Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

@Klubban: det går visst att uppgradera till en "vanlig" win10 https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Men man måste uppgradera från 8.1, det går inte att göra en ren installation? Ville slippa installera 8.1 först.

Permalänk
Skrivet av Klubban:

Men man måste uppgradera från 8.1, det går inte att göra en ren installation? Ville slippa installera 8.1 först.

jag antar det då fallet är så med w7. jobbigt, jag vet men då funkar det. annars får du skaffa en nyckel på annat sätt

Permalänk

jag har fått en update som heter windows 10 anniversary. sist när jag skulle ta hem den så stod det att den låg på 20gb. är det nått man bör installera eller? verkar skumt, 20gig liksom. och nästa gång det kommer en annan uppdatering och jag installerar den så kommer ju även anniversary att installeras vilket jag nog inte vill om den är på 20gb. hur gör jag för att bocka ur anniversaryn?

och vad är bra med den? har sett att folk inte vill ha den..

Permalänk
Medlem

Någon fler som har problem att aktivera W10 via "felsökaren"

Har bytt moderkort och vill aktivera det via mitt Microsoft konto men står bara att servrarna är nere men har verkligen svårt att tro Servrarna har varit nere eller överbelastade sedan igår natt. Står bara att ja ska försöka senare men, har provat titt som tätt under dagen men samma grej.

Tänkte om någon har gjort en aktivering nyligen som sitter här och rekar på forumen:)

Permalänk
Medlem

Väldiga problem med återaktivering av Win10 - Hjälp sökes!

Tjena!

Köpte och installerade ett uppgraderingspaket i veckan:
https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete...

Jag följde denna guide, och tolkade den kanske slarvigt, men jag uppfattade det som att jag kunde binda min licens till mitt Microsoft-konto istället för hårdvaran, och därmed återaktivera det direkt på den "nya" enheten:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Nu har jag mirakulöst lyckats få igång datorn, trots bristande kunskaper inom detta, men Windows går inte att aktivera, och "Felsök"-knappen som det står om i guiden går inte att använda heller.

Är det lugnt att köra på ett icke-aktiverat Windows 10? Eller finns det något annat jag kan göra (förutom att köpa ett nytt)?

Permalänk

Vilken version av W10 har du? OEM eller Retail?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Perfekt tråd då jag är i likande sits.
Vad jag har förstått nu med win10, så binder man både moderkort och sitt MS-konto till licensen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Uppdaterade första inlägget lite, klickade iväg det lite för snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Perfekt tråd då jag är i likande sits.
Vad jag har förstått nu med win10, så binder man både moderkort och sitt MS-konto till licensen.

Exakt så verkar det vara... Jag uppfattade det som att jag kunde binda det till mitt konto ENDAST, och därmed byta hårdvara och "anmäla" den som min nya enhet.

Permalänk
Medlem

Borde jag ta bort denna tråd och köra i den stora, redan existerande, tråden? (Missade den totalt...)

Permalänk
Medlem

@guspat: Var den gamla Windows 10 installationen aktiverad och kopplad till Microsoft kontot som bilden visar i detta inlägg? #16526307

Och gjorde du en ny Windows 10 installation tillsammans med det nya moderkortet?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@guspat: Var den gamla Windows 10 installationen aktiverad och kopplad till Microsoft kontot som bilden visar i detta inlägg? #16526307

Och gjorde du en ny Windows 10 installation tillsammans med det nya moderkortet?

Yes, det såg ut exakt så!

Nej, jag försökte göra en ny installation, men den sa åt mig att ta ut boot-enheten och starta om datorn - och då startade windows! Så jag antog att det inte behövdes, vilket kanske var fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Yes, det såg ut exakt så!

Nej, jag försökte göra en ny installation, men den sa åt mig att ta ut boot-enheten och starta om datorn - och då startade windows! Så jag antog att det inte behövdes, vilket kanske var fel?

Om man har tur och moderkortet har liknade komponenter så kan det fungera bra utan ny windows installation men jag vet ej hur det fungerar med Microsoft konto aktivering utan ny installation.

Om du gör en ny Windows 10 installation så kommer det upp rutor i slutet av installationen och där väljer man Jag äger datorn och efter detta kan du skriva in användarnamn som brukar vara E-post adress och lösenordet för Microsoft kontot, detta fungerade för mig.

Edit: Och du bör ladda hem senaste versionen av Windows 10 med verktyget MediaCreationTool om du vill göra en ny installation.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om man har tur och moderkortet har liknade komponenter så kan det fungera bra utan ny windows installation men jag vet ej hur det fungerar med Microsoft konto aktivering utan ny installation.

Om du gör en ny Windows 10 installation så kommer det upp rutor i slutet av installationen och där väljer man Jag äger datorn och efter detta kan du skriva in användarnamn som brukar vara E-post adress och lösenordet för Microsoft kontot, detta fungerade för mig.

Edit: Och du bör ladda hem senaste versionen av Windows 10 med verktyget MediaCreationTool om du vill göra en ny installation.

Alright! Ska köpa ny hårddisk + SSD vid jul, så då kanske jag väntar tills dess, och sen gör så som du säger! Det borde väl fungera med ett icke-aktiverat Win sålänge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Alright! Ska köpa ny hårddisk + SSD vid jul, så då kanske jag väntar tills dess, och sen gör så som du säger! Det borde väl fungera med ett icke-aktiverat Win sålänge?

Ja du kan fortsätta använda Windows 10 utan aktivering, det finns olika funktioner som inte fungerar, tex kan du inte byta bakgrundsbild men i stort så bör Windows 10 fungera bra utan aktivering, det finns kanske någon tidsbegränsning men den är nog på flera månader.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

@guspat *Trådar sammanfogade (§2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Windows 10 fortfarande gratis?

Den här länken fungerade inte i chrome
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...
men den fungerade i firefox.
Så jag antar att windows 10 fortfarande är gratis?
Så det kanske blir en uppdatering iaf nu från 8.1 för det verkar som att 10:an fungerar utan större problem för de flesta. Använder en del prg i mitt yrke som jag inte vill ska crasha vid en ev uppdatering. (microsoft blev ju stämda pga att företag fick prg oanvändbara vid deras tvångsuppdatering).
Deras aggressiva kampanj gjorde även den att jag fick avsmak för win10, tyvärr.

Permalänk

Jag har tappat bort länken/stället där man återinstallerar Windows 10 gratis efter datorn kraschat/formaterats. Det finns länkar och info om att man kan göra det men inte hur man gör. Hittar inget på windows update på Datorn. Skulle vara smidigt om denna info fanns på förstasidan av detta inlägg,

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Jag har tappat bort länken/stället där man återinstallerar Windows 10 gratis efter datorn kraschat/formaterats. Det finns länkar och info om att man kan göra det men inte hur man gör. Hittar inget på windows update på Datorn. Skulle vara smidigt om denna info fanns på förstasidan av detta inlägg,

Tack på förhand.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Testa ladda ned och följa instruktionerna som Microsofts verktyg (program) ger.

Om datorn redan haft Win 10 installerad och aktiverad så skippar du steget där den frågar efter nyckeln. Den kommer att aktiverats automatiskt när du kopplar upp dig mot internet även om man bara haft ett lokalt konto. Microsoft har en server eller nått som kommer ihåg. Kan ta allt från några sekunder till flera timmar så ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Testa ladda ned och följa instruktionerna som Microsofts verktyg (program) ger.

Om datorn redan haft Win 10 installerad och aktiverad så skippar du steget där den frågar efter nyckeln. Den kommer att aktiverats automatiskt när du kopplar upp dig mot internet även om man bara haft ett lokalt konto. Microsoft har en server eller nått som kommer ihåg. Kan ta allt från några sekunder till flera timmar så ha tålamod.

tack så mycket får försöka i helgen när jag har gott om tid

Permalänk
Medlem

Det går tyvärr inte söka i forum via mobilsidan. Men en riktigt noobfråga vill jag ställa. Ber om ursäkt om svaret finns i tråden redan.
Men såhär är det.
Är trött på mitt windows 7 som bara strular med drivrutiner och uppdateringar. Har tänkt uppgradera till Ryzen när R5-processorerna kommer ut och då även skaffa mig windows 10. Men nu tänkte jag såhär, i och med nyheten/ryktet att mediamarkt kanske lägger ner, att jag köper en licens för mitt presentkort innan det brinner inne.
Aktuell licens jag tänker skaffa är windows 10 home 64-bit på usb-sticka för 400kr efter presentkort är dragit. Så nu till frågan.
Om jag installerar windows 10 på min nuvarande dator. Kan jag sen använda samma licens igen till mitt nybygge? Nuvarande datorn kommer slaktas på vissa delar. Processor och minnen säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Det går tyvärr inte söka i forum via mobilsidan. Men en riktigt noobfråga vill jag ställa. Ber om ursäkt om svaret finns i tråden redan.
Men såhär är det.
Är trött på mitt windows 7 som bara strular med drivrutiner och uppdateringar. Har tänkt uppgradera till Ryzen när R5-processorerna kommer ut och då även skaffa mig windows 10. Men nu tänkte jag såhär, i och med nyheten/ryktet att mediamarkt kanske lägger ner, att jag köper en licens för mitt presentkort innan det brinner inne.
Aktuell licens jag tänker skaffa är windows 10 home 64-bit på usb-sticka för 400kr efter presentkort är dragit. Så nu till frågan.
Om jag installerar windows 10 på min nuvarande dator. Kan jag sen använda samma licens igen till mitt nybygge? Nuvarande datorn kommer slaktas på vissa delar. Processor och minnen säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men gäller egentligen retail versionen. Kan ta resten i PM, bara slänga väg ett till mig ska jag förklara (får inte skriva något som bryter mot forumets regler).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

okej okej...då provar vi här då man har blivit förolämpad av microsoft support på knackig svenska...

Problemet: Kan inte aktivera win 10pro

Pga: byt moderkort, ram ,cpu

åtgärder:
försökt på egenhand
felsöka via aktivera fliken, får "servrarna kan inte nås försök senare"
ominstallerat
provat med olika microsoft konton, med och utan win 10 på.
skrikit mot skärmen dragit näven i väggen och sagt hörru du det är jag som bestämmer, utan några som helst resultat.

Med support <3
försökt ringa support, där dom tjatar om en gammal nyckel till win 7/8 för att jag ska kunna aktivera win 10...
försökte förklara för damen att jag har ett konto och kört win10 sen det kom ut, hon kan garanterat se min nyckel på mitt microsoft konto, NEJ DET GÅR INTE ja men? NEJ du måste göra ett windows konto och aktivera din nyckel för att kunna aktivera windows, ja men det har jag ju red- NEEEJ du måste...
samtalet längds 30minuter med flera "var god vänta"

Visa signatur

ASUS Strix Z270H i7700k 5.0ghz custom loop
Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200mhz
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk

Hejsan! Har ett problem och behöver lite rekommendationer.

Det är så att jag uppgraderade datorn ifrån ett USB (Med installationsmedia ifrån webben) med W10 på. (När datorn var helt formaterad).
Jag har nu Windows 10 men det är inte aktiverat pga att jag inte har någon nyckel inskriven. Jag köpte ett Windows 10 Home ifrån (netonnet tror jag) för att jag ville ha ett riktigt med nyckel samt ett USB. Dock så uppgraderade jag via det gamla USB W10 Pro och kan nu inte använda min W10 Home nyckel. Hur gör jag på smartast/bästa sätt för att få Windows aktiverat? Vill helst inte ta bort något eller formatera igen utan bara byta ifrån Pro till Home så jag kan använda min nyckel.

Kan jag bara återställa Windows via Windows funktioner och sedan ange W10 Home samt nyckeln, ELLER måste jag formatera allt och göra clean install?

Tack på förhand
/ En kille utan kunskap om Windows.

Permalänk
Medlem

@Kindergardenn: Enligt denna video guide så kan man nedgradera från Pro till Home men eftersom man måste ändra i registret så finns det en risk att du kommer förlora all personlig data så du bör kopiera över alla personliga filer som är viktiga för dig till en annan enhet (HDD/USB minne eller molnet) innan du följer denna guide https://www.youtube.com/watch?v=2HcXUiB-7Hk

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:

Okej tack. Ska kika.

Vill helst inte förlora något eller installera om program på nytt då jag inte kommer ihåg alla inställningar i alla program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindergardenn:

@janee:

Okej tack. Ska kika.

Vill helst inte förlora något eller installera om program på nytt då jag inte kommer ihåg alla inställningar i alla program.

Du kan läsa kommentarerna under videon så ser du att det är många som lyckas nedgradera utan att förlora några filer eller inställningar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan läsa kommentarerna under videon så ser du att det är många som lyckas nedgradera utan att förlora några filer eller inställningar.

Tack så jättemycket. Funkade perfekt!

Permalänk
Medlem

Ska byta moderkort och processor snart, kommer jag behöva köpa ett nytt Windows 10? Eller finns det något sett att aktivera windows igen efter jag har bytt delarna?