Permalänk
Medlem

DVI-adapter till extra skärm

Hej!

Har en extra skärm med VGA-kontakt som jag vill ansluta till min dator. Jag undrar vilken adapter som då behövs för anslutningen.

Jag har dessa DVI-anslutningar på grafikkortet (bild: https://i.gyazo.com/88407227ca82b260f9b12c5472df7593.png) där den primära skärmen sitter i den översta utgången. Är det en DVI-D-adapter jag söker då till den understa utgången?

Läste även lite om DisplayPort och undrar om det är ett bättre alternativ?
Utgångarna på grafikkortet där primära skärmen redan sitter i: https://i.gyazo.com/960dd9188d6f4a039883aa87e510bf83.png

Ber om ursäkt för halvtaskiga bilder. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En DVI -> D-SUB måste du sätta i den övre kontakten.
Det är nämligen bara den som även har en analog signal.
Adaptern du behöver brukar skickas med grafikkort som har analog möjlighet, och ser ut så här:

Du kan utan vidare bara flytta över din nuvarande skärm till den andra DVI utgången.
Men vilken som är primär skärm i windows kanske ändras först.
Och den analoga skärmen kommer troligen att få bootmeddelanden o.s.v. då den kontakten brukar vara primär.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olauss0n:

Är det en DVI-D-adapter jag söker då till den understa utgången?

Dvi d är det som du absolut inte kan använda, dvi i eller dvi a (och dvi m1) är de som har stöd för att överföra vga signaler men alltså inte dvi d för den är enbart digital.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En DVI -> D-SUB måste du sätta i den övre kontakten.
Det är nämligen bara den som även har en analog signal.
Adaptern du behöver brukar skickas med grafikkort som har analog möjlighet, och ser ut så här:

http://www.winotek.com/Multimedia/Items/CAB-1410.JPG

Du kan utan vidare bara flytta över din nuvarande skärm till den andra DVI utgången.
Men vilken som är primär skärm i windows kanske ändras först.
Och den analoga skärmen kommer troligen att få bootmeddelanden o.s.v. då den kontakten brukar vara primär.

Det är exakt en sådan jag har till den övre. Men den passar inte till den undre utgången.

Adaptern jag har nu ser ut liknande denna:

"Piggarna" runt "strecket" har ingen plats för datoringången ser ut som denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dvi d är det som du absolut inte kan använda, dvi i eller dvi a (och dvi m1) är de som har stöd för att överföra vga signaler men alltså inte dvi d för den är enbart digital.

Okej! Så vilket i mitt fall skulle du rekommendera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olauss0n:

Okej! Så vilket i mitt fall skulle du rekommendera?

Har du bara dvi d utgång och vga ingång ?

i så fall är det enklast att byta monitor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.