Permalänk
Medlem

Ljudkort till Linux

Hej!
Känner att det kanske är dax att uppgradera ljudkortet. Mitt nuvarande är ett 15 år gammalt Sound Blaster Live 5.1 Digital. Det har hängt med sedan jag byggde min första dator och jag har varit nöjde med det för att det haft så bra stöd i Linux (åtminstone via Alsa). Nu funderar jag på om det finns något ljudkort som har likvärdigt stöd? Mitt nuvarande kort har inbyggd hårdvarumixing om nu det är något som är bra ( är inte så kunnig med det tekniska om det). Tveksam om det finns något ljudkort idag som har det. I alla fall till en rimlig peng. Har kollat på Asus Xonar DGX men efter lite googlingar så har jag inte blivit så mycket klokare på hur bra stöd i linux det har eller hur bra det låter. Skulle kanske köpa ett USB kort istället? Funderar även på att koppla in en förstärkare då mina Zennheiser kanske skulle behöva lite förstärkning.

Skulle bli mycket tacksam för tips!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus xonar essens stx som fungerar hur bra som helst i linux. Aldrig behövt mecka över huvud taget för att få det att fungera med alsa och pulse audio. Jag skulle gissa att DGX skulle fungera lika bra, men ta inte mitt ord för det.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem för ett år sedan då jag skaffa nytt moderkort och inte kunde använda mitt sound blaster live längre för det fanns ingen pci port på nya moderkortet. Många nya ljudkort har inte stöd för hardware mixning eller volymkontroll. I stället sköts det med mjukvara. Tyvärr så är alsa så buggigt att de nya korten inte funkar som de ska. Pulse audio skapades till viss del för att arbeta sig runt problemen med alsa. Det verkar som att alsa projektet håller på att dö. Det är inte mycket aktivitet längre och deras bugtracker har varit nere i flera år.

De korten med stöd för hardware mixning och volymkontroll som jag hittade var mest virtuoso baserade kort (Asus Xonar). Jag köpte ett Xonar D2X eftersom jag ville ha digitala ingångar. D2X är ett av de dyraste av Xonar korten men det har stöd för hardware mixning, volymkontroll, hardware loopback line-in och stabila drivrutiner. De billigare Xonar korten kanske också duger men det är svårt att veta vilka funktioner de stöder. Jag var tvungen att läsa genom källkoden. Alsa wikin ger viss info men långt ifrån allt.

Ett annat kort jag kollade på var Creative Sound Blaster Audigy Rx. Det tycks använda samma drivrutiner som gamla sound blaster live och borde ha ungefär samma stöd. Jag kommer inte ihåg var jag fick den infon från så dubbelkolla innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Pulse audio skapades till viss del för att arbeta sig runt problemen med alsa. Det verkar som att alsa projektet håller på att dö. Det är inte mycket aktivitet längre och deras bugtracker har varit nere i flera år.

Jag vet inte varför de har en trasig länk till sin bug tracker däremot, men ALSA är ju en del av Linux-kärnan och använder den bugtrackern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag hade samma problem för ett år sedan då jag skaffa nytt moderkort och inte kunde använda mitt sound blaster live längre för det fanns ingen pci port på nya moderkortet. Många nya ljudkort har inte stöd för hardware mixning eller volymkontroll. I stället sköts det med mjukvara. Tyvärr så är alsa så buggigt att de nya korten inte funkar som de ska. Pulse audio skapades till viss del för att arbeta sig runt problemen med alsa. Det verkar som att alsa projektet håller på att dö. Det är inte mycket aktivitet längre och deras bugtracker har varit nere i flera år.

De korten med stöd för hardware mixning och volymkontroll som jag hittade var mest virtuoso baserade kort (Asus Xonar). Jag köpte ett Xonar D2X eftersom jag ville ha digitala ingångar. D2X är ett av de dyraste av Xonar korten men det har stöd för hardware mixning, volymkontroll, hardware loopback line-in och stabila drivrutiner. De billigare Xonar korten kanske också duger men det är svårt att veta vilka funktioner de stöder. Jag var tvungen att läsa genom källkoden. Alsa wikin ger viss info men långt ifrån allt.

Ett annat kort jag kollade på var Creative Sound Blaster Audigy Rx. Det tycks använda samma drivrutiner som gamla sound blaster live och borde ha ungefär samma stöd. Jag kommer inte ihåg var jag fick den infon från så dubbelkolla innan köp.

Pulse skapades som ett komplement till Alsa inte ersättare. Men som tidigare är Alsa mycket väl aktiva fortfarande och jobbar hårt. Det är bara kolla på deras matris över ljudkort så hittar du snabbt att de jobbar och lägger till nya ljudkort som kommer mm.

Till trådskaparen @Eazy: ; Alla ljudkort funkar utmärkt från Asus då det är mer eller mindre samma chip som sitter i det. Hardware mixing är något om du vill köra utan pulse och kunna skicka ljud till flera applikationer så har du inte specifikt behov av det så kör vilket kort du vill så länge det inte är Creative.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!!

Hade först inte tänkt att köpa ett dyrare kort men Xonar D2X verkar intressant. Tror jag vill ha hårdvarumixing för kanske framtida behov. Hade det behovet förut då jag ville spela mp3 samtidigt som jag lirade UT2004. Vet att det inte gick med moderkortets inbyggda ljudkort.

Jag har avinstallerat Pulse då jag inte förstod mig på det. Allt jag hade var en volymkontroll till Master. Använder jag endast Alsa så får jag fram alla kontroller i Kmix som bas, diskant osv.

Får nog spara ihop lite pengar först om jag ska köpa ett dyrare kort. tror det är värt det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag kör en USB-dac, funkar hur bra som helst.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1957971

En gång kom inget ljud, då fick jag öppna alsamixer och un-muta den, men det sparades sen så jag har inte behövt göra om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att alsa håller på att dö var kanske lite överdrivet men projektet har problem. Många av utvecklarna som bidrar med kod till alsa är anställda för att underhålla kod för hårdvaran deras företag säljer. Det kan vara hårdvara i mobiltelefoner, underhållningssystem för bilar och annat. Alsa har få utvecklare som hanterar användarproblem, betar av buggrapporter och försöker föra koden framåt. Takashi Iwai som arbetar åt Suse gör mycket av det arbetet själv men han fokuserar mest på kernel space koden så libalsa and andra user space komponenter blir lidande. Jag idlar i utvecklingskanalerna för mpv (en mediaspelare) och open source radeon drivrutinerna och det var därifrån jag först hörde om problemen med alsa. Utvecklarna frågar ibland skämtsamt om någon någonsin fått ett svar från alsa buggrapporter och spekulera vad som skulle hända med alsa om Takashi Iwai hoppar av.

Pulse audio är en user space komponent och kan inte ersätta kernel space drivrutiner (det har jag aldrig påstått). Men PA kan ersätta det arbetet alsas userspace bibliotek var avsett för. När PA skapades hade alsa biblioteket dåligt stöd för resampling, mixing och annan signalbehandling och PA användes för att arbeta sig runt problemet. Jag hade hellre sett att mödan som gick till att skapa PA hade använts för att förbättra alsa. Hela iden med att skapa ett libalsa mellan applikationerna och kerneln var att man skulle kunna göra samma typ av signalbehandling och redirection som PA gör. PA har stöd för andra plattformar än linux så det finns fördelar med PA även om alsa stödet förbättras.

Skrivet av Commander:

Det är bara kolla på deras matris över ljudkort så hittar du snabbt att de jobbar och lägger till nya ljudkort som kommer mm.

Om man bortser från spambots och nya användare är det inte direkt någon febril aktivitet på deras wiki (inklusive ljudkorts matrisen).
http://www.alsa-project.org/main/index.php?title=Special:Rece...

Skrivet av perost:

Jag vet inte varför de har en trasig länk till sin bug tracker däremot, men ALSA är ju en del av Linux-kärnan och använder den bugtrackern.

Kärnans bugtracker är enbart för drivrutiner i kärnan. Den döda länken var för en bugracker för övriga alsa komponenter. Användare uppmanas nu att skicka sina buggar till alsas mailinglist och vissa användare laddar upp rapporter till random sida på wikin. Ingen av de alternativen är en vettig ersättare till en bugtracker.

Skrivet av Eazy:

Hade först inte tänkt att köpa ett dyrare kort men Xonar D2X verkar intressant.

Billigare kort som Xonar DX funkar troligen också lika bra men Xonar D2X är det enda kortet jag vet har bra stöd. Möjligt att du kan låna ett billigare kort och testa mha. distansköpsavtalet.

Permalänk
Medlem

Gjorde en chansning och köpte ett Asus Xonar Essens ST som precis dök upp på säljes annonserna här på Sweclockers. Tänkte att om det inte blir bra kan det ju passa i htpc'n. Jag kanske återkommer med frågor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag fått mitt "nya ljudkort" men som jag misstänkte fanns inga inställningar för bas och diskant som jag gärna vill ha. Googlade lite och hittade Alsaequal. Man kan inte dra i reglagen så mycket utan att det börja dista men tillräckligt mycket för att jag ska bli nöjd. Så nu har jag en system wide equalizer Alltid velat ha men varit för lat för att ordna.

Om någon undrar så gjorde jag såhär:
Jag kör Debian och det jag behövde installera fanns i repon:
sudo apt-get install caps libasound2-plugin-equal.
Skapa .asoundrc och placera i hemkatalogen

Lägg till detta i .asoundrc:

ctl.equal {
type equal;
}

pcm.plugequal {
type equal;
# Modify the line below if you don't
# want to use sound card 0.
slave.pcm "plughw:0,0";
# or if you want to use with multiple applications output to dmix
# slave.pcm "plug:dmix"
}

#pcm.equal {
# Or if you want the equalizer to be your
# default soundcard uncomment the following
# line and comment the above line.
pcm.!default {
type plug;
slave.pcm plugequal;
}

(Detta har jag konfat så att equalizern alltid är aktiv)

Fick det inte att fungera först så jag startade om datorn sedan så funkade det.

För att ställa in equalizern så skriver man i en konsol:
alsamixer -D equal

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable