Arbetsmarknaden, vad tycker ni behöver förändras?

Permalänk
Inaktiv

Arbetsmarknaden, vad tycker ni behöver förändras?

Hej idag är det många som står utanför arbetsmarknaden samtidigt som det är extrem brist på personal på flera ställen som sjukvård, skola och IT och de skulle anställa direkt om det bara fanns vettiga personer att anställa. Vi har enligt mig en missmatchning mellan de arbetslösa och vilka jobb som finns.

Där höger förespråkar sänkta löner, vilket gör att det ändå kan gå lära upp någon och vänsterpartierna förespråkar ?? (inte skänkta löner, men vad mer)

En artikel om området att låglönejobb bör prövas.:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/laglonejobb-bor...
Där de tar upp att vi har fått väldigt många personer med i princip ingen utbildning alls, hur ska dessa kunna konkurrera med oss andra om de ej får sänka lönerna?

Nå vad tycker ni? Tror ni sänkta löner kan vara det som hindrar oss för en kollaps eller tror ni att detta just orsakar kollapsen?

Permalänk
Medlem

Staten ska givetvis inte in och sätta löner, det ska arbetsmarknadens parter sköta själva. Vad staten dock kan göra är att sluta subventionera arbetsgivare och låta marknaden sköta sig själv, men detta verkar alla partier vara fullkomligt ovilliga till.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Tycker att man skall återuppliva AMS igen, alltså Arbetsmarknadsstyrelsen som försökte planera och förutse framtida behov utav arbetskraft och utbildning. Det lade ju alliansen ner och tyckte att marknaden vet bäst. Sänkta löner är ingen lösning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Skulle snarare säga att de borde höja löner för undersköterska och lärare, då kanske fler skulle utbilda sig till det. Sedan vad det gäller IT så har många kommuner och företag redan trainee program där du kan komma in och arbeta med lägre lön i 6 månader, vilket kan leda till provanställning efter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Jag kan verkligen inte se någon framkomlig vettig väg.

Permalänk
Inaktiv

En grej som kan förbättras med att utbildningsplatserna vid högskolan och universitetet anpassas efter abetsmarknad. Dessutom kan utbildningar vara mer riktade mot att lära folk det som ger jobb.

Läser till civilingenjör i teknisk fysik och det upplever jag är en helt och hållet forskarförberedande utbildning. Sådana jobb (doktorandtjänster) kryllar det inte direkt av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yrkesutbildning. YH-myndigheten gör ett grymt jobb i dagsläget där utbildningar skaps och skrotas utifrån hur efterfrågan ser ut vilket gör att extremt hög andel som pluggar där får jobb i bristyrken. Man borde skala upp detta projekt med ca 10 gånger dagens kapacitet, och låta elever som pluggar specifikt till bristyrken få sitt studiemedel gratis(ändå inga stora pengar på en 1-2 års utb) i mitt tycke. Om man går en kurs just för ett specifikt jobb som det saknas folk i gör man ju samhället en tjänst.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Staten ska givetvis inte in och sätta löner, det ska arbetsmarknadens parter sköta själva. Vad staten dock kan göra är att sluta subventionera arbetsgivare och låta marknaden sköta sig själv, men detta verkar alla partier vara fullkomligt ovilliga till.

Problemet är dock att arbetsmarknaden inte altid fungerar på att sätta sina löner korrekt eller skall vi ha heltidsjobb där man inte kan leva på ? Du har restaurangbranschen som har oftast löner på 70kr/h där arbetare får stämlpa ut när det går lite trögt och som får jobba 12h arbetspass.

Tittar vi på Taxiförare är det likaså där med dåliga löner oftast långa arbetspass, samma med sjuksköterskor.

Att det sedan är brist på personal på ett yrke som är relativt enkelt att sätta sig in i även när det är hög arbetslöshet så kanske bör man ta en diskussion med hur man hanterar organisationen. Att exempelvis idag hyrs in vikarier höger och vänster istället för att faktiskt fixa arbetssituationen är bara skamligt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet är dock att arbetsmarknaden inte altid fungerar på att sätta sina löner korrekt eller skall vi ha heltidsjobb där man inte kan leva på ? Menar du har restrurangbranchen som har oftast löner på 70kr/h där arbetare får stämlpa ut när det går lite trögt och som får jobba 12h arbetspass.

Tittar vi på Taxiförare är det likaså där med dåliga löner oftast långa arbetspass, samma med sjuksköterskor.

Anlägger man ett strikt marknadsperspektiv så säger ju det du påstår att det finns för många taxichaufförer och människor som arbetar inom restaurangbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet är dock att arbetsmarknaden inte altid fungerar på att sätta sina löner korrekt eller skall vi ha heltidsjobb där man inte kan leva på ? Menar du har restrurangbranchen som har oftast löner på 70kr/h där arbetare får stämlpa ut när det går lite trögt och som får jobba 12h arbetspass.

Tittar vi på Taxiförare är det likaså där med dåliga löner oftast långa arbetspass, samma med sjuksköterskor.

Marknaden är jävligt bra på att sätta priser på saker och ting. Uppenbarligen finns det många som kan tänka sig att arbeta med enklare arbeten inom t.ex restaurang/taxi. Stort utbud av arbetskraft och okvalificerade arbetsuppgifter där folk kan ersättas i princip till nästa dag ger låga löner och det är ingenting konstigt med det.

Personligen tycker jag att staten ska sluta intervenera och låta marknaden sköta sig själv, det är det mest effektiva. Se t.ex. ROT-avdraget som snedvrider konkurrensen på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Anlägger man ett strikt marknadsperspektiv så säger ju det du påstår att det finns för många taxichaufförer och människor som arbetar inom restaurangbranschen.

Just restaurangbranchen ligger nog stor del på okunskap på själva arbetaren och att folk accepter att jobba i sådanna förhållanden. Där många ser det som normalfall helt enkelt.

Skrivet av Kakann:

Marknaden är jävligt bra på att sätta priser på saker och ting. Uppenbarligen finns det många som kan tänka sig att arbeta med enklare arbeten inom t.ex restaurang/taxi. Stort utbud av arbetskraft och okvalificerade arbetsuppgifter där folk kan ersättas i princip till nästa dag ger låga löner och det är ingenting konstigt med det.

Personligen tycker jag att staten ska sluta intervenera och låta marknaden sköta sig själv, det är det mest effektiva. Se t.ex. ROT-avdraget som snedvrider konkurrensen på arbetsmarknaden.

Många tar ju dessa arbeten för att de inte har något annat val. Är man 50+ utbildad någolunda och har exempelvis ett taxikort gissa vad arbetsförmedlingen kommer göra. Diskriminering är också nått man kan ta upp där personer med konstiga efternamn inte får jobb.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej idag är det många som står utanför arbetsmarknaden samtidigt som det är extrem brist på personal på flera ställen som sjukvård, skola och IT och de skulle anställa direkt om det bara fanns vettiga personer att anställa. Vi har enligt mig en missmatchning mellan de arbetslösa och vilka jobb som finns.

Där höger förespråkar sänkta löner, vilket gör att det ändå kan gå lära upp någon och vänsterpartierna förespråkar ?? (inte skänkta löner, men vad mer)

En artikel om området att låglönejobb bör prövas.:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/laglonejobb-bor...
Där de tar upp att vi har fått väldigt många personer med i princip ingen utbildning alls, hur ska dessa kunna konkurrera med oss andra om de ej får sänka lönerna?

Nå vad tycker ni? Tror ni sänkta löner kan vara det som hindrar oss för en kollaps eller tror ni att detta just orsakar kollapsen?

Sänkta löner är inte bra, då hamnar dem ju i bidragsnivåer men måste arbeta = ingen vill arbeta.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Marknaden är jävligt bra på att sätta priser på saker och ting. Uppenbarligen finns det många som kan tänka sig att arbeta med enklare arbeten inom t.ex restaurang/taxi. Stort utbud av arbetskraft och okvalificerade arbetsuppgifter där folk kan ersättas i princip till nästa dag ger låga löner och det är ingenting konstigt med det.

Personligen tycker jag att staten ska sluta intervenera och låta marknaden sköta sig själv, det är det mest effektiva. Se t.ex. ROT-avdraget som snedvrider konkurrensen på arbetsmarknaden.

Samtidigt fallerar hela idén/konceptet om "marknaden" som en slags organisk okontrollerbar best på punkten där människor antas ta fullt informerade och rationella beslut. Hela det dilemmat skulle jag påstå är anledningen till att marknaden inte kan vara helt oreglerad.

Permalänk
Avstängd

Tar man in en miljon personer från 3e världen med helt olikt tänkt samt arbetskompetens under en 20års period utan att behöva lågkompetensjobb så blir det ju ganska snett..

hade det varit fåraherdar och halalslaktare vi saknat hade ju iden varit lysande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet är dock att arbetsmarknaden inte altid fungerar på att sätta sina löner korrekt eller skall vi ha heltidsjobb där man inte kan leva på ? Du har restaurangbranschen som har oftast löner på 70kr/h där arbetare får stämlpa ut när det går lite trögt och som får jobba 12h arbetspass.

Tittar vi på Taxiförare är det likaså där med dåliga löner oftast långa arbetspass, samma med sjuksköterskor.

Att det sedan är brist på personal på ett yrke som är relativt enkelt att sätta sig in i även när det är hög arbetslöshet så kanske bör man ta en diskussion med hur man hanterar organisationen. Att exempelvis idag hyrs in vikarier höger och vänster istället för att faktiskt fixa arbetssituationen är bara skamligt.

Problemet med taxiförare är väl snarast att man subventionerar taxiförare idag genom fas3 och dylikt. Inget kommer någonsin bli perfekt men istället för att politisera lönebildningen ser jag hellre att marknaden med fack och Svenskt näringsliv sköter ruljansen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Tar man in en miljon personer från 3e världen med helt olikt tänkt samt arbetskompetens under en 20års period utan att behöva lågkompetensjobb så blir det ju ganska snett

Fast det är inte där problemet ligger va. Det är problemet när man har arbetsgivare som drar utbildningskortet fast personen tydligt kan arbetsuppgiften. Personer som inte kan Svenska men Engelska inte får städjobb är bara sorligt.

Skrivet av Huzzbutt:

Problemet med taxiförare är väl snarast att man subventionerar taxiförare idag genom fas3 och dylikt. Inget kommer någonsin bli perfekt men istället för att politisera lönebildningen ser jag hellre att marknaden med fack och Svenskt näringsliv sköter ruljansen.

Alltså jag håller med dig om att fack och näringsliv borde sköta det men tyvärr så funkar inte det. Oftast blir det nu att personer som är sårbara inte får den hjälp de behöver. Sedan som i MacDonalds fallen där de utnyttjade Arbetsförmedlingen med deras provanställningar och skapade ett helvete för arbetaren mot sista veckorna för att få hen att sluta och då få fler via arbetsförmedlingen igen. Vad får McDonalds, en klapp på ryggen om att de skall bättra sig. Det är i dessa fallen man hoppades på Amerikansk domstol där företag som gör fel faktiskt får ett straff.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Samtidigt fallerar hela idén/konceptet om "marknaden" som en slags organisk okontrollerbar best på punkten där människor antas ta fullt informerade och rationella beslut. Hela det dilemmat skulle jag påstå är anledningen till att marknaden inte kan vara helt oreglerad.

En helt oreglerad marknad är antagligen inte optimalt, nej, speciellt inte med den övriga politiken som bedrivs i Sverige (läs säkerhetsnät med bidrag etc.).

Skrivet av captur605:

Tar man in en miljon personer från 3e världen med helt olikt tänkt samt arbetskompetens under en 20års period utan att behöva lågkompetensjobb så blir det ju ganska snett..

hade det varit fåraherdar och halalslaktare vi saknat hade ju iden varit lysande

Överdrivet exempel, men poängen går fram. Politiken som bedrivs just nu gör att det blir extremt dyrt att sysselsätta flyktingar. Det finns absolut en efterfrågan på lågavlönade arbeten men av ideologiska skäl hålls lönerna uppe. T.ex. hade jag gärna haft någon som städar/tvättar/går ut med hunden etc. för 50kr i timmen eller så.

Själv ser jag gärna att gränserna hålls helt öppna för vem som helst men att bidragen plockas bort under det första året iaf (läs: samma krav som vi har för att vara berättigad till a-kassa t.ex.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

En helt oreglerad marknad är antagligen inte optimalt, nej, speciellt inte med den övriga politiken som bedrivs i Sverige (läs säkerhetsnät med bidrag etc.).

Överdrivet exempel, men poängen går fram. Politiken som bedrivs just nu gör att det blir extremt dyrt att sysselsätta flyktingar. Det finns absolut en efterfrågan på lågavlönade arbeten men av ideologiska skäl hålls lönerna uppe. T.ex. hade jag gärna haft någon som städar/tvättar/går ut med hunden etc. för 50kr i timmen eller så.

Själv ser jag gärna att gränserna hålls helt öppna för vem som helst men att bidragen plockas bort under det första året iaf (läs: samma krav som vi har för att vara berättigad till a-kassa t.ex.)

Fast hur skall man kunna leva på 50kr/h. Tar du det innan skatt så finns det inte ens en möjlighet att kunna bekosta boende mm. Efter skatt så ja finns folk som gör det redan (servitriser, kassörer) som slutar på 8000kr i månaden. Skall de bo hemma hos föräldrarna hela livet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vi har väldigt många utbildningar också som inte leder någonstans. Alltså att vi utbildar folk där det inte finns något behov av att anställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast hur skall man kunna leva på 50kr/h. Tar du det innan skatt så finns det inte ens en möjlighet att kunna bekosta boende mm. Efter skatt så ja finns folk som gör det redan (servitriser, kassörer) som slutar på 8000kr i månaden. Skall de bo hemma hos föräldrarna hela livet?

Klart det går och leva på 7500kr efter skatt eller vad det skulle landa på. 1500kr i månaden mindre än folk som pluggar, vet folk som skippade studielånet och levde 5 år på mindre än 5000kr per månad. Jag säger inte att det skulle vara roligt och det är så klart en typ av jobb som många, som har den möjligheten, skulle välja bort.

Men det finns helt klart en efterfrågan på den typen av tjänster och jag lovar att det finns hundratals miljoner människor som skulle ta den chansen utan att blinka. En chans att lämna fattigdom/krig/whatever annat förtryck för ett jobb i Sverige. Det finns t.ex. tiggare som bor i husvagnar utan värme etc. för att skicka pengar till sin familj.

Får man väl ett sånt här jobb som jag pratar om och lär sig språket, jobbar hårt och kanske pluggar vid sidan om jobbet (ja, många jobbar heltid och pluggar samtidigt) finns det ingen anledning att man inte kan få ett mer kvalificerat arbete i framtiden.

Jag tycker som du säkert förstår att statligt tvång är dåligt, speciellt på saker som vore lätta att sluta tvinga folk till. Ta t.ex. ett aktuellt ämne som flyktinginvandringen. Denna kostar en hel del pengar, vore det inte mer rimligt att man betalar så mycket man själv känner att man vill bidra med istället för att staten ska tvinga fram pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Klart det går och leva på 7500kr efter skatt eller vad det skulle landa på. 1500kr i månaden mindre än folk som pluggar, vet folk som skippade studielånet och levde 5 år på mindre än 5000kr per månad. Jag säger inte att det skulle vara roligt och det är så klart en typ av jobb som många, som har den möjligheten, skulle välja bort.

Men det finns helt klart en efterfrågan på den typen av tjänster och jag lovar att det finns hundratals miljoner människor som skulle ta den chansen utan att blinka. En chans att lämna fattigdom/krig/whatever annat förtryck för ett jobb i Sverige. Det finns t.ex. tiggare som bor i husvagnar utan värme etc. för att skicka pengar till sin familj.

Får man väl ett sånt här jobb som jag pratar om och lär sig språket, jobbar hårt och kanske pluggar vid sidan om jobbet (ja, många jobbar heltid och pluggar samtidigt) finns det ingen anledning att man inte kan få ett mer kvalificerat arbete i framtiden.

Jag tycker som du säkert förstår att statligt tvång är dåligt, speciellt på saker som vore lätta att sluta tvinga folk till. Ta t.ex. ett aktuellt ämne som flyktinginvandringen. Denna kostar en hel del pengar, vore det inte mer rimligt att man betalar så mycket man själv känner att man vill bidra med istället för att staten ska tvinga fram pengarna?

Folk som pluggar bor oftast inneboende eller i studenthem som har då lägre hyra och även då går på knäna pga böcker mm. Efterfrågan kommer altid finnas att hitta den billigaste möjliga. Skall vi ha Kina förhållanden bara för att det finns folk som vill jobba för dessa löner? Bara för att de är flyktingar eller uteliggare skall man inte behandla dessa som hundar. För det är oftast svaga personer som kommer att utnyttjas.

Du kan betala hur mycket utöver skatten du vill själv till olika föreningar men att styra hur mycket skatt man skall betala beroende vad man tycker är befängt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste få företag/arbetsgivare att ta sitt samhällsansvar och få bort deras bidragsberoende kanske genom att satsa mer på de som inte har arbeten tex utbildning direkt och sluta med bidragen till de oseriösa arbetsgivarna, man ska nog inte heller missa den påverkan som slopandet av allmän värnplikt har inneburit, de personerna får ju numera ingen utbildning utan blir ju en ren kostnad genom att bara öka antalet arbetslösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Angående leva på låga löner så kan man självklart leva på 15 000kr/månaden som högerpartierna brukar prata om. Klarar man sig ej på denna lön, så kommer man inte hellre klara sig på det bidrag som de nu får som brukar vara mycket lägre.
Men visst man kan vara emot det, men vad har man då istället för alternativ insats? Utbildning? Så är väldigt många riktigt långt utanför arbetsmarknaden.

Någon frågade mig i en annan tråd om vad jag skulle tycka om en Indier tar mitt jobb som senior systemutvecklare för 15 000kr/månaden och mitt svar är att det skulle ha varit skitbra. Tänk om systemutvecklare kunde bli så billigt, då hade vi sluppit alla dessa buggar och halvfärdiga system.
Jag konkurrerar redan idag med just med folk bosatta i Indien/Pakistan för mina tjänster. T.ex. Volvo IT är nu Indisk och större del av denna kommer nog just bedriva av låglönearbetare.
Mycket av IT jobben görs idag helt på distans och man som utvecklare besöker aldrig kunden fysisk, så om kunden bor på andra sidan jordklotet spelar ingen roll om den så kan bra engelska.

Skrivet av mrqaffe:

man ska nog inte heller missa den påverkan som slopandet av allmän värnplikt har inneburit, de personerna får ju numera ingen utbildning utan blir ju en ren kostnad genom att bara öka antalet arbetslösa.

Håller helt med. Nu kostar i och för sig värnplikten en hel del slant, men den ger också tillbaka mycket säkerhet, utbildning till samhället.

Just sånt här som sverige gör är något jag stör mig mycket på. Vi har stor arbetsbrist inom många kommunala/statliga verksamheter, vi har många arbetslösa som skulle kunna utföra jobben. Men av kostnadsskäl så ska dessa personer ändå gå hemma med i princip lika mycket bidrag som de skulle få lön.
Jag tänker framförallt på äldreomsorgen, men även diverse ordningspersoner som lokalvårdare, vaktmästare etc.

Skrivet av VexedRelic:

Skulle snarare säga att de borde höja löner för undersköterska och lärare, då kanske fler skulle utbilda sig till det.

Undersköterska lider av utbildningshysteri, förr i tiden behövde man ingen undersköterska utbildning för att göra utan en hemsamarit hade klarat av det fint.
Lärare lider lite åt samma sak, alla ska ha en lärarutbildning, om de sedan bokstavligen är totalt värdelös på det de lär ut är inte lika allvarligt. Jag tänker främst området datorteknik.

Skrivet av VexedRelic:

Sedan vad det gäller IT så har många kommuner och företag redan trainee program där du kan komma in och arbeta med lägre lön i 6 månader, vilket kan leda till provanställning efter.

Grundidén är bra, men 6 månader är inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undersköterska lider av utbildningshysteri, förr i tiden behövde man ingen undersköterska utbildning för att göra utan en hemsamarit hade klarat av det fint.
Lärare lider lite åt samma sak, alla ska ha en lärarutbildning, om de sedan bokstavligen är totalt värdelös på det de lär ut är inte lika allvarligt. Jag tänker främst området datorteknik.

Sant, krav utbildning är ett problem, vissa företag kräver städ utbildning, där personalen har lärt sig om kemikalier och annat, kanske lite väl mycket för städjobb. Även lärare, som du säger, är problematiskt eftersom vissa skolor har de som krav. Även om du vill bli IT lärare i någon befattning så måste du ha fler årig erfarenhet från branschen och utbilda dig i minst 1 år om jag minns rätt, för att få behörighet.

Skrivet av anon159643:

Grundidén är bra, men 6 månader är inte mycket.

Det är faktiskt lång tid, frågan är egentligen individuell och vad en person gör under den tiden och hur mycket de investerar i sin framtid och jobb. Anledningen varför arbetslivserfarenhet är så hög i många fall är för att över 90% av alla som arbetar, särskilt inom IT bara drar kunskap och erfarenhet från jobbet. Rent generellt, om en arbetsgivare ser intresse, passion och viljan att lära sig under en 6 månaders trainee period så kommer du att få jobb, så länge företaget har behov.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643 Jag tror inte alls på att du tycker att det är bra att någon annan tar ditt jobb för halva lönen. Det innebär att du blir arbetslös eller sänka din lön. Ett annat problem med låga löner är att folk har inte råd att konsumera utom det allra nödvändigaste. Det rimmar illa vår ekonomi som är konsumtionsdriven. "Trickle-down-teorin funkar bara i teorin för det viktiga är inte att några få har en massa pengar, för de superrika orkar inte konsumera mer , så det är bättre att den stora massan har lite mer pengar. Skulle konsumtionen går ned och prisökningar utebli eller tom gå ned så får vi deflation. Det innebär att det bildas en förväntan att vara blir billigare om en månad. Då håller folk på pengarna, fler företag går i konkurs och folk blir arbetslösa och helvetet bryter loss. Marknaden är grym och djungelns lag råder. Det flesta skulle inte överleva den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tror absolut inte lägre löner ger fler jobb.
Jag hade gärna sett att Sverige gör som Danmark, införskaffar lärlingsplatser.
Danmark har ett fungerande sätt och där gör det inte något heller om man är lite äldre, de ser gärna äldre lärlingar.

Jag själv är arbetslös och hade mer än gärna jobbat för 10 000 -12 000 kr/mån efter skatt på en lärlingsplats när jag sedan 2-3 år efteråt har en fullskalig utbildning med full lön istället för att gå på arbetsförmedlingens löjliga jobbcoacher och annat skit de erbjuder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej idag är det många som står utanför arbetsmarknaden samtidigt som det är extrem brist på personal på flera ställen som sjukvård, skola och IT och de skulle anställa direkt om det bara fanns vettiga personer att anställa. Vi har enligt mig en missmatchning mellan de arbetslösa och vilka jobb som finns.

Där höger förespråkar sänkta löner, vilket gör att det ändå kan gå lära upp någon och vänsterpartierna förespråkar ?? (inte skänkta löner, men vad mer)

En artikel om området att låglönejobb bör prövas.:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/laglonejobb-bor...
Där de tar upp att vi har fått väldigt många personer med i princip ingen utbildning alls, hur ska dessa kunna konkurrera med oss andra om de ej får sänka lönerna?

Nå vad tycker ni? Tror ni sänkta löner kan vara det som hindrar oss för en kollaps eller tror ni att detta just orsakar kollapsen?

jag har ingen aning om hur eller vad som måste göras men arbetsmarknaden måste göras mer tillgänglig för oss som precis har klarat av skolan och vill ut och jobba, idag så har vi nyutbildade människor inte en chans på arbetsmarknaden för att alla vill att man ska ha flera års erfarenhet av att ha jobbat inom området. tydligen så räcker det inte med att man har gått en utbildning och haft praktik hur mycket som helst och lära sig på arbetsplatsen går inte för sig heller tydligen fast det kan jag förstå dom tar ju hellre folk som redan kan allt än att lära upp några människor men det blir ju en omöjlig situation för oss unga att komma ut på arbetsmarknaden som det är just nu

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Utbildningsjobb är vägen att gå, där staten betalar din lön i 3-6 månader under din utbildningstid på ett företag. Detta kan självklart utnyttjas av giriga företagare men ska vara enkelt att överskåda.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Utbildningsjobb är vägen att gå, där staten betalar din lön i 3-6 månader under din utbildningstid på ett företag. Detta kan självklart utnyttjas av giriga företagare men ska vara enkelt att överskåda.

det är precis det som händer. finns ett bidrag för handikappade som arbetsförmedlingen kan erbjuda arbetsgivare alltså arbetsförmedlingen betalar den personens lön några månader men efter det är arbetsgivaren helt fri att skicka ut den personen också utan att ge någon anledning och det utnyttjar företag det tycker jag är för jävligt och det är ju inte särskilt bra system om man kan göra så heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

@Johan86c Jag tror inte alls på att du tycker att det är bra att någon annan tar ditt jobb för halva lönen. Det innebär att du blir arbetslös eller sänka din lön. Ett annat problem med låga löner är att folk har inte råd att konsumera utom det allra nödvändigaste. Det rimmar illa vår ekonomi som är konsumtionsdriven. "Trickle-down-teorin funkar bara i teorin för det viktiga är inte att några få har en massa pengar, för de superrika orkar inte konsumera mer , så det är bättre att den stora massan har lite mer pengar. Skulle konsumtionen går ned och prisökningar utebli eller tom gå ned så får vi deflation. Det innebär att det bildas en förväntan att vara blir billigare om en månad. Då håller folk på pengarna, fler företag går i konkurs och folk blir arbetslösa och helvetet bryter loss. Marknaden är grym och djungelns lag råder. Det flesta skulle inte överleva den.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det så att redan idag är det folk som tar jobb som jag gjorde för en betydligt lägre lön än mig, då det finns folk i bl.a. Indien och Pakistan som både tar supporten och Remotar in på datorer/servrar här i sverige och konfigurerar/installerar de programvaror som de har utvecklat.
Exakt vad dessa personer har i lön vet jag inte, de har nog lägre än just 15 000kr/månaden.
Om jag ska installera och konfigurera en mjukvara på en server i stockholm eller om någon på andra sidan jordklotet ska göra det är precis lika omständligt, ingen av oss har dessutom råd att åka till stockholm. (restiden är faktueringsbortfall)
Visst vissa servar är helt skilda emot internet, men då ber vi "IT vaktmästaren" göra själva installationsjobbet efter att vi lokalt har testat allt. Något vanligt är att vi remotar in på en server via vpn, sedan kommer med ett ärendenummer till en kontorsperson som som fysisk kopplar in en nätverksladd i en switch. (Visst halvsäkert, men extremt kostnadseffektivt emot att vi ska lägga 6h på resa fram och tillbaka)

Men vad blir resultatet av detta, jo jag och andra i min sits får skärpa oss. Det finns dock positiva saker och det är att företag i sverige får mer pengar över som leder till att de kanske inte behöver varsla lika många anställda eller att de kan sänka priser på sina varor.

Trickle-down-teorin handlar om att gynna höginkomsttagare eller företag, det jag pratar om är att gynna alla. Alltså alla kommer behöva betala mindre för att kunna anlita någon att göra vad som helst, då blir våra pengar mer värda.

Men visst jag köper att min politik med marknadsreglerad lön i för hög grad kan leda till problem, men idag har vi dock extremt många som står extremt långt utanför arbetsmarknaden och min fråga är vad är alternativet? I år uppskattas det av Migrationsverket att det kan komma runt 140 00 nya personer där de flesta knappt har någon utbildning alls.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22205184.ab

Vad är då ditt förslag på hur dessa ska komma i arbete? Enkla jobb är det väldigt brist på och vi har många som t.o.m. har klarat av gymnasium som ej något arbete och står på kö.

Jag själv tror att denna höga invandring inte på något sätt är ett problem, det krävs dock att man kraftigt förändrar spelreglerna på arbetsmarknaden så att de kan komma in och ta del av den.

*edit*
Detta med outsourcing växer som de knakar, men det syns inte lika tydligt. Folk i låglöneländer gör jobb i sverige från andra sidan jordklotet via datorn, det handlar allt ifrån vanlig telefon/mailsupport, receptionisten man pratar med behöver inte ens bo i sverige och styrning av utrustning går emot att göra online. -Det finns dock en viss säkerhetsrisk att inte ha skyddade nätverk som ej går att komma åt utifrån, men det kostar något förbaskat mycket att ha detta.
Blir det strul och en tekniker behöver göra något, så kan det dröja en hel dag innan den ens kommer till platsen.