Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny bil för pendling upp till 80k [Uppdaterad]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Hur kan man uttala sig med nollkoll och sakfel?
Finns inte många SAAB med kamrem. Vissa dieslar.
SAAB hade under 80/90-tal!!! vissa problem med växellådor hos entusiastiska förare.

316/318/320 är konstigt att tipsa om då de har vissa årsmodeller med kända problem som motorras relaterat till feldimensionerande kamkedjor/underhållsintervall. Dyyyyrrttt...!
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=261331&sida=2

SAAB 9-3 i denna prisklassen är en no brainer som är ett av de bästa beg. bilköp man kan göra idag.

Det finns både med rem och kedja och båda är jävligt dyra att byta men saabs växelådor är skit där backen brukar paja till hela lådan och det från 90 talet och framåt med och dom har en hel del dyra fel på många modeller som elfel - turbo ras - lager ras - växelådan - tändkasett - koppling o.s.v som är jävligt dyra fel som är vanliga på gamla sletna saabar

Och jag har aldrig sagt att alla bmw är problem fria och finns som e34 88-90 170hk sexan som har topp problem och e36 3 serien på första modellerna från tidigt 90 tal har haft problem med kamrem o.s.v men dom flesta modellerna är annars ganska problemfria och bensin snåla gämfört med saab och håller i 9 fall av 10 bättre kvalitet och är inge dyrare att laga

Så vist vill man ha reparations kostnader som kostar lika mycket som bilen så köp en saab ...vill man ha en riktig bil köp en bmw och kolla upp modellen som jag sa tidigare och finns väll orsak att ena märket är bland dom största och det andra gått i konkurs

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det finns både med rem och kedja och båda är jävligt dyra att byta men saabs växelådor är skit där backen brukar paja till hela lådan och det från 90 talet och framåt med och dom har en hel del dyra fel på många modeller som elfel - turbo ras - lager ras - växelådan - tändkasett - koppling o.s.v som är jävligt dyra fel som är vanliga på gamla sletna saabar

Och jag har aldrig sagt att alla bmw är problem fria och finns som e34 88-90 170hk sexan som har topp problem och e36 3 serien på första modellerna från tidigt 90 tal har haft problem med kamrem o.s.v men dom flesta modellerna är annars ganska problemfria och bensin snåla gämfört med saab och håller i 9 fall av 10 bättre kvalitet och är inge dyrare att laga

Så vist vill man ha reparations kostnader som kostar lika mycket som bilen så köp en saab ...vill man ha en riktig bil köp en bmw och kolla upp modellen som jag sa tidigare och finns väll orsak att ena märket är bland dom största och det andra gått i konkurs

Alla bensinare förutom 1.8i har Kamkedja. Dieselbilarna har kamrem.
Aldrig hört talas om växellådsras på Saab förutom bilar som varit trimmade.
Det enda vi behöver ersätta på Saabarna har varit Tändkasset och bypassventilen. Inga dyra fel.

BMW har det varit värre med.
Kabelstammen i bagageluckan. Antingen så ger den sig helt eller så glappar det. Vi har haft en del bilar med detta fel, gäller E60.
Kamkedja som lagt sig fel, gick på ca 12 000:- om jag minns rätt att fixa på en 320 årsmodell -03.
Även problem med tändningslåset, även detta på e60.

Så enligt mina erfarenheter som säljare så vill man ha reparationskostnader så ska man välja BMW. Jag ser dina antaganden som rent nonsense.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

Ingen vill ha en pendlarbil för 30 000:-
Leasa en ny fyrhjulsdriven dieselgolf så har du trygghet och komfort under årens mil.
Inte lönt att snika på en viktig funktion.
Åker du alltid själv så leasa en fyrhjulsdriven Caddy och köp dig ett par noise ruduction hörlurar för att slippa burkljudet. Mest transport för pengarna om man räknar in strul och reparationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ingen vill ha en pendlarbil för 30 000:-
Leasa en ny fyrhjulsdriven dieselgolf så har du trygghet och komfort under årens mil.
Inte lönt att snika på en viktig funktion.
Åker du alltid själv så leasa en fyrhjulsdriven Caddy och köp dig ett par noise ruduction hörlurar för att slippa burkljudet. Mest transport för pengarna om man räknar in strul och reparationer.

Jag startade igång denna tråd igen på sida 5. Det handlar inte om pendlarbil för 30k längre. Ville undvika skapa onödiga trådar men trodde jag kunde redigera min rubrik samt första inlägget. Detta gick dock inte. Läs mitt inlägg på sidan 5, du lär hitta det. Kommer heller aldrig leasa tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Kör själv Saab 9-5 2005 biopower och rekommenderar den starkt körkomforten e fantastisk , bra ljud (har AS3) och drar runt 0.7-0.8 med 2.0t med steg 1

Kvaliten är top och inga skramlanden i min , har sedanen så rekommenderar den 9-3 SC är oxå¨ett bra val

Hmm, är inte direkt förtjust i Saab, dom drar inte till mig i alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Alla bensinare förutom 1.8i har Kamkedja. Dieselbilarna har kamrem.
Aldrig hört talas om växellådsras på Saab förutom bilar som varit trimmade.
Det enda vi behöver ersätta på Saabarna har varit Tändkasset och bypassventilen. Inga dyra fel.

BMW har det varit värre med.
Kabelstammen i bagageluckan. Antingen så ger den sig helt eller så glappar det. Vi har haft en del bilar med detta fel, gäller E60.
Kamkedja som lagt sig fel, gick på ca 12 000:- om jag minns rätt att fixa på en 320 årsmodell -03.
Även problem med tändningslåset, även detta på e60.

Så enligt mina erfarenheter som säljare så vill man ha reparationskostnader så ska man välja BMW. Jag ser dina antaganden som rent nonsense.

Saab är dyra att laga och har dyra vanliga fel och ta en 9-5 med paj turbo så har du minst 15000kr service framför dig om du lämnar in på ett billigt ställe och vist dom flesta lådor som pajar på saab är på chippade bilar men även att backen går sönder är inte minsta ovanligt och är dyrt och 900 seriens lådor var riktigt dåliga och sitter väll samma på 9-3/9-5 om jag inte minns fel sen vevhusventilation är vanligt fel och många är väldigt känsliga för oilsludge vilket kan innebära motor ras sen dom som är biopower ska servas ganska frekvent var 3000mil eller så för 10-12k och sen byta kamkedja kostar runt 15000kr som kostade 12 på e60in du pratade om

Men vist saab går att åka i och är inte sämsta bilen som finns "men inte är dom speciellt bra heller" men i längden är en bmw bättre billigare bensinsnålare har mindre fel och man åker bättre i dom och t.o.m vi bilägare håller med mig http://www.vibilagare.se/user/18928/faultreport/26535

Men ett litet svar till trådskaparens nya fråga så mazda brukar generellt vara ganska bra bilar med bra drivlina men rost brukar vara dess akilles häl ..och jag har inte stenkoll på modellen du frågade om så kan inte vanliga modell relaterade fel men dom flesta mazda brukar vara bra förutom att dom kan rosta ganska lätt ...bättre val än saab i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Mazda 6 MPS har en hel del problem med motorras och är inte så billiga drift, annars är det väl inget större fel på dom.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobbe_:

Jag startade igång denna tråd igen på sida 5. Det handlar inte om pendlarbil för 30k längre. Ville undvika skapa onödiga trådar men trodde jag kunde redigera min rubrik samt första inlägget. Detta gick dock inte. Läs mitt inlägg på sidan 5, du lär hitta det. Kommer heller aldrig leasa tyvärr

@Tobbe_

Fixat. Du är självklart välkommen att PM:a mig ifall du är missnöjd med rubriken/trådstarten
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Tobbe_

Fixat. Du är självklart välkommen att PM:a mig ifall du är missnöjd med rubriken/trådstarten
/moderator

Tusen tack! Ser mycket bättre ut nu, tack för att du lade in mitt inlägg på sida 5 till sida 1 också! Bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Mazda 6 MPS har en hel del problem med motorras och är inte så billiga drift, annars är det väl inget större fel på dom.

Att motorn rasar, brukar detta hända vid vissa specifika miltal? Att en bil på blocket som gått 15.000 mil inte kanske är värt det?

Permalänk
Medlem

MPS drar ganska mycket bensin men är rolig att köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Saab är dyra att laga och har dyra vanliga fel och ta en 9-5 med paj turbo så har du minst 15000kr service framför dig om du lämnar in på ett billigt ställe och vist dom flesta lådor som pajar på saab är på chippade bilar men även att backen går sönder är inte minsta ovanligt och är dyrt och 900 seriens lådor var riktigt dåliga och sitter väll samma på 9-3/9-5 om jag inte minns fel sen vevhusventilation är vanligt fel och många är väldigt känsliga för oilsludge vilket kan innebära motor ras sen dom som är biopower ska servas ganska frekvent var 3000mil eller så för 10-12k och sen byta kamkedja kostar runt 15000kr som kostade 12 på e60in du pratade om

Men vist saab går att åka i och är inte sämsta bilen som finns "men inte är dom speciellt bra heller" men i längden är en bmw bättre billigare bensinsnålare har mindre fel och man åker bättre i dom och t.o.m vi bilägare håller med mig http://www.vibilagare.se/user/18928/faultreport/26535

Men ett litet svar till trådskaparens nya fråga så mazda brukar generellt vara ganska bra bilar med bra drivlina men rost brukar vara dess akilles häl ..och jag har inte stenkoll på modellen du frågade om så kan inte vanliga modell relaterade fel men dom flesta mazda brukar vara bra förutom att dom kan rosta ganska lätt ...bättre val än saab i.a.f

Sorry jag köper inte ditt snack då det talar helt emot dom erfarenheter jag har. Varför prata om så pass gamla grejer som Saab 900 och Oilsludge (vilket Saab återgäldat sedan länge)?
Förövrigt så har jag inte varit med om något kamkedjeras på Saab så förstår inte varför du pratar om att det ska bytas?
Jag säljer runt en 250 bilar om året ut till kund så jag litar mer på mina erfarenheter än dina.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

@Tobbe_:
Det är inget direkt miltal utan snarare att kolvarna ger upp vid hård körning/bankörning.

hittar du ett gubbkört ex är det nog ingen fara!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Sorry jag köper inte ditt snack då det talar helt emot dom erfarenheter jag har. Varför prata om så pass gamla grejer som Saab 900 och Oilsludge (vilket Saab återgäldat sedan länge)?
Förövrigt så har jag inte varit med om något kamkedjeras på Saab så förstår inte varför du pratar om att det ska bytas?
Jag säljer runt en 250 bilar om året ut till kund så jag litar mer på mina erfarenheter än dina.

http://www.vibilagare.se/user/18928/faultreport/26535
http://www.dn.se/ekonomi/trygg-hansa-sagar-kvaliteten-pa-saab...
http://teknikensvarld.se/bilagare-missnojda-med-saab-och-volv...

Ja för alla bilförsäljare är ju ärliga .. haha Nä saab hade bra betyg vid nysläpp sen har det gått utför på nästan alla modeller och dom har sålt sig som bättre bil när dom i bästa fall når medel standard och har service kostnader som överstiger bmw´s ..men personligen hade jag valt dom flesta märken över saab förutom Citroën/Peugeot/renault som oftast lider av usel kvalitet men säga att saab är problem fria är mer ett case av i reject your reality and substitute my own

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i kören som rekommenderar SAAB, speciellt 9-5 som är nästan helt fri från barnsjukdomar då den har funnits lääänge!
Kolla servicehistoriken bara..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

http://www.vibilagare.se/user/18928/faultreport/26535
http://www.dn.se/ekonomi/trygg-hansa-sagar-kvaliteten-pa-saab...
http://teknikensvarld.se/bilagare-missnojda-med-saab-och-volv...

Ja för alla bilförsäljare är ju ärliga .. haha Nä saab hade bra betyg vid nysläpp sen har det gått utför på nästan alla modeller och dom har sålt sig som bättre bil när dom i bästa fall når medel standard och har service kostnader som överstiger bmw´s ..men personligen hade jag valt dom flesta märken över saab förutom Citroën/Peugeot/renault som oftast lider av usel kvalitet men säga att saab är problem fria är mer ett case av i reject your reality and substitute my own

Det var inga vidare artiklar du kommer med men det är kul att du söker på artiklar som just stödjer din åsikt till viss del. Hade inte förväntat mig annat. Som sagt var. Jag går hellre efter min erfarenhet som bilhandlare och den erfarenhet andra handlare har än din åsikt. Ingen som har sagt att Saab är felfria bilar. Det är dina konstiga inlägg med massa faktafel vi har gått emot. Vilket finns att läsa längre bak i tråden.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

http://www.vibilagare.se/user/18928/faultreport/26535
http://www.dn.se/ekonomi/trygg-hansa-sagar-kvaliteten-pa-saab...
http://teknikensvarld.se/bilagare-missnojda-med-saab-och-volv...

Ja för alla bilförsäljare är ju ärliga .. haha Nä saab hade bra betyg vid nysläpp sen har det gått utför på nästan alla modeller och dom har sålt sig som bättre bil när dom i bästa fall når medel standard och har service kostnader som överstiger bmw´s ..men personligen hade jag valt dom flesta märken över saab förutom Citroën/Peugeot/renault som oftast lider av usel kvalitet men säga att saab är problem fria är mer ett case av i reject your reality and substitute my own

Saab hade problem när t7-motorn kom. Klena kolvar och dålig vevhusventilation som gjorde att turbon och kamkedjan slets i förtid. På 9-5 är alla sådana barnsjukdomar åtgärdade från och med -04. Saabs nya 9-3 som kom 2002 är en riktigt bra bil som inte har samma motorproblem som tidigare modeller hade. Annars går de sönder efter hur man sköter dem enligt mig, Som vilken bil som helst. Även audi mfl har haft stora kamkedjeproblem med motorer som rasar hit och dit men de gjorde ett bra jobb med goodwill samt att dölja problemet för allmänheten.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

@Tobbe_:
Det är inget direkt miltal utan snarare att kolvarna ger upp vid hård körning/bankörning.

hittar du ett gubbkört ex är det nog ingen fara!

Får hoppas det Gäller bara att kunna sälja min nuvarande bil och köpa den nya inom ett kort intervall Synd bara att de flesta som kommer upp ligger 40 mil bort, de är redan så sällsynta på blocket så det blir inte mycket man kan gå på.

Tack för ditt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Saab hade problem när t7-motorn kom. Klena kolvar och dålig vevhusventilation som gjorde att turbon och kamkedjan slets i förtid. På 9-5 är alla sådana barnsjukdomar åtgärdade från och med -04. Saabs nya 9-3 som kom 2002 är en riktigt bra bil som inte har samma motorproblem som tidigare modeller hade. Annars går de sönder efter hur man sköter dem enligt mig, Som vilken bil som helst. Även audi mfl har haft stora kamkedjeproblem med motorer som rasar hit och dit men de gjorde ett bra jobb med goodwill samt att dölja problemet för allmänheten.

Absolut har andra märken fel som du säger som audi/passat som även haft dubbelmassesvänghjul problem som är dyrt eller bmw´s n47 motor som har rejäla kamkedje problem och finns många exempel men tycker saab gått från problem till problem att först motorn elfel till växelåda och turbo och även aero modellerna har varit hårt drabbade och även nyare modeller åker på lite mer fel som är av dyr kaliber och vist det finns värre bilar men även bättre alternativ som är billigare att laga och äga och är trevligare att köra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Mazda 6 MPS är en fin bil, men det är en ren lekbil. För dyr i drift (förbrukning och värdeminskning) och för dålig ljudisolering för att pendla med.

Sen så har vi rosten på bakskärmarna. Mazda gjorde en stor fix vid 05 (innan MPSen kom) och sedan igen från och med 07. Men jag har tittat på MPSer tidigare och även 08:or var rostiga.

9-5 från 04 är en trevlig bil utan några egentliga fel, men så är det en väldigt väldigt gammal bil också. Gillar du inte saab så kolla inte ens på den.

Volvo S60R/V70R har kanonfina motorer så länge som de är servade och fixade.

BMWs sexor är överlag fina också, men ligger lite högre i pris för samma årgångar och miltal.

Audi i denna prisklass skulle jag skippa, det matchar precis in på deras hemska omgångar med rasade lådor och motorer.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Kör en V70 -11 Summum diesel ligger runt 0,5-0,59L milen, fick prutat ner rätt hårt till 80k för 1,5år sedan. gått som en klocka dom ca 6000mil jag har kört.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Mazda 6 MPS är en fin bil, men det är en ren lekbil. För dyr i drift (förbrukning och värdeminskning) och för dålig ljudisolering för att pendla med.

Sen så har vi rosten på bakskärmarna. Mazda gjorde en stor fix vid 05 (innan MPSen kom) och sedan igen från och med 07. Men jag har tittat på MPSer tidigare och även 08:or var rostiga.

9-5 från 04 är en trevlig bil utan några egentliga fel, men så är det en väldigt väldigt gammal bil också. Gillar du inte saab så kolla inte ens på den.

Volvo S60R/V70R har kanonfina motorer så länge som de är servade och fixade.

BMWs sexor är överlag fina också, men ligger lite högre i pris för samma årgångar och miltal.

Audi i denna prisklass skulle jag skippa, det matchar precis in på deras hemska omgångar med rasade lådor och motorer.

Hmm ja V70R verkar ju bra såklart, men dom går väldigt mycket upp i pris, känns inte som du kommer under 20.000 mil för 80K. Drar dessa mycket per mil också? Ser att många ligger runt 230+ HK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Hmm ja V70R verkar ju bra såklart, men dom går väldigt mycket upp i pris, känns inte som du kommer under 20.000 mil för 80K. Drar dessa mycket per mil också? Ser att många ligger runt 230+ HK

riktiga V70R/60R har 300 hk standard har jag för mig.
ingen aning om bränsle ekonomin men ja dom tar drar ganska mycket skulle jag gissa (det kan det vara värt å andra sidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Mazda 6 MPS har en hel del problem med motorras och är inte så billiga drift, annars är det väl inget större fel på dom.

Att MPS ägare slänger på 3" och chippar till 300hk ur en 2 liters fyra är nästan att be om ras på orörd botten. Sen vet man ju hur folk kör dom bilarna, inte så snällt precis. ^_^

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Att MPS ägare slänger på 3" och chippar till 300hk ur en 2 liters fyra är nästan att be om ras på orörd botten. Sen vet man ju hur folk kör dom bilarna, inte så snällt precis. ^_^

Är MPS modellen så lätt att köra sönder motorn på? Självklart hade man gasat någon gång men jag hade ju inte direkt trimmat den från ursprungsskicket med att chippa den osv. Dock så är det en 2.3 L

Har du någon annan bil att rekommendera inom 200 - 300hk? Vissa rekommenderar V70R, men vet inte om jag är så förtjust i just den bilen.

Permalänk
Medlem

@Tobbe_: Var lite snäll på siffrorna där Var väl mer poängen i sig jag försökte få fram. När MPSen kom var den inte billig, nästan i pris med evo 8or som är betydligt mer bil för pengarna, om man såg till blocket sett då.
V70R, beror lite på från vilket årtal då? Det går att köra dem snålt med chip på motorväg, snålt som i 0.6-0.7l/mil.

Apropå rasade maskiner på MPS så är det ju inte mer ovanligt än på en annan bil du trimmar och kör som ett svin med egentligen. Min personliga åsikt är att MPSen är en kul bil för dess storlek men ingenting man slänger in familjen i eller åker långa sträckor med varje dag.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Tobbe_: Var lite snäll på siffrorna där Var väl mer poängen i sig jag försökte få fram. När MPSen kom var den inte billig, nästan i pris med evo 8or som är betydligt mer bil för pengarna, om man såg till blocket sett då.
V70R, beror lite på från vilket årtal då? Det går att köra dem snålt med chip på motorväg, snålt som i 0.6-0.7l/mil.

Apropå rasade maskiner på MPS så är det ju inte mer ovanligt än på en annan bil du trimmar och kör som ett svin med egentligen. Min personliga åsikt är att MPSen är en kul bil för dess storlek men ingenting man slänger in familjen i eller åker långa sträckor med varje dag.

Hehe förstod det, och ja jag förstår din poäng väldigt tydligt. Jag skulle dock inte hårdköra den och trimma osv, först så kostar det, för det andra har jag inte kunskapen för det tredje så vill jag inte slita på saker och ting onödigt mycket.

Finns nog inget svårare än att bestämma sig för en bil, sen är det ju pengar så det är ju största anledningen egentligen, men usch va jobbigt :s Tackar för dina svar i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Att MPS ägare slänger på 3" och chippar till 300hk ur en 2 liters fyra är nästan att be om ras på orörd botten. Sen vet man ju hur folk kör dom bilarna, inte så snällt precis. ^_^

2.3L så bilen är inte direkt stressad igentligen, men många missar att uppgradera bränslepump och köra vettigt, segdra på 6:an i en halvtimme kan rasa vad som helst!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag har en silvrig audi a4 sedan från 05. har gått 22k mil,

Är silvrig i färgen.

Skattad & besiktigad.

Väl omhändertagen, köptes av bilhandlare. Följer med vinter & sommardäck.

Multifunktionsratt osv.

Drar kanske 0.6-0.7/mil

Är riktigt pigg på 164 hästar och funkar väldigt bra för pendlig.

Och du har kvar ett jäkla överskott i budgeten din

http://www.carenthusiast.com/audi/audi_a4_2005_43_250.jpg Ser ut som den där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

2.3L så bilen är inte direkt stressad igentligen, men många missar att uppgradera bränslepump och köra vettigt, segdra på 6:an i en halvtimme kan rasa vad som helst!

Cylindervolymen säger ju dock inget om hur hållbar en maskin är.
Segdra på 6an = plattan i mattan på låga varvtal + högt vrid = ras. Gäller dock alla växlar egentligen om man gör det tillräckligt många gånger

Visa signatur

Star Citizen ❤