Vilket byggmaterial till basbygge

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Klockrent bygge, väldigt fint Jag blev riktigt imponerad över det runda fina hålet du sågade ur för basen jämfört med mig

Inte så jämt haha

http://i.imgur.com/hqdF30b.png

Tack!
Så länge som det blir tätt så.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Om jag skaffar MDF vilken tjocklek ska jag använda. 16mm eller 19mm? Eller om det blir spån sk ja ta 19 eller 22mm?

Det är ju ingen bamselåda så jag hade kört på 19 mm Spånskiva. Ska du ha Mdf så bör du nog köpa 16mm för 19 mm brukar vara rätt mycket dyrare. Det finns även flera olika sätt att bygga lådor. De flesta sätter dom bara kant mot kant men en kompis byggde en låda till mig en gång där han fräste kanterna så att de passade ihop perfekt i varandra och sen använde han nån typ av "kex" för monteringen. Då behövs inga skruvar och det blev en otroligt fin låda där man knappt såg skarvarna. Ska man klä den så spelar det knappast nån roll dock. Han jobbade på en snickeriverkstad vilket är en förutsättning för att man ska kunna göra nåt sånt.

Tänk på att täta alla skarvar invändigt när lådan är färdigbyggd med nån typ av fog.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

De flesta sätter dom bara kant mot kant men en kompis byggde en låda till mig en gång där han fräste kanterna så att de passade ihop perfekt i varandra och sen använde han nån typ av "kex" för monteringen. Då behövs inga skruvar och det blev en otroligt fin låda där man knappt såg skarvarna. Ska man klä den så spelar det knappast nån roll dock. Han jobbade på en snickeriverkstad vilket är en förutsättning för att man ska kunna göra nåt sånt.

Kexmaskin, som det kärvänligt kallas, även lamellfräs, kostar från 700 spänn. Handöverfräs kostar någon hundring mindre. En hundring som får spenderas på fräsar. Med andra ord, vill man, kan man jobba på det viset hemma i lugn och ro.
Dock utanför budgeten för det här bygget, tror jag.

Skrivet av killawife:

Tänk på att täta alla skarvar invändigt när lådan är färdigbyggd med nån typ av fog.

Med tanke på hur lådan han ska bygga ser ut, så tror jag det är helt omöjligt. Å andra sidan kan han ju se till så att limfogen är nog för att täta lådan till att börja med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är ju ingen bamselåda så jag hade kört på 19 mm Spånskiva. Ska du ha Mdf så bör du nog köpa 16mm för 19 mm brukar vara rätt mycket dyrare. Det finns även flera olika sätt att bygga lådor. De flesta sätter dom bara kant mot kant men en kompis byggde en låda till mig en gång där han fräste kanterna så att de passade ihop perfekt i varandra och sen använde han nån typ av "kex" för monteringen. Då behövs inga skruvar och det blev en otroligt fin låda där man knappt såg skarvarna. Ska man klä den så spelar det knappast nån roll dock. Han jobbade på en snickeriverkstad vilket är en förutsättning för att man ska kunna göra nåt sånt.

Men då tar jag 19mm spån eller 16mm MDF beroende på om pengarna räcker till MDF och hur tungt det blir. Jag kommer bara att fästa det kant mot kant.

Jag hoppas trälimmet kommer räcka som tätning.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Hur tung tror ni lådan kommer bli? Jag vill ha den ganska tung eftersom jag får känslan av kvalite då av nån anledning, men det behöver inte betyda att det blir mer kvalite ju tyngre den blir jag vill bara ha känslan av det. Men det får ju inte väga för mycket för jag ska ju orka bära hem det också

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Hedersmedlem

Både 16mm MDF och 19mm golvspån väger ca 12kg per kvadratmeter. Du får räkna ut hur stor yta du kommer att få så kan du uppskatta vikten. Tänk på att måtten kan bli annorlunda om du tar en annan tjocklek på skiva än vad killen som gjort ritningen använde.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Både 16mm MDF och 19mm golvspån väger ca 12kg per kvadratmeter. Du får räkna ut hur stor yta du kommer att få så kan du uppskatta vikten.

Så jag kan räkna ut det om jag t.ex gör så här 570x452+452x270+396x270 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

För min del så är MDF för dyrt och tungt. Hade jag haft råd och en bil så hade jag valt MDF

MDF är inte dyrt 150-200kr för en kraftig skiva på 2500x1200mm
Kör det till din bas även om det inte är några herrejösses grejer.

MDF och björkplyfa är de mest använda materialen till highend byggen, MDF är mer lättbearbetat och billigare därför använder fler det så lägg ner snacket om att plywood skulle vara dåligt, möjligtvis att furuplyfa inte duger pågrund av att materialet är betydligt mer levande vilket resulterar i att limfogar skulle falla sönder.
obf och spånskivor används mycket till testlådor och ger heller ingen vidare finish.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Så jag kan räkna ut det om jag t.ex gör så här 570x452+452x270+396x270 ?

Ett sidostycke, ovansidan och framsidan? För att få fram lådans ungefärliga vikt måste du addera alla delar från klippnotan i ritningen. Om vi utgår från ritningen du länkade till, som var gjord för att byggas av skivor med 18 mm tjocklek:
2 st 570x452 mm
2 st 452x270 mm
2 st 396x270 mm
2 st 200x270 mm
1 st 534x270 mm
1 st 356x270 mm
1 st 474x270 mm
, vilket sammanlagt blir 1,45m2. Baserat på informationen från @giplet gissar jag att 18 mm MDF väger 12 kg/m2, så lådan (minus dämpmaterial, element, stag och annat bös) kommer att väga 12 * 1,45 = ca 17 kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ett sidostycke, ovansidan och framsidan? För att få fram lådans ungefärliga vikt måste du addera alla delar från klippnotan i ritningen. Om vi utgår från ritningen du länkade till, som var gjord för att byggas av skivor med 18 mm tjocklek:
2 st 570x452 mm
2 st 452x270 mm
2 st 396x270 mm
2 st 200x270 mm
1 st 534x270 mm
1 st 356x270 mm
1 st 474x270 mm
, vilket sammanlagt blir 1,45m2. Baserat på informationen från @giplet gissar jag att 18 mm MDF väger 12 kg/m2, så lådan (minus dämpmaterial, element, stag och annat bös) kommer att väga 12 * 1,45 = ca 17 kg.

Oj det var inte mycket och då kommer det inte ens väga så mycket iom att jag kanske kommer använda 16mm MDF . Hoppas bara att priset är överkomligt

MDF och spån kostar 340 kr skiva och 114 kr m2 för MDF och 253 kr skiva samt 84 kr m2 för spån . Lägger man ihop priset så att man får ett totalpris eller? 454 kr totalt för MDF och 337 kr toltalt för spån.

Nåt som jag egentligen borde ha sagt tidigare är att jag bara har 535 kr att röra mig med. Det är därför jag frågar om priset

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Oj det var inte mycket och då kommer det inte ens väga så mycket iom att jag kanske kommer använda 16mm MDF . Hoppas bara att priset är överkomligt

MDF och spån kostar 340 kr skiva och 114 kr m2 för MDF och 253 kr skiva samt 84 kr m2 för spån . Lägger man ihop priset så att man får ett totalpris eller? 454 kr totalt för MDF och 337 kr toltalt för spån.

Nåt som jag egentligen borde ha sagt tidigare är att jag bara har 535 kr att röra mig med. Det är därför jag frågar om priset

Man säljer normalt endast hela skivor så du får kolla det priset. Plus kapning.

Edit: kanske missförstod. Du betalar alltså för det antal skivor du köper och således priset för dessa, det tillkommer inge m2 pris då. Sedan nyttjar du dom som du vill. Eventuell spill är ditt att ta hem eller lämna kvar som sopor.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Man säljer normalt endast hela skivor så du får kolla det priset. Plus kapning.

Edit: kanske missförstod. Du betalar alltså för det antal skivor du köper och således priset för dessa, det tillkommer inge m2 pris då. Sedan nyttjar du dom som du vill. Eventuell spill är ditt att ta hem eller lämna kvar som sopor.

Okej va bra då kommer det bara kosta 340 kr för 16mm*2440mm*1220mm MDF skiva.

Spillet som blir kvar kommer jag bygga en mini boombox av om spillet räcker

Räcker det med helt vanligt trälim att limma ihop lådan med ?

typ detta?

http://www.beijerbygg.se/store/privat/f%C3%A4rg/kemisk-teknis...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det trälimmet bör fungera. Som tidigare har nämnts, förborra och skruva, eller används tvingar för att hålla ihop grejerna medan du limmar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

19mm spån är billigt och bra,det blir perfekt.
En länk till ett av mina byggen med 19mm spån och en REJÄL 12 tums bas,och det är inget skrammel från den lådan!!
http://www.minhembio.com/Lisa91/236425/

Vilken typ av spån använde du?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Räcker det med helt vanligt trälim att limma ihop lådan med ?

typ detta?

http://www.beijerbygg.se/store/privat/f%C3%A4rg/kemisk-teknis...

Ska funka. Läs instruktionerna. Presstid 5-10 minuter. Hårt tryck. Det löser sig ju alltså just genom skruv eller tvingar. Presstiden är ju egentligen bara intressant om du anvönder tvingar eftersom man då vill kunna flytta dom till nästa stycke.

Och återigen, vräk på med lim Limmet överbryggar mindre glipor om det mot förmodan blir någon förutsatt att det är tillräcklig mängd. Det får gärna pressas lite lim som du måste torka bort.

Tar man bort det direkt är det inga problem. Börjar det stelna går det att slipa bort i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Vilken typ av spån använde du?

19mm spånskiva.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

19mm spånskiva.....

Så inte golvspån,väggspån m.m? Vill gärna veta för ja vill ju ha de bästa spånet

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Så inte golvspån,väggspån m.m? Vill gärna veta för ja vill ju ha de bästa spånet

Golvspån finns nog inte i 19mm,väggspån vet jag inte vad det är!? Jag tror att du gör det lite krångligare än det behöver vara.
Vanlig spånskiva,spånskruv och vanligt trälim!

Permalänk
Medlem

Om ja nu använder 19mm spånskiva så ökar ju volymen på lådan med ca 0,5 liter jämför om man har 18mm som ritningen visar. Kommer detta att göra någon skillnad tro?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Om ja nu använder 19mm spånskiva så ökar ju volymen på lådan med ca 0,5 liter jämför om man har 18mm som ritningen visar. Kommer detta att göra någon skillnad tro?

Volymen minskar väl om du ökar materialtjockleken ? Om man är noggrann så ser man till att räkna om lådan så volymen blir den korrekta men i det här fallet tror jag inte du behöver bry dig om det för skillnaden är liten och du startar inte bygget med några extremt bra delar heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Volymen minskar väl om du ökar materialtjockleken ? Om man är noggrann så ser man till att räkna om lådan så volymen blir den korrekta men i det här fallet tror jag inte du behöver bry dig om det för skillnaden är liten och du startar inte bygget med några extremt bra delar heller.

Så länge man har samma mått på det invändiga så bör volymen inte förändras. Jag räknade ut den totala volymen av lådan inklusive materialet som finns i lådan. Så volymen som basen kan använda är densamma hoppas jag.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Så länge man har samma mått på det invändiga så bör volymen inte förändras. Jag räknade ut den totala volymen av lådan inklusive materialet som finns i lådan. Så volymen som basen kan använda är densamma hoppas jag.

Hur volymen påverkas beror på lådans uppbyggnad, ökar man tjockleken på interna stag och mellanväggar så blir det ju mindre volym till luften, om man designat en baffel så kan det kanske vara kritiskt med måtten och elementplaceringen för att uppnå önskade akustiska egenskaper, små volymändringar gör oftast inget men att ändra avståndet mellan element och baffelkant kan göra en märkbar skillnad men det är sånt man får kolla när man räknar och simulerar på bygget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

men att ändra avståndet mellan element och baffelkant kan göra en märkbar skillnad men det är sånt man får kolla när man räknar och simulerar på bygget.

Vad vad menar du mellan element och baffelkant?

Jag hade gärna viljat använda 18mm material så att volymen blir oförändrad men den tjockleken verkar inte finnas :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Baffel = den sida av högtalarlådan som högtalarelement sitter på. Ljud vars våglängd är större än avståndet mellan elementet och lådans kant kommer att "nå" över kanten och hälften av ljudenergin kommer att stråla bakåt. Ljud vars våglängd är mindre än avståndet mellan element och kant kommer bara att stråla framåt.

För din subwoofer är dock detta irrelevant. Lådans yttermått är en bråkdel av våglängderna subwoofern kommer att återge, så subwoofern kommer att vara helt rundstrålande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Jag hade gärna viljat använda 18mm material så att volymen blir oförändrad men den tjockleken verkar inte finnas :/

Det har mest med högre frekvenser att göra, en bas påverkas inte särskilt mycket av avståndet mot baffelkant, den påverkas i stället av avståndet mot golv/tak/väggar. men du kan räkna på det för en bas om du vill, men skillnaderna blir så små att de är lär vara ohörbara, men vill du räkna så kan du ladda hem Basta och The Edge och kolla vad som händer >
www.tolvan.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har mest med högre frekvenser att göra, en bas påverkas inte särskilt mycket av avståndet mot baffelkant, den påverkas i stället av avståndet mot golv/tak/väggar. men du kan räkna på det för en bas om du vill, men skillnaderna blir så små att de är lär vara ohörbara, men vill du räkna så kan du ladda hem Basta och The Edge och kolla vad som händer >
www.tolvan.com

Va bra då slipper jag oroa mig över det Jag ska lära mig programmen först så att jag vet hur man använder dem, sen så kan jag försöka räkna lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom beijer ska såga ut delarna åt mig. Då borde väl dem kunna såga ut hålen för förstärkaren och basen om jag ger dem måtten på det?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Eftersom beijer ska såga ut delarna åt mig. Då borde väl dem kunna såga ut hålen för förstärkaren och basen om jag ger dem måtten på det?

Kanske, bygghandlare brukar inte såga upp hål utan bara ytterkanter men det beror lite på vilken typ av maskin de har vad de kan såga.

Visa signatur

Permalänk

När tänkte du sätta sågen i tummen och köra igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

När tänkte du sätta sågen i tummen och köra igång?

De beror på för vi ska ha ett projekt i skolan som jag behöver denna månandens studiebidrag för. Så de blir väl nästa månads studiebidrag som jag kan köpa material för basbygget och dem kommer om ca 4 dagar. Men jag kommer inte köpa materialet för om några dagar efter jag fått bidraget pågrund av vissa komplicerade anldningar.

Men jag vill göra det så fort som möjligt, så inom kort det lovar jag

Visa signatur