Anmäl dig till Roborock Challenge!

Microsoft maskerar Windows 10-reklam som säkerhetsuppdatering för Windows 7/8.1

Permalänk
Medlem

Haha maskera Windows 10-reklam som säkerhetsuppdatering, Lågt Microsoft.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ingen skillnad om 1 person eller 5 miljoner kör Windows 7 då de har support tid till en viss punkt och skall uppdatera tills dess annars bryter de sina löften.

många här som inte förstår hur kundservice fungerar.

om 1 person använder programmet så är kundservicen troligen obefintlig eller outsourcad. om 10000 kör det sitter troligen 2-3 i supportteamet. om 5m kör programmet lär supportteamet vara flera hundra personer.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Rätta mig om jag har fel, men gällde inte detta enhetens livstid, baserat på kriterier som Microsoft (mig veterligen) inte definierat?

Citat:

Working under the "supported lifetime of the device" mantra that it first mentioned in January, a presentation noticed by Computerworld explained that users of devices will get free upgrades for the first two to four years of each device's lifespan.

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/wind...
http://www.computerworld.com/article/2932558/microsoft-window...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Problemet handlar nog mer om att man blir påtvingad att uppdatera till Windows 10 när man inte vill. Windows 8.1 fungerar bra med min speldator och jag är nöjd med detta - varför ska jag då vara tvingad att uppgradera? Jag har en Windows 10 licens jag fått via Dreamspark på en annan dator och visst fungerar det bra, men just nu finns det inget i Windows 10 som jag saknar i Windows 8.1.

Påtvingad blir du väl inte men däremot påmind om att Windows 10 finns..

Påtvingad vore om dom helt enkelt sket i dig och installerade windows 10 utan att du har något val..men valet att stanna kvar på en produkt där supporten upphör har du alltid..Sen får väl Microsoft göra som dom vill med sin produkt serie.Men tvingad blir du då ej...

Sen att sitta med en speldator utan DX12 är då inge vidare bra idé

felstavning
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

många här som inte förstår hur kundservice fungerar.

om 1 person använder programmet så är kundservicen troligen obefintlig eller outsourcad. om 10000 kör det sitter troligen 2-3 i supportteamet. om 5m kör programmet lär supportteamet vara flera hundra personer.

Och du tror inte att det är samma personer som har Windows 7 och 10 support ärenden?

Tittar man sedan vilken usel support de har....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag förstår inte problemet. Det är väl bara uppgradera till Windows 10. Det är ju dessutom gratis. Att det ska vara så trögt!

Jo visst... om du har en desktop-PC. bara tre av mina fem datorer i hushållet kan köra Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Möjligt då jag inte verkar kunna hitta något belägg för det och då har jag även kört GWX Control Panel i stort sett hela tiden sedan jag nedgraderade tillbaka till 8.1 från Windows 10. Men han brukar kunna ha bra argument ibland så jag är nyfiken.

Äsch, eftersom han arbetar hårt för att folk skall köra Win10 (och man kan undra vad som motiverar honom, vilket incitament han har därtill, åtsminstonde under arbetstid. Efter arbetstid är han inte lika aktiv) så är han självklart emot sådant som underlättar för folk att slippa MS desperata uppmaningar. Och att då smutskasta programvaran ifråga är ett enkelt sätt att sprida misstro. Smart, men väldigt fult och oschysst.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5 & §1.6*

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 7 och 8.1 har support till 17:e juli 2017 på Skylake och nyare hårdvara.

"Going forward, as new silicon generations are introduced, they will require the latest Windows platform at that time for support.
This enables us to focus on deep integration between Windows and the silicon, while maintaining maximum reliability and compatibility with previous generations of platform and silicon.
For example, Windows 10 will be the only supported Windows platform on Intel’s upcoming “Kaby Lake” silicon, Qualcomm’s upcoming “8996” silicon, and AMD’s upcoming “Bristol Ridge” silicon."

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/15/window...

Man bör först och främst prova en in-place uppgradering vilket är metoden som de flesta av 200+ miljoner datorer har använt sig av för att skaffa Windows 10. Strular det med något så kan man testa en ren installation, men det är sällsynt. Fördelen med in-place är också att du enkelt kan backa tillbaka till Windows 8.1 med några musklick i menyerna eftersom att hela den installationen sparas i Windows.old.

En simulering på 78h är dock inte så lång tid i jämförelse med de 4380h som ni har haft på er än så länge att uppgradera.
Speciellt med tanke på att en uppgradering tar cirka 30 minuter på en snabb och modern dator.

Och så tar vi det igen:
Windows 7 kommer ha support till 2020, oavsett plattform i botten.
Det som de inte kommer göra är att släppa optimeringar för nyare cpuer, vilket de inte gjort på länge idag heller, då det är relativt lite som ändrats sedan ex Intel Core serien kom.

Så vi som vill ha ett bra, stabilt och snabbt OS sitter kvar på W7, mot de som nedgraderar till W10 till ingen nytta.
Och nej, det tar mer ön 30 min att förbereda ett versionsbyte, det kan ta allt ifrån några veckor till något/flera år innan ens man är framme i att byta version på första klienten (eller servern)
i ett företag, p g a att allt ska testas in i minsta detalj, allt ifrån servrar (webb, db, sql, ad mfl) till nätverket, klientkonfigurationer, alla program, personalen ska utbildas mm.
Så ja, det tar mer än 30 minuter att gå från en version till en ny.

Skrivet av Vangen:

Gud, det måste vara lidande för dom som sitter kvar i 7, 8 och 8.1 till dom som är osäkra än och vilja komma till 10an.
Kan säga med varma ord att Windows 10 är exakt lika perfekt som Windows 7 och 8.1.
Samt att det känns framtidssäkert och spelen fungerar avsevärt snabbare än när jag satt med 8.1 nu senast.

Lidande?
Ingen på W7 "lider" av att de som kör W10 NSA Spyware Edition ger ut sitt liv till Microsoft, NSA; osv utan att reflektera över det.
"Framtidssäkert" "spelen fungerar avsevärt snabbare", inget av det stämmer ju, W7 är minst lika "framtidssäkert" (fram tills W11/W12 kommer om 2-3 år) eller längre tid med.
Spelen fungerar minst lika bra, om inte bättre i W7.

Skrivet av Icte:

Vad är det med dig egentligen? Trollar du eller är det bara så att du helt enkelt inte förstår?

Detta är inte den enda simulering vi hållit på med som tagit 78h - vi har under 99% av tiden under dessa två år (d.v.s. ca 24h * 365 * 2 = 17520h och inte 4380h)
haft non-stop simuleringar eller algoritmer som körts. En uppdatering till Windows 10 kanske tar 30 min ja, men sedan tar det lite väl över en vecka att dra in installationer på alla de >200 program vi har,
kalibrera dessa en och en och se till att de fungerar som de ska. Runt 30% av programmen som vi använder oss av har hamnat i ett E.O.L. stadium och vi vet ej hur dessa fungerar med Windows 10,
vilket kräver att vi testar dem på en separat dator med Windows 10. Om de inte fungerar blir vi tvungna att hitta andra liknande program, vilka oftast kräver en licensavgift (d.v.s. högre kostnader för oss),
eller att vi själva portar programmet till Windows 10 (vilket är svårt då mer än hälften av dessa program inte har öppen källkod).

Så nej, käre strejf - det tar inte "bara 30 min" att uppgradera en dator till Windows 10 för oss. Inte alla använder sina datorer för enklare ändamål som spel och surf (som jag antar att du gör med din dator) -
det finns många som använder sina datorer för jobb där en uppgradering helt enkelt inte är ett optimalt tillvägagångssätt.

Och ja, som du säger, ett byte till en ny version tar mer än 30 minuter med allt testande, verifiering, lösa buggar/problem, nya licenser osv.
Det kan ju handla om 1-2 år i planering, och sedan lika lång tid i genomförande om man har otur, om man ska byta ut allt ifrån servrarnas mjukvara till klienter osv.

Skrivet av strejf:

Känner du ens till att Microsoft rekommenderar in-place uppgradering för alla sina Enterprise-kunder för första gången med Windows 10? Det är numera best practices.
Jag har personligen uppdaterat flertalet datorer i produktion (hjälper en koncern med 10000 klienter).

Nej det är inte "best practice" att byta version direkt, då det tar mycket tid i att verifiera kompatibilitet, lösa buggar, problem, köpa in nya licenser osv.

Skrivet av strejf:

Att verifiera funktion tar tid om man gör på fel sätt ja, det har vi konstaterat.

Nej, det går inte att verifiera på annat sätt än att installera en maskin, installera alla mjukvaror och testa allt ihop igenom, vilket tar mycket tid.

Skrivet av strejf:

Som inte ger någon nämndvärd prestandaförbättring nej.

Skrivet av Rixxz:

Än så länge är det ju dock ytterst få titlar som använder DX12, och så kan man ju alltid hålla tummarna för Vulkan

Precis! Hoppas Vulkan får fäste nu, vilket kommer gynna både Linux och andra plattformar, så spelare mer går över till Linux och liknande enheter och dumpar Windows.

Skrivet av Ozzed:

Visst, men ju färre personer som kör ett OS, desto färre buggrapporter kommer in som de måste titta på. Det är inte så att Microsoft själv sitter och letar buggar i W7 bara för att det fortfarande har support.

Windows 11 kommer inte. Windows 10 kommer uppdateras succesivt då det är den "sista" versionen enligt Microsoft, och då behöver de inte göra reklam eftersom uppdateringar
som kommande Redstone kommer tryckas ut automatiskt via Windows update. Företag kommer såklart, likt idag, ha ett längre fönster men även för dem så är det så småningom tvingande och då slipper de
(och vi) skräckscenarier som att de tvingades förlänga supporten på XP in absurdum.

Nej, för det är säkerhetsuppdateringar de skickar ut, inte direkta buggfixar (vilket inte ingår i extended support).

De har inte förlängt supporten för Windows XP "in absurdum", Windows XP supporten förlängdes för att XP var ett populärt OS, med många användare, vilket ändå var bästa valet än att direkt ge Linux/OS X ännu mer fördel att få över kunder.

§1/urspårning
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Så länge reklamen går att ta bort så är det bra..men ändå ruttet..microsoft beter sig inte så bra nuförtiden..Om man betalat dyra pengar för en liscens ska man inte behöva se reklam punkt slut, kör man pirat version jag visst..

Permalänk
Medlem

Så glad jag blir, skrotar nämligen allt med IE.
Å nu vart de dubbel glädje då

Btw nu blir de väl ny runda i domstol.
Eller de flesta kanske har glömt bort W98?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Och nej, att det blev "Windows 10" beror på gammal kod i program, och i Windows som gör att program skulle identifierat "Windows 9" som Win9x, dvs Windows 95/98 och då kraschat, om de inte uppdaterades.

Windows 10 heter just Windows 10 för att Microsoft gjorde det valet.

Det har ingenting med "gammal kod" att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Windows 10 heter just Windows 10 för att Microsoft gjorde det valet.

Det har ingenting med "gammal kod" att göra.

Jo det har det:
http://www.pcworld.com/article/2690724/why-windows-10-isnt-na...

http://www.extremetech.com/computing/191279-why-is-it-called-...

finns flera sidor där problemet beskrivs.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av den:

Gjorde en uppgradering av min Win 7 installation till Win 10, den blev inte helt lyckad och fick några felmeddelanden varje gång jag startade datorn. Men inte värre än att jag kunde leva med det i nån vecka för att testa och se vilken version jag skulle välja att göra en clean install av.

Gillade inte första intrycket av Win 10 så gick tillbaka till det beprövade 7 men rekommenderar alla som inte testat redan att göra det. Nu har jag ju om jag förstått det rätt min windows licens färdigt godkänd gratis för Win 10 till den dag i framtiden jag ser en anledning att byta och bäst av allt: inga mer störande popups eller annat spam om att uppgradera i Win 7!

Uppgraderingen från Win 7 till Win 10 gör man endast första gången för att aktivera Win 10 "proper".

Det blir något klurigare med aktiveringen om du kör en clean install första gången innan du aktiverat Win 10 som jag gjorde på första datorn jag installerade det på.

Du baserade ditt intryck av Win 10 på en uppgradering och det är lite fail för din del då det blir en del strul med uppgraderingar. Speciellt från Win 7 till Win 10. Vissa installs/program/drivers du körde på Win 7 kommer skapa problem i Win 10 efter uppgradering.

Körde en uppgradering från Win 7 till Win 10 på min mors dator och tror det gick 2 dagar sen började webbläsaren bugga sig och hennes skrivare försvann och gick ej att lägga till. När jag försökte installera om skrivaren fick jag felmeddelande under installationen som hänvisade till att det redan fanns en drivare installerad (Gamla Win 7 drivers som förmodligen inte fungerade med Win 10). Kunde varken hitta eller avinstallera den drivrutin som det nya install paketet hävdade fanns.

Efter det blev det en Clean Install och sen dess har Win 10 gått perfekt på alla datorer vi har i familjen (ca 4st).

Word of Advice: Uppgradera till Win 10 och se till att det blir aktiverat. När det väl är aktiverat så bör det vara obligatoriskt med en clean install. Har man inte gått tillväga på detta sett utan endast kört Win 10 via en uppgradering så kan man tyvärr inte bedöma Win 10 om man ser till stabilitet osv.

Visa signatur

Asus F6 - Asus H8 / i7 4790K - i7 6700K / 780Ti - 980Ti / 16GB DDR3 - 16GB DDR4 / Acer XB270HUx2 /

Permalänk
Medlem

Jag har skjutit upp installationen av win10 då jag dels varit nöjd med win7 och aldrig fel att de får släppa ett servicepack först.(heter väl något annat nuförtiden)
Iaf så har den där windowsloggan nere till höger inte stört mig, då och då har rutan kommit upp men bara stänga den så är det ju business as usual.
Hade tänkt att uppdatera medans det är gratis(misstänker att de kommer fortsätta med det även efter sommaren eller när det är) så har inte haft någon panik så att säga.

För ca 1 vecka sedan hade rutan som ploppat upp ändrat sig lite och där stod det att uppdateringen var schemalagd kl 23, klockan var väl kanske runt 20 då jag såg detta. Tänkte att vafan lika bra att göra lite backup och göra uppdateringen, men jag hade verkligen inte godkänt någon uppdatering till win10 att installeras automatiskt.

Nu har jag inga program som strular eller så, men kan tänka mig att det finns folk med tex gamla program som inte kommer fungera i win10. Hade blivit skapligt lack om det uppdaterats utan att man bett om det.

För övrigt är väl win10 ok efter man stängt av massvis med skicka info hit och dit. Send your device data kan man som bäst sätta på basic, de verkar bra kåta på information iaf. Det vita överallt är inte imponerande heller, jobbigt för ögonen. Någon som vet hur man fixar så utforskaren osv blir i samma färg som win7? Ramen eller vad man ska kalla den är redan ändrad vilket hjälpte lite men är på tok för ljust fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft fortsätter hetsa användare av Windows 7 och 8.1 att uppgradera till Windows 10. Det senaste tilltaget är att baka in annonsering i en säkerhetsuppdatering.

Läs hela artikeln här

"hetsa"?, ungefär som att "hetsa" sina medlemmar att inte ha på en adblocker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har väl aldrig bytt perspektiv på den punkten? Det jag ogillat tidigare var sprutspyan "Start Screen", men nu har de ju gjort en U-sväng med sitt jävla "metro" och fixat till så att startmenyn ser ut som den ska igen. Inget att klaga på på den punkten.

Jag tycker dock det är märkligt att nu när Microsoft i Windows 10 inte bara talar om "att" de övervakar utan dessutom ger användaren möjlighet att till viss del stänga av det, så är det dåligt?

Varför vill man hellre sitta kvar med ett äldre OS där man blir lika övervakad utan möjlighet att stänga av det? Nej, appar fanns visserligen inte i tidigare versioner så använder man dem så är det möjligt att man blir mer övervakad men vad ska jag med appar till? Jag kör med Adminkonto och UAC avstängt så jag "får" inte ens använda Store, och Microsoftkonto har jag självklart inte heller.

Begriper du ens vad du skriver?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför vill man hellre sitta kvar med ett äldre OS där man blir lika övervakad utan möjlighet att stänga av det? Nej, appar fanns visserligen inte i tidigare versioner så använder man dem så är det möjligt att man blir mer övervakad men vad ska jag med appar till? Jag kör med Adminkonto och UAC avstängt så jag "får" inte ens använda Store, och Microsoftkonto har jag självklart inte heller.

Var hittar du information om att Windows 7/8 övervakar dig lika mycket som Windows 10 och det berott på något du är tvungen att installera?

Till skillnad mot Windows 10 kan man i 7/8 välja att inte installera de flesta av dessa "telemetri"-patchar. I Windows 10 kan man inte låta bli att installera en enskild patch. Bara med olika hack senarelägga installation.
Känns som det är mer eller mindre varje dag man ser nyheter som t.ex. http://tech.slashdot.org/story/16/03/05/182206/another-window...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

"hetsa"?, ungefär som att "hetsa" sina medlemmar att inte ha på en adblocker?

Hahahaha! Den satt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nej nu jävlar räcker det, förpassar härmed mitt Windows 10 till en VM och nu blir det Linux för hela slanten.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Exakt detta skulle jag tro. De är dessutom livrädda för att hamna i Windows XP-situationen igen där folk inte tycker att man behöver något nyare för att man har kunnat köra samma dator i åtta år utan problem...

Jag är mest bitter för att jag inte kan överklocka skärmen i win 10 (nåja, ett halvår sen jag testade sist).
Sen har jag väntat på att kunna göra en ren installation direkt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Begriper du ens vad du skriver?

Ja.

Skrivet av Naki:

Var hittar du information om att Windows 7/8 övervakar dig lika mycket som Windows 10 och det berott på något du är tvungen att installera?

Till skillnad mot Windows 10 kan man i 7/8 välja att inte installera de flesta av dessa "telemetri"-patchar. I Windows 10 kan man inte låta bli att installera en enskild patch. Bara med olika hack senarelägga installation.
Känns som det är mer eller mindre varje dag man ser nyheter som t.ex. http://tech.slashdot.org/story/16/03/05/182206/another-window...

OK. Gå omkring och tro att du är trygg och säker bara för att du sitter på Windows 7/8. Jag orkar inte utbilda mer.

Oavsett vad så är nu Windows 7 vad XP var för några år sedan... Det kommer inte komma något nytt.. DX12-stöd är bara att glömma, man kommer inte få buggfixar, man blir prioriterad sist av drivrutinsmakare etc etc... Att då sitta kvar på skiten för att man tror man är mindre övervakad känns ju bara... Jag vete fan hur jag ska förklara... Men jag tycker livet är för kort för att göra idiotgrejer av ren princip.

Urpspårning
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CelphTitled:

Uppgraderingen från Win 7 till Win 10 gör man endast första gången för att aktivera Win 10 "proper".

Det blir något klurigare med aktiveringen om du kör en clean install första gången innan du aktiverat Win 10 som jag gjorde på första datorn jag installerade det på.

Du baserade ditt intryck av Win 10 på en uppgradering och det är lite fail för din del då det blir en del strul med uppgraderingar. Speciellt från Win 7 till Win 10. Vissa installs/program/drivers du körde på Win 7 kommer skapa problem i Win 10 efter uppgradering.

Körde en uppgradering från Win 7 till Win 10 på min mors dator och tror det gick 2 dagar sen började webbläsaren bugga sig och hennes skrivare försvann och gick ej att lägga till. När jag försökte installera om skrivaren fick jag felmeddelande under installationen som hänvisade till att det redan fanns en drivare installerad (Gamla Win 7 drivers som förmodligen inte fungerade med Win 10). Kunde varken hitta eller avinstallera den drivrutin som det nya install paketet hävdade fanns.

Efter det blev det en Clean Install och sen dess har Win 10 gått perfekt på alla datorer vi har i familjen (ca 4st).

Word of Advice: Uppgradera till Win 10 och se till att det blir aktiverat. När det väl är aktiverat så bör det vara obligatoriskt med en clean install. Har man inte gått tillväga på detta sett utan endast kört Win 10 via en uppgradering så kan man tyvärr inte bedöma Win 10 om man ser till stabilitet osv.

Fast nu var det ju inte stabiliteten eller annat strul av uppgraderingsinstallationen som fick mig att byta bort Win 10, inget alls att klaga på relaterat till den. Det funkade som det skulle, men jag gillade det inte.

Ville mest berätta om den välkomna och inte särskilt kända bieffekten av att ha aktiverat min windows licens till Win 10: om man sedan använder den till att installera Win 7 igen så är det fritt från alla irriterande uppmaningar att uppgradera!

Permalänk

Windows 10 har haft väldigt märkliga problem för mig och därför avstår jag från det. Tycker det är mycket ful strategi av Microshit

De problem jag har är att viss programvara måste installeras 2 gånger innan de fungerar, ljudkort glöms bort, långsamt usb 3.0

För övrigt är inte Windows 10 snabbare på uppstart/avstängning än Windows 8 på de datorer jag har. Det är ungefär likvärdigt. Vad gäller stabiliteten så är den medioker då viss programvara slutar fungera helt efter uptime på 12 timmar trots att det "bör" fungera.

Linux är inte ett alternativ på grund av den programvara jag använder. Windows 8 får rulla på ett bra tag till i och med detta.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Går det att konfigurera sitt system så att man blockerar all trafik in och ut förutom exempelvis Steam-program eller virtualbox med Linux?

Permalänk
Medlem

Va fan... 2012 tappade kontakt, gick direkt till enhet å vad ser jag på skärm.
"Uppgradera till W8" på en 2012? Rofel ne tack jag tror jag nog avstår.
Seriöst, att rent avbryta å starta om å göra förfrågan om W8 installation :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av systra:

Går det att konfigurera sitt system så att man blockerar all trafik in och ut förutom exempelvis Steam-program eller virtualbox med Linux?

Googla runt lite. Det bör inte vara några problem.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men jag tycker livet är för kort för att göra idiotgrejer av ren princip.

Japp, just därför jag vägrar installera Win10..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är inte alla som bara leker med sin dator heller. Jag uppdaterade min laptop från Windows 7 till 10 som jag använder i arbetet och då blåstes alla program och applikationer bort trots att jag är väldigt säker på att det stod något helt annat.

Detta gjorde jag dock direkt när man kunde och sedan dess kör jag Windows 10 hemma och Windows 7 på jobb. Jag fasar över dagen nu i vår när jag ska behöva uppdatera Windows och nej jag litar inte på att det fungerar så jag behöver backup på ALLT och det tar tid.

Att installera om en arbetsdator med mycket mjukvara tar lätt en arbetsdag innan allt känns rätt igen. Även lågt räknat skulle den tiden lätt motsvara 4000 kr.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag gick igenom hela min programlista från en Windows 7 dator jag har (laptop som inte gillar Linux) och det enda jag kan säga mig skulle kunna sakna direkt utöver spel som native är Dxtory. Allt annat jag använder åtminstone per vecka finns det Linux versioner av.

Ok, låter ju lovande Ska nog ta och skaffa en till HDD och tanka ner en dist!