Blue Yeti, Ikea lampa-stativ

Permalänk
Medlem

Blue Yeti, Ikea lampa-stativ

Hej!
Införskaffade mig idag en Blue Yeti på inet och fick nu reda på att man bör ha ett stativ till den och en sån här pop filter för ja...

Iallafall, gick igenom olika stativ på internet och kom underfund med att man kunde ha en ikea lampa som stativ. Det känns ju enligt mig, extremt överflödigt att betala ca 900 kr för endast en liten metall sak som bara håller uppe micken.

Min fråga är då, tror ni att det fungerar?, passar det? Jag har absolut ingen aning, jag hittade länken från denna sida:
http://www.renovateaustralia.com/2011/05/07/cheap-diy-boom-mi...

Om jag förstått det korrekt så är stativets enda funktion att man ska kunna flytta micken, och på så vis får den i luften som man vill ha den själv. Men den motverkar inte noise som ett shocking mount?

Skulle vara väldigt tacksamt om jag kunde få hjälp!

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

Det funkar med ett sådant, dock får man räkna med kort aktions-radie. Jag hade ett liknande men det var svårplacerat så till slut köpte jag ett mega-stativ som jag är grymt nöjd med. Micen hänger över allting. Men återigen, det funkar fint med en IKEA misstänker jag, men räckvidden blir begränsad. Länk till min arm som jag är supernöjd med: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/hogtalare-hea...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

15 Minuter + 79 kr = Awsome MicArm

Skrivet av campttex:

Hej!
Införskaffade mig idag en Blue Yeti på inet och fick nu reda på att man bör ha ett stativ till den och en sån här pop filter för ja...

Iallafall, gick igenom olika stativ på internet och kom underfund med att man kunde ha en ikea lampa som stativ. Det känns ju enligt mig, extremt överflödigt att betala ca 900 kr för endast en liten metall sak som bara håller uppe micken.

Min fråga är då, tror ni att det fungerar?, passar det? Jag har absolut ingen aning, jag hittade länken från denna sida:
http://www.renovateaustralia.com/2011/05/07/cheap-diy-boom-mi...

Om jag förstått det korrekt så är stativets enda funktion att man ska kunna flytta micken, och på så vis får den i luften som man vill ha den själv. Men den motverkar inte noise som ett shocking mount?

Skulle vara väldigt tacksamt om jag kunde få hjälp!

Tack på förhand!

15 Minuter + 79 kr = Awsome MicArm
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60370183/

*Edit: Har letat efter denna posten och den behöver en tagg för att lättare hittas:
/Mod - DavidtheDoom.
#mikrofonarm

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__: De fästena/bundbanden du har där fram, är det orginal med lampan och så satte du bara buntbanden där för att hålla fast det?
Missar jag något?

Tack som fan förresten!

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

@Tobbbe__: De fästena/bundbanden du har där fram, är det orginal med lampan och så satte du bara buntbanden där för att hålla fast det?
Missar jag något?

Tack som fan förresten!

2 stora oringar runt vardera micfäste, sen 2st små buntband genom oringarna till lampskärmens fäste. Done! Glöm inte att klämma in något mjukt mellan mic och fäste för att skydda mot repor och vibrationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en sådan där arm som var gjord för micar från Kina på ebay för 64kr inkl frakt.

Att den har dålig räckvidd kan jag hålla med om, själv skruvade jag fast en regel på skrivbordet bakom skärmen så att armen kom upp 40cm. Med detta så vart det riktigt bra.

Dock en grej om du sätter fast armen i skrivbordet så bör du ha ett shockfäste, annars kommer alla rörelser som påverkar skrivbordet även att ge utslag på inspelningen. Finns filter och dylikt som du kan installera på datorn men då kommer du förvränga ljudet och det blir inte lika bra som det hade kunnat vara.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

jag rekommenderar som vanligt en ebayarm för ~130:- med frakten som jag själv använder
http://www.ebay.co.uk/itm/Pro-Broadcast-Microphone-Mic-Suspen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade en Ikea lampa som jag inte använda. Tänkte testa och blev okej resultat med buntband och o-ringar.