Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Var och hur ska man spara sina pengar?

Permalänk
Medlem

Var och hur ska man spara sina pengar?

Har i skrivade stund ca 300 000kr sparade, 50 000kr på en bankkonto med obefintlig ränta och resten är satta på Swedbanks allemans fonder som i skrivande stund har tappat 10% i värde.

Var ska man egentligen spara sina pengar om man har mål som stabil och ändå hyfsad ränta över flera år? Hade tidigare mina pengar hos Bluestep som hade riktigt bra ränta på sina sparkonto men numera är lika dåligt som hos alla andra.

Vilka fonder är bra att lägga pengar på och vilken bank har bäst sparkonto?

Permalänk
Medlem

På lång sikt (~15 år) så föreslår jag en indexfond. Med kortare sparhorisont så arbetar man i motvind som sparare, det finns liksom ingen "free lunch" att hämta hem. Allt kommer med en risk. Och ja, en megakrasch skulle kunna få 15 år att bli en för kort horisont också.

Jag är i en liknande sits och känner mig jävligt handlingsförlamad eftersom jag gärna vill köpa hus om typ 3-10 år.

Permalänk
Avstängd

vet inte om det finns någon bättre alternativ för att få pengar men iaf,

Själv har jag köpt en bostadsrätts lägenhet för ca 400k och har hyrt ut den i andra hand och får in ca 2k i handen efter utgifterna. Med simpel matte får jag ut ca 24k per år. Du får 1,5% max om du sparar allt i en sparkonto, med simpel matte får du ut ca 6k per år.

Själva bostaden har ökat 30k i värde sedan jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

På lång sikt (~15 år) så föreslår jag en indexfond. Med kortare sparhorisont så arbetar man i motvind som sparare, det finns liksom ingen "free lunch" att hämta hem. Allt kommer med en risk. Och ja, en megakrasch skulle kunna få 15 år att bli en för kort horisont också.

Jag är i en liknande sits och känner mig jävligt handlingsförlamad eftersom jag gärna vill köpa hus om typ 3-10 år.

Kanske aningen för lång tid, ska precis som du antagligen köpa hus inom 10 år.

Skrivet av Alle22:

vet inte om det finns någon bättre alternativ för att få pengar men iaf,

Själv har jag köpt en bostadsrätts lägenhet för ca 400k och har hyrt ut den i andra hand och får in ca 2k i handen efter utgifterna. Med simpel matte får jag ut ca 24k per år. Du får 1,5% max om du sparar allt i en sparkonto, med simpel matte får du ut ca 6k per år.

Själva bostaden har ökat 30k i värde sedan jag köpte den.

Helt klart en ide, men har noll koll på bostadsmarknaden och känns som att det blir en hel del mer jobb än att bara sätta in dem någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Kanske aningen för lång tid, ska precis som du antagligen köpa hus inom 10 år.

Helt klart en ide, men har noll koll på bostadsmarknaden och känns som att det blir en hel del mer jobb än att bara sätta in dem någonstans.

Om du ska få in mer pengar så måste du kämpa lite ;P

Kolla med de som har mer erfarenhet, någon som du känner? Någon mäklare som du kanske vet eller känner till?

Permalänk
Medlem

Jag har investerat rätt mycket i guldgruvbolag, då jag tror guldet kommer gå upp och gynnas vid krash. Men inget är säkert, jag har ögat på det flera ggr om dagen.

Permalänk
Medlem

All in på Starbreeze

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

All in på Starbreeze

Titan coin

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? Detta är lite avgörande, för är du säg... under 25, lägg pengarna på ett boende, leva lite osv osv.

Men är du över 25, amortera på eventuella bolån..

När du gjort det, då kan vi börja prata investeringar

Finns tyvärr inget facit, och den som säger att de har ett facit, de ljuger.
Just nu är indexfonder som är rätt ok att följa, men även aktier i stora bolag, eller bolag som du tror på, gå lite på magkänslan.

https://www.riksgalden.se/sv/spara/

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Om du ska få in mer pengar så måste du kämpa lite ;P

Kolla med de som har mer erfarenhet, någon som du känner? Någon mäklare som du kanske vet eller känner till?

Jo, men det är riskabelt för min del just nu. Förstår inte varför man knappt får en endaste krona för att spara sina pengar hos banken.

Skrivet av Silcan:

Jag har investerat rätt mycket i guldgruvbolag, då jag tror guldet kommer gå upp och gynnas vid krash. Men inget är säkert, jag har ögat på det flera ggr om dagen.

Skrivet av Json_81:

All in på Starbreeze

Att bara investera i random bolag som jag inte vet någonting om känns ganska dumt.

Skrivet av oobum:

Hur gammal är du? Detta är lite avgörande, för är du säg... under 25, lägg pengarna på ett boende, leva lite osv osv.

Men är du över 25, amortera på eventuella bolån..

När du gjort det, då kan vi börja prata investeringar

Finns tyvärr inget facit, och den som säger att de har ett facit, de ljuger.
Just nu är indexfonder som är rätt ok att följa, men även aktier i stora bolag, eller bolag som du tror på, gå lite på magkänslan.

https://www.riksgalden.se/sv/spara/

Jag är bara 22. Index fonder har kikat lite på och det har gett mig lite avkastning, men det har svajjat där också och har väl i nuläget gått jämt ut.
Man är lite rädd för att investera sina pengar när man knappt vet vad man sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo, men det är riskabelt för min del just nu. Förstår inte varför man knappt får en endaste krona för att spara sina pengar hos banken.

Att bara investera i random bolag som jag inte vet någonting om känns ganska dumt.

Jag är bara 22. Index fonder har kikat lite på och det har gett mig lite avkastning, men det har svajjat där också och har väl i nuläget gått jämt ut.
Man är lite rädd för att investera sina pengar när man knappt vet vad man sysslar med.

Tycker det är sunt att du är kritisk till olika förslag.
Det kräver en del jobb när man ska investera och det fick jag lära mig den hårda vägen :).

Angående att köpa bostad, så t ex i Stockholm med omnejd då går priserna upp något ofantligt per år. Det känns relativt riskfritt vilken kan ge en övertro. Eftersom det är mycket som händer så kan det mycket väl bli en krasch. eller fortsätta.

Ska man vara helt ärlig så får du - vad jag vet - inte hyra ut din bostad i mer än ett år och det ska vara godkänt av styrelsen. Sen kan du be om förlängning, men då ska det vara ett giltigt skäl. Nu kan jag ha fel så ta detta med en nypa salt.

Igen bra att du är försiktig!

Permalänk
Medlem

Att investera i en halvrutten lägenhet/radhus/hus med potential, renovera som hobbyprojekt, och sedan sälja har visat sig vara en högst rolig och förtjänstfull affär.

Jag är inte utbildad byggare på någon front överhuvudtaget, men med Google och logiskt tänkande kommer man väldigt långt. Köpte en lägenhet som verkligen såg ut som kriget och renoverade den för 30.000kr under en period på 3 månader, köpte det mesta på byggmax billigt. Tog dit professionella fackmän när jag var klar bara för att få ett godkännande på allt som gjorts, vilket inte var några problem alls. Ville vara säker.

Sålde iväg skiten för en vinst på 280.000kr.

Alltid ett alternativ.

Notera dock att jag själv är radhusägare och har mekat/fixat i x antal år, så en viss erfarenhet hade jag såklart i bagaget.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har i skrivade stund ca 300 000kr sparade, 50 000kr på en bankkonto med obefintlig ränta och resten är satta på Swedbanks allemans fonder som i skrivande stund har tappat 10% i värde.

Var ska man egentligen spara sina pengar om man har mål som stabil och ändå hyfsad ränta över flera år? Hade tidigare mina pengar hos Bluestep som hade riktigt bra ränta på sina sparkonto men numera är lika dåligt som hos alla andra.

Vilka fonder är bra att lägga pengar på och vilken bank har bäst sparkonto?

jag har 20% på börsen och resten på Hoist spar, enkelt och smidigt med den bästa räntan idag för att vara "internetbank" (tror jag) 0,7%
Du ska inte ha dina pengar på storbankerna med 0-ränta...
Öppna ett konto på Avanza och månadsspara i några billiga fonder med låg ränta. ex. spp global.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

22 bast och 300lök sparat?! Det är ju mer än en årslön för en annan xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo, men det är riskabelt för min del just nu. Förstår inte varför man knappt får en endaste krona för att spara sina pengar hos banken.

Att bara investera i random bolag som jag inte vet någonting om känns ganska dumt.

Jag är bara 22. Index fonder har kikat lite på och det har gett mig lite avkastning, men det har svajjat där också och har väl i nuläget gått jämt ut.
Man är lite rädd för att investera sina pengar när man knappt vet vad man sysslar med.

Vi har negativ styrränta för tillfället, man får vara glad att banken inte tar betalt för att de har pengarna.

Vill du ha möjlighet till bättre avkastning och inte bara chansa finns det ingen genväg, läs på, läs på och läs på igen.
Kolla in www.rikatillsammans.se t ex.

Btw, Starbreeze är ett svenskt bolag som gjort bl a Payday spelen. Det var inte allvarligt menat att gå all in dock även om jag tror på dem och är rätt tungt investerad

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

På tal om Starbreeze.
Svenska Paradox Interactive(Europa Universalis, osv men även publisher över många spelföretag) Skall börsnoteras inom kort om man är sugen på det.
Det har gått väldigt bra för dom på senaste tiden

Permalänk
Medlem

rysslandsfonden.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör premieobligationer. Säkert sätt och kul när det är dragningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PV52:

22 bast och 300lök sparat?! Det är ju mer än en årslön för en annan xD

Skickades från m.sweclockers.com

inte så svårt, lätt att göra av sig med pengar men om man har ställt sina mål så kommer det vara en bra utmaning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jo, men det är riskabelt för min del just nu. Förstår inte varför man knappt får en endaste krona för att spara sina pengar hos banken.

Att bara investera i random bolag som jag inte vet någonting om känns ganska dumt.

Jag är bara 22. Index fonder har kikat lite på och det har gett mig lite avkastning, men det har svajjat där också och har väl i nuläget gått jämt ut.
Man är lite rädd för att investera sina pengar när man knappt vet vad man sysslar med.

om du är nojig så får du släppa tanken till att investera, livet är inte riskfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker det är sunt att du är kritisk till olika förslag.
Det kräver en del jobb när man ska investera och det fick jag lära mig den hårda vägen :).

Angående att köpa bostad, så t ex i Stockholm med omnejd då går priserna upp något ofantligt per år. Det känns relativt riskfritt vilken kan ge en övertro. Eftersom det är mycket som händer så kan det mycket väl bli en krasch. eller fortsätta.

Ska man vara helt ärlig så får du - vad jag vet - inte hyra ut din bostad i mer än ett år och det ska vara godkänt av styrelsen. Sen kan du be om förlängning, men då ska det vara ett giltigt skäl. Nu kan jag ha fel så ta detta med en nypa salt.

Igen bra att du är försiktig!

Skrivet av Nanae:

Att investera i en halvrutten lägenhet/radhus/hus med potential, renovera som hobbyprojekt, och sedan sälja har visat sig vara en högst rolig och förtjänstfull affär.

Jag är inte utbildad byggare på någon front överhuvudtaget, men med Google och logiskt tänkande kommer man väldigt långt. Köpte en lägenhet som verkligen såg ut som kriget och renoverade den för 30.000kr under en period på 3 månader, köpte det mesta på byggmax billigt. Tog dit professionella fackmän när jag var klar bara för att få ett godkännande på allt som gjorts, vilket inte var några problem alls. Ville vara säker.

Sålde iväg skiten för en vinst på 280.000kr.

Alltid ett alternativ.

Notera dock att jag själv är radhusägare och har mekat/fixat i x antal år, så en viss erfarenhet hade jag såklart i bagaget.

Tyvärr inte ett alternativ för mig just nu dock, både jobbar och pluggar så tiden räcker inte till dessvärre att syssla med något sådant i dagsläget.

Skrivet av griid:

jag har 20% på börsen och resten på Hoist spar, enkelt och smidigt med den bästa räntan idag för att vara "internetbank" (tror jag) 0,7%
Du ska inte ha dina pengar på storbankerna med 0-ränta...
Öppna ett konto på Avanza och månadsspara i några billiga fonder med låg ränta. ex. spp global.

Får väl kolla upp lite mer kring fonder hos avanza.

Skrivet av PV52:

22 bast och 300lök sparat?! Det är ju mer än en årslön för en annan xD

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit några år + att jag är en snål fan.

Skrivet av Json_81:

Vi har negativ styrränta för tillfället, man får vara glad att banken inte tar betalt för att de har pengarna.

Vill du ha möjlighet till bättre avkastning och inte bara chansa finns det ingen genväg, läs på, läs på och läs på igen.
Kolla in www.rikatillsammans.se t ex.

Btw, Starbreeze är ett svenskt bolag som gjort bl a Payday spelen. Det var inte allvarligt menat att gå all in dock även om jag tror på dem och är rätt tungt investerad

Skrivet av Terrell:

På tal om Starbreeze.
Svenska Paradox Interactive(Europa Universalis, osv men även publisher över många spelföretag) Skall börsnoteras inom kort om man är sugen på det.
Det har gått väldigt bra för dom på senaste tiden

Jo jag känner till Starbreeze, men rätt så vad det är kanske de bara stänger ner. Kolla på Lionhead.

Skrivet av Alle22:

om du är nojig så får du släppa tanken till att investera, livet är inte riskfritt

Nej det vet jag, men känns för tillfället vettigare att stoppa pengarna i madrassen än att ha dem hos banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr inte ett alternativ för mig just nu dock, både jobbar och pluggar så tiden räcker inte till dessvärre att syssla med något sådant i dagsläget.

Får väl kolla upp lite mer kring fonder hos avanza.

Tagit några år + att jag är en snål fan.

Jo jag känner till Starbreeze, men rätt så vad det är kanske de bara stänger ner. Kolla på Lionhead.

Nej det vet jag, men känns för tillfället vettigare att stoppa pengarna i madrassen än att ha dem hos banken.

Månadsspara i någon fond med låg förvaltningskostnad så är det lugnt tycker jag. Det är oftast avgifter som gör att pengar inte växer som det skrivits så mycket i tidningar. Avanza har en enkel funktion för att sätta ihop en fondportfölj med 5-stjärnigt "rateade" fonder. Väldigt enkelt att spara med den tjänsten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

22 bast och 300lök sparat?! Det är ju mer än en årslön för en annan xD

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, slösar man inte massa pengar som många gör på snacks varje vecka, köper mat billigt, inte går ut på krogen eller köper dyr teknik osv hjälper det en del. Sen kanske man jobbat mycket när man bodde hemma, t.o.m när man gick i skolan så har man ju ingen fet hyra att betala. Har en klasskamrat som sparat ihop nästan 100k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

22 bast och 300lök sparat?! Det är ju mer än en årslön för en annan xD

Skickades från m.sweclockers.com

Om man t.ex. bor hemma hos föräldrarna och har ett heltidsjobb kan man spara ihop rätt mycket pengar under kort tid.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det man behöver veta är en tidshorisont, vad du har planerat att använda pengarna till och hur stor risk du är villig att ta (säg 1-10 där 1 är ett räntekonto med insättningsgaranti och 10 är allt i ett och samma mindre företag). Just nu är Norwegian bank de som ger högst rörlig ränta (0.9%) med fria insättningar/uttag och som samtidigt har insättningsgaranti från staten, men även den räntan är ganska trist.

Svara på de frågorna ovan samt vilken bank du har så blir det lättare att tipsa om en specifik produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om man t.ex. bor hemma hos föräldrarna och har ett heltidsjobb kan man spara ihop rätt mycket pengar under kort tid.

Jo, sant, gäller kanske att man har en vettig lön och föräldrar som inte vill ha betalt för att man bor kvar också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr inte ett alternativ för mig just nu dock, både jobbar och pluggar så tiden räcker inte till dessvärre att syssla med något sådant i dagsläget.

Får väl kolla upp lite mer kring fonder hos avanza.

Tagit några år + att jag är en snål fan.

Jo jag känner till Starbreeze, men rätt så vad det är kanske de bara stänger ner. Kolla på Lionhead.

Nej det vet jag, men känns för tillfället vettigare att stoppa pengarna i madrassen än att ha dem hos banken.

tror tvärtom, risken är större att de blir av (inbrott) än att lägga de i banken.

Permalänk
Medlem

Whisky.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Låt oss låtsas att du inte skojjar så är det olja som gäller o du vill ha säker minst 2ggr pengarna på 2-5 år.....enligt mig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo jag känner till Starbreeze, men rätt så vad det är kanske de bara stänger ner. Kolla på Lionhead.

Går inte att jämföra med Lionhead.
Men visst, aktier är en risk och det gäller att läsa på och bevaka så vill du placera och glömma bort tillsvidare så är det konton eller möjligen lågriskfonder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."