Installera Android rom - Hur gör man?

Permalänk

Installera Android rom - Hur gör man?

Hej!

Funderar på att ta fram min Xperia Arc och försöka installera Android 6 på den.

Tänkte använda denna:

http://forum.xda-developers.com/xperia-arc/development/dev-20...

Kan den fungera?

Jag förstår dock inte särskilt mycket av vad som står i guiden.

"* LT15i (Arc) users need to flash LT18i (Arc S) ftf"

Hur flashar man och vad betyder det? Det verkar som att guiden förutsätter att man vet vad man gör och har gjort detta innan.

Hur svårt är det att lägga in Android på detta viset och finns där några guider som man kan läsa innan så man är mer påläst om hur man ska göra?

Tack på förhand.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk:

Innan du börjar att flasha så rekommendera jag att läsa på hur du installerar ett "recovery".
Annars sitter du i skiten om något går fel med en oanvändbar lur

BTW. TFT filer är typ ISO filer och används av flashtool, läs på innan du flashar.. Det är värt det tro mig !!!

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk:

Läs in dig lite först.. Det kan vara en riktig pain att göra dessa saker..
Tog mig nästan en hel dag att flasha min s3a till cyanogen mod.. Och jag tycker mig vara ganska decent med mjukvara... Men hade dock aldrig någonsin rört en mobils OS

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

kolla så du har en modell som är lätt att låsa upp innan du grottar ner dig för mycket bara. antar att detta är en nyare nalle och där har Sony varit bland de generösare och gör det mycket lätt. är det en lite äldre lur varierar det istället mellan helvetiskt mackel till praktiskt taget helt omöjligt.

men själva installationen av en ny ROM när du väl kommit förbi det steget är ungefär lika enkelt som att packa upp en fil via en textbaserad filhanterare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Har en Xperia Arc så den är ganska gammal nu. Hade trott att det skulle vara ungefär likadant som att installera Linux på en dator!

Ska läsa lite till om det men blir väl att skaffa ny mobil istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag kan rekommendera att du läser så mycket du orkar på xda-forumet: http://forum.xda-developers.com/xperia-arc

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Om arc har låst bootloader så måste denna låsas upp först.

Sony Xperia arc (LT15i)
Sony Xperia arc S (LT18i)

I normala fall så bootar inte telefon om man lagt in fel mjukvara, men jag antar dessa är så lika varandra??

ftf är sonys ändelse och format på imagen som innehåller telefonens mjukvara.

Dessa flashas till telefonens minne med sonys flashtool.

...

Sedan så laddar du hem cyanogenmod zipfilen. o plockar ut boot.img från den.

boot.img ska flashas med fastboot (android SDK tools) och telefonen i fastboot läge.
fastboot flash boot boot.img (alltså: flasha med fastboot, partition /boot med boot.img)

Nu kommer inte telefonen kunna boota till android eftersom du bara har flashat kerneln.
Du har dock nu en kernel med custom recovery (antar jag) som tillåter fler operationer än stock.
Boota in i nya kernels recovery o flasha hela update.zip (ej uppackad).
Formatera kan också heta "wipe" i recovery.

OBS detta är ingen guide!

Läs på ordentligt så allt känns glasklart.
Du kan tillämpa kunskapen på alla androidlurar.

Enklast är väl att googla på det man inte förstår sig på.
Tror det är svårt att hitta allt på ett ställe även om allt finns på xda med sina över 7milj medlemmar.

Permalänk

Cyanigen mod samsung S2

Så här gjorde jag
Först och främst Läs igenom allt och se till att du har allt innan du börjar. Jag fick börja om från ruta 1 pga att jag var lite för snabb. (kommer till varför) hittar det mesta på http://forum.xda-developers.com
Via datorn:
1- Installerade Odin (på datorn) för att ladda över costum kernell till mobilen

2- Laddade över Cyanigen, en Superuser och Open Google apps (Cyanigen kommer utan playstore osv(anledning 1 jag fick börja om)) på ett microSD kort då den inte blir blåst vid "4-"

3- i Odin installerade jag över TWRP flashable kernel på mobilen fans lite olika att välja på. Samtidigt installerade jag en costum Pit fil som gjorde om partitionerna på S2'an till 1GB system och 4 GB applikations minne. S2an hade som fabrik 0.5GB system och 1GB app.
detta ledde till att jag ej kunde installera OpenGapps senare då Cyanigen tog upp hela systemminnet (2a anledningen jag fick börja om)

Via Mobilens bootloader:
4- i mobilen gick jag in i TWRP Bootloadern och gjorde en recovery till Sd kortet och formaterade telefonens minne (wipe) och tömde cash

5- Väl formaterad var det bara att börja installera. började med Cyanigen zip filen sedan superuser (valfri) och till sist GApps

6- gick igenom en vanlig setup i mobilen sedan var bara tuta & köra!

OBS Detta var alltså på en Samsung S2a och med ODIN ett samsung flash-tool. Anledningen jag främst gjorde detta var just för att bli av med alla samsungs appar och S2ans skrattretande app minnes partition som kloggades igen så appar slutade uppdateras (alla förutom samsungs såklart)

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |