Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Håller inte alls med här. Jag gick ut med ~21 i snitt, flickvännen med 21,8 tror jag. Båda satte 1,7+ i HP, alltså tillräckligt högt för i princip vilken utbildning som helst. Vi båda är överens om att HP är helt snedvridet. Nu läser vi förvisso civ.ing maskinteknik samt civ.ing teknisk fysik och HP är totalt irrelevant för hur man presterar på dessa utbildningarna.

Min allra bästa vän var väldigt lycklig över att HP fanns då han totalt sket i gymnasiet efter han satte 1.95 i 2an på gymnasiet och ändå kunde välja vad han än ville. Han valde självklart det svåraste att komma in på, industriell ekonomi på LTH. Nu i efterhand ångrar han sig enormt. Han har kuggat varenda mattekurs och fått göra om dem ett par gånger och har äntligen efter 3 år lyckats klara grundkurserna man påbörjade första året.

Lite OT fråga, men jag själv kommer ta studenten i sommar och efter 1-2 sabbatsår hade jag tänkt börja på maskinteknik - Teknisk design, alternativt maskinteknik. Har tänkt att skugga någon men kan ju fråga nu när här är en som går det i vilket fall! Tycker du programmet har varit så givande som du tänkt, och skulle du rekommendera en teknikintresserad att börja där? Ligger också på 21 i snitt med HP på 1,7 så vore intressant att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Idén är väl att man på ett hyfsat snabbt sätt skall kunna förutsäga hur bra någon kommer att klara högre studier, inte att kontrollera kunskaper (användbara eller ej). Borde inte någon ha jämfört framgångarna hos folk som har antagits via högskoleprov respektive traditionella betyg (som ju inte heller nödvändigtvis alltid är en lysande indikator)?

Det har jämförts, se exempel här t.ex, även om en nyare källa vore intressant.
TL;DR Gymnasiebetyg korrelerar (tydligt) med sannolikhet att ha minst kandidatexamen efter 5 år på högskola, HP-resultat gör det inte.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet som ingenjör är att de som kom in på HP hade betydligt svårare att klara sig de första åren. En betydande majoritet av de som hoppade av var HP:are.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lntg:

Det har jämförts, se exempel här t.ex, även om en nyare källa vore intressant.
TL;DR Gymnasiebetyg korrelerar (tydligt) med sannolikhet att ha minst kandidatexamen efter 5 år på högskola, HP-resultat gör det inte.

Har varken tid eller möjlighet att gå till källan, men artikeln har en märklig argumentation. Menar de på allvar att de undersökt 2 faktorer bara? Att de kollat på gymnasiebetyg och sen resultat på HP utifrån vilka som fem år senare hade en kandidatexamen? Inte ens bara undersökt de som faktiskt börjat på universitet/högskola? Det låter som jävligt tunn forskning och långt dragna slutsatser.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lntg:

Det har jämförts, se exempel här t.ex, även om en nyare källa vore intressant.
TL;DR Gymnasiebetyg korrelerar (tydligt) med sannolikhet att ha minst kandidatexamen efter 5 år på högskola, HP-resultat gör det inte.

Fast av det här låter det väl som att högskoleprovet ändå fungerar hyfsat:

Citat:

– Om all intagning skedde med hjälp av högskoleprovet skulle andelen med kandidatexamen inom fem år vara 76 procent. Om all intagning skedde med avgångsbetyg från gymnasiet skulle andelen med kandidatexamen vara nästan fem procentenheter högre, närmare 81 procent, säger Björn Öckert.

Fem procentenheters skillnad kan väl inte anses vara så illa för en mätning som tar några timmar istället för flera år?
Edit: Och det låter väl som ett ganska lågt pris om man skulle kunna undvika jobb och stress som betygsättning och betyg för med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag kan hålla med dig på vissa punkter. Men vad hjälper dig ett bra betyg i säg Svenska, Kultur, Religion, Idrott eller Franska dig inom Teknisk Matematik? Det säger ju heller ingenting om någonting känner jag. Det är en svår fråga, för det kommer ju givetvis inte att bli perfekt för alla.

Om man ska kategorisera på det sättet så kan man ju fråga sig varför ett betyg från gymnasiet i ämnen som idrott, samhällskunskap och engelska ska behövas för att söka till teknisk matematik.
Snälla, använd lite fantasi så förstår ni varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jo, resultatet är normalfördelat. Dock skriver du "Att bara svara A på alternativen ger ju bara det ett resultat bättre än många." Vilket är direkt felaktigt om du kollat upp någon info / statistik om provet.

Det finns 80 provfrågor med 4/5 svar på varje. Då har du 20-25% chans att svara rätt på en fråga.
Ponera att du svarar A på alla alternativ. Säg att det resulterar i 23% rätt. Det är 18 poäng vilket resulterar i 0.0 poäng på provet.

Ser ej hur 0.0 av 2.0 kan vara bättre än många, när det i praktiken innebär att du är sämst
Dock är man någorlunda unik, det är bara 0,2% av alla deltagare som lyckas med konststycket att skriva 0.0 på provet.

Har noterat att det blivit lite av en groda utav just det uttalandet. Svarsalternativen ett visst år var inte normalfördelade över svarsalternativen utan överrepresenterade på ett alternativ, något som gjort att detta tas upp ibland.

Det hela bygger ju på att svarsalternativen också är normalfördelade, vilket inte alltid varit fallet.

Skrivet av Elgot:

Fast av det här låter det väl som att högskoleprovet ändå fungerar hyfsat:
Fem procentenheters skillnad kan väl inte anses vara så illa för en mätning som tar några timmar istället för flera år?
Edit: Och det låter väl som ett ganska lågt pris om man skulle kunna undvika jobb och stress som betygsättning och betyg för med sig?

Fast är det ett bra resultat med 76% som har examinerats med en kandidat (3 års studier) efter 5 års studietid? Kan inte riktigt hålla med. Ser istället att det faktiskt vore mer relevant att se hur stor del som har genomgått sökt utbildning på stipulerad tid (dvs 3 års studietid för kandidat, 5 år för Master osv).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik21:

Fast är det ett bra resultat med 76% som har examinerats med en kandidat (3 års studier) efter 5 års studietid? Kan inte riktigt hålla med. Ser istället att det faktiskt vore mer relevant att se hur stor del som har genomgått sökt utbildning på stipulerad tid (dvs 3 års studietid för kandidat, 5 år för Master osv).

Nja, det kan man väl tycka vad man vill om, men 81% är ju inte jättemycket mer.

Permalänk
Medlem

Tycker högskoleprovet är en bra tanke men det borde ändras så att det är mer specifikt till olika typer av utbildning, detta borde ge underlag för en bättre prediktering av förkunskaper för just det området.

Sen känns det som en icke relevant sak att försöka kolla på hur många som tagit examen x år efter och därifrån utröna studieförmåga. Det verkar vara ett rätt så binärt system.

Jag själv är en av många som inte tagit examen ännu, saknar fortfarande en obligatorisk kurs för att kunna göra det trots godkänt examensarbete. Vi var många i klassen som blev erbjudna jobb innan vi ens skrev examensarbetet, vilket ledde till att vi jobbade i princip heltid och studerade samtidigt och tyvärr fick en kurs stryka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om man ska kategorisera på det sättet så kan man ju fråga sig varför ett betyg från gymnasiet i ämnen som idrott, samhällskunskap och engelska ska behövas för att söka till teknisk matematik.
Snälla, använd lite fantasi så förstår ni varför.

Varför en så aggressiv ton?
Var vill du komma?
Läste du vad jag svarade på och vad jag skrev tidigare?

Permalänk
Medlem

Själv hade jag medelmåttiga betyg men skrev fullt på HP, vilket inte riktigt hjälpte med studiemotivationen sista året på gymnasiet.

På ingenjörsutbildningarna är HP fullkomligt irrelevant, det krävs mycket mer än så av studenten än den basala matematiken som testas där. För humaniora och andra flumutbildningar kanske HP kan vara en inkörsport men för de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna är det bortkastat och till och med farligt i vissa fall...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Själv hade jag medelmåttiga betyg men skrev fullt på HP, vilket inte riktigt hjälpte med studiemotivationen sista året på gymnasiet.

På ingenjörsutbildningarna är HP fullkomligt irrelevant, det krävs mycket mer än så av studenten än den basala matematiken som testas där. För humaniora och andra flumutbildningar kanske HP kan vara en inkörsport men för de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna är det bortkastat och till och med farligt i vissa fall...

Som sagt kan det även hjälpa dem som är väldigt intresserade av de naturorienterade ämnena vilket lämpar sig för ingenjörsutbildningarna. T.ex kan ett E-C i bara ett fåtal ämnen göra att du ej kommer in via betygen medans du kan vara ett geni på ingenjörsområdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Själv hade jag medelmåttiga betyg men skrev fullt på HP, vilket inte riktigt hjälpte med studiemotivationen sista året på gymnasiet.

På ingenjörsutbildningarna är HP fullkomligt irrelevant, det krävs mycket mer än så av studenten än den basala matematiken som testas där. För humaniora och andra flumutbildningar kanske HP kan vara en inkörsport men för de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna är det bortkastat och till och med farligt i vissa fall...

Fint att du avfärdar humaniora som "flumutbildning" utan att ha den blekaste om hur mycket plugg det är.

Jag hoppade av gymnasiet i trean och hade mer streck än bokstäver i mitt samlade betygsdokument, när jag väl började plugga 7-8 år senare så tentade jag av de gymnasieämnen jag behövde och sökte in på mitt HP-resultat. Mina erfarenheter från psykologprogrammet är att man möjligen hade något tuffare att komma in i tempot när man sökte in med HP-urval, men att det blev rätt tydligt mot slutet att det var personer som sökt in via betyg som "bara tryckte" inför tentor för att klara dem, inte för att faktiskt lära sig så mycket. De hade en studieteknik som hade fungerat för dem att klara prov och tentor bra men de hade svårt att resonera runt informationen eller ta perspektiv. Det blev särskilt tydligt när det var något så enkelt som statistik, de kunde rabbla alla regler och analyser men det var inte ovanligt att de inte förstod hur eller varför man använde analysen i fråga.

Det gäller ju så klart inte alla, många som sökte in via betyg klarade bägge delar galant, men det blev ändå en tydlig baksida med just det urvalet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av xervz:

Håller inte alls med här. Jag gick ut med ~21 i snitt, flickvännen med 21,8 tror jag. Båda satte 1,7+ i HP, alltså tillräckligt högt för i princip vilken utbildning som helst. Vi båda är överens om att HP är helt snedvridet. Nu läser vi förvisso civ.ing maskinteknik samt civ.ing teknisk fysik och HP är totalt irrelevant för hur man presterar på dessa utbildningarna.

Min allra bästa vän var väldigt lycklig över att HP fanns då han totalt sket i gymnasiet efter han satte 1.95 i 2an på gymnasiet och ändå kunde välja vad han än ville. Han valde självklart det svåraste att komma in på, industriell ekonomi på LTH. Nu i efterhand ångrar han sig enormt. Han har kuggat varenda mattekurs och fått göra om dem ett par gånger och har äntligen efter 3 år lyckats klara grundkurserna man påbörjade första året.

ok, bra jobbat.

Han valde en dålig strategi.

Ni skyller på HP.

Och i slutändan så är alla säkert glada ändå för att ni alla studerar.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

@ZAIZAI:

om motivationen nu sjunker så drastiskt så är det ju inte provets fel.

Då kanske en åldersgräns eller liknande är på sin plats om personen som får informationen (resultatet) inte klarar av att hantera den.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Fint att du avfärdar humaniora som "flumutbildning" utan att ha den blekaste om hur mycket plugg det är.
*Snipp!*

Nu har jag förvisso erfarenhet från både handelshögskolan och samhällsvetenskapliga fakultetet vid Göteborgsuniversitet och Universitetet i Lund och kan bara säga att ekonomi/humanoria är ett stort "snarkmoln", visst det kan finnas undantag, psykologprogrammet kan vara ett sådant men jag är tveksam...

Vi läste en kurs parallellt med ekonomistudenterna, vilka fick 10 poäng för kursen, bygg fick 4, vi fick 3, elektro och data fick 2 för samma kurs, som vi tog samtidigt med samma föreläsningar, gruppövningar och tenta som ekonomerna. Dock slapp elektro och data grupparbetet, till att börja med, det blev lite liv från dem när kursansvariga talade om för dem efter halva kursen att de behövde göra grupparbetet i alla fall.

Måste man "plugga" mer än dygnets tillgängliga timmar har man förmodligen sökt sig till fel utbildning.

Skrivet av moreempty:

@ZAIZAI:

om motivationen nu sjunker så drastiskt så är det ju inte provets fel.

Då kanske en åldersgräns eller liknande är på sin plats om personen som får informationen (resultatet) inte klarar av att hantera den.

Tjavars, skadan blev ganska begränsad i mitt fall men visst det fanns individer som trillade dit ordentligt efter toppresultat på HP. Andra gjorde som jag, taggade ner och nöjde sig med 4:or utan ansträngning. Det var nog ingen som riktigt tappade fattningen när vi senare pluggade på Chalmers, några läste även parallellt på Handels samtidigt. Själv stod jag inte ut med kurserna på handels, jag har lite för låg tröskel för trams och dumheter antar jag...

De som kom in på HP-poäng hade det mycket jobbigt på vårt program, tror inte någon av dem tog ut sin examen i slutändan.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Nu har jag förvisso erfarenhet från både handelshögskolan och samhällsvetenskapliga fakultetet vid Göteborgsuniversitet och Universitetet i Lund och kan bara säga att ekonomi/humanoria är ett stort "snarkmoln", visst det kan finnas undantag, psykologprogrammet kan vara ett sådant men jag är tveksam...

Måste man "plugga" mer än dygnets tillgängliga timmar har man förmodligen sökt sig till fel utbildning.

Tjavars, skadan blev ganska begränsad i mitt fall men visst det fanns individer som trillade dit ordentligt efter toppresultat på HP. Andra gjorde som jag, taggade ner och nöjde sig med 4:or utan ansträngning. Det var nog ingen som riktigt tappade fattningen när vi senare pluggade på Chalmers, några läste även parallellt på Handels samtidigt. Själv stod jag inte ut med kurserna på handels, jag har lite för låg tröskel för trams och dumheter antar jag...

"Erfarenhet av". Haha, det kan betyda allt från att du besökt deras cafeteria eller läst strökurser till att du tagit en magisterexamen. Jag tvivlar på att du har någon direkt djupare kännedom om hur programmen är upplagda.

Visst finns det simplare program inom humaniora men det gör det inom teknikämnena också, det har jag "erfarenhet av".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Visst finns det simplare program inom humaniora men det gör det inom teknikämnena också, det har jag "erfarenhet av".

Förvisso, 'landsortshögskolorna' är ju inte mycket att hänga i granen, till exempel...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att provet kan vara vettigt för alla utbildningar, oavsett om frågorna i sig är relevanta för utbildningen eller inte. Poängen är väl att de flesta inte ska kunna svaret på alla frågor utantill.

Överlag tycker jag att utbildning handlar om att kunna lära sig saker. Genom att studera inför högskoleprovet anser jag att man har MYCKET goda chanser att få ett förhållandevis bra resultat. I den meningen anser jag att provet är bra.

Samma gäller ju för en utbildning. Själva utbildningen kanske inte är riktigt direkt applicerbar på jobbet man får, däremot kan man nog snabbt plocka upp de koncept och tekniker man måste kunna (Gäller väldigt mycket för ingenjörsutbildningar såsom jag upplever det).

Permalänk
Medlem

har varken läst artikeln eller några kommentarer här inne, så folk vet det innan de svarar till mig. men ska säga vad jag anser om högskoleprovet.

tycker att ett sånt här prov ska finnas, men hur det ser ut idag är inte hur det är som effektivast.
tex om jag ska bli bagare, då kanske jag inte behöver kunna extremt svåra ord från 1800 talet eller svår matte.
enligt mig så borde de finnas flera upplagor av provet, som inte är så brett. tex en för programmeringskunskaper, ett för svenska, ett för biologi, ett för matematiker, ett för politiker.

men det är vad jag anser

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Lite OT fråga, men jag själv kommer ta studenten i sommar och efter 1-2 sabbatsår hade jag tänkt börja på maskinteknik - Teknisk design, alternativt maskinteknik. Har tänkt att skugga någon men kan ju fråga nu när här är en som går det i vilket fall! Tycker du programmet har varit så givande som du tänkt, och skulle du rekommendera en teknikintresserad att börja där? Ligger också på 21 i snitt med HP på 1,7 så vore intressant att veta!

Går just nu tredje året och är verkligen nöjd med utbildningen. Jag är själv extremt teknikintresserad, fast inte på den nivån att jag vill läsa data/elektro (för mycket progg och el-lära för mig). Därför har jag hittat mig ett mellanting där jag kan kombinera ett tekniskt intresse med det "mekaniska" intresse jag har (är nämligen rätt så intresserad av fordon etc också).

http://youtu.be/L2otU4lKCzA

Kolla den videon, det är några klasskamrater till mig som gjort den

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

ok, bra jobbat.

Han valde en dålig strategi.

Ni skyller på HP.

Och i slutändan så är alla säkert glada ändå för att ni alla studerar.

Nej han valde inte en dålig strategi. Killen lämpade sig bara inte för en teknisk utbildning, något han trodde han gjorde när han satte nästan full pott på HP och klarade alla mattekurser på gymnasiet utan att öppna boken. Civ.ing är svårare än vad många tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Nej han valde inte en dålig strategi. Killen lämpade sig bara inte för en teknisk utbildning, något han trodde han gjorde när han satte nästan full pott på HP och klarade alla mattekurser på gymnasiet utan att öppna boken. Civ.ing är svårare än vad många tror.

Grundutbildningen är väl inte svår i den bemärkelsen att det bara är en väldigt liten andel av alla människor som kan klara den. Däremot krävs matematisk mognad som det brukar kallas, mao du bör vara bekant med hur man löser naturvetenskapliga problem och definitivt kunna din grundläggande matematik så att inte sådant som borde vara enkla uträkningar ter sig kryptiskt när du öppnar boken för då ligger du så mycket efter från början att du har i princip 0 chans att klara dina kurser i normal studietakt. Det är bara min åsikt baserad på vad jag sett från kompisar som läser ingenjör samt några grundkurser från natfak.

3 års flitiga matte / fysikstudier på gymnasiet ofta upp till mycket högre än gymnasienivå är vad dom flesta har med sig in på en ingenjörsutbildning. Det är väldigt svårt att ersätta 3 års erfarenhet av att utvecklas som problemlösare för någon som bara skitit i matten på gymnasiet och inte haft dessa 3 år på sig att få allt att sitta i ryggmärgen s.as. För dessa personer så blir de första årens matte/fysikkurser närmast en repetition vilket för de väldigt väl förberedde för dom vidare kurserna i programmet, för någon som ligger efter matematiskt från början blir utbildningen inte alls lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Går just nu tredje året och är verkligen nöjd med utbildningen. Jag är själv extremt teknikintresserad, fast inte på den nivån att jag vill läsa data/elektro (för mycket progg och el-lära för mig). Därför har jag hittat mig ett mellanting där jag kan kombinera ett tekniskt intresse med det "mekaniska" intresse jag har (är nämligen rätt så intresserad av fordon etc också).

http://youtu.be/L2otU4lKCzA

Kolla den videon, det är några klasskamrater till mig som gjort den

Gött! Vad roligt att höra, blev ännu mer taggat att plugga vidare nu!
Skulle varit super om jag kunde kontakta dig via PM ifall jag har fler frågor.
Har länge känt att det är rätt mycket och rätt stort steg till skillnad från gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Gött! Vad roligt att höra, blev ännu mer taggat att plugga vidare nu!
Skulle varit super om jag kunde kontakta dig via PM ifall jag har fler frågor.
Har länge känt att det är rätt mycket och rätt stort steg till skillnad från gymnasiet.

Jadå bara skriv PM så löser vi det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tycker att provet kan vara vettigt för alla utbildningar, oavsett om frågorna i sig är relevanta för utbildningen eller inte. Poängen är väl att de flesta inte ska kunna svaret på alla frågor utantill.

Överlag tycker jag att utbildning handlar om att kunna lära sig saker. Genom att studera inför högskoleprovet anser jag att man har MYCKET goda chanser att få ett förhållandevis bra resultat. I den meningen anser jag att provet är bra.

Samma gäller ju för en utbildning. Själva utbildningen kanske inte är riktigt direkt applicerbar på jobbet man får, däremot kan man nog snabbt plocka upp de koncept och tekniker man måste kunna (Gäller väldigt mycket för ingenjörsutbildningar såsom jag upplever det).

Mycket bra skrivet. Särskilt det sista. En akademisk utbildning handlar i mångt och mycket om att visa att man kan tillskansa sig kunskap på ett effektivt sätt, oavsett inriktning. Trots att jag inte jobbar med det jag är utbildad till idag använder jag mig av färdigheter som jag fått genom min universitetsutbildning varje dag, inte detaljkunskaperna då, utan de allmänna som man förmodligen får från vilken typ av högre utbildning man än går som tex. att angripa ett problem enligt en vetenskaplig metod, informationssökning och källkritik.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 7950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har varken tid eller möjlighet att gå till källan, men artikeln har en märklig argumentation. Menar de på allvar att de undersökt 2 faktorer bara? Att de kollat på gymnasiebetyg och sen resultat på HP utifrån vilka som fem år senare hade en kandidatexamen? Inte ens bara undersökt de som faktiskt börjat på universitet/högskola? Det låter som jävligt tunn forskning och långt dragna slutsatser.

Jag tolkade som att de undersökt de som faktiskt börjat (och rimligtvis tid efter de börjat och inte provtillfälle e dyl), annars håller jag med om att det är tunt.

Jag rotade reda på vad jag tror är källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast av det här låter det väl som att högskoleprovet ändå fungerar hyfsat:
Fem procentenheters skillnad kan väl inte anses vara så illa för en mätning som tar några timmar istället för flera år?
Edit: Och det låter väl som ett ganska lågt pris om man skulle kunna undvika jobb och stress som betygsättning och betyg för med sig?

Problematiken är att HP-resultat verkar vara dåliga på att prediktera studieresultat. Jag lyckades hitta vad jag tror är källan, och hans slutsatser verkar vara att det är lika troligt att någon med lågt som högt HP-resultat har kandidatexamen (eller motsv antal poäng) efter 5 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lntg:

Problematiken är att HP-resultat verkar vara dåliga på att prediktera studieresultat. Jag lyckades hitta vad jag tror är källan, och hans slutsatser verkar vara att det är lika troligt att någon med lågt som högt HP-resultat har kandidatexamen (eller motsv antal poäng) efter 5 år.

Må så vara, men även där säger han ju det där om 76 respektive 81 procentenheter. Är det verkligen någon att bråka om? I en klass på 30 skulle det innebära att 23 blir färdiga i tid istället för 24; det är väl inte en skillnad som syns om man inte särskilt letar efter den? Och då skulle man ju som sagt kunna slippa att tjafs om betygsättning, skalor, inflation, urvalsgrupper och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Problemet är att många som är mot HP kommer med argumenten att uppgifterna är orelevanta.

"Vad spelar det för roll om jag kan de här 20 orden"

Det handlar inte om att kunna just de orden, snarare att ifall du rört dig i kretsar där du lärt dig orden så antar man att du har en del kunskap och är bildad kring ämnet. Ofta ser vi ord som förekommer i kultur, musik, diverse fackord osv.

Konstigt nog så är HP i allmänhet enklare att komma in med än betyg skulle jag vilja påstå.
Iallafall för civilingenjörerna (har ej kollat de andra). Programmet jag vill komma in på ligger runt 21.80 i betyg, dock bara på 1.55-1.65 på HP.

För att ställa det i kontrast så behöver du för betygen få 66% A, 33% B + 2,5 meritpoäng. Medans du på HP behöver knappa 64/80 rätt.

Vill klargöra att poängen man får på högskoleprovet är inte i relation till hur många antal rätt man fick på provet. Utan man får poäng i förhållande till hur det gick för andra som skrev vid samma provtillfälle.