Provet ger ju en annan väg in som nämnt ovan. Många passar inte så bra in i skolan av olika anledningar och då har de en annan möjlighet att visa vad de går för.
En del är bra på att plugga och de får höga betyg, andra är smarta men inte så bra på pluggandet och de får ofta inte så bra betyg. För dessa är provet grymt då de blir mer likvärdiga med resten då det är svårt att plugga inför det. Jag hade exempelvis högst mediokra betyg då jag tyckte skolan var extremt långtråkig och ingen utmaning men fick istället bra på provet och kom in där jag ville.
Debattartikelförfattaren i DN verkar anse att jag då har fått en enkel väg in och att det är orättvist, men jag håller inte med. Poängen är väl att de som klarar av en utbildning ska komma in på den och de som inte gör det ska inte komma in och då är provet, tillsammans med kraven på genomgångna kurser förstås, en bättre indikation än betygen i många lägen. Å andra sidan blev inledningen på mina högre utbildningar svår då jag var tvungen att lära mig studieteknik och liknande som många andra har jobbat med i åratal, men när jag kom över den pucken så var det ju inga problem liksom.
Betyg är inte perfekta på något sätt och hårdrar man det så är ju betygen mer en indikation på hur bra man är på att smörja läraren eller hur bra man är på att plugga (eller vilken skola man gått på) än hur intelligent man är liksom. Sen är förstås de sakerna viktiga på högskolan också men logik och förmåga att tänka själv är desto viktigare och det säger betygen från grund- och gymnasieskolan inte så mycket om.
För min del hade det gärna fått vara så att man hade separata provbetyg i flera ämnen och prov som man gjorde under exempelvis gymnasiet. Vi har ju nationella prov idag men det är ändå läraren som sätter betyget liksom. Bättre då att resultaten från dessa prov redovisades på betygen tillsammans med lärarens (mer eller mindre) godtyckliga bedömning. Självklart skulle man också ha chansen att göra om proven om man inte ansåg att man nådde upp till sin potential, som man kan med högskoleprovet eller alla tentor på högre utbildningar. Gör man bra ifrån sig på ett standardiserat prov inom ett ämne så är man ju bra på det ämnet, punkt. Att läraren inte gillar en eller att man inte varit på alla lektioner borde inte påverka alls så mycket som det gör idag. Det är också så det fungerar på högre utbildningar, du behöver inte gå på en enda föreläsning så länge du skriver bra på tentor och gör uppgifterna bra liksom.