Backlight trasigt? Möjligt (dyrt) att laga?

Permalänk
Medlem

Backlight trasigt? Möjligt (dyrt) att laga?

Min gamla trotjänare Dell XPS M1710 har gjort tjänst i många år. Älskar denna maskin. Har bytt ut tangentbord, batteri, ökat minnet och bytt till SSD under årens lopp. Men nu misstänker jag att det är dags att pensionera den?

Det verkar som att backlighten på vänster sida av skärmen har lagt av? Backlight trasigt?. Har startat den i BIOS och det är fortfarande mörkare på vänster sida.

Möljigt eller onödigt dyrt att reparera?. Datorn är gammal, jag vet. Men den har varit fantastisk. Har gillat den såpass att jag redan kostat på den lite uppgraderingar och den duger fortfarande mer än väl som resedator för mig.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Min gamla trotjänare Dell XPS M1710 har gjort tjänst i många år. Älskar denna maskin. Har bytt ut tangentbord, batteri, ökat minnet och bytt till SSD under årens lopp. Men nu misstänker jag att det är dags att pensionera den?

Det verkar som att backlighten på vänster sida av skärmen har lagt av? Backlight trasigt?. Har startat den i BIOS och det är fortfarande mörkare på vänster sida.

Möljigt eller onödigt dyrt att reparera?. Datorn är gammal, jag vet. Men den har varit fantastisk. Har gillat den såpass att jag redan kostat på den lite uppgraderingar och den duger fortfarande mer än väl som resedator för mig.

Om du kan göra det själv så kostar nog inte panelen så mycket.

Ska en firma göra det, släng datorn kommer kosta flera gånger mer mot vad datorn är värd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är det LED eller CCFL på den skärmen, enklast vore nog bara att köpa en ersättnings skärm o byta ut den vågar du så kan du skruva isär skärmen men jag varnar dig det är extremt pilligt och det slitter flat flex kablar mellan kretskortet på baksidan och panelen så var försiktig isf

Har du möjlighet att ta bild på hur det ser ut?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850