Ny bil för pendling upp till 80k [Uppdaterad]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

2.3L så bilen är inte direkt stressad igentligen, men många missar att uppgradera bränslepump och köra vettigt, segdra på 6:an i en halvtimme kan rasa vad som helst!

Missar att uppgradera bränslepump? Kan du förklara mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Missar att uppgradera bränslepump? Kan du förklara mer?

Man behöver uppgradera bränslepumpen innan man chippar, annars är det stor risk för problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Man behöver uppgradera bränslepumpen innan man chippar, annars är det stor risk för problem!

Kan det vara bra att uppgradera bränslepumpen vilket fall som helst, även ifall man inte skulle chippa? I sådana fall, vad kan något sådant ligga på? Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Kan det vara bra att uppgradera bränslepumpen vilket fall som helst, även ifall man inte skulle chippa? I sådana fall, vad kan något sådant ligga på? Tack för svar!

Uppgraderingskit till bränslepumpen ligger på 350 dollar. http://edgeautosport.com/autotech-hi-volume-fuel-pump-upgrade...
Ska uppgraderas innan man mappar om bilen eller gör något på insug eller avgassidan.

Det viktigaste med dessa motorer är att inte gasa på låga varvtal. Originalmappningen ger dumt nog väldigt mycket vrid på låga varvtal och det tillsammans med för klena stakar är helt klart den vanligaste anledningen till rasad motor.
Det rekommenderas att varva minst 3k innan man trampar på!

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Uppgraderingskit till bränslepumpen ligger på 350 dollar. http://edgeautosport.com/autotech-hi-volume-fuel-pump-upgrade...
Ska uppgraderas innan man mappar om bilen eller gör något på insug eller avgassidan.

Det viktigaste med dessa motorer är att inte gasa på låga varvtal. Originalmappningen ger dumt nog väldigt mycket vrid på låga varvtal och det tillsammans med för klena stakar är helt klart den vanligaste anledningen till rasad motor.
Det rekommenderas att varva minst 3k innan man trampar på!

Så med andra ord, det är ingen mening för mig att uppgradera pumpen om jag inte chippar bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Så med andra ord, det är ingen mening för mig att uppgradera pumpen om jag inte chippar bilen?

Nej, det ska vara lugnt! Kör själv min MPS med orignalpump. Men det är den första modden man bör göra innan man gör något med motorn.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Nej, det ska vara lugnt! Kör själv min MPS med orignalpump. Men det är den första modden man bör göra innan man gör något med motorn.

Det är bara nyfikenhet, men... varför? Om pumpen inte orkar leverera bränsle till fler hästar är det ju logiskt, men då går det från en rekommendation, till ett måste, annars får man helt enkelt inte mer effekt. Så vad är det som gör att man måste byta pump, och att folk hoppar över det med motorras som följd?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är bara nyfikenhet, men... varför? Om pumpen inte orkar leverera bränsle till fler hästar är det ju logiskt, men då går det från en rekommendation, till ett måste, annars får man helt enkelt inte mer effekt. Så vad är det som gör att man måste byta pump, och att folk hoppar över det med motorras som följd?

B!

Som jag har förstått det, så vill man vara helt säker på att bränsletrycket alltid ligger över 1600psi/110bar. Under det så är risken stor att få knackningar av för lite bränsle.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Nej, det ska vara lugnt! Kör själv min MPS med orignalpump. Men det är den första modden man bör göra innan man gör något med motorn.

Ah du kör MPS! Kan du berätta om den? Hur långt har din gått hittills och vad har du fått göra på den? Hur är det med rosten osv beroende på vilket år din tillverkades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Ah du kör MPS! Kan du berätta om den? Hur långt har din gått hittills och vad har du fått göra på den? Hur är det med rosten osv beroende på vilket år din tillverkades.

Jo, fast jag kör en 3a! Köpte den i höstas, har kört ca 700 mil och snart gått 8000mil totalt. Jag har inte behövt göra nånting och förra (första) ägaren har endast bytt slitagedelar. Det är en 07a och jag har inga problem med rost än iaf.

Är nöjd än så länge, helt ok skatt och försäkring för denna typ av bil. Dricker dock en del soppa men man har oftast bara sig själv att skylla

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Jo, fast jag kör en 3a! Köpte den i höstas, har kört ca 700 mil och snart gått 8000mil totalt. Jag har inte behövt göra nånting och förra (första) ägaren har endast bytt slitagedelar. Det är en 07a och jag har inga problem med rost än iaf.

Är nöjd än så länge, helt ok skatt och försäkring för denna typ av bil. Dricker dock en del soppa men man har oftast bara sig själv att skylla

Vilken skulle du välja mellan dessa? Jag lyckades dra ner priset på den för 89k till 85k. Vilken tror du är bättre att satsa på utifrån annonsen? Den som är billigare men gått längre fast är nyare, eller den som är dyrare som gått mindre men är äldre :s

http://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_6_2_3_MPS_Nyservad_2...

http://www.blocket.se/ostergotland/Mazda_6_Sedan_MPS_2_3_6614...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Vilken skulle du välja mellan dessa? Jag lyckades dra ner priset på den för 89k till 85k. Vilken tror du är bättre att satsa på utifrån annonsen? Den som är billigare men gått längre fast är nyare, eller den som är dyrare som gått mindre men är äldre :s

http://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_6_2_3_MPS_Nyservad_2...

http://www.blocket.se/ostergotland/Mazda_6_Sedan_MPS_2_3_6614...

Svårt att säga! Låga mil är ju alltid lockande men den är ju trots allt två år äldre som du säger. Det viktigaste är att bilen är välskött av tidigare ägare. Hellre det än lägre mil och ej skött.
Det lättaste är väl att åka och kolla och få en känsla för helhetsintrycket. Kolla också upp att bilen inte är trimmad o.s.v. utan bytt bränslepump

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Svårt att säga! Låga mil är ju alltid lockande men den är ju trots allt två år äldre som du säger. Det viktigaste är att bilen är välskött av tidigare ägare. Hellre det än lägre mil och ej skött.
Det lättaste är väl att åka och kolla och få en känsla för helhetsintrycket. Kolla också upp att bilen inte är trimmad o.s.v. utan bytt bränslepump

Jo men till den ena är det 40+ mil :s så det är inte bara att åka tråkigt nog Hoppas också jag får sålt min nuvarande bil också..bara fått 1 skambud hittills :s

Vet du om det är någon större skillnad mellan modellåren 2006 och 2008?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Jo men till den ena är det 40+ mil :s så det är inte bara att åka tråkigt nog Hoppas också jag får sålt min nuvarande bil också..bara fått 1 skambud hittills :s

Vet du om det är någon större skillnad mellan modellåren 2006 och 2008?

Inte en aning tyvärr. Hittade inget speciellt när jag googlade iaf!

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk

Men vem anser att MPS:en skulle vara en bra "pendlarbil?" Den är la både dyr i drift och underhåll? Vill du ha en bil som du skall pendla med samt slippa krångel skulle jag nog kollat på en diesel

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker nästan det är viktigare hur man kör än vilken bil man kör på bränsleförbrukning. (i viss utsträckning).

Jag kör min Ford Escort -98 (ja 18år gammal). Jag kommer:
Bästa fall: 73mil på 43liter: Under 0.6l/mil
Sämsta fall: 62mil på 43liter: Under 0.7l/mil

Kör som en gubbe, ge fan i att gasa-bromsa-gasa, rulla hela tiden vid köer istället för att gasa upp och sedan bromsa in om och om igen.
Planera körningen, observera rondellen 50-300m fram, är det troligt att du kommer förbi om du gasar konstant eller ska du sakta in redan nu?

Har du en person upp i rumpan på motorvägen? Låt dem köra förbi och om de håller hastighetsbegränsningarna så är det bara att ligga bakom relativt nära i luftströmmen (håll säkert avstånd). Kör 110km/h om det är 110 km/h som gäller, att öka till 130 km/h kostar inte bara exponentiellt energi i att accelerera upp utan även exponentiellt i luftmotstånd.

Min bil är värderad till under 8 000 kr och klarar dina kriterier, dock knappast någon lek bil med massa pollar under huven. Men det är bara prioritera i Venndiagrammet vad som är viktigt för dig. Att köra vettigt gör nog mer än att satsa på en specifik bil.

Psst, lägre motorvolym ger oftast snålare bil, dock sämre acceleration (Mindre lek, mer planering).

/Fd. Snållänning.

Håller helt med dig. Och ibland är det rätt skönt att försöka köra så snålt som möjligt. Att verkligen försöka köra så billigt som möjligt är en utmaning. Man sparar på bromsklossar och även skivor. (Motorn, drivaxlar, bussningar, växellåda osv mår bättre) Köra över 100km/h är slösseri! Runt 70-80 km/h är där en bil trivs bäst. 50 zon? Nää ligger kvar i 70 på högsta växel. 30 zon? Barnen får flytta på sig! (Skämtar givetvis)

Jag har kört 0.7l/milen med min Passat -98 med 2.8 Liter V6 N/A och konstant fyrhjulsdrift ca 60 mil mät från tanken. Nyligen justerat hastighetsmätaren. Dvs tripmätare är helt korrekt med min storlek på fälgar och däck. Nya bussningar. Kamrem och allt annat runt om nyligen byt och givetvis ny olja och tändstift. Luftfilter och bränslefilter gjort. Led och xenon lysern

Det jag dock vill säga är att det går att köra billigt om man har lust. Men min tid är inte värd att slösa! Billigare och bättre att köpa ny bil!

Sen är det mycket roligare att köra snabbt

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Håller helt med dig. Och ibland är det rätt skönt att försöka köra så snålt som möjligt. Att verkligen försöka köra så billigt som möjligt är en utmaning. Man sparar på bromsklossar och även skivor. (Motorn, drivaxlar, bussningar, växellåda osv mår bättre) Köra över 100km/h är slösseri! Runt 70-80 km/h är där en bil trivs bäst. 50 zon? Nää ligger kvar i 70 på högsta växel. 30 zon? Barnen får flytta på sig! (Skämtar givetvis)

Jag har kört 0.7l/milen med min Passat -98 med 2.8 Liter V6 N/A och konstant fyrhjulsdrift ca 60 mil mät från tanken. Nyligen justerat hastighetsmätaren. Dvs tripmätare är helt korrekt med min storlek på fälgar och däck. Nya bussningar. Kamrem och allt annat runt om nyligen byt och givetvis ny olja och tändstift. Luftfilter och bränslefilter gjort. Led och xenon lysern

Det jag dock vill säga är att det går att köra billigt om man har lust. Men min tid är inte värd att slösa! Billigare och bättre att köpa ny bil!

Sen är det mycket roligare att köra snabbt

Håller med!

Har en Volvo 850 från 96, 2.5 l motor. Under en period så pendlade jag till jobbet varje dag med denna maskin och snittade runt 0,7 l milen. Planera körningen, använd farthållare etc. Nu körde jag i princip bara på en motortrafikled, men ändå. Nu pendlar min sambo med bilen och snittar runt 1 l milen. Hon är italienare. ^^

Gav 7000kr för bilen för 4 år sedan, då hade den rullat 27 000 mil. Idag har den gått 33 500 och har inte bytt mer än däck och kamrem förra året som såg ut att kunnat hålla några år till. (Bytade själv så kostnaden var inte mer än ca 700kr för remmen) Billigare bil får man leta länge efter.

Jag vet inte om det är så kul att köra snabbt egentligen, alltså över hastighetsbegränsningarna. När alla andra håller dem så slutar det alltid med att man får någon framför sig, det går liksom inte mycket snabbare ändå hur man gör. (Om det inte är mitt i natten typ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det jag dock vill säga är att det går att köra billigt om man har lust.

Det beror helt på vad man har för bil. På farthållare, i laglig hastighet, motorväg, 1 liter milen, stadskörning, aldrig under 1.5l/mil.
Mitsubishi Lancer 2010 (Ralliart)

Jag kan köra GMC'n billigare än så, utan att ens fundera på det. En liter milen stadskörning, ungefär det samma blandad körning, och motorväg marginellt billigare. Ju mer man kör för fort på motorvägen, desto mer fördelaktig blir GMC'n jämfört med Lancern.
GMC Yukon 2004.

Anledningen, verkar vara, även om jag inte har riktig koll, Båda bilarna är "trimmade" men GMC'n är bränsleoptimerad, medan Lancern verkar ha fått "max ös" behandlingen, vilket så klart bidrar till törstigheten. Men i konstant fart, på farthållaren ska det inte spela speciellt stor roll, och det som blir avgörande är utväxlingen. GMC'n ligger på 15-1700rpm vid 110, Lancern runt 3300 rpm.
Redan från fabrik är Lancern sjukt dyr att köra, och effektökningarna har så klart inte varit skonsamma mot plånboken. Jag håller på att titta på att sparka in dubbla program i motorstyrboxen, så jag kan växla till ett bränslesnålt program för vardagskörning, och busglad med ett knapptryck på ratten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.