Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Första bilden jag tog (som jag tyckte blev bra iaf) efter att ha fiskat upp en kamera ur källare igår, tänkte att jag lämnar kritik efter att jag har läst runt och skaffat lite erfarenhet, men tar gärna kritik och tips under tiden!

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

Första bilden jag tog (som jag tyckte blev bra iaf) efter att ha fiskat upp en kamera ur källare igår, tänkte att jag lämnar kritik efter att jag har läst runt och skaffat lite erfarenhet, men tar gärna kritik och tips under tiden!

http://i.imgur.com/GuzsGS2.jpg

Nu är jag själv bara nybörjare men jag gillar färgerna i det fotot!
Du som bor högt upp, har du provat att lägga på en miniatyreffekt och fotografera på dagen när folk rör sig på innergården?

Permalänk
Medlem

http://www.hgstrm.se/images/view_bike.jpg
Jag är en nybörjare, men jag blev ganska nöjd med det här fotot.

Permalänk
Medlem

Kritik mottages.

Permalänk
Medlem

@micke7406 I och med att du har lagt upp bilden här för kritik tänkte jag passa på lite. Notera att jag varken är fotograf eller annan bildkonstnär, inte ens på hobbynivå. Nä, jag tänkte vädra mina högst subjektiva åsikter om din hundbild.
Som du nog kan förstå är det inte så mycket tekniska åsikter som kommer att avhandlas heller. Nä, det handlar egentligen bara om en estetisk detalj.

Jag gillar mystiken som "röken" runtomkring ger och mörkret ger en bra dramatik till just den hunden. Det jag hakar upp mig på är fokus. Just nu ligger det på ögat medan nosen hamnar lite i någon dimmig förgrund. Jag vet inte riktigt hur man kan göra det men på något sätt skulle jag vilja att nosen blev lite skarpare. Eftersom den är närmare objektivet tror jag att det skulle ge ett intryck av att hunden "kliver fram" genom dimman på ett annat sätt. Samtidigt är det ju i blicken (ögat) livet finns, så det beror ju på om man kan ha det tillräckligt skarpt ändå.

Ja, du får ta det för vad det är. Det blev lite svamligt men det har väl med ovana att kommentera bilder att göra.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta om jag fick kritik på fotografiet nedan

People around the statue of Sola i Karlstad by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej!
Jag studerade fotografi 2 år på gymnasiet och har sedan jobbat extra och haft det som hobby i 2 år.
Tänkte ge lite kritik till din bild.

Först vill jag säga att perspektivet är väldigt bra. Det är lite längre ner och ger en trevlig känsla, lite "ovanligt" för landskapsbilder att gå närmre marken.

För att bilden ska stå ut lite mer så kan jag ge tipset att i efterbehandlingen kolla mer på färgerna. Förstärka färgerna i trädet och lek runt och se vad du kan komma fram till. Räcker kanske med att bara höja saturation. Detta för att din bild är väldigt grå och har en jämn färg över hela bilden, inga färger sticker ut. Dock är det svårt när man har en sådan vit himmel, vilket för mig till att kolla upp mot himlen. Speciellt när man tar bilder med mycket himmel i där det blir väldigt effektfullt om man får lite textur i himlen. Dock svårt vid denna årstid men ändå något att lägga i bakhuvudet. Sen har du ju en väldigt fin flod där, tyvärr så täcks den av både räcken och lyktstolpar, där lyktstolpen för övrigt är delvis täckt bakom trädet. Något som också är värt att tänka på även om det var fint med trädets löv sådär.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

Första bilden jag tog (som jag tyckte blev bra iaf) efter att ha fiskat upp en kamera ur källare igår, tänkte att jag lämnar kritik efter att jag har läst runt och skaffat lite erfarenhet, men tar gärna kritik och tips under tiden!

http://i.imgur.com/GuzsGS2.jpg

Hej!

Fin bild, fina färger och snyggt ljus i bilden.
Det jag har som kritik till denna bild är, (vilket också kan vara en smaksak) att vissa delar av husen är lite för underexponerade, alltså lite för mörka. Tänker på balkongerna på vänstersidan där det bara blir svarta hål. Sen tänker jag även på trapphuset på vänstersidan. Det är väldigt mycket ljus i kanten av bilden, vilket drar till sig mycket uppmärksamhet. Om du hade kunnat editera bort dessa fönster så hade ännu mer fokus hamnat på den vackra innergården och inte behövt slåss om uppmärksamheten från ljuset i trappuppgången.

Annars är det en väldigt cool bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nybörjarfotograf här, tog denna bild efter någon vecka med min Canon G7 X genom fönstret från hotellet vid Russel Square i London. Tänk gärna på att jag är nybörjare och anpassa gärna kritiken efter det, det betyder inte att jag vill att ni ska vara mer positiva, men lägg det gärna på en nivå där jag kan få ut något av det^^

Behandlad i Lightroom 6, har ni några tips på den fronten är det bara att köra!

https://flic.kr/p/tcDXvn

Hej!

Snygg bild! Inte mycket att säga om den, coolt med en sned vinkel sådär och de blåa färgerna i bilden är väldigt trevliga. Har du redigerat de blåa färgerna specifikt på något vis?

Något som jag märkte är att du i övre vänstra och nedre högra hörnen har vita streck från när du roterat bilden. Sen så har du beskurit bilden längst ner precis i ovankanten av fönsterna. Hade gärna sätt att du tagit med mer av dessa fönsterna eller mer av byggnaden nertill. Sen märker jag också att kontrasten mellan himlen och huset är väldigt liten. Det smälter ihop lite, lite mer kontrast på huset kanske så att det poppar ut lite mer. Alternativt ljusa upp himlen. (svårt att säga rakt av så)

Annars en väldigt snygg bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Hej!
Jag studerade fotografi 2 år på gymnasiet och har sedan jobbat extra och haft det som hobby i 2 år.
Tänkte ge lite kritik till din bild.

Först vill jag säga att perspektivet är väldigt bra. Det är lite längre ner och ger en trevlig känsla, lite "ovanligt" för landskapsbilder att gå närmre marken.

För att bilden ska stå ut lite mer så kan jag ge tipset att i efterbehandlingen kolla mer på färgerna. Förstärka färgerna i trädet och lek runt och se vad du kan komma fram till. Räcker kanske med att bara höja saturation. Detta för att din bild är väldigt grå och har en jämn färg över hela bilden, inga färger sticker ut. Dock är det svårt när man har en sådan vit himmel, vilket för mig till att kolla upp mot himlen. Speciellt när man tar bilder med mycket himmel i där det blir väldigt effektfullt om man får lite textur i himlen. Dock svårt vid denna årstid men ändå något att lägga i bakhuvudet. Sen har du ju en väldigt fin flod där, tyvärr så täcks den av både räcken och lyktstolpar, där lyktstolpen för övrigt är delvis täckt bakom trädet. Något som också är värt att tänka på även om det var fint med trädets löv sådär.

Tack för mig.

Tusen tack för din kritik Jag ska ta åt mig den och försöka tänka på dina tips till nästa landskapsbild

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

En relativt sen kväll från den lokala soptippen Nikon D80, inget stativ.
Skulle jag försökt få till den med solen centrerad? gillade personligen att den inte var mitt i bilden.

Permalänk

Något redigerad i lightroom så tar gärna kritik på både redigering och komposition, hit me!

The City Hall "Tre kronor" by rasmusgustafsson, on Flickr

Permalänk

rakt ur kameran, helt orörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disconnected:

Något redigerad i lightroom så tar gärna kritik på både redigering och komposition, hit me!

https://farm6.staticflickr.com/5740/22368614250_cd07cd7d9f_k.jpgThe City Hall "Tre kronor" by rasmusgustafsson, on Flickr

Bilden behöver rätas upp något, sedan hade jag nog valt att få med kyrktornet som flaggan nu täcker, göra kompositionen lite "tightare" det finns lite väl mycket just nu runt kanterna.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle vilja få lite kritik på mitt första fotografi som jag har tagit i RAW-format med gaffling. Själv tycker jag den blev för mörk, men vad tycker ni som är mer inbitna i det här med fotografering?

The view from the bus by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag är en glad amatör, som inte kan så mycket om alla coola saker så som slutartider och objektiv. Lightroom är inte heller något jag förstår mig på, men jag antar att man kommer däråt när man blir "bättre" på att ta kort, samt att när intresset växer så blir det väl som vanligt att man fastnar i saker

Men här är iallfall en bild, som jag gärna skulle se kritik kring, förklara gärna eran kritik för mig på samma sätt som ni hade gjort för en person som kan _ingenting_ om att ta kort!

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Hej!

Jag skulle vilja få lite kritik på mitt första fotografi som jag har tagit i RAW-format med gaffling. Själv tycker jag den blev för mörk, men vad tycker ni som är mer inbitna i det här med fotografering?

https://farm2.staticflickr.com/1701/24844128531_dd3648efb2_b.jpgThe view from the bus by Erik Edgren, on Flickr

Har på senare tid blivit mer och mer fan av svartvitt, så tycker det är kul att du experimenterar med det! De "Problem" jag skulle se med din bild är att jag har svårt att veta vad jag tittar på. Vad som är motivet är inte helt klart (avsiktligt eller oavsiktligt), samt att det inte finns något på bilden som drar blicken åt sig, och gör den intressant. Man vet inte riktigt var man ska titta Detta är högst personliga åsikter, och inget annat. Försök att hitta något som är tydligt, och bygg upp motivet kring det!

Skrivet av Nwrk:

Jag är en glad amatör, som inte kan så mycket om alla coola saker så som slutartider och objektiv. Lightroom är inte heller något jag förstår mig på, men jag antar att man kommer däråt när man blir "bättre" på att ta kort, samt att när intresset växer så blir det väl som vanligt att man fastnar i saker

Men här är iallfall en bild, som jag gärna skulle se kritik kring, förklara gärna eran kritik för mig på samma sätt som ni hade gjort för en person som kan _ingenting_ om att ta kort!

http://i.imgur.com/rMycJ70.jpg

Vad har du för kamera (/objektiv)? Intressant stil av croppning! (eller är det ett ihopsatt panorama?) Det jag gillar är att motivet här är tydligt, och även om att ha sitt motiv helt centrerad bruka vara något man avråder ifrån, tycker jag det funkar här tack vare formen på bilden. Något som skulle gjort den bättre enligt mig är att ha fått med mer (helst hela) skuggan av människan i bilden, samt pumpat upp färgerna något i post, även höjt kontrasten något. samma här; Detta är högst personliga åsikter, och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Vad har du för kamera (/objektiv)? Intressant stil av croppning! (eller är det ett ihopsatt panorama?) Det jag gillar är att motivet här är tydligt, och även om att ha sitt motiv helt centrerad bruka vara något man avråder ifrån, tycker jag det funkar här tack vare formen på bilden. Något som skulle gjort den bättre enligt mig är att ha fått med mer (helst hela) skuggan av människan i bilden, samt pumpat upp färgerna något i post, även höjt kontrasten något. samma här; Detta är högst personliga åsikter, och inget annat.

Hej och Tack för kritiken!

Jag har en Nikon D3200 med Kitobjektiv (har jag lärt mig att det heter), det är ett 18-55. Jag croppade bilden genom att bara klippa bort topp och botten för att den skulle fungera som Facebook omslag, knuffar in orginalbilden nedanför!

Jag ska ta med mig din kritig angående placering av motiv och skuggan, färgerna får jag också prova att leka med!

Permalänk
Skrivet av Nwrk:

Hej och Tack för kritiken!

Jag har en Nikon D3200 med Kitobjektiv (har jag lärt mig att det heter), det är ett 18-55. Jag croppade bilden genom att bara klippa bort topp och botten för att den skulle fungera som Facebook omslag, knuffar in orginalbilden nedanför!

Jag ska ta med mig din kritig angående placering av motiv och skuggan, färgerna får jag också prova att leka med!

http://i.imgur.com/bOZ1O8Q.jpg

Aha, jag förstår! Jag gillar originalbilden bättre faktiskt. En ganska solid bild
Om du inte redan fotar i RAW, så börja med det! RAW bilder går att redigera i grattis mjukvara som finns tillgänglig på Nikon webbplats. Mycket bra sätt att lära sig mer om både foto, och kunna leka runt med alla möjliga saker i Post.

Permalänk
Medlem

@VeryMadMeatball: Okej, jag får just nu bilderna i .NEf och .JPG, en kompis som hjälpte mig ställa in hur det skulle vara, jag ska ta en titt på nikons webbsida och se vad jag hittar

Permalänk
Skrivet av Nwrk:

@VeryMadMeatball: Okej, jag får just nu bilderna i .NEf och .JPG, en kompis som hjälpte mig ställa in hur det skulle vara, jag ska ta en titt på nikons webbsida och se vad jag hittar

Precis. .NEF är nikons version av .RAW.
Mjukvaran finns här; http://www.nikon.se/sv_SE/product/software/capture-nx-d

Fortsätt fota, och fortsätt öva. Utmana dig själv, och försök hitta nya sätt att titta på saker man ser varje dag, det gör bäst bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Har på senare tid blivit mer och mer fan av svartvitt, så tycker det är kul att du experimenterar med det! De "Problem" jag skulle se med din bild är att jag har svårt att veta vad jag tittar på. Vad som är motivet är inte helt klart (avsiktligt eller oavsiktligt), samt att det inte finns något på bilden som drar blicken åt sig, och gör den intressant. Man vet inte riktigt var man ska titta Detta är högst personliga åsikter, och inget annat. Försök att hitta något som är tydligt, och bygg upp motivet kring det!

Mycket stort tack för din kritik! Jag har tagit in det du har sagt och ska tänka på det till nästa gång

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna kritik på dessa bilder :3

Jimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

Jimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

Jimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

Jimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Lekte lite inatt. Tycks?

Somewhere in a galaxy far far away.... by Miska Saarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allmän kritik mottages :)

Hej! Har en Nikon D3200 och några olika objektiv. Detta är taget med ett Sigma 70-300 på farsgubben och min hund! Vad har ni att säga? (slänger in en till bild på min hund yoyo som är en Shiba-Inu)

Permalänk
Medlem

Ser ut som dussinbilder man tar bara för att det är kul att leka lite med kameran. Ser ut att vara onödigt hög ISO på första. Vitbalans samt exponering är off på den andra.

Hiva bilderna i papperskorgen och ta nya med större fokus på teknik och estetik.

Permalänk
Medlem

Jag sålde fotoutrustningen några år sen för att resa utomlands, samt fokusera på att måla istället. Övade för lite på att måla när jag fotade, och lite fotoutrustning är lätt fixat om jag skulle behöva. Har i varje fall några gamla bilder jag är rätt nöjd med:

Bugs by alexitq, on Flickr

Silver flower by alexitq, on Flickr

Red flower by alexitq, on Flickr

Horsie by alexitq, on Flickr

Lemur 4 by alexitq, on Flickr

Lemur 1 by alexitq, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ser ut som dussinbilder man tar bara för att det är kul att leka lite med kameran. Ser ut att vara onödigt hög ISO på första. Vitbalans samt exponering är off på den andra.

Hiva bilderna i papperskorgen och ta nya med större fokus på teknik och estetik.

Fan vad taskigt Jaja, jag bryr mig inte. Var inte dom bilderna jag är mest nöjd med ändå.

Permalänk
Medlem

Inte alls taskigt. Tvärtom. Om du vill utvecklas hjälper det inte med så kallad "snäll" kritik. Det är en björntjänst och inget annat.
Jag har själv massor av såna bilder. De borde raderats för länge sen men jag är för lat för att gå igenom alla mina bilder för att avgöra vad som ska sparas och slängas. Ibland kan man förstås göra nåt med dåliga bilder också (häst-bilden jag postade tycker jag blev lyckad, trots att originalet är en skittråkig och sunkig bild).

Börja med att lära dig mer om komposition och redigering av bilder.

Så, mer fokus på teknik och estetik. Rensa brutalt bland bilderna. Om en bild på tusen blir bra, så har du en bra bild - inte en bra och 999 dåliga.

Jag korrigerade dina bilder lite snabbt för att visa hur de ser ut med mer neutral vitbalans och bättre exponering (framförallt den andra bilden är underexponerad).

Första bilden har en magenta-toning som gör att den ser en aning disig ut och spökar med de gröna tonerna. Andra bilden är underexponerad och har en för varm vitbalans. Typiskt när man fotar inomhus. Jag gissar också att det är lysrör eller dåliga lågenergilampor i rummet.

Slutligen så är det ingen bra idé att spara bilderna i AdobeRGB när de ska postas på nätet. I arbetsfilerna kan du för all del ha det, så länge du vet hur du ska hantera det. Även om du taggar bilderna som AdobeRGB kan vissa sidor och webläsare ha svårt med det.
Innan du sparar din .jpg i Photoshop går du till edit->convert to profile och väljer sRGB. När du sparar kryssar du för "embedd profile" och ser till att den är sRGB (inte skärmens profil).

Obs! Jag tycker inte dessa korrigeringar är perfekta på något sätt. Framförallt första har för mycket magenta i sig, så marken ser lila ut. Det krävs lite arbete för att få till rätt.