Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Är det nåt att lita på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Är det nåt att lita på?

Om du menar Magical Jelly Bean Keyfinder (Free) så hittar den nyckeln i Windows 7, men som många andra program så vill den ibland även installera fler program om man inte bockar ur detta under installationen men för övrigt kan du nog lita på Magical Jelly Bean Keyfinder.

Men jag har inte testat Magical Jelly Bean Keyfinder (Free) i Windows 10 och jag misstänker att den inte hittar nyckeln.

Även programmet Speccy hittar licensnyckeln i windows men jag tvivlar att den hittar någon nyckel i Windows 10 efter uppgradering från Windows 7 eller 8.

Har du köpt en Windows 7 OEM licens eller vilken typ av licens har du?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har ett problem som jag inte lyckats hitta några svar på provar att fråga här.
Uppgraderingen vägrar starta men jag har lyckats ladda ner win10 installationen, även om det tog ett halvt dygn.
Schemalade själva uppgraderingen till idag kl 17 och Skaffa windows 10 programmet kom upp en timme innan med valet att "Starta om och uppgradera nu" vilket passade bra så jag tyckte på knappen.
Detta ledde mig bara vidare till ett nytt fönster med mer eller mindre samma text och med samma knapp så jag tryckte på den igen och får då upp "Startar nedladdning" även fast jag redan har tankat ner allt. Stängde ner Skaffa win10 och öppnade det igen men får fram samma sak så jag lät den stå ett tag och får då upp samma uppgradera nu fönster igen, vilket leder tillbaks till Startar nedladdning.

Så skiten sitter helt enkelt fast i en jävla loop och jag undrar om någon vet hur man kommer ur den så att installationen kan börja?
Blev ett väldigt rörigt inlägg känner jag men jag är så jäkla less på det här sketna programmet, måste vara bland de sämsta program jag använt.

Edit: Startade om datorn innan inlägget och har nu en timer på Skaffa win10 igen, är det helt enkelt så jäkla drygt att jag måste sitta och vänta tills den har räknat ner?

Permalänk
Skrivet av Bengt_C:

Har ett problem som jag inte lyckats hitta några svar på provar att fråga här.
Uppgraderingen vägrar starta men jag har lyckats ladda ner win10 installationen, även om det tog ett halvt dygn.
Schemalade själva uppgraderingen till idag kl 17 och Skaffa windows 10 programmet kom upp en timme innan med valet att "Starta om och uppgradera nu" vilket passade bra så jag tyckte på knappen.
Detta ledde mig bara vidare till ett nytt fönster med mer eller mindre samma text och med samma knapp så jag tryckte på den igen och får då upp "Startar nedladdning" även fast jag redan har tankat ner allt. Stängde ner Skaffa win10 och öppnade det igen men får fram samma sak så jag lät den stå ett tag och får då upp samma uppgradera nu fönster igen, vilket leder tillbaks till Startar nedladdning.

Så skiten sitter helt enkelt fast i en jävla loop och jag undrar om någon vet hur man kommer ur den så att installationen kan börja?
Blev ett väldigt rörigt inlägg känner jag men jag är så jäkla less på det här sketna programmet, måste vara bland de sämsta program jag använt.

Edit: Startade om datorn innan inlägget och har nu en timer på Skaffa win10 igen, är det helt enkelt så jäkla drygt att jag måste sitta och vänta tills den har räknat ner?

Kan ju annars ladda ner MS eget ISOtool och uppdatera den vägen eller som jag rekommenderar köra ren installation och använder nycken från förgående windows.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju annars ladda ner MS eget ISOtool och uppdatera den vägen eller som jag rekommenderar köra ren installation och använder nycken från förgående windows.

Ja det får bli så ändå, för det här funkar iaf inte. Det är bara att ladda ner till en USB och boota från den som vid en vanlig installation antar jag? Funderat på att köra om datorn ett tag så kanske ska passa på och köra ren installation som du säger, ska bara lyckas hitta min win7 nyckel.

Permalänk
Skrivet av Bengt_C:

Ja det får bli så ändå, för det här funkar iaf inte. Det är bara att ladda ner till en USB och boota från den som vid en vanlig installation antar jag? Funderat på att köra om datorn ett tag så kanske ska passa på och köra ren installation som du säger, ska bara lyckas hitta min win7 nyckel.

Jupp eller uppgradering Men när uppdateringen strula för mig genom uppdate, var det ett varningens tecken att det inte skulle fungera bra (lyckades tvinga igång uppdateringen, men os:et var trasigt och gick inte många dagar innan win 10 blev korrupt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Bengt_C: Ren installation är alltid att föredra. Det är sällan uppgraderingarna fungerar som de ska korrupta filer m.m.

Och som vanligt vid ren installation, ta bort alla partitionerna och tryck på nästa utan att skapa några nya partitioner. Du ska alltså inte formatera befintliga.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad gör jag (?) för fel när jag ska uppgradera från win 7 & 8 till 10?
Har tryckt på att uppgradera från microsofts hemsida, fått hem en .exe fil och kört den.
Kommer så långt som till "hämtar uppdateringar" eller vad det nu står.. Har försökt på 2 datorer nu och det händer likadant på båda, den bara står och tuggar i flera timmar..

Till slut avbröt jag och körde på att hämta hem deras tool och installera med usb istället, fungerade galant. Men varför fungerar inte den andra metoden för mig? Någon som vet? Har som sagt hänt på 2 olika datorer..
Båda har haft alla updates installerade.

Ha det fint!

Permalänk
Skrivet av stagnett:

Vad gör jag (?) för fel när jag ska uppgradera från win 7 & 8 till 10?
Har tryckt på att uppgradera från microsofts hemsida, fått hem en .exe fil och kört den.
Kommer så långt som till "hämtar uppdateringar" eller vad det nu står.. Har försökt på 2 datorer nu och det händer likadant på båda, den bara står och tuggar i flera timmar..

Till slut avbröt jag och körde på att hämta hem deras tool och installera med usb istället, fungerade galant. Men varför fungerar inte den andra metoden för mig? Någon som vet? Har som sagt hänt på 2 olika datorer..
Båda har haft alla updates installerade.

Ha det fint!

Kan vara flera orsaker till uppgradering misslyckas. För mig var win 8 installationen inte helt frisk från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Halloj, jag har försökt ladda ned windows 10 till ett USB-minne som jag tänkt ha ifall jag behöver installera om windows 10. Så jag laddade ned mediacreationtool från microsoft och får välja mitt USB vid nedladdningen men när den har nåt 100% så får jag en felkod: 0x80070005 - 0xaa0019 och kan bara trycka på stäng

Någon som som vart med om detta?

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Medlem

"The error code 0x80070005-0xA0019 is related to access denied, it might occur when there is problem with your USB device or mat be some file got corrupted while downloading.

if you run into this problem, format the pendrive into NTFS format to resolve."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

"The error code 0x80070005-0xA0019 is related to access denied, it might occur when there is problem with your USB device or mat be some file got corrupted while downloading.

if you run into this problem, format the pendrive into NTFS format to resolve."

Hur gör jag det?

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Medlem

Öppna "den här datorn"
Högerklicka på usb minnet
välj "formatera"
Välj NTFS som filsystem

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen

Edit: Funkade ändå inte, fick samma felkod

Edit2: Löste det nu med att bocka av "låt inte windows installera från CD/DVD" i virusprogrammet

Visa signatur

Progamer

Permalänk

Blir knäpp på Windows. Efter att inte ha kört min Windows 7 Ult x64 (äkta etc) på 3-4 år så har jag nu försökt uppgradera den till Win 10 innan gratiserbjudandet går ut. Förstår att jag ska få Win 10 Pro med Win 7 Ultimate x64.

Efter att ha installerat Win 7 Ult (+SP1) så går jag in på Microsofts hemsida och väljer "uppgradera till win 10", sen sköts allt automatiskt tills jag ska mata in en Win 10 kod, huh? Trodde inte jag behövde bry mig om koder öht längre?

Vad är felet?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Blir knäpp på Windows. Efter att inte ha kört min Windows 7 Ult x64 (äkta etc) på 3-4 år så har jag nu försökt uppgradera den till Win 10 innan gratiserbjudandet går ut. Förstår att jag ska få Win 10 Pro med Win 7 Ultimate x64.

Efter att ha installerat Win 7 Ult (+SP1) så går jag in på Microsofts hemsida och väljer "uppgradera till win 10", sen sköts allt automatiskt tills jag ska mata in en Win 10 kod, huh? Trodde inte jag behövde bry mig om koder öht längre?

Vad är felet?

Går det inte att välja att hoppa över koden?

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Går det inte att välja att hoppa över koden?

Nej, går icke. Och när man skriver in (Win 7 i det här fallet) koden så börjar den försöka aktivera den automatiskt. Så jag behöver en Win 10 Pro kod, men hur får jag en sån?

Satan så usel lösning av MS. Varför inte bara kunna mata in samma kod, ELLER, eftersom min Win 7 installation redan är aktiverad, varför inte bara låta Win 10 sig installeras?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Nej, går icke. Och när man skriver in (Win 7 i det här fallet) koden så börjar den försöka aktivera den automatiskt. Så jag behöver en Win 10 Pro kod, men hur får jag en sån?

Satan så usel lösning av MS. Varför inte bara kunna mata in samma kod, ELLER, eftersom min Win 7 installation redan är aktiverad, varför inte bara låta Win 10 sig installeras?

En licensnyckel för Windows 10 Pro får man när man köper den.

När man uppgraderar (inte gör en ren installation) från Windows 7 ska Windows 10 bli installerad och aktiverad automatiskt utan att man skriver in någon nyckel. Däremot normalt att man får möjlighet att skriva in en nyckel för Windows 10 men det ska finnas ett val för att hoppa över det (kan också fungera att inte ha någon internetanslutning just då).

Vid en ren installation av Windows 10 skriver man in koden för Windows 7 och Windows 10 blir aktiverad.

Är din installation av Windows 7 aktiverad?
Hämtar du Windows 10 på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 ?
Har du i så fall prövat med både "Uppgradera nu" och att skapa installationsmedia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Nej, går icke. Och när man skriver in (Win 7 i det här fallet) koden så börjar den försöka aktivera den automatiskt. Så jag behöver en Win 10 Pro kod, men hur får jag en sån?

Satan så usel lösning av MS. Varför inte bara kunna mata in samma kod, ELLER, eftersom min Win 7 installation redan är aktiverad, varför inte bara låta Win 10 sig installeras?

Vill minnas att när jag uppdaterade så tryckte jag bara på fortsätta (eller vad det nu stod) där man ska skriva koden. Ingen kod alls mao.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

En licensnyckel för Windows 10 Pro får man när man köper den.

Ja, det låter ju då märkligt att jag ombeds skriva in en.

Skrivet av CeciliaB:

När man uppgraderar (inte gör en ren installation) från Windows 7 ska Windows 10 bli installerad och aktiverad automatiskt utan att man skriver in någon nyckel. Däremot normalt att man får möjlighet att skriva in en nyckel för Windows 10 men det ska finnas ett val för att hoppa över det (kan också fungera att inte ha någon internetanslutning just då).

Well, hade inte varit här om allt det där hade funkat.

Skrivet av CeciliaB:

Är din installation av Windows 7 aktiverad?

Ja.

Skrivet av CeciliaB:

Något sådant, kommer inte ihåg exakt sida men det var på microsoft iaf.

Skrivet av CeciliaB:

Har du i så fall prövat med både "Uppgradera nu" och att skapa installationsmedia?

Fanns en "Uppgradera nu", man fick ner en liten fil som började dra ner Win 10.

Skrivet av blackis:

Vill minnas att när jag uppdaterade så tryckte jag bara på fortsätta (eller vad det nu stod) där man ska skriva koden. Ingen kod alls mao.

Gick inte att trycka på fortsätta. Tro mig, försökte

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Ja, det låter ju då märkligt att jag ombeds skriva in en.

Fanns en "Uppgradera nu", man fick ner en liten fil som började dra ner Win 10.

Ja, man ombeds att skriva in en men det ska inte vara nödvändigt att göra det och om du måste borde det gå med nyckeln för Windows 7. Har du prövat med att inte ha någon internetanslutning i det läget?

Har du prövat med att välja att skapa installationsmedia för annan dator och sen göra installationen med hjälp av det?

Permalänk
Medlem

nytt moderkort

Vet ej om jag skriver på rätt ställe, hänvisa mig till rätt annars.

Har ett par win7 nycklar (köpta original) som det går att uppgradera till win10 med. Men dom verkar sedan vara bundna till hårdvaran man installerar den på första gången. Vill jag t.ex. byta moderkort så kan jag inte längre aktivera win10 på den datorn utan måste ta en annan win7 key. Finns det något att göra åt detta när man uppgraderar med gamla nycklar? Jag vill alltså kunna deaktivera den gamla nyckeln för att installera på min nya build av dator. Byter man bara mindre grejer som HDD,RAM gnäller den inte, men vid moderkort går det aldrig

Permalänk
Medlem

@refTri: Nu är Microsoft mycket angelägna (desperata) att alla skall använda Windows 10 så jag tror att dom hjälper alla som vill uppdatera eller byta från W7 eller W8 till W10 och det gäller nog även alla som har köpt en OEM licens och har bytt moderkort.

Så jag tror att Microsoft kundsupport kan hjälpa dig via denna sida https://partner.support.services.microsoft.com/sv-se/contact/...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@refTri: Nu är Microsoft mycket angelägna (desperata) att alla skall använda Windows 10 så jag tror att dom hjälper alla som vill uppdatera eller byta från W7 eller W8 till W10 och det gäller nog även alla som har köpt en OEM licens och har bytt moderkort.

Så jag tror att Microsoft kundsupport kan hjälpa dig via denna sida https://partner.support.services.microsoft.com/sv-se/contact/...

Jag har ett par windows 7 ultimate licenser, köpta för ett par år sen för runt 1000kr styck tror jag det var. På skiva, riktiga licenser ej OEM.

Kör jag bara windows 7 kan jag flytta runt dom hur jag vill. Men när jag väljer att uppgradera gratis till win10 "fryser" microsoft hårdvaran för just den produkt-nyckeln att fungera för windows 10. Snällt att man får en gratis kopia av win 10, men man vill ju gärna ha med den när man byter data i framtiden, men verkar inte gå.

Jag får hålla tummarna för att dom är så desperata att dom låter mig behålla win10 uppgraderingen även efter jag bytt moderkort

Permalänk
Medlem

@refTri: Jag undrar på hur du uppgraderar, du skriver "gratis kopia av win 10" är det en gammal W10 version på ett USB minne eller DVD skiva?

Och har du testat att ladda hem den senaste versionen av W10 med hjälp av verktyget MediaCreationTool och skapa ett installationsmedia för en annan dator från denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@refTri: Jag undrar på hur du uppgraderar, du skriver "gratis kopia av win 10" är det en gammal W10 version på ett USB minne eller DVD skiva?

Och har du testat att ladda hem den senaste versionen av W10 med hjälp av verktyget MediaCreationTool och skapa ett installationsmedia för en annan dator från denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag laddar ner win10 till USB, antagligen samma som du länkat till. Sen vid installationen skriver jag in min win7 nyckel, funkar bra o man får en gratis win10 uppgradering. Men uppgraderingen är bunden till hårdvaran du har för tillfället du gör uppdateringen, denna jag sedan vill kunna ändra. Mindre saker är inga problem, men moderkort går ej, ska dock gå när man ringer/chattar med microsoft. Men vill helst kunna flytta win10 uppgraderingen till en nya dator senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av refTri:

Jag laddar ner win10 till USB, antagligen samma som du länkat till. Sen vid installationen skriver jag in min win7 nyckel, funkar bra o man får en gratis win10 uppgradering. Men uppgraderingen är bunden till hårdvaran du har för tillfället du gör uppdateringen, denna jag sedan vill kunna ändra. Mindre saker är inga problem, men moderkort går ej, ska dock gå när man ringer/chattar med microsoft. Men vill helst kunna flytta win10 uppgraderingen till en nya dator senare.

Det är nog ingen som vet vad som händer efter 29 Juli när nuvarande gratis W10 uppgraderingen upphör, Microsoft kanske förlänger gratis perioden eller så får vi någon ny information om vad som gäller för alla som byter moderkort.

Men just nu kan Microsoft kundsupport hjälpa dig att aktivera W10 efter moderkort byte, vi får hoppas att det fungerar efter 29 Juli.

Citat Microsoft från denna sida http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/activation-in-w...

"Aktivera Windows 10 efter en ändring i maskinvarukonfigurationen

Om du har uppgraderat till Windows 10 med det kostnadsfria uppgraderingserbjudandet och sedan gör betydliga förändringar i maskinvaran på enheten, till exempel byter ut moderkortet, kanske inte Windows 10 är aktiverat längre. Vill du ha hjälp med att aktivera enheten kontaktar du kundsupporten."

Visa signatur

janee

Permalänk

Redan dag ett försökte jag installera Windows 10 på min stationära dator, då hade jag redan Windows 8.1 (laglig, svensk) installerat. Uppdateringen misslyckades, bara svart bild och strax därefter är jag tillbaka i bios och nästa försök hamnar i "automatic repair" som misslyckades och Windows 10 tog bort sig självt och jag var tillbaka i Windows 8.1.

Jag tänkte att några drivrutiner spökade och sköt det på framtiden. Nu gjorde jag ett nytt försök med helt ny installation av Windows 10 på en annan hårddisk. Samma sak händer, efter bios är skärmen svart en stund för att därefter startas datorn om och "automatic repair" kommer igång.

Kan jag få fram något felmeddelande eller måste jag börja koppla loss enheter från datorn tills den startar korrekt?

Permalänk

Hej! Jag har precis byggt färdigt min dator och försöker installera windows 10. Jag sitter på min laptop med en nyköpt 16gb usb sticka, helt tom. Jag har formaterat den via kommandotolken och genom att bara högerklicka och välja formatera. När jag använder "media creation tool" så väljer jag först att jag inte vill uppgradera denna dator utan jag väljer att jag vill göra en flyttningsbar media. Jag väljer sedan Svenska (prövat engelska också), windows 10 och x64. Sedan laddar programmet ett tag och säger "Det behövs 8 gb" och sedan stängs programmet ned... Jag har en formaterad USB sticka med 16 gb och fat32, varför funkar det inte??

typon
Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Hej! Jag har precis byggt färdigt min dator och försöker installera windows 10. Jag sitter på min laptop med en nyköpt 16gb usb sticka, helt tom. Jag har formaterat den via kommandotolken och genom att bara högerklicka och välja formatera. När jag använder "media creation tool" så väljer jag först att jag inte vill uppgradera denna dator utan jag väljer att jag vill göra en flyttningsbar media. Jag väljer sedan Svenska (prövat engelska också), windows 10 och x64. Sedan laddar programmet ett tag och säger "Det behövs 8 gb" och sedan stängs programmet ned... Jag har en formaterad USB sticka med 16 gb och fat32, varför funkar det inte??

Vad är det för USB-sticka? Är du säker på att den faktiskt är 16 GB? Testa fylla den med annan data för att se om den faktiskt är så stor som OS rapporterar.
Vill minnas att en bekant hade samma problem, vet inte om han löste det.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3