Vilken ssd skulle ni tagit?

Permalänk
Medlem

Vilken ssd skulle ni tagit?

Crucial BX200 240GB 2.5

Corsair Force LE 240GB

OCZ Trion 150 Series SATA III 2 240GB

Kingston SSDNow V300 SV300S37A 240GB

vilken av dem här 4 skulle ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

Crucial BX200 240GB 2.5

Corsair Force LE 240GB

OCZ Trion 150 Series SATA III 2 240GB

Kingston SSDNow V300 SV300S37A 240GB

vilken av dem här 4 skulle ni valt?

Absolut inte Kingston V300 eller OCZ

Valet står mellan Crucial och Corsair.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Torna:
Äger BX200.
LE finns det inte så mycket info kring.

Trion 150 är långsam och inte prisvärd nog.
V300 är skit i rätt ful förpackning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Corsair Force LE 240GB!
hoppas den är bra!

Permalänk

Crucial. Dock inte den modellen du kikat på. Skulle valt BX100 istället. Kanske lite långsammare. Men mer beprövad teknik.

Annars skulle jag valt en Intel. Kan man lita på. Dock lite dyrare priser.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s262464725

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Med tanke på lite inside info jag sett så skulle jag inte ta i BX200 med en 1 meters tång. Hellre Kingston V300...
BX100 dock, är en bra disk.
Till er som tror på märket, ni kommer nog få en chock när detta kommer ut om BX200. För de har gjort en riktig rövare...

Trion 150 vet jag inte nog om än, men i teorin ska de vara snabbare än 100 med marginal, och ändå inte sämre på andra sätt. Vet inte hur dens läckage är dock, men Trion 100 verkar hålla sig hyfsat, så det bör vara okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på lite inside info jag sett så skulle jag inte ta i BX200 med en 1 meters tång. Hellre Kingston V300...
BX100 dock, är en bra disk.
Till er som tror på märket, ni kommer nog få en chock när detta kommer ut om BX200. För de har gjort en riktig rövare...

Trion 150 vet jag inte nog om än, men i teorin ska de vara snabbare än 100 med marginal, och ändå inte sämre på andra sätt. Vet inte hur dens läckage är dock, men Trion 100 verkar hålla sig hyfsat, så det bör vara okej.

Nu blev man ju inte alls nyfiken X_X

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

samsung evo 850 D:

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Torna:
Äger BX200.
LE finns det inte så mycket info kring.

Trion 150 är långsam och inte prisvärd nog.
V300 är skit i rätt ful förpackning.

Tror faktiskt att Trion 150 (och V300 beroende på NAND och situation) nog är de snabbast av de listade SSDerna.

Corsairs skulle jag tro är liknande en Trion 100 (enligt specifikationer är Trion 100 något snabbare), V300 efter att de bytt tillbaka till bättre NAND ska inte vara så förskräcklig som den var förut och BX200 brukar komma sist i princip alla test.

Men ingen av dem är några fartdemoner direkt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på lite inside info jag sett så skulle jag inte ta i BX200 med en 1 meters tång. Hellre Kingston V300...
BX100 dock, är en bra disk.
Till er som tror på märket, ni kommer nog få en chock när detta kommer ut om BX200. För de har gjort en riktig rövare...

Trion 150 vet jag inte nog om än, men i teorin ska de vara snabbare än 100 med marginal, och ändå inte sämre på andra sätt. Vet inte hur dens läckage är dock, men Trion 100 verkar hålla sig hyfsat, så det bör vara okej.

Utveckla gärna.

Skrivet av Glaring_Mistake:

Tror faktiskt att Trion 150 (och V300 beroende på NAND och situation) nog är de snabbast av de listade SSDerna.

Corsairs skulle jag tro är liknande en Trion 100 (enligt specifikationer är Trion 100 något snabbare), V300 efter att de bytt tillbaka till bättre NAND ska inte vara så förskräcklig som den var förut och BX200 brukar komma sist i princip alla test.

Men ingen av dem är några fartdemoner direkt.

Testerna på Trion är Meh. Subpar, typ i klass med toshibas slöare SSD:er. V300 är skit trots Nand-bytet. Fortfarande slö.
Tror mer på Corsair LE men äger själv BX200. Inga snabba diskar direkt men inte märkbart slöare än mina Samsungs.

Oavsätt så är samtliga diskar bättre än en HDD. Oavsätt hur snabb V300 kan tänkas vara idag så skulle jag inte röra de av principiella skäl.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Utveckla gärna.

Tänker inte förstöra andra personers jobb, utan de får avslöja det när de är redo.

Du kan välja att tro mig, eller skita i det. I.d.c. Jag har sagt min åsikt baserat på den info jag har iaf.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Testerna på Trion är Meh. Subpar, typ i klass med toshibas slöare SSD:er. V300 är skit trots Nand-bytet. Fortfarande slö.
Tror mer på Corsair LE men äger själv BX200. Inga snabba diskar direkt men inte märkbart slöare än mina Samsungs.

Oavsätt så är samtliga diskar bättre än en HDD. Oavsätt hur snabb V300 kan tänkas vara idag så skulle jag inte röra de av principiella skäl.

Nej, varken Trion 100/150 är väldigt snabba men de brukar ändå (med små marginaler) slå BX200 i nästan alla tester.

Corsair LE använder sig av Phison S10 som kontroller vilket får mig tro att de också använder sig av Toshiba/SanDisk 19nm TLC lika som OCZ Trion 100.
Men oavsett vad de har för typ av TLC NAND i den är det långsamt.

Permalänk
Medlem

Av dessa alternativ? Ingen om jag fick välja fritt, då hade det antingen vart Intel eller Samsung.
Men om det endast är dessa som gäller så Crucial.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har 4st Kingston v300, absolut inte bäst men jag har inte haft några problem ännu ochdom funkar ju om man har lite mindre pengar

Permalänk
Medlem

läste lite om kingston disken, heter den v300s så ska det vara den bra versionen, heter den v300A så ska det var den dåliga, iallafall av det jag fick fram

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänker inte förstöra andra personers jobb, utan de får avslöja det när de är redo.

Du kan välja att tro mig, eller skita i det. I.d.c. Jag har sagt min åsikt baserat på den info jag har iaf.

Så kan du väl inte säga? Har du sagt A får du säga B också, eller inte säga nåt alls från första början :). Det är ju konsumentrådgivning här, då vill vi ju gärna veta åtminstone vad vi ska vänta på. Ska du vara rådgivare till TS får du ändå styrka det du skriver, för ett anonymt användarnamn är inte mycket "att välja att tro på", tyvärr...

Vadå för jobb? Vem ska avslöja något? Är det någon journalist som kommer skriva något snart? I så fall borde det ju i princip komma ut omgående då det är så journalistik fungerar... Är det någon på hos tillverkaren som gjort bort sig som ska gå ut med ett statement? Är det allvarligt som att disken kraschar, data går förlorad? Då är det verkligen något som borde komma fram, oavsett vem som går ut med det. Eller bara att den är långsam eller liknande?

Du kan väl ge en liten fingervisning i alla fall, om du nu inte vill gå ut med detaljer? Typ om det är allvarligt eller bara att den inte är så prisvärd, samt när/var vi kan vänta oss mer info?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Han har förmodligen tillgång till RMA info
Köper själv inget annat än samsung eller intel, även om de har sina problem så anstränger de sig iaf och fixar problemen efteråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på lite inside info jag sett så skulle jag inte ta i BX200 med en 1 meters tång. Hellre Kingston V300...
BX100 dock, är en bra disk.
Till er som tror på märket, ni kommer nog få en chock när detta kommer ut om BX200. För de har gjort en riktig rövare...

Trion 150 vet jag inte nog om än, men i teorin ska de vara snabbare än 100 med marginal, och ändå inte sämre på andra sätt. Vet inte hur dens läckage är dock, men Trion 100 verkar hålla sig hyfsat, så det bör vara okej.

Det är ju bra konsumenthjälp för TS, att varna för disken men inte ge någon info om varför......

Skrivet av Paddanx:

Tänker inte förstöra andra personers jobb, utan de får avslöja det när de är redo.
Du kan välja att tro mig, eller skita i det. I.d.c. Jag har sagt min åsikt baserat på den info jag har iaf.

Nej, vi kommer inte tro dig, då du inte presenterar något underlag.

Skrivet av Starric:

Så kan du väl inte säga? Har du sagt A får du säga B också, eller inte säga nåt alls från första början :). Det är ju konsumentrådgivning här, då vill vi ju gärna veta åtminstone vad vi ska vänta på. Ska du vara rådgivare till TS får du ändå styrka det du skriver, för ett anonymt användarnamn är inte mycket "att välja att tro på", tyvärr...

Vadå för jobb? Vem ska avslöja något? Är det någon journalist som kommer skriva något snart? I så fall borde det ju i princip komma ut omgående då det är så journalistik fungerar... Är det någon på hos tillverkaren som gjort bort sig som ska gå ut med ett statement? Är det allvarligt som att disken kraschar, data går förlorad? Då är det verkligen något som borde komma fram, oavsett vem som går ut med det. Eller bara att den är långsam eller liknande?

Du kan väl ge en liten fingervisning i alla fall, om du nu inte vill gå ut med detaljer? Typ om det är allvarligt eller bara att den inte är så prisvärd, samt när/var vi kan vänta oss mer info?

Troligen så handlar det om TLC (triple-level cell/3-bit) tekniken som de introducerade i BX200 först.
Och BX200 är uppdelad i 2 st olika diskar, 1 disk för cache (med SLC NAND) och 1 disk för lagring, med TLC NAND vilket ger att disken snabbt tappar prestanda när cachen fylls, och då blir sämre än en mekanisk disk.

"We tested two versions of the BX200: the 960GB with 12GB of cache and the 480GB with 6GB of cache. The 240GB version has only 3GB. Below you can see 20GB file copies for the 480GB and 960GB versions drop off right at, you guessed it, the 6GB and 12GB marks."
http://www.pcworld.com/article/3000913/storage/crucial-bx200-...
http://www.pcworld.com/article/2998497/storage/tlc-nand-ssds-...
http://www.tomshardware.com/reviews/crucial-bx200-ssd,4351-6....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Kör Samsung EVO 850 250GB och flyter på riktigt fint, kör en Corsair Force GT 120GB i andra datorn med och den flyter på den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Han har förmodligen tillgång till RMA info
Köper själv inget annat än samsung eller intel, även om de har sina problem så anstränger de sig iaf och fixar problemen efteråt.

Anstränger sig? Samsung fixade aldrig 840 utan valde att lossas som att det regnar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Han har förmodligen tillgång till RMA info
Köper själv inget annat än samsung eller intel, även om de har sina problem så anstränger de sig iaf och fixar problemen efteråt.

Möjligt. Men jag tycker det låter underligt, för Crucial är ju Microns konsumentmärke och har länge räknats som de mer seriösa aktörerna då de tillverkat och sålt minneskapslar i evigheter och har kört med betrodda Marvell-kretsar i sina SSD:er när andra jagat prestanda istället för stabilitet (tänk SandForce för några år sedan)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

samsung evo 850 D:

Kört flera exemplar av föregångaren EVO 840, suveräna diskar!

Permalänk
Medlem

Varför inte Samsung 850 EVO?

Permalänk
Inaktiv

Ingen av de där är något att ha om du vill ha någorlunda livslängd/prestanda. Se om du kan få tag i en BX100 eller Evo 850 istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på lite inside info jag sett så skulle jag inte ta i BX200 med en 1 meters tång. Hellre Kingston V300...
BX100 dock, är en bra disk.
Till er som tror på märket, ni kommer nog få en chock när detta kommer ut om BX200. För de har gjort en riktig rövare...

Trion 150 vet jag inte nog om än, men i teorin ska de vara snabbare än 100 med marginal, och ändå inte sämre på andra sätt. Vet inte hur dens läckage är dock, men Trion 100 verkar hålla sig hyfsat, så det bör vara okej.

Vet inte exakt vad det är du syftar på men det är väl allmänt känt att BX200 är en kraftig nedgradering från BX100 som är en riktigt bra SSD. Bara nedgraderingen från MLC till TLC skvallrar om att det inte är någon höjdare.

Permalänk
Medlem

Den äldre V300 serien från Kingston har väl i mitt tycke blivit ett sorts standardmått på en dålig disk, en av de värsta. Ser bra och billig ut och presterar ok för att sedan toktappa över 50% av sin prestanda.
Skönt att se att den nya serien verkar vara aningen bättre i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Han har förmodligen tillgång till RMA info
Köper själv inget annat än samsung eller intel, även om de har sina problem så anstränger de sig iaf och fixar problemen efteråt.

Ja jag har minst 2st 3år gamla externa "S2 Portable 3" som är klockrena!! Låter ingenting och driftsäkra och svala.
MEN, jag ska köpa nya, jag vet bara inte hur jag ska ta att Samsungs hårddiskar numera görs av Seagate....
För Samsung gör (gjorde??..) stabila HDD enligt mig.

Frågan är om de är lika bra som föregångarna, eller om Seagate har gjort om dom totalt med deras teknik och lösningar.. då man har läst möe om stämningar och kraschningar hit och dit när det gäller Seagate...

Någon som vet om man kan lita på nya "Samsung" numera???

För de som undrar, är ute efter en:
Samsung M3 Portable HX-M201TCB 2TB

Vet det finns 4Tb men vågar inte, tar 2st 2Tb istället för att ha allt på en disk, och att 4Tb är rätt nytt och vågar inte satsa på det, än..

Permalänk
Medlem

thesweboy nu pratar du spindisk och efter Seagate spektaklet så köper jag bara Maxtor Red diskar för min NAS vilket inte är svar på din fråga.
Du kan ju iofs köpa ett kab och sätta i valfri disk och manuellt undgå tex ST3000DM001 (burn in hell seagate)