Permalänk
Medlem

HemAuto med Pi

Tjabba, har en Pi B+ som bara ligger och dammar i en låda vid datorn. Har länge velat göra någon form av hemautomation, med lite temp mätningar osv på balkongen och utomhus. (Bor för tillfället i en 2:a på 59kvm med inglasad balkong.)

Framförallt hade det väl varit skönt att kunna kolla så man kommit ihåg att stänga av viktiga saker, så som spis, kaffekokare och kanske nån lampa. Sen hade det ju varit fränt att sätta en "sundown timer" på balkongen, så lampan där inne slår igång när det blir mörkt ute.

Kort sagt tycker jag hemautomation verkar som en jungel, det finns hur många olika märken och lösningar som helst! Och vissa av dom är inte speciellt billigt heller för den delen.

Vad skulle ni säga är "bästa" alternativet? Jag vill ju gärna ha tvåsidig kommunikation så man VET vilket läge sakerna är i.. är Z-Wave bäst då eller finns det billigare alternativ? Kan man göra två olika? Säg om man kör Z-Wave på de viktigare sakerna och kanske nå billigare "skräp" med ensidig kommunikation på de mindre viktigare?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Z-wave är som sagt priset, vad man än skall göra så kostar det minst 500 kr/nod. Fördelen är att det är ett stabilt protokoll med två-vägskommunikation. För enklare applikationer finns ju Tellstick i olika versioner, noderna är betydligt billigare men saknar återkoppling. Nackdelen med att kombinera olika protokoll är att du måste köpa två basenheter för åtminstone 500 kr styck.

Själv funderar jag på att bygga några tempgivare mha ESP8266 och DS18B20 eller DHT22 (temp/fukt). ESP-chipet är en enkel mikrokontroller med inbyggd wifi och TCP/IP-stack som kan programmeras med LUA eller C. Det bästa av allt är priset, de kostar bara ett par dollar stycket. Beroende på hur många I/O-pinnar man vill ha tillgång till och hur mycket man vill pyssla själv kostar de från $2. Jag tänkte sätta en på vinden, en i garaget, en i sovrummet osv, sammanlagt 5-6 st och koppla dessa till en RPi med OpenHAB. Jag tänkte faktiskt lyxa till det och rita ett eget mönsterkort!

Det går att koppla även relä-kort mm till ESP8266 så det är inga problem att styra lampor mm (återkopplingen får man dock ordna på annat sätt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nackdelen med Z-wave är som sagt priset, vad man än skall göra så kostar det minst 500 kr/nod. Fördelen är att det är ett stabilt protokoll med två-vägskommunikation. För enklare applikationer finns ju Tellstick i olika versioner, noderna är betydligt billigare men saknar återkoppling. Nackdelen med att kombinera olika protokoll är att du måste köpa två basenheter för åtminstone 500 kr styck.

Själv funderar jag på att bygga några tempgivare mha ESP8266 och DS18B20 eller DHT22 (temp/fukt). ESP-chipet är en enkel mikrokontroller med inbyggd wifi och TCP/IP-stack som kan programmeras med LUA eller C. Det bästa av allt är priset, de kostar bara ett par dollar stycket. Beroende på hur många I/O-pinnar man vill ha tillgång till och hur mycket man vill pyssla själv kostar de från $2. Jag tänkte sätta en på vinden, en i garaget, en i sovrummet osv, sammanlagt 5-6 st och koppla dessa till en RPi med OpenHAB. Jag tänkte faktiskt lyxa till det och rita ett eget mönsterkort!

Det går att koppla även relä-kort mm till ESP8266 så det är inga problem att styra lampor mm (återkopplingen får man dock ordna på annat sätt).

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är bara Z-Wave som gäller om man vill ha dubbelriktad kommunikation?

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Så det är bara Z-Wave som gäller om man vill ha dubbelriktad kommunikation?

Det finns fler alternativ men Z-wave är nog det största och mest spridda protokollet vad jag vet. Philips och Apple har olika varianter och det finns lösningar med såväl Bluetooth som Wifi och Zigbee. Göteborgsföretaget Plejd har nyligen lanserat BT-styrda strömbrytare med återkoppling, de beräknas komma ut i handeln i slutet av året eller i början av nästa.

Z-wave har ju funnits ett tag och är ett standardiserat protokoll med certifiering av tillverkarna (därav både högre kvalitet och ett högre pris). Fördelen är naturligtvis att det finns en hel del prylar att välja på från olika tillverkare, stort mjukvarustöd osv. Jag var först inne på att köra Z-wave hemma men har dragit ner på ambitionsnivån sedan jag började räkna på kostnaden, nu lutar jag åt att bara sätta upp brytare på utebelysningen och tvättmaskinen (bara det lilla kommer att kosta > 2000 kr med basenhet).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

en Razberry Pi och Domoticz är nog rätt väg att gå, även om enheterna är lite dyra.
man får köpa några lite då och då.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag använder en raspberry pi 2 och domoticz tillsammans med en RFX433-dosa och det fungerar för det mesta klockrent. Jag styr alla fönsterlampor samt "mysbelysning" på kvällen med detta. Även element i förråd, som går igång om temperaturen där faller under en viss nivå m.m. Dock är det bara 433 Mhz så det är inte dubbelriktad kommunikation men MYCKET billigare än z-wave.

Tyvärr tar inte mottagarna 100% av kommandona när man sänder signalen att tex tända/släcka men i mina scheman så har jag lagt in att den ska skicka iväg tänd/släck kommando två gånger tex när lampan ska tändas när solen gått ner.

// Kalle

Permalänk
Medlem

Ja det är just det där jobbiga med 433Mhz produkterna att man aldrig riktigt vet om det fungerar då kommandon missas ibland, har en Tellstick Net och en hög med fjärrstyrda uttag och kommer gå över till Z-wave på allt viktigt då jag tröttnat på missade kommandon.

Z-wave är dyrt men då det systemet rapporterar status så kan man försäkra sig om att prylen är på eller av när den ska vara det.

Visst gäller det några mindre viktiga lampor kanske det inte gör så mycket att det missar ibland, men börjar man styra viktiga saker som värmen eller annat som måste fungera så håller inte de osäkra men billiga 433Mhz prylarna måttet.

Finns ju Z-wave prylar att koppla på Razberry pi så skulle helt klart kört Z-wave före 433Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Ja det är just det där jobbiga med 433Mhz produkterna att man aldrig riktigt vet om det fungerar då kommandon missas ibland, har en Tellstick Net och en hög med fjärrstyrda uttag och kommer gå över till Z-wave på allt viktigt då jag tröttnat på missade kommandon.

Z-wave är dyrt men då det systemet rapporterar status så kan man försäkra sig om att prylen är på eller av när den ska vara det.

Visst gäller det några mindre viktiga lampor kanske det inte gör så mycket att det missar ibland, men börjar man styra viktiga saker som värmen eller annat som måste fungera så håller inte de osäkra men billiga 433Mhz prylarna måttet.

Finns ju Z-wave prylar att koppla på Razberry pi så skulle helt klart kört Z-wave före 433Mhz.

Jag kommer också gå över till Z-wave hade jag tänkt men tar det stegvis då missade kommandon inte är något jätteproblem hos mig som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Så det är bara Z-Wave som gäller om man vill ha dubbelriktad kommunikation?

ESP8266 har dubbelriktad kommunikation, det är vanlig Wi-Fi. Men som zarkov skrev så blir det ju en del programmering och lödning. Det man sparar i pengar får man betala med tid i att lära sig bygga egna sensorer.

Detta exemplet kör dubbelriktad kommunikation:
http://www.instructables.com/id/An-inexpensive-IoT-enabler-us...

Permalänk
Medlem

Jag håller på att sätta upp hemautomation och primärt sensorinformation med hjälp av openHAB och sensorer som sköter kommunikation via NRF24L01 till en arduino som sedan skickar informationen till en MQTT-server. Håller på och stökar just nu för jag får inte mina NRF24L01 att funka.
Gillar inte riktigt att ha alla sensorer och annat på wifi. Utan önskar ha ett separat system. Detta för att jag senare vill kunna installera en kopia av systemet på landet där vi saknar nätverk.

Permalänk
Medlem

Mqtt verkar smidigt. Går ju att koppla ihop olika typer av system via detta. Men hur funkar det om man vill logga mätvärden? Antar man får göra någon applikation som abonnerar på sensordata via mqtt och sparar undan värdena i en databas. Eller innehåller mqtt-brokern en egen databas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mqtt verkar smidigt. Går ju att koppla ihop olika typer av system via detta. Men hur funkar det om man vill logga mätvärden? Antar man får göra någon applikation som abonnerar på sensordata via mqtt och sparar undan värdena i en databas. Eller innehåller mqtt-brokern en egen databas?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du får köra en separat databas. Brokern är bara en förmedlare av meddelanden. MQTT, Python och RRD är en klassiker i sammanhanget men det funkar även med MySQL och andra databaser.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mqtt verkar smidigt. Går ju att koppla ihop olika typer av system via detta. Men hur funkar det om man vill logga mätvärden? Antar man får göra någon applikation som abonnerar på sensordata via mqtt och sparar undan värdena i en databas. Eller innehåller mqtt-brokern en egen databas?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis vill man logga värdena får man ha någon som prenumererar på sensordatan man är intresserad av och sedan spara dem i någon databas. Jag ämnar köra openHAB och där finns möjlighet för detta, dessutom har openHAB ett Cloud så man kan ladda upp och komma åt informationen via molnet.