Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det stämmer inte, inte för mig i alla fall. Jag har installerat W10 från scratch och fotovisaren finns som alternativ i Öppna med och dylikt och är bara att välja. Konstigt att det inte är standard för alla om det inte är det. Å andra sidan så är väl den nya appen bättre på de flesta sätt.

Finns inte som default för mig heller. Kör du Insider Preview eller den skarpa versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stämmer inte, inte för mig i alla fall. Jag har installerat W10 från scratch och fotovisaren finns som alternativ i Öppna med och dylikt och är bara att välja. Konstigt att det inte är standard för alla om det inte är det. Å andra sidan så är väl den nya appen bättre på de flesta sätt.

Skrivet av anon42512:

Finns inte som default för mig heller. Kör du Insider Preview eller den skarpa versionen?

Finns inte för mig heller. Hade den när jag uppgraderade från Win 8.1 men försvann efter ren installation för ett par veckor sedan. Använder IrfanView istället nu som är bättre på alla sätt o vis

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Skarp.

Permalänk
Inaktiv

Går det inte säga åt windows att inte ladda ner drivrutiner längre?

Permalänk

Jag är nog beroende av windows 10. När jag skulle köpa en ny jobbdator så insåg jag att den skulle komma med windows 7 eller 8 för det är det som jobbet har support på. Jag har uppgraderat till 10 själv på min "gamla" T420 så... no dice

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Xbox One kontrollern får datorn att crappa ur totalt. Har börjat fundera på om jag haft korrupta systemfiler men har lyckats spåra orsaken till slut. Kopplar jag ur xbox one kontrollern för fort efter ett lir kan jag få systemet att börja toppipa och musen rör sig i stop motion och du kan inte göra ett skit. ctrl-alt-del logga ut alla användare ger svartskärm. Försöker jag boota upp datorn med xbox one kontrollern inloggad så lyckas datorn knappt ens komma till systemtestet ibland. Kommer man långt så kommer man fram till ett minustecken sen windows loggan snabbt innan omstart. Det har gått någon vända att boota med den inkopplad men kräver en 4-5 försök och lite repareringar av hårddisk etc ballar verkligen ur totalt. Vet inte om det enbart är windows 10 det är min primära bootdisk eller om det även gäller för tidigare OS.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Någon som vet varför Xbox One kontrollern får datorn att crappa ur totalt. Har börjat fundera på om jag haft korrupta systemfiler men har lyckats spåra orsaken till slut. Kopplar jag ur xbox one kontrollern för fort efter ett lir kan jag få systemet att börja toppipa och musen rör sig i stop motion och du kan inte göra ett skit. ctrl-alt-del logga ut alla användare ger svartskärm. Försöker jag boota upp datorn med xbox one kontrollern inloggad så lyckas datorn knappt ens komma till systemtestet ibland. Kommer man långt så kommer man fram till ett minustecken sen windows loggan snabbt innan omstart. Det har gått någon vända att boota med den inkopplad men kräver en 4-5 försök och lite repareringar av hårddisk etc ballar verkligen ur totalt. Vet inte om det enbart är windows 10 det är min primära bootdisk eller om det även gäller för tidigare OS.

Det låter som om du är i "Insider fast ring"?
Med de senaste 14XXX uppdateringarna funkar inte XBOX-kontrollerna, det verkar vara driver-relaterat. Här är en kille som hittade en workaround, han har den senaste builden 14316.

"DaStivi
I guess i found a workaround/solution... go to device manager and update the driver... then use existing drivers in the wizard... i had 4 different xbox 360 drivers there... i tried a few.. and one (the top one) had following version/date: 2.1.0.1349/13.08.2009 with that driver the issue are gone!"

Permalänk
Medlem

Vad är Insider fast ring? Har inte riktigt koll på vilka uppdateringar jag har men ska väl försöka undvika uppdatera då. Kontrollen fungerar finemangs i Assassins Creed Unityt. En del racinglir ger svartskärm med den inkopplad och de startar direkt du pluggar ur den dock. Vet inte om det har att göra med att Xbox one kör XID som usb standard och det blir något tuppjuck när de försöker känna igen den. Men går fint efter windows har laddat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad är Insider fast ring? Har inte riktigt koll på vilka uppdateringar jag har men ska väl försöka undvika uppdatera då. Kontrollen fungerar finemangs i Assassins Creed Unityt. En del racinglir ger svartskärm med den inkopplad och de startar direkt du pluggar ur den dock. Vet inte om det har att göra med att Xbox one kör XID som usb standard och det blir något tuppjuck när de försöker känna igen den. Men går fint efter windows har laddat.

Bry dig inte om Insider, det du beskriver verkar drivrutinsrelaterat till Xbox. De vanliga uppdateringarna som kommer ska du definitivt göra. Prova den workaround som jag refererade till i föregående inlägg för att se om det hjälper för dig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Microsoft har nu för tiden lagt sig till med diktatorsfasoner och tar sig rätten att installera vad de vill, när de vill och hur de vill.
Detta innebär ju egentligen att din dator inte längre är din, då du inte har någon kontroll på vad som installeras.
Sen om man har gjort ändringar i inställningarna, så går de även in och nollställer dessa ibland.. Även på t.ex. Win7.
Har hänt mig 3 ggr i Win7 att de satt ingång automatiska uppdateringar, från att detta varit avstängt..

För mig är det en självklarhet att min dator är min och ingen annan ska rota i, installera okontrollerat eller ändra på inställningar i den.
Har nog ungefär 2 veckor kvar med Windows, sen slipper jag skiten.. då jag går över helt till OSX och Linux.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Nu tycker jag ännu sämre om MS och Win 10 för jag fick ett otrevligt meddelande av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Trycker man på den stora OK knappen här? Lätt hänt att svenssons bara trycker ok och sen undrar magiskt vad som hände med sitt os och alla program försvann (hände för mig efter uppgradering, för MS tyckte programmen inte var kompatibla).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jo vet de som råkat uppgradera :p. Tycker de borde göra ok knappen större den är svår att hitta. Borde tvinga en att trycka ok eller starta om datorn för att få bort skylten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Som endast ett bildvisningsprogram föredrar jag den gamla helt klart.

Men använder mest ACDSee dagligen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Testa att avinstallera Eset och se om det går bättre.

Jag installerade den senaste versionen av BIOS och avinstallerade ESET, samma skit. System thread not handeled igdkmd64.sys. Blir skogstokig på sånt här mög.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Jag installerade den senaste versionen av BIOS och avinstallerade ESET, samma skit. System thread not handeled igdkmd64.sys. Blir skogstokig på sånt här mög.

Den filen har väl med intel-grafik att göra...processorns integrerade alltså?

Permalänk
Inaktiv

Åh! Jag blir så irriterad. Ett problem som pågått sen Windows 8. Den verkar ha problem med rättigheterna att skriva på disken och vissa mappar. Vad gör man?
Har en mapp som heter torrent sen tidigare.
Säg att jag laddar ner en linux-iso via utorrent till den mappen. Då säger utorrent att den inte kan 'writetodisk'
Skapar jag en ny mapp som heter torrent2, då går det alldeles utmärkt att ladda ner iso-filen...

Detta är typ enda saken som får mig att vilja gå tillbaka till 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Som endast ett bildvisningsprogram föredrar jag den gamla helt klart.

Men använder mest ACDSee dagligen istället.

Jo många gillar ACDSee men det är något jag inte gillar med gränssnittet, jag vet inte riktigt vad men det är för plottrigt på något sätt, PS Lightroom känns bättre trots att det är ganska likt. Oavsett så är de förstås en annan klass av program än de inbyggda bildvisarna i Windows.

Skillnaden mellan dem, om man bortser från alla redigeringsmöjligheter i den nya appen, ligger väl främst i utseende på gränssnittet. Båda visar bilder, bläddrar med piltangenterna, kan visa bildspel, zooma, rotera och liknande. Gränssnittet tar inte lika mycket utrymme i den nya appen men lägger sig dock något över bilden i visningsläget, så det är mycket en smaksak. Sen föredrar jag det mörka temat med svart bakgrund i den nya appen över det klassiska temat i den gamla med vit bakgrund och aero-element, vilket förstås också är en smaksak. Personligen så gillar jag mörka moderna teman, det var ett stort lyft när mörkt tema kom till VS 2012 exempelvis, för att inte nämna senaste Office och nu är det på gång ett mörkt tema till Windows också. Men en del vill förstås ha kvar Aero-temat från W7 och då passar förstås fotovisaren bättre än foto-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jo, om man tex använder: http://forum.ru-board.com/topic.cgi?forum=5&topic=48142#2

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Den filen har väl med intel-grafik att göra...processorns integrerade alltså?

Jo, det stämmer nog. W10 vägrar vara kompis med Intel HD 4000. När jag avinstallerade den , så kunde jag i alla fall köra W10 ett tag, men så fort jag börjar uppdatera drivers så får jag samma blåskärm igen. Jag försökte lura den genom att spara den senaste drivern till hdd och sen installera den i felsäkert läge, men samma sak igen. Jag har nu ägnat ännu en fredagskväll/natt och halva lördagen på detta och nu ger jag upp. Min W7 funkar kanonbra och jag har gett W10 ett ärlig försök, men jag känner bara att jag orkar inte offra mer tid på en lite fräschare version. Det får helt enkelt duga tills det blir dags att bygga en ny dator. Kul för Er som fick det att funka, framför allt ni som har 3770k, med Asus moderkort och GTX680. Är lite avis på Er;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo många gillar ACDSee men det är något jag inte gillar med gränssnittet, jag vet inte riktigt vad men det är för plottrigt på något sätt, PS Lightroom känns bättre trots att det är ganska likt. Oavsett så är de förstås en annan klass av program än de inbyggda bildvisarna i Windows.

Skillnaden mellan dem, om man bortser från alla redigeringsmöjligheter i den nya appen, ligger väl främst i utseende på gränssnittet. Båda visar bilder, bläddrar med piltangenterna, kan visa bildspel, zooma, rotera och liknande. Gränssnittet tar inte lika mycket utrymme i den nya appen men lägger sig dock något över bilden i visningsläget, så det är mycket en smaksak. Sen föredrar jag det mörka temat med svart bakgrund i den nya appen över det klassiska temat i den gamla med vit bakgrund och aero-element, vilket förstås också är en smaksak. Personligen så gillar jag mörka moderna teman, det var ett stort lyft när mörkt tema kom till VS 2012 exempelvis, för att inte nämna senaste Office och nu är det på gång ett mörkt tema till Windows också. Men en del vill förstås ha kvar Aero-temat från W7 och då passar förstås fotovisaren bättre än foto-appen.

Acdsee är ju inte en bildvisare utan en organiserare, sedan den fantastiskt bra bildvisaren som fanns i xp togs bort så har jag letat en ersättare, ska du visa så kolla på Imageglass, den är nästan lika bra som xps gamla bildvisare.
http://www.imageglass.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Åh! Jag blir så irriterad. Ett problem som pågått sen Windows 8. Den verkar ha problem med rättigheterna att skriva på disken och vissa mappar. Vad gör man?
Har en mapp som heter torrent sen tidigare.
Säg att jag laddar ner en linux-iso via utorrent till den mappen. Då säger utorrent att den inte kan 'writetodisk'
Skapar jag en ny mapp som heter torrent2, då går det alldeles utmärkt att ladda ner iso-filen...

Detta är typ enda saken som får mig att vilja gå tillbaka till 7.

Och nu får jag inte ens komma in på en mapp på min hårddisk, det står access denied. FY FAN VAD DÅLIGT

EDIT: Styk detta, brukar få upp en ruta för att få access och tryckte på allow som vanligt, litet störningsmoment men det går väl an. Det som gjorde att jag inte kunde komma in ändå var att disken var helt full så den kunde inte skriva om rättigheterna antar jag. Heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kolla vilken användare som startat processen som försöker skriva till mappen, och ge den skrivrättigheter i mappen? Jag har aldrig råkat ut för problemet, men det kan bero på var mappen ligger...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kolla vilken användare som startat processen som försöker skriva till mappen, och ge den skrivrättigheter i mappen? Jag har aldrig råkat ut för problemet, men det kan bero på var mappen ligger...
B!

Det finns väl bara en användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Med Microsoft...vem vet?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DatorMuppen:

Med Microsoft...vem vet?

Foliehatt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Om du själv skapat en så finns det nog 4 användare i systemet.
Din egen, administratör, gäst och default.
Öppna en kommandotolk och lista dem med
net user

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu tycker jag ännu sämre om MS och Win 10 för jag fick ett otrevligt meddelande av dem.
http://ladda-upp.se/files/2016/b187889.png

This storage promotion is now over

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem

@yrfhar: Ja? Artikeln är från december, inte så konstigt att det inte går att aktivera längre. Jag aktiverade då och har 15+15 fortfarande, och inga varningar om ändringar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro