Byta ut IPad Air mot vad?

Permalänk
Medlem

Byta ut IPad Air mot vad?

Hej,

Vi har idag 2 st Apple IPad(en 2a och en Air), dessa valdes huvudsakligen av 4 skäl.

1. Hög kvalité
2. Många brädspelsappar
3. Många appar för yngre barn
4. 4:3 läge vilket jag föredrar efter att provat en hel del.

Nu har jag dock tröttnat på iOS, jag finner enkla saker som onödigt komplicerade och detta är något jag trodde jag skulle vänja mig vid men tyvärr inte. Även om det är småsaker så som obestämda placeringar på tillbaka knappar(som till och med ofta saknas) eller svårigheterna att markera och kopiera texter m,m så rinner bägarna över tillslut.

Så frågan är då, vad finns det för rimliga alternativ idag?

När jag köpte IPad Air så testade jag en rad olika plattor, Samsungs billigare gick bord direkt främst för att hårdvaran inte orkade driva Android men också för designen, Sonys tunna vattentäta var imponerande men luckor för alla ingångar var störigt och splitterskyddet de hade på var på tok för strävt, men framförallt så var Wifi mottagningen riktigt dålig.

Vad jag värdesätter är :

1. Lätt och smidig hantering (ca 10")
2. Kvalité, inget som knakar och har sig efter par måander
3. Avskalat GUI, gärna nära stock Android
4. Snabb utan lagg
5. Bra standby tid då jag oftast bara använder plattan någon 1/2 timme på kvällen
6. 4:3 format
7. Möjlighet att installera alternativ firmware så att hårdvaran kan leva kvar lite längre trotts att inte tillverkaren släpper nya version.
8. Smidigt case med skärmskydd
9. Pris i förhållande till vad man får

Förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Oklart om när/om den släpps i Sverige, men Googles Pixel C kanske kan passa?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall kolla på Sony igen. Jag har Z4 och de saker du nämnde som brister är nog alla fixade. Jag har nexus 7 2013, ipad air och Xperia tablett Z4 och använder nästan bara Z4an. Det är framförallt för att den är så behaglig att surfa och läsa på (lätt, tunn och högupplöst). Faktiskt första surfplattan som jag kan läsa längre texter på.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på en Windows tablet?
denna tycker jag ser intressant ut, ipad kvalitet på chassi och skärm med Windows friheten:
http://www.banggood.com/XIAOMI-Mipad-2-64G-Intel-Cherry-Trail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Oklart om när/om den släpps i Sverige, men Googles Pixel C kanske kan passa?

Såg ut att vara 16:4? Eller något ett det hållet.

Skrivet av Danne980:

Jag tycker du skall kolla på Sony igen. Jag har Z4 och de saker du nämnde som brister är nog alla fixade. Jag har nexus 7 2013, ipad air och Xperia tablett Z4 och använder nästan bara Z4an. Det är framförallt för att den är så behaglig att surfa och läsa på (lätt, tunn och högupplöst). Faktiskt första surfplattan som jag kan läsa längre texter på.

Jag det hade varit intressant men egentligen till jag ha 4:3 format, känner att det passar bättre för det jag gör.

Skrivet av mype:

Du har inte funderat på en Windows tablet?
denna tycker jag ser intressant ut, ipad kvalitet på chassi och skärm med Windows friheten:
http://www.banggood.com/XIAOMI-Mipad-2-64G-Intel-Cherry-Trail...

Den verkar inte dum, dock är jag allmänt skeptisk till okända märken, men jag får kolla upp det. Har du fler länkar med info så skicka gärna.

Tack för tipset!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bytte själv ut en Android ASUS TF103C surfplatta med tangentbord mot en Acer E3-112 netbook/lågpris dator.
Använder dom endast som "Sängbordsdator" för surf och Videouppspelning när det är "Nanna kudde dags" :).
Därför var att båda är fläktlösa en Dealbreaker.

Även om ASUS surfplattan fungerade bättre som videouppspelare än Acer datorn (strömmar video och musik från NAS) så var Android alldeles för begränsad för surf utan/begränsad flash-stöd.

ASUS TF103C

Acer E3-112

Acer E3-112 kom med en bullrig hdd och Win8 som byttes mot SSD och Linux Mint.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

8"-skärm är kanske för litet för dig(?)
Annars finns Xiaomi Mi Pad 2: http://xiaomi-mi.com/xiaomi-mi-pad-2/
Kan fås med antingen Android eller Windows 10.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Vad blir slutsumman för en Xiaomi Mi Pad 2 Windows? Är det typ 3500-4000 kr?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Jag har en iPad mini och sjukt nöjd med iOS men eftersom du vill byta från det är det lite svårt.. Farsan har en HP och är riktigt nöjd. Tror han betala ca 3000 för sin men inte säker.

Permalänk

Bakåtknapp i iOS är ofta att svepa från vänster till höger. Kanske inte är alla som känner till det.
På samma sätt finns funktionen att scrolla högst upp på en sida/program/etc genom att toucha klock-listen.

...så kanske du slipper köpa något nytt öht

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?