Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbtest: Grafikprestanda i Hitman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Fury har väl 4096bit?

Så kanske det är, poängen är i alla fall att kraften på hårdvaran inte varit AMD:s problem ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jävlar vilken besvikelse att det inte fungerade bra med DX12.
Det var de testerna som jag sett fram mot mest, misstänker att DX12 till Hitman tyvärr blivit lite rushat.

Kan inte annat än hålla med. Dx11 vs 12 är det intressanta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Kommer att köpa detta när det kommer med 50% rabatt.
Detta är ett AMD spel så...

Fast Division är ju ett Nvidia spel och ändå AMD > Nvidia?

Så det där "Det är Nvidia/AMD spel" fungerar inte som ursäkt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Ser bara fler o fler titlar där FuryX Spöar 980ti och till o med Titan X, o dx12 har inte ens slagit igenom på länge vägar...

Men du insåg inte att det var problem med AMD's Fiji- och Tonga-baserade grafikkort tydligen i testet.

Permalänk
Medlem

Får bara en svart bild när jag försöker köra DX12, is this normal? :'(

Permalänk
Medlem

Har ni slopat SLI/CF test helt och hållet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Testade precis köra med ett 980 Ti och ett Nano. (det är olika riggar och olika inställningar)

Spoiler alert: Ingen skillnad

980 Ti

980Ti (1440p)
Mountain Peak: 95.73 FPS (min: 32.59, max: 146.25)
Syria: 70.72 FPS (min: 28.59, max: 137.27)
Geothermal Valley: 70.17 FPS (min: 43.21, max: 112.65)
Overall: 79.35

980 Ti DX12 (1440p)
Mountain Peak: 88.52 FPS (min: 41.87, max: 141.32)
Syria: 65.77 FPS (min: 30.92, max: 95.61)
Geothermal Valley: 70.17 FPS (min: 43.21, max: 112.65)
Overall: 74.62 FPS

Dold text

Nano

Nano (1080p)
Mountain Peak: 98.20 FPS (min: 46.25, max: 182.39)
Syria: 72.92 FPS (min: 15.87, max: 125.93)
Geothermal Valley: 65.58 FPS (min: 41.25, max: 85.92)
Overall: 79.25 FPS

Nano DX12 (1080p)
Mountain Peak: 99.36 FPS (min: 38.91 , max: 181.10)
Syria: 73.24 FPS (min: 11.94 , max: 124.14 )
Geothermal Valley: 66.20 FPS (min: 44.51 , max: 85.91 )
Overall: 79.96

Dold text

På Geothermal Valley på 980Ti har du ju på hundradelen samma resultatet? Det måste väl vara en copypastemiss från dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Roligt att se, men det är en ovanlig syn när AMDs kort presterar bättre än Nvidias. Börjar det vända måntro?

Förra Hitman var också ett AMD spel så tvivlar på det, SquareEnix brukar göra rätt bra med AMD kort, tex Tomb Raider och deras hair physix TressFX.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman1337:

Roligt att se, men det är en ovanlig syn när AMDs kort presterar bättre än Nvidias. Börjar det vända måntro?

det är inte ovanligt, AMDs kort prestar bättre ju längre de har varit ute på marknaden. det är bara kolla på 7970 vs GTX 680.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Kommer att köpa detta när det kommer med 50% rabatt.
Detta är ett AMD spel så...

Primal är ju Nvidia spel isåfall och även där piskar AMD Nvidia rejält

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Men... Men... DX12 skulle ju vara problemfritt?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Har ni slopat SLI/CF test helt och hållet eller?

De har väl aldrig gjort snabbtest med CF/SLI? Är väl även ganska sällsynt att nya titlar har stöd för det när de släpps så ganska onödigt att stoppa i extrakort för att säga att det inte fungerar. Sen kräver det ofta lite inställningar för att fungerar perfekt vilket ett benchmark bör göra för att vara vettigt.

De har sagt att de ska köra singelkort i snabbtesten och sen köra ett uppsamlingsrace med SLI/CF för de recenserade korten vid tillfälle (alltså inte ens i de vanliga recensionerna). Så mer undantag att de testar flerkortskonfigurationer, blir kanske mest när det kommer dubbel-GPU-kort så vi får hoppas på Gemini snart

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Blev grymt besviken på prestandan först, hade råkat aktivera DX12... Fungerar fint med DX11 och allt på high 1080p utan anti alising och ssao - fps mellan 70-130

GTX 970, i5 3570K @4,2 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

På Geothermal Valley på 980Ti har du ju på hundradelen samma resultatet? Det måste väl vara en copypastemiss från dig?

Ops, det har du helt rätt i fixar. Eller ja, hade fixat det går ju inte att redigera "äldre inlägg" längre.

DX11
Geothermal Valley: 70.15 (min 43.21, max 112.65)

DX12
Geothermal Valley: 68.00 (min 31.36, max 110.79)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här kan man verkligen säga att Nvidia fick hö i mellanklassen, i 2560x1440 är 380X snabbare än 970 referens, spännande att se vad som händer när/om DX12 stödet tar sig ur diket

Yoshman, du kan ju om du vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Fast Division är ju ett Nvidia spel och ändå AMD > Nvidia?

Så det där "Det är Nvidia/AMD spel" fungerar inte som ursäkt.

Skrivet av AmdX2:

Primal är ju Nvidia spel isåfall och även där piskar AMD Nvidia rejält

DX12 är hittills en flopp för dom spel som har försökt med det.

Men Tom Clancy's The Division och Far Cry Primal, är Ubisoft spel så man kanske inte ska förvänta sig så mycket vid lansering. Vänta några månader så har dom patchat spelet till en fungerande nivå. Hitman har alltid varit pro-AMD så det säjer sig själv.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam

Blivit en hel del snabbtester nu vilket uppskattas, men är det inte snart dags att damma av testriggen, installera DX10 och köra några skarpa vändor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Dx12 är kanske så amazing att det svartnar för dina ögon @Chromatic?

Nej, låter inte normalt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

holy fuck.... Always online DRM i denna... tur jag fick spelet gratis. Kan absolut inte rekommendera detta så länge spelet har ett så enormt ostabilt DRM.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

De har väl aldrig gjort snabbtest med CF/SLI? Är väl även ganska sällsynt att nya titlar har stöd för det när de släpps så ganska onödigt att stoppa i extrakort för att säga att det inte fungerar. Sen kräver det ofta lite inställningar för att fungerar perfekt vilket ett benchmark bör göra för att vara vettigt.

De har sagt att de ska köra singelkort i snabbtesten och sen köra ett uppsamlingsrace med SLI/CF för de recenserade korten vid tillfälle (alltså inte ens i de vanliga recensionerna). Så mer undantag att de testar flerkortskonfigurationer, blir kanske mest när det kommer dubbel-GPU-kort så vi får hoppas på Gemini snart

Jo visst är det så, men tycker mig inte sett SLI eller CF nämnas någonstans på senare tider, dock kanske jag bara inte tittat efter ordentligt? Vidare så krävs det ju ofta ganska mycket kräm för att driva dessa nya spel med ögongodis i de högre upplösningar, känns mer och mer relevant med SLI/CF.

Ja jag är inte så bitter över detta, jag vill bara göra en liten poäng av att "av entusiaster för entusiaster" bör inkludera det lite mer nischade också!

Permalänk
Medlem

Har en känsla att dom nästa åren kommer vara jobbiga med Directx 12. En miljon buggar

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugster:

Har en känsla att dom nästa åren kommer vara jobbiga med Directx 12. En miljon buggar

Varför det? Eller alltså, varför skulle det ta längre tid att få ordning på DX12 än något annat?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Viceroy:

Varför det? Eller alltså, varför skulle det ta längre tid att få ordning på DX12 än något annat?

Jag tror också det kan bli så. Innan har vi haft en rad utvecklare som kunnat "slarva" eller ta genvägar, medvetna om att API och drivrutin löser eller jämnar ut en hel del strul. Spelen har behövt "veta" lite eller inget om den faktiska hårdvaran, utan mellanlager har sett till att allt löser sig.

DirectX 12 (och Mantle/Vulkan) ger ju som bekant nya möjligheter till hårdvarunära utveckling, men tar samtidigt bort en hel del av livremmarna. Utvecklarna måste helt enkelt lösa sin egna problem och optimera bättre hemma på kammaren för att allt ska fungera bra. Uppsidan är att det finns mer prestanda att hämta, under förutsättning att allt görs rätt.

Kort och gott, jag tror helt enkelt vi kommer se en övergångsperiod med mer obekanta och specifika problem jämfört med tidigare. Mer ansvar ligger på varje enskild utvecklare, och trots att det handlar om duktiga människor ger det fler felkällor samt ställer ökade krav på till exempel QA och testande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Haha, nu visas det vilka nedskalade kretsar 970 och 980 är, överklockade och med oerhört klen riktig prestanda kunde dom prestera bra i directx11, men nu slår AMD's fyra år gamla kort dessa med hästlängder! Till råga på allt kunde nvidia med att fuska medvetet i sin marknadsföring av gtx970, glöm inte det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Blev grymt besviken på prestandan först, hade råkat aktivera DX12... Fungerar fint med DX11 och allt på high 1080p utan anti alising och ssao - fps mellan 70-130

GTX 970, i5 3570K @4,2 GHz

extremt stor skillnad på high och ultra, uppenbarligen klarar inte 970 av att driva spelet i acceptabla fps i ultra@den gamla utdaterade upplösningen 1080p, skamligt för ett så dyrt kort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Viceroy:

Varför det? Eller alltså, varför skulle det ta längre tid att få ordning på DX12 än något annat?

DX12 är sett ur drivarsidan klart lättare än t.ex. DX11, så den delen är nog i bättre skick än vad DX11 var tre kvartal efter lansering. Däremot tog det närmare tre år innan DX9 och DX11 blev populära (utelämnade DX10 då det aldrig riktigt tog fart), så där hade man ganska gott om tid att få undan de värsta grodorna.

Såg nu att Rise of the Tomb Raider fått sin DX12 patch, i det spelet är just genomsnittlig FPS lägre både med AMD och Nvidia i DX12 jämfört med DX11.

DX11

DX12

Dold text

Just nu verkar tyvärr alla delar av DX12 rätt skakiga (drivare, implementation i spel och DX12 självt), man ser däremot väldigt trevliga trender med DX12 i det att CPU-lasten går ner, CPU-lasten kan spridas över fler CPU-kärnor och det finns saker man kan göra med DX12 som överhuvudtaget inte är möjligt i DX11! På sikt kommer DX12 vara ett lyft, men saker måste få mogna lite till och rätt säker att vi lär behöva en eller två GPU-generationer till för att alla bitarna riktigt ska falla på plats.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Kanske därför Dx12 inte är lanserat för xbox one än.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Har ett 970 som endast gar i 50% load i Paris banan.
90-98% i testbanorna.

DX11 eller 12 spelar ingen roll
1920*1200 Allt pa medium eller low allt mellan 35-70 fps men mest runt 35-40

Amd 8350 pa 85% och minnet ar inte fullt

Permalänk
Avstängd

Rätt fascinerande att Titan och 290X var ungefär lika snabba en gång i tiden.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Gnäll:
Äh, som vanligt lite tråkigt när Sweclockers prestandatestar speltitlar.

Ni testar Ultra i 1080p, 1440p och 4k.

Inget mer.

Kan ni inte bara lägg till typ Medium/Low 1080p?

Skulle tippa på att 70-80% av Sweclockers ändå spelar på hårdvara som inte kan hantera mer än low eller medium i 1080p. Visst är det intressant att se hur den toppmoderna hårdvaran klarar av de högre upplösningarna, men ibland kan det vara kul för gemene man att se hur "medelmåtta" hårdvara står sig.

Alla har inte i7 5960x och ett Titan, de flesta lirar på någon fx8350/i5 och typ ett gtx 380 eller 960.
Visserligen har ni med dessa grafikkort i era tester, men i de testerna är de ju solklart sämst.

Lösning 1:
Om det innebär jättejättemycket mer arbete tycker jag att ni kan köra 1080p Low, 1440p Ultra, 4k Ultra, eller 720p Ultra, 1080p Ultra, 1440p Ultra och 4k Ultra.

Lösning 2:
Nu är ju jag bara en sur jävel, men om jag hade vart er så hade jag anpassat det "lägsta" testet när ni spelar spel så att er Sommardator har omkring 60 fps i 1080p på så höga inställningar som möjligt, då det ger en hyffsad spelupplevelse enl. de flesta. Sommardatorn är även något som de flesta här på Sweclockers mer eller mindre kan matcha. Alla får ett hum om hur deras datorer står sig, och alla blir glada!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM