Logitech G502 Proteus Spectrum

Permalänk
Melding Plague

Logitech G502 Proteus Spectrum

Logitech uppdaterar den populära G502 med RGB-belysning och får då beteckningen Proteus Spectrum. Häng med när nykomlingen får en ordentlig genomgång i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken tajming. Köpte musen förra veckan. Kör den i 800 DPI i 1000Hz.
Hade en dag ett firmware update. Jag är supernöjd, lirar mycket CS. Rull/skroll-hjulet gillar jag, känns robust, föredrar det eftersom mina tidigare erfarenheter lett till att det oftast är rullhjulet som slutar fungerar tidigast.
G402 med samma sensor är galet prisvärd i min mening, hade utan problem kunnat köpa den istället.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste påpeka att sambons G502:a inte har varken Högljutt och lössittande rullhjul eller någon vidare Styv kabel med undermålig kabelstrumpa. Kan det hända att ni fått ett måndags ex?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har en g502 proteus core och scrollen blev mycket bättre efter en månad. Eller så blev jag mer van vid den, känns dock som att den går enklare/tystare.
Haft den i två månader är uppe i en miljon~ klick, inga problem än

"Logitech har varit försiktiga med att ändra för mycket från ursprungliga Proteus Core, vilket gör det lite svårt att rekommendera den nya över den gamla."

Gamla finns väl inte att köpa nå mer? Men visst sitter man på core så är det ovärt att köpa spectrum =D

Edit: Fanns tydligen några få kvar i lager fortfarande

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Haft min G502 (utan RGB) ett bra tag nu. Inga problem alls på någon punkt. Bästa sensorn jag kört med. Tycker inte scrollhjulet gör musen ostabil eller skrammlar, men jag skulle gärna se ett bättre sådant ändå (gärna utan sido-scroll).

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har den första G502, dvs exakt samma mus utan RGB-ljusfunktionalitet. Det är en riktigt bra mus för oss som gillar smala möss (jag hade MX518 under lång tid).

Min har också problem med hjulet. Om jag kör i friläge, så märker man att den ibland rullar tillbaks. Det är enormt störande. Tänk tid att du snabbt scrollar upp på en lång sida. När den stannar längst upp så rullar den tillbaks och scrollar ner ett till två snäpp. Det är inte 100% jämt viktat.

Dessutom har min problem med dynorna som är dåliga och drar till sig damm som tusan. Såg att man kan köpa nya dynor från Logitech, de kostar inte mycket alls. Förutom portot som ökar priset 4-5 ggr.

I övrigt: Tack för en riktigt bra och utförlig recension.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med en Logitech G402 som jag börjar bli sugen på att uppgradera. Hur är G502 jämfört med G402? Värt att byta upp sig? Ska iväg till butik och klämma på lite olika möss vad det lider tänkte jag. Fast gillar Logitech så svårt att byta märke när man väl fastnat för ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Sitter just nu med en Logitech G402 som jag börjar bli sugen på att uppgradera. Hur är G502 jämfört med G402? Värt att byta upp sig? Ska iväg till butik och klämma på lite olika möss vad det lider tänkte jag. Fast gillar Logitech så svårt att byta märke när man väl fastnat för ett.

G502 är väldigt lik i design men dyrare och med lite fler finesser (hjulet, vikter, sensor och en knapp till i mitten tror jag). Behöver du inte de finesserna så behåll G402:an till den blir sliten och uppgradera då. Känner du verkligen för att uppgradera är G502 ett bra val.

Permalänk
Medlem

Ni borde testa QPAD's 8K serie den med Optical, kan varmt rekommendera den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Rullhjulet är lite av en hatkärlek för mig, till en början kändes den väldigt tung, men nu känns istället andra möss rullhjul billiga, plastiga och alldeles för lätta. Däremot ger den ibland ifrån sig ett konstigt metalliskt ljud när man bara scrollar ner ett hack, väldigt irriterande.

Gillar skarpt att den har sidoscroll också, har bundit sidoscrollen till att hoppa mellan virtuella skrivbord som finns i Windows 10. Scrollar jag åt höger kommer jag till skrivbord två, scrollar jag till vänster kommer jag till skrivbord ett. Det känns otroligt naturligt och är väldigt smidigt. Perfekt att i spel bara kunna scrolla åt höger för att t.ex. byta låt i sin musikspelare och sedan bara scrolla vänster för att vara inne i spelet igen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Bra mus, men gummit på sidorna förstör allt. Efter ett tag blir det bara äckligt och är pga "mönsterdjupet" väldigt svårt att rengöra. Slutade med att jag bytte mus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

@Ness:
Jag har samma problem med min core, brukar sitta och skrapa med nageln där för att få bort massa jox.
Men ändå en klar förbättring från min blåspräckliga G5 som nu är så inkakad av smuts att jag inte vill ta i den med tång.

Permalänk

Äger den utan massa RGB tjafs. Fick den och en musmatta för 750 spänn via någon "deal" på inet. var på jakt efter ny mus och matta då den jag hade var förliten för att lira cs på.

Tycker det är en schysst mus, lite dyr för vad man fick. kör även jag min i 800DPI i 1000Hz

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast

Var nära på att klicka hem den för 1-2 veckor sedan för 650kr men sedan tänkte jag att "Äh vad fan, jag har ju en legendarisk MX 518 som faktiskt fortfarande fungerar helt okej ändå!".

Med tanke på recensionen är jag nog glad att jag gjorde det, över 500kr är riktigt mycket för en mus tycker jag och det är otroligt hur genomsnittet för en mus har gått upp så mycket under de senaste åren.
Visst, man får RGB-belysning etc men... den är definitivt överprisad ändå.

Min MX 518 köpt för 6 år sedan för 299kr får förhoppningsvis tuffa på ett bra tag till istället

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av theworm1713:

Haft min G502 (utan RGB) ett bra tag nu. Inga problem alls på någon punkt. Bästa sensorn jag kört med. Tycker inte scrollhjulet gör musen ostabil eller skrammlar, men jag skulle gärna se ett bättre sådant ändå (gärna utan sido-scroll).

Har haft en länge också, inga problem alls. Är problem med hjulet kanske från exemplar till exemplar? Mitt är i alla fall helt stabilt, både i det vanliga och det fria läget. (Personligen gillar jag sido-scroll - scrollar aldrig i sidled men brukar göra custom binds på dem så det blir som två extra knappar.)

...På tal om annat nämner recensionen att den nya versionen har dpi-indikator, den är ju inte ny.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Min core är väldigt bra, men höer musknapp börjar bli lite seg och har konstigt nog börjat strula.
Man får trycka in den lite extra hårt för att den ska reagera, lite jobbingt när man ska snipa, någon mer som har märkt av det?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av dpom86:

...På tal om annat nämner recensionen att den nya versionen har dpi-indikator, den är ju inte ny.

Blev en konstig formulering där, menade såklart att DPI-indikatorerna numera är RGB-belysta. Har fixat det nu.

Permalänk
Medlem

Klämde lite på en sådan här mus idag faktiskt. Men bestämde mig sedan för en "MX Master" istället för ytterligare en spelmus med på tok för mycket knappar på. Fungerar bra till spel den också.

Hade tidigare en Razer Naga som jag hade fått av en vän. Förstod aldrig vad alla knappar skulle vara bra för, förutom att förvirra en.

Permalänk
Medlem

Död åt kabelstrumpan!

Kollade på G502 när jag köpte ny mus för 2 veckor sen men kunde inte köpa en seriöst, den är för tung och vill inte ha alla extra knappar överallt. Logitech får gör en mer avskalad mus som EC2-A med 5 knappar totalt fast med deras legendariska scrollhjul.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med scrollhjulet på min G502. Varken löst eller högljutt, snarare tystare än konkurrenterna. Den enda nackdelen är ju att man blir beroende av Logitech när man vant sig vid möjlighet till steglös scroll.

Skrivet av LeVvE:

Död åt kabelstrumpan!

Kollade på G502 när jag köpte ny mus för 2 veckor sen men kunde inte köpa en seriöst, den är för tung och vill inte ha alla extra knappar överallt. Logitech får gör en mer avskalad mus som EC2-A med 5 knappar totalt fast med deras legendariska scrollhjul.

Är väl G402/G302 som är deras mer avskalade modeller. Knapparna på G502 märks dock inte av om man inte använder dem, så ett beslut att inte ge modellen en chans på grund av alla knappar känns helt grundat på pappersspecifikationer.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har aldrig haft problem med scrollhjulet på min G502. Varken löst eller högljutt, snarare tystare än konkurrenterna. Den enda nackdelen är ju att man blir beroende av Logitech när man vant sig vid möjlighet till steglös scroll.

Är väl G402/G302 som är deras mer avskalade modeller. Knapparna på G502 märks dock inte av om man inte använder dem, så ett beslut att inte ge modellen en chans på grund av alla knappar känns helt grundat på pappersspecifikationer.

Varför skulle det vara det? Jag har inget behov av en "sniper" knapp eller en DPI switch, två knappar man kan komma åt medans man spelar.

G402är en budgetvariant av G502an som inte har metallscrollen t.ex. och G302/303 är bland det vidrigaste jag testat när det kommer till komfort.

Scrollhjulet i G502 är inte perfect det heller, hatar att det går att scrolla i sidled, har det på min G9x.

Permalänk

Bra mus blev just ännu bättre.
Sitter med den gamla G502.
Dock så ser jag att det är samma dammsamlande broderande kabel och samma undersida.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Har RGB-varianten och har även jag ett obalanserat skrollhjul i friläget. Sjukt irriterande. Det är alltså någon tyngre på ena sidan som gör att det pendlar tillbaka ibland. Finns fix på youtube som innebär att öppnar upp musen, plockar bort hjulet och borrar ur lite metall ur det för att få jämnvikt. Kommer troligen göra detta, även fila ner hjulet lite så det blir matt instället för blankt för bättre grepp.
Hjulet är rätt stort om man som i mitt fall kommer från 3 Nagas i rad. (som alla haft trasiga brytare/laser) Även "skrollhacken" är onödigt långa och högljudda. Även motståndet i hjulet är rätt trögt, kan hända att det blir bättre med tiden. Annars är den bra, dock irritationsmoment som gör att jag saknar min Naga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har en g502 proteus core och scrollen blev mycket bättre efter en månad. Eller så blev jag mer van vid den, känns dock som att den går enklare/tystare.
Haft den i två månader är uppe i en miljon~ klick, inga problem än

"Logitech har varit försiktiga med att ändra för mycket från ursprungliga Proteus Core, vilket gör det lite svårt att rekommendera den nya över den gamla."

Gamla finns väl inte att köpa nå mer? Men visst sitter man på core så är det ovärt att köpa spectrum =D

Edit: Fanns tydligen några få kvar i lager fortfarande

Samma här med min core, kändes som bromsen blev lite nernött efter en tid och fungerade då bättre än vid inköp. Minrde ljud mjukare övergång. Återstår att se om den blir sämre med tiden.

En annan sak som kan vara intressant är om det nu även fungerar på denna är att om man t.ex som jag gjort ställer in profilerna och sparar till musen. Profilen har inte vad jag hittat någon styrning av led. Men om man då installerar mjukvaran stänger av led (jag kör utan) och sedan tar bort den från autostart så kommer lampan slockna då den läser in inställningarna vid Windows inloggningen utan att man behöver ha programvaran på. Har inte testat om det samma gäller vid avinstallation av mjukvaran efteråt.

Edit:
Jag köpte min core i september, inte använt den så länge men nöjd, även om kabelstrumpan ser ut så här* bara av att dras fram och tillbaka och i sidled.
*

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Varför skulle det vara det? Jag har inget behov av en "sniper" knapp eller en DPI switch, två knappar man kan komma åt medans man spelar.

Bara disabla dom då inne i mjukvaran?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Varför skulle det vara det? Jag har inget behov av en "sniper" knapp eller en DPI switch, två knappar man kan komma åt medans man spelar.

G402är en budgetvariant av G502an som inte har metallscrollen t.ex. och G302/303 är bland det vidrigaste jag testat när det kommer till komfort.

Scrollhjulet i G502 är inte perfect det heller, hatar att det går att scrolla i sidled, har det på min G9x.

Finns inte en chans i hela världen att du kommer åt DPI-switchen eller sniper-knappen av misstag, någonting du skulle känt till om du faktiskt testat musen. DPI-switchen fick sig dessutom en bättre placering sedan G9-modellen (hade en sådan innan), där den bokstavlig talat låg direkt under fingret, trots det skulle jag knappast säga att man lätt kom åt den av misstag då heller.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Finns inte en chans i hela världen att du kommer åt DPI-switchen eller sniper-knappen av misstag, någonting du skulle känt till om du faktiskt testat musen. DPI-switchen fick sig dessutom en bättre placering sedan G9-modellen (hade en sådan innan), där den bokstavlig talat låg direkt under fingret, trots det skulle jag knappast säga att man lätt kom åt den av misstag då heller.

Den på SteelSeries Rival kom jag åt hela tiden och den sitter på samma ställe som på G502. Den på G9x kom jag aldrig åt för den musen använder jag inte palm grip.

Skrivet av XPerion:

Bara disabla dom då inne i mjukvaran?

Fler saker än bara den knappen jag störde mig på så blev inte att köpa en G502 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Finns inte en chans i hela världen att du kommer åt DPI-switchen eller sniper-knappen av misstag, någonting du skulle känt till om du faktiskt testat musen. DPI-switchen fick sig dessutom en bättre placering sedan G9-modellen (hade en sådan innan), där den bokstavlig talat låg direkt under fingret, trots det skulle jag knappast säga att man lätt kom åt den av misstag då heller.

Jag kommer åt alla dessa av misstag ganska ofta. Har dock bara använt musen i några hundra timmar (och har stora händer, tummen vilar ju hela tiden på "sniperknappen")
Profilknappen är dock ostörd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Har också haft MX518 väldigt många år. Tänkte bara tipsa att om din MX518 börjar kännas lite sliten så kika på G400S.
Samma mus fast i ny kostym.
Gjorde för nån månad sedan ett avtramp från Logitech till Razer och köpte en Mamba TE. Sjukt snygg mus men gick inte att spela med. Lämnade tillbaka den. Aldrig mer razer, bara logitech i framtiden!

Permalänk
Medlem

Vad exakt behöver man 12.000 DPI till? Tycker att ens mus flyer runt hej vilt vid 2.000 DPI med min gamla hederliga Naos 3200.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X