Komma åt BIOS med skärm som ej har stöd för BIOS-upplösning

Permalänk
Medlem

Komma åt BIOS med skärm som ej har stöd för BIOS-upplösning

Hej!

Jag har en av dessa kända koreanska IPS-skärmar (2560x1440) som många köpte för något år sedan. Vad jag förstår stödjer dessa ej några andra upplösningar än 2560x1440, och därav får jag en svart skärm under POST, och får bild först när windows startar.

Problemet är nu att jag behöver komma åt BIOS, och har inte längre tillgång till någon annan skärm... Hur gör man då?

Jag har minne av att när jag precis köpte skärmen så kunde jag se POST och komma åt BIOS, sen rätt var det var efter OS-byte eller liknande så hade jag bara svart skärm under boot.

Finns det några work-arounds eller liknande?

MVH

EDIT: All hårdvara i signaturen, och kör W10!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad är det för sladd till skärmen? Finns det olika alternativ?
När jag startade upp min dator förut så ville den hellre gå in i BIOS när jag hade DVI/HDMI inkopplat än displayport.

Edit: Och om du matar deleteknappen vad händer då? Kommer du in i BIOS utan att se något?

Permalänk
Medlem

Ja det är ofta problem med att se BIOS med Displayport. Koppla över till DVI/HDMI tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vad är det för sladd till skärmen? Finns det olika alternativ?
När jag startade upp min dator förut så ville den hellre gå in i BIOS när jag hade DVI/HDMI inkopplat än displayport.

Edit: Och om du matar deleteknappen vad händer då? Kommer du in i BIOS utan att se något?

Skrivet av Frux:

Ja det är ofta problem med att se BIOS med Displayport. Koppla över till DVI/HDMI tillfälligt.

Har endast DVI anslutning på skärmen, och kör DVI i "grafikkorts-änden" också.

Kör jag DEL under boot kommer jag in i BIOS, men ser inget. I alla fall så har det funkat så när jag hade tillgång till annan skärm, och när jag kunde se POST på min koreaskärm.

Kör crossfire, funderar på om det kan strula till det? Dock testat samtliga DVI-portar på båda korten, och tagit ut CF-bryggan (och även då testat samtliga portar på båda kort).

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD