Telias router 799vac med annan operatör

Permalänk
Medlem

Telias router 799vac med annan operatör

Hej,

Jag har fått en router ifrån Telia, Technicolor Gateway 799vac som Telia sagt att jag kan använda med fiber.

Jag får fiber installerat under sensommaren genom Telia Öppenfiber.

Frågan är om jag kan använda Telias router med andra leverantörer, T2, Bahnhof, Bredband 2 och Universal.

Eller är den låst till Telia.

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spyyps:

Hej,

Jag har fått en router ifrån Telia, Technicolor Gateway 799vac som Telia sagt att jag kan använda med fiber.

Jag får fiber installerat under sensommaren genom Telia Öppenfiber.

Frågan är om jag kan använda Telias router med andra leverantörer, T2, Bahnhof, Bredband 2 och Universal.

Eller är den låst till Telia.

Tacksam för svar.

1. Routern är inte operatörslåst till Telia, det har aldrig varit aktuellt.
2. Routern kan användas med andra operatörer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Dock kommer inte iptv/iptelefoni funktionen stödjas, endast internet

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyyps:

Hej,

Jag har fått en router ifrån Telia,

Jag är ganska säker på att du inte fått den.
Det är Telias och du har den till låns så länge du är kund hos dem. När du inte längre är kund kommer de kräva den tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Jag är ganska säker på att du inte fått den.
Det är Telias och du har den till låns så länge du är kund hos dem. När du inte längre är kund kommer de kräva den tillbaka.

Jo det måste ju vara mycket enkelt att kolla i sitt avtal eller har man tappat bort avtalet att fråga Telia?

Mysko frågeställning?

Men congrats för fibern och det innebär ju fler frågeställningar vad nätleverantören levererar för utrustning? och det kan vi ju inte veta

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem

Smarten ingår i Telias tjänst och när du byter operatör ska den tillbaka men annars så fungerar den med andra förutom att du inte kan gå in i den och ändra inställningarna för telefoni och vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för alla Era svar,

Ber om ursäkt för min formulering "fått", det klart att jag har den till låns.

När jag väl väljer en annan operatör än Telia, kan jag antingen skicka tillbaka den eller
betala 499 kronor och behålla den.

För det var det som var min fråga, kan jag använda Telia router med andra operatörer. Svaret är Ja.

Det enda jag behöver är fiber (bredband), IP telefonen har blivit ersatt av en kontant telefon
och tv sändning behöver jag inte då jag tittar bara på SVT play, Netflix, HBO och Blu-ray filmer som
jag streamar ifrån bredbandet till min Public Display.

//fridens liljor - spyyps

Permalänk

Då kapar jag tråden lite. Kan ett comhem technicolor tg389 användas med telia fiber och telias digitaltv som från början körde på ett 799vac?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Man brukar väl dock få en fiberconverter installerad i samband med fiber? Så vilken router som hälst skall väl fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Då kapar jag tråden lite. Kan ett comhem technicolor tg389 användas med telia fiber och telias digitaltv som från början körde på ett 799vac?

Nej. med stor sannolikhet saknar comhems router konfiguration för Telia DigitalTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyyps:

Hej,

Tack för alla Era svar,

Ber om ursäkt för min formulering "fått", det klart att jag har den till låns.

När jag väl väljer en annan operatör än Telia, kan jag antingen skicka tillbaka den eller
betala 499 kronor och behålla den.

För det var det som var min fråga, kan jag använda Telia router med andra operatörer. Svaret är Ja.

Det enda jag behöver är fiber (bredband), IP telefonen har blivit ersatt av en kontant telefon
och tv sändning behöver jag inte då jag tittar bara på SVT play, Netflix, HBO och Blu-ray filmer som
jag streamar ifrån bredbandet till min Public Display.

//fridens liljor - spyyps

Jag skulle inte köpa den för 499, välj en annan router i prisklassen 500-1000kr istället. Tex ASUS N56U för ca 700kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Permalänk
Skrivet av madtop:

Nej. med stor sannolikhet saknar comhems router konfiguration för Telia DigitalTV.

Aha som jag misstänkte.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)