Hade gärna bytt OS om det inte vore för kompatibelteten för program och spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Men så är det väl, Vulkan och DX 12 har samma målsättning. Känslan är att Vulkan ligger rätt i tiden och jag tror därför att Vulkan kommer att lyckas bättre än vad OpenGL gjorde. Det låg ständigt efter DirectX. Trots idoga ansträngningar och uppdateringar för att komma ifatt de senaste åren blev det aldrig etablerat på samma sätt.

T ex har även Unreal Engine 4 nu stöd för Vulkan. Märk citatet från Niklas Smedberg: "Unreal Engine 4 is a cross-plattform engine. You make all your material one time, and it will run on all these rendering API:s, and on all these platforms.". Låter lovande!
https://www.youtube.com/watch?v=FnKu7MLB7vQ