Vattenkylningsblock EVGA GTX 970 ssc

Permalänk

Vattenkylningsblock EVGA GTX 970 ssc

Hej alla glada!

Själv är jag lite grinig då jag inte kan hitta lämpligt full cover block till mitt grafikkort. Jag får klagomål från sambo som tycker att mina gpu-fläktar låter för mycket när jag lirar. Då föddes tanken på en tyst vattenkyld gpu/cpu.

Har någon här inne något tips om lämpligt vattenblock som kan passa?

Kortet jag har är: EVGA GTX 970 SSC 04G-P4-3975-KR

Vänligen
/Stefan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk

@evilsin: Nja, inte helt säker på det!
kortets "id" slutar på (04G-P4-2975), medans mitt heter (04G-P4-3975).
Så troligtvis funkar inte detta.

Permalänk
Medlem

@19sundstrom74:

EK har inga block till ditt kort i alla fall. De har bara fullcoverblock till ACX 2.0, du har ACX 2.0+.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk

@Svurre:
Ja, just nu lider jag :/

Permalänk

@19sundstrom74:

Jag tror mig ha hittat en lösning. Inte superbra men...

http://www.performance-pcs.com/bitspower-vg-ngtx970esacx-acry...

Denna funkar tydligen om man löder bort en två-pin connector på det övre högra hörnet på kortet.

Funktionen på den har jag ingen aning om...

Losar garantin såklart.

Det ska gå, men är det smart??

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19sundstrom74:

@19sundstrom74:

Jag tror mig ha hittat en lösning. Inte superbra men...

http://www.performance-pcs.com/bitspower-vg-ngtx970esacx-acry...

Denna funkar tydligen om man löder bort en två-pin connector på det övre högra hörnet på kortet.

Funktionen på den har jag ingen aning om...

Losar garantin såklart.

Det ska gå, men är det smart??

Varför inte bara sänka fläktkurvan, 970 blir knappt varmt ju. Även om du har en SC version vilka temperaturer får du på kortet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

@Commander:
Problemet är att kortet automatiskt klockar ner vid högre temperaturer.
Vill jag hålla kortet runt 70 grader under load så låter det en del i vardagsrummet.
Så, antingen byter jag kylning eller fru. Kylningen blir billigare i längden

Permalänk
Hedersmedlem

@Commander:
Problemet är att kortet automatiskt klockar ner vid högre temperaturer.
Vill jag hålla kortet runt 70 grader under load så låter det en del i vardagsrummet.
Så, antingen byter jag kylning eller fru. Kylningen blir billigare i längden

Eller så flyttar du datorn?! Arctic Cooling har ju rätt så tysta kylare annars, de kanske är en väg att gå?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

vad kör du för chassi? kanske ska skaffa något som har lite ljuddämpning

Permalänk

@Jalle64:

Kanon idé!

Jag skickar ut min döttrar ur sina rum så pappa får leka ifred. Älskar tanken... men nä!

Små projekt är rätt kul även om det till en början blir lite problem, men det ska väl lösa sig.

Någon som vill byta kort med mig

Ja vet, får inte skriva så! men jag kör för fort ibland också...

Permalänk

@Viochee:

Chassit är det vröölstora cooler master ATCS 840
Utrymme är det ingen brist på iallafall

Permalänk

Men ni vet hur det är ju, man får sina ideér som man/grabb och älskar det lilla extra pysslet.
Får nog tänka om, sälja kortet och skaffa ett som även kan kylas med vatten.
Men tack för era svar.
Frågan är vad jag ska köpa för kort? Ett dyrare kanske? eller vänta? eller hoppa från en bro?

Permalänk
Medlem

@19sundstrom74:
Finns universalblock men då får man försöka lösa vramen med att bygga en kopparplatta där man löder dit lite rörböjjar och nipplar, vipps har du ett ghetto-fullcover.

anar att det kan gå lite kylpasta för att få full kontakt överallt, men säkert roligt projekt om man inte är ute efter absolut max prestanda.

Permalänk

@Englund!:
Jo, jag har redan bortsett från det ur ett rent estetiskt perspektiv, plus att jag gillar att använda datorn, så det kan ju inte bli för komplicerat!
Vill ju att det ska se lite snyggt ut med!
Dock räknar jag inte med att det liknar de sköna skapelser som visas på forumet...

Permalänk
Medlem

@Viochee:

Chassit är det vröölstora cooler master ATCS 840
Utrymme är det ingen brist på iallafall

hur får du utrymme till ljuddämpning?

Permalänk

@Viochee:
Vart vill du komma?

Permalänk
Medlem

@19sundstrom74:
Ett chassi med ljuddämpning låter mindre, än ett som är plåtigt och stort

Permalänk
Medlem

Köp vattenblocket du länkade, och löd bort kontakten som är ivägen.
Eller sälj kortet och köp ett som det finns vattenblock till.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk

@Viochee:
Aha!
Mitt chassi har två 230 fläktar på toppen så att dämpa det blir inte helt enkelt ju!
Det kommer ut fasligt mycket luft men i vissa fall även en del ljud.
Klart man kan kladda på någon filt på sidorna som dämpar lite.
Kanske en bra tanke och ett komplement till projekt tyst och svalt!
Tack!

Permalänk

Har inte testat det själv men funderar på att skaffa ljuddämpande material att sätta på insidan av mitt chassi. Har du överväg tanken eller finns det någon här som vet hur effektivt det är?

Om du ska byta kort kan jag även så ett ytterligare frö angående hybridkort som ska kyla ordentligt och tyst. De har en 120mm radiator med en all in one loop, typ som en all in one CPU fast för GPU, äh, du fattar bättre om du söker på hybridkort....

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

@Citrona:
Tänk att det kan vara så lätt citronen:)

Permalänk
Medlem

@19sundstrom74: tex https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-... har ljuddämpande material i sidorna / fronten som gör chassit betydligt mycket tystare

Permalänk

@Herp Derp:

Tja derp, ingen koll på dämpmaterial huruvida det funkar, men om man tänker sig ett omöblerat rum gentemot ett med mattor och gardiner så blir upplevelsen att det blir trevligare och kanske lite tystare!

För att kunna kyla hela kortet och inte bara gpu behövs det en fullcover historia, så nope, ingen bra idé!

Permalänk

@Viochee:
Jo dämpmatta kan inhandlas, dock inte det chassiet!
Eller så går man all in och vattenkyler detta "schabrak" https://www.inet.se/produkt/6911402/corsair-obsidian-900d-sva...

Permalänk
Medlem

@Viochee:
Eller så går man all in och vattenkyler detta "schabrak" https://www.inet.se/produkt/6911402/corsair-obsidian-900d-sva...

om du vill ha ett tyst chassi ska du undvika sidoglas, svåra att ljudtäta

Permalänk
Medlem

@Viochee:

Jag hade ett 900D och kan inte rekommendera det till någon faktist, jag bytte till ett Thermaltake Core X9.
Och det är billigare och bättre att bygga i och man får in en jävla hög radiatorer så allt blir tyst och bra

Visa signatur

Permalänk

@Citrona:
HAHA; Helt otroligt stort, vill ha
Jag som tyckte jag hade ett rymligt chassi

Permalänk
Medlem

Ja det är rätt stort

Visa signatur

Permalänk