LCD Skärm där "Backlight" stängs av efter ca 2 sek

Permalänk

LCD Skärm där "Backlight" stängs av efter ca 2 sek

Tjenare

Min skärm blev plötsligt svart och vid omstart är den igång ca 2 sekunder.
(Lyckades komma in i menyn och sänka ljusstyrkan så nu är den igång i 4 sekunder)

Har läst på lite om ämnet och det kan tydligen vara kondensatorerna på något "Inverter" kort i skärmen.

Jag hade tänkt öppna upp skärmen snarast, men känner att jag behöver lite mer kött på benen.

Är det dags att öppna upp eller finns där mer saker jag skall göra innan?
Söker gärna tips och trix typ.

mvh

Permalänk
Medlem

Vilken skärm?

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Vilken skärm?

Benq e2420hd

Har öppnat upp den nu men ser inte ut som om någon kondensator är sönder

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är nog komponenter på kretskortet som driver själva backlighten. Det s.k. "invereter board". Borde sitta någonstans i skärmen, kanske i anslutningen till kabeln i nedre kant

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Benq e2420hd

Har öppnat upp den nu men ser inte ut som om någon kondensator är sönder

Det kan fortfarande vara en trasig kondensator. Problemet är att för att veta vilken, om det inte är uppenbart genom läckage, så måste man löda av dem från kretskortet, och kontrollmäta dem. Och i det läget är det enklare att bara byta dem allihop. Prova med att skicka Benq ett mail och säg att du har det här problemet, och att du tänker försöka laga det själv, som ett försök till självstudier, och av intresse. Passa på och fråga om de eventuellt har någon kännedom om vilka kondensatorer som "brukar" vara de felande. (Antagligen vet de inget om det, man brukar inte reparera de här korten, man stoppar i ett nytt, och kastar det gamla)

Det andra alternativet är ju att köpa en ny inverter på eBay, och hoppas på det bästa.
Risken finns ju att det är något i insteget till bildhanteringen som är trasigt, och då är det inget fel på invertorn, men att den är på längre efter att du justerat ljuset gör ju att det känns mindre troligt. Det kan även vara CCFL'erna, men då borde bakgrudsbelysningen vara ojämn, för att den ena inte tänder riktigt. (de kan gå att byta de med... Men oftast blir det inte riktigt bra.)

Nåja, lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.