Hur kan jag felsöka mitt grafikkort? (GTX 560 Ti)

Permalänk

Hur kan jag felsöka mitt grafikkort? (GTX 560 Ti)

Hej,

Jag har ett Geforce GTX 560 Ti här hemma, som jag tror är sönder, eftersom ena fläkten har pajat och snurrar inte.

Grafikkortet har varit okej väldigt länge, trots att fläkten har pajjat, men en dag helt plötsligt så började samtliga spel lagga som jag har lirat tidigare utan några som helst problem, så därför tror jag att det har med grafikkortet att göra.

Hur kan jag felsöka detta utan att behöva köpa ett nytt grafikkort?

Den enda andra anledningen som jag kan komma på som är problematiken med datorn är att processorns kylpasta aldrig har blivit bytt, samt att den har stock fläkten, men det kan väl inte göra så att den dator segar ihop helt och hållet en dag helt plötsligt. Just nu duger datorn till att surfa med och att streama sport (vilket även detta tyder på att det inte är processorn antar jag?).

Övrig utrsutning:

Processor: Intel Core i5 2500k 3,30 ghz
Ram: Corsair 8GB DDR3
Nätagg: CM GX 750W
Moderkort: MK GIGABYTE Z68AP-D3
Windows 7

Tack!

Permalänk
Medlem

Du hittade ju problemet att ena fläkten inte snurrar. Kortet blir varmt och klockar ner sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Du kan kolla temperaturer på GPU och CPU med hjälp av t.ex. MSI Afterburner eller HWMonitor. Kan även vara CPU som blir för varm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Du kan kolla temperaturer på GPU och CPU med hjälp av t.ex. MSI Afterburner eller HWMonitor. Kan även vara CPU som blir för varm.

Såhär ser det ut när jag har spelat i 5 minuter.

Något onormalt?

http://www.ladda-upp.se/bilder/ykllyzbkxlxege/
http://www.ladda-upp.se/bilder/nsyipscxyzirmr/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skinnsoffa:

allt är normalt förutom cpu tempen, kör du original kylare? rensa damm och kylpastan samt applicera nytt kylpasta.

Permalänk
Medlem

Processorn ser ut att gå väldigt varm! Väldigt nära 100 grader!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Processorn (CPU) går alldeles för varm nästan 100 grader. Då throttlar den. Processorn borde inte bli varmare än max 85 grader vid full belastning. Troligen sitter processorkylaren löst eller felaktigt så montera om processorkylaren ordentligt med ny kylpasta. Ser även ut som att det finns risk för att grafikkortet kommer att bli för varmt efter att du åtgärdat processorkylningen och processorn inte längre kommer att throttla.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag ser heller ingen CPU-fläkt i HWMonitor. Snurrar fläkten på processorkylaren? Är den full med damm? Är den rätt kopplad?

EDIT: Eller processorfläkten ser ut att vara FANIN0 i HWMonitor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Fast varför visar dom andra på cpun normala värden då ? borde inte alla vara lika höga nästan då.. men visst jag tror dock cpun blir så varm det är icke bra.. rensa och se ?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

allt är normalt förutom cpu tempen, kör du original kylare? rensa damm och kylpastan samt applicera nytt kylpasta.

Ja det är orginalkylare, det var inget damm på fläkten eller runt om vad jag kunde se, dock så fanns det inte mycket kylpasta kvar, det var något liknande denna, fast på processorn var det mindre pasta kvar och mer intorkat:

http://i48.tinypic.com/foq2o7.jpg

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag ser heller ingen CPU-fläkt i HWMonitor. Snurrar fläkten på processorkylaren? Är den full med damm? Är den rätt kopplad?

EDIT: Eller processorfläkten ser ut att vara FANIN0 i HWMonitor.

Ja den snurrar på som vanligt. Har den fläkten samt två till.

Skrivet av HazZarD:

Fast varför visar dom andra på cpun normala värden då ? borde inte alla vara lika höga nästan då.. men visst jag tror dock cpun blir så varm det är icke bra.. rensa och se ?

Får prova att byta kylpasta, och kanske processorkylaren?

Samtidigt så tycker jag det är lustigt att datorn bara börjar lagga helt random en dag, borde det inte isåfall bara bli sämre och sämre med tid, istället att den går från 0 till 100 så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Samtidigt så tycker jag det är lustigt att datorn bara börjar lagga helt random en dag, borde det inte isåfall bara bli sämre och sämre med tid, istället att den går från 0 till 100 så att säga.

Det kan vara en av push-pinnen som trycker fast processorkylaren som har lossnat. Inte alls ovanligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det kan vara en av push-pinnen som trycker fast processorkylaren som har lossnat. Inte alls ovanligt.

Nej det är det inte, kikade nämligen på det när jag tog av kylaren för att kolla kylpastan, och jag satte dit varje pinne var och för sig, så dem finns där

Men ska prova att byta kylpasta och sedan köpa en ny kylare.

Måste man torka rent den gamla intorkade kylpastan innan man applicerar ny?

Permalänk
Medlem

@Skinnsoffa: Ja ytan måste vara ren från gammal kylpasta. Således även kylaren. Aceton brukar jag rengöra med samt torka av med en antistat trasa för att få bort ev ludd och övrigt skit.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Nej det är det inte, kikade nämligen på det när jag tog av kylaren för att kolla kylpastan, och jag satte dit varje pinne var och för sig, så dem finns där

Dom lossnar ju inte helt och hållet men tillräckligt mycket för att inte trycka fast processorkylaren så hårt som dom borde. Och det räcker med att en har lossnat lite för att det ska bli obalans så att kylaren inte ligger helt plant mot processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Dom lossnar ju inte helt och hållet men tillräckligt mycket för att inte trycka fast processorkylaren så hårt som dom borde. Och det räcker med att en har lossnat lite för att det ska bli obalans så att kylaren inte ligger helt plant mot processorn.

Och det är en av många anledningar man inte använder de kylarna

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Dom lossnar ju inte helt och hållet men tillräckligt mycket för att inte trycka fast processorkylaren så hårt som dom borde. Och det räcker med att en har lossnat lite för att det ska bli obalans så att kylaren inte ligger helt plant mot processorn.

Skrivet av Alle22:

Och det är en av många anledningar man inte använder de kylarna

Okej, nu ska jag bara köpa en ny kylare för att testa om det har med den att göra, så är inte jätteintresserad av att lägga ner hur mycket pengar som helst.

Denna borde fungera antar jag?

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Och även denna?

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Permalänk
Medlem

Ja det bör fungera om kylaren har rum i chassit. Men har du kylpasta hemma ska det även fungera med originalkylaren om du monterar den ordentligt så att alla 4 push-pinns trycker fast kylaren som de ska.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Okej, nu ska jag bara köpa en ny kylare för att testa om det har med den att göra, så är inte jätteintresserad av att lägga ner hur mycket pengar som helst.

Denna borde fungera antar jag?

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Och även denna?

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Den kylaren fungerar. Du får kylpasta med kylaren, så du behöver inte köpa en extra, om du inte vill.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skinnsoffa:

Okej, nu ska jag bara köpa en ny kylare för att testa om det har med den att göra, så är inte jätteintresserad av att lägga ner hur mycket pengar som helst.

Denna borde fungera antar jag?

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Och även denna?

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen...

Du får med kylpastan när du köper CM 212, som de tidigare har sagt. CM 212 är en bra kylare och kör själv med en sådan.

Permalänk

Fick ner graderna med ett ny kylare, nu är det nere på 55 grader som max, dock så laggar det fortfarande, så känns som att det är grafikkortet som får kämpa.

Permalänk
Medlem

@Skinnsoffa: Ja då är det antagligen ditt grafikkort som går för varmt. Men kan ju också vara att du råkat ändra inställningar i spelet. Ett 560 Ti är på gränsen för att klara moderna spel både när det gäller GPU kraft men framförallt när det gäller storleken på grafikminnet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

@Skinnsoffa: Ja då är det antagligen ditt grafikkort som går för varmt. Men kan ju också vara att du råkat ändra inställningar i spelet. Ett 560 Ti är på gränsen för att klara moderna spel både när det gäller GPU kraft men framförallt när det gäller storleken på grafikminnet.

Jo jag vet, dock är det cs:go jag spelar, och det laggar även på de lägsta inställningarna.

Det tråkiga är bara att jag behöver investera i ett grafikkort, åtminstone 650 ti för en tusenlapp utan att veta att det kommer avhjälpa problematiken, men men, får väl sälja det annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast varför visar dom andra på cpun normala värden då ? borde inte alla vara lika höga nästan då.. men visst jag tror dock cpun blir så varm det är icke bra.. rensa och se ?

Det är min temp, max temp och average temp under tiden programmet har körts.

OnT: För att få ett realistisikt värde av CPU temp, kolla med "Real temp". HWM visar oftast helt felaktiskt. Ibland har min CPU vart på 120+ vilket är helt orimligt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast varför visar dom andra på cpun normala värden då ? borde inte alla vara lika höga nästan då.. men visst jag tror dock cpun blir så varm det är icke bra.. rensa och se ?

Alla värden på CPU visade ju nära hundra grader som maxtemp? Temperaturerna so visas är aktuell temp, min temp och max temp. Och när processorn slår i 100C så klockar dne ner och därför sjunker temperaturen igen.

Skrivet av Skinnsoffa:

Nej det är det inte, kikade nämligen på det när jag tog av kylaren för att kolla kylpastan, och jag satte dit varje pinne var och för sig, så dem finns där

Det är meningslöst att ta bort kylaren för att kolla kylpastan. För tar du bort kylaren behöver du lägga på ny kylpsta när du monterar den igen.

Skrivet av Skinnsoffa:

Jo jag vet, dock är det cs:go jag spelar, och det laggar även på de lägsta inställningarna.

Det tråkiga är bara att jag behöver investera i ett grafikkort, åtminstone 650 ti för en tusenlapp utan att veta att det kommer avhjälpa problematiken, men men, får väl sälja det annars

Släng upp nya temperaturbilder när du spelat ett tag med HWMonitor öppen i bakgrunden så kan vi se om GPU slår i taket när det gäller temperaturer.

Gissnignsvis så är det strul med den trasiga fläkten och eventuellt kass kylpasta där också.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Släng upp nya temperaturbilder när du spelat ett tag med HWMonitor öppen i bakgrunden så kan vi se om GPU slår i taket när det gäller temperaturer.

Gissnignsvis så är det strul med den trasiga fläkten och eventuellt kass kylpasta där också.

Jag ska installera om os, och installera om drivrutinerna, ska se om det är något med detta som strular. Återkommer med nya bilder efter detta när jag har spelat.

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Släng upp nya temperaturbilder när du spelat ett tag med HWMonitor öppen i bakgrunden så kan vi se om GPU slår i taket när det gäller temperaturer.

Gissnignsvis så är det strul med den trasiga fläkten och eventuellt kass kylpasta där också.

Nu har jag spelat i 20 minuter, kortet verkar inte gå över 77 grader. Är det verkligen så mycket så att det ska dra ner hela datorns prestanda?

Värt att testa med detta grafikkort ändå, nu när det är nedsatt tänkte jag:

https://www.dustinhome.se/product/5010774944/gtx750ti-oc-2gd5

Permalänk

Tog 1min 50sek med furmark att komma upp i 100 grader. Är det någon vädermätare?