Permalänk
Medlem

Välkommen till windows 10 Hi5?

Detta gäller min 11 årige sons dator, när den startas är det en blå skärm med texten.
Välkommen till Windows 10. HI5

Längst ner i vänstra hörnet står det "jag är inte hi5" och i nedre hörnet till höger står det nästa.

Vad är detta?

Har han uppdaterat till Windows 10, av misstag? Har Windows 7 nu.
Vad är Hi5?

Trycker jag på jag är inte hi5 så startas datorn om efter en stund och samma ruta kommer igen.

Har inte klickat på nästa.

Permalänk
Medlem

Troligtvis har den uppdaterats till Windows 10 automatiskt och användarnamnet är Hi5. Det ska gå att ångra uppgraderingen om man vill backa tillbaka till Windows 7 så du får väl trycka nästa och låta det gå färdigt.

Microsoft har varit rätt så aggressiva med att pusha ut Windows 10 genom automatiska uppdateringar så det är inte alls säkert att din son själv har valt det medvetet.

Permalänk
Medlem

den vill ha en high five

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Ett tips, om installationen inte gått förbi denna punkt som jag nämner.

Man kommer till ett Windows 10 licensavtal, där kan man trycka på Acceptera / Acceptera inte / Arvbryt (Kanske är det någon annan knapp också, minns inte).

Väljer du "Acceptera inte" så får du välja att återgå till tidigare Windows, och inget bör vara påverkat där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Efter en sökning så tycks Hi5 vara någon form av social network app eller dating app.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Hi5 är användarnamnet på kontot som användes i Windows 7.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut.

Permalänk
Medlem

Det är namnet på användarkontot.

Permalänk
Medlem

Var har du köpt datorn? Verkar vara något som ligger kvar från tidigare installation

Permalänk
Medlem

Då är frågan, ska man installera 10:an? Har hört att det skulle vara buggigt men det värsta kanske är över nu?

Permalänk
Medlem

Man får ta det goda med det onda. Det är bättre än att köra ett 7 år gammalt os...

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem, jag kommer inte ifrån den skärmbilden som visas. Trycker jag på nästa så står den bara o tuggar men inget händer. Kan stå hur många timmar som helst.
Klickar jag igen så startar datorn om och samma skärmbild kommer igen. Försökte länka till bild på det ovan men det ville inte funka.

http://s1174.photobucket.com/user/david_ka/media/Mobile%20Upl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av David80:

Har fortfarande problem, jag kommer inte ifrån den skärmbilden som visas. Trycker jag på nästa så står den bara o tuggar men inget händer. Kan stå hur många timmar som helst.
Klickar jag igen så startar datorn om och samma skärmbild kommer igen. Försökte länka till bild på det ovan men det ville inte funka.

http://s1174.photobucket.com/user/david_ka/media/Mobile%20Upl...

Har du några USB tillbehör instoppade?

Citat:

Disconnect non-essential devices attached to your computer.

If you have non-essential external devices (printer, scanner etc.) attached to your computer during installation these can interfere with the setup engine and prevent the installation from completing because Windows 10 is trying to detect and install them. So, keep the bare essentials attached, keyboard and mouse.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici:
Tackar, det var usb-tillbehören som krånglade.