Permalänk
Medlem

Panik! Grafikkort paj?

Hej

Satt och surfa tidigare idag utan problem, gick afk 1-2h och kommer tillbaka tilldatorn så har bilden blivit så här:

I enhetshanteraren står det med en gultriangel "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)"

Enligt EVGA har jag 3 år garanti, Purchase Date: 05/06/2014 +3år = 05/06/2017

Är kortet helt kört? Ska testa installera om drivers om de ens kan hjälpa.

Har tagit ur kortet och sätt tillbaka det utan minsta lilla förbättring och nollställt bios.

Ni som har svaret får jätte gärna hjälpa till då jag köpte detta för 7200:-

Mvh hzn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Testa att ominstallera drivrutinerna, se om det hjälper! Testa även med en annan kabel/annan port på själva grafikkortet samt med en annan skärm (om du har en annan?). Om inget av detta fungerar, kontakta EVGA som har grymt bra support och de kan hjälpa dig med reparation/utbyte mot ett likvärdigt kort

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@hznn: Testa det i någon annans dator. Funkar det inte då, så är det bara att skicka tillbaka, så får du ett nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrJulmust:

@hznn: Testa det i någon annans dator. Funkar det inte då, så är det bara att skicka tillbaka, så får du ett nytt.

Brukar vara det enklaste, kom ihåg bara att se till att rätt drivrutiner är installerade i datorn du ska testa kortet it.

Permalänk
Medlem

Har du senaste 364.xx? Det är mycket problem med dessa. Prova 362.00 eller lägre drivrutin.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Testa att ominstallera drivrutinerna, se om det hjälper! Testa även med en annan kabel/annan port på själva grafikkortet samt med en annan skärm (om du har en annan?). Om inget av detta fungerar, kontakta EVGA som har grymt bra support och de kan hjälpa dig med reparation/utbyte mot ett likvärdigt kort

Drivrutiner va bara o glömma, installera dom senaste med Express install och det fungera inte.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJulmust:

@hznn: Testa det i någon annans dator. Funkar det inte då, så är det bara att skicka tillbaka, så får du ett nytt.

Ska se om någon polare är lediga idag/imorgon

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du senaste 364.xx? Det är mycket problem med dessa. Prova 362.00 eller lägre drivrutin.

Version: 364.72 WHQL
Release Date: 2016.3.28

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Just ja - hört om mycket strul med de senaste drivrutinerna. Testa att installera någon äldre version, precis som @Superlight skrev. Brukar lösa detta problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Just ja - hört om mycket strul med de senaste drivrutinerna. Testa att installera någon äldre version, precis som @Superlight skrev. Brukar lösa detta problem!

Det är ju samma i bios osv.... Kan ju inte va drivers då?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

@hznn:
Ta hem drivrutinen från EVGA manuellt...

http://www.evga.com/support/download/

Bocka av show latest driver och ladda hem 362.00

OBS: Prova köra den vanliga klockningen för ditt grafikkort också...

Lycka till!

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det känns som äkta typisk GPU-kaputt. Innan du testar det i någon annans dator kan du plocka ut det och köra din egen på bara processorns integrerade grafik och se om det gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@hznn:
Ta hem drivrutinen från EVGA manuellt...

http://www.evga.com/support/download/

Bocka av show latest driver och ladda hem 362.00

OBS: Prova köra den vanliga klockningen för ditt grafikkort också...

Lycka till!

MVH

Det har vart oklockat i 6 mån med standard bios o allt... tankar hem 362.00 från Nvidia.com nu

Skrivet av Andreaz1:

Tycker det känns som äkta typisk GPU-kaputt. Innan du testar det i någon annans dator kan du plocka ut det och köra din egen på bara processorns integrerade grafik och se om det gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska testa det i en annans dator inom 1h.. Då får vi ju svart på vitt och om jag ska kontakta EVGA eller inte, hoppas verkligen dom kan byta ut kortet :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Testat kortet i en annan dator nu och beter sig likadant. Nån som vet hur man gör för att använda garanti osv hos EVGA?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Testat kortet i en annan dator nu och beter sig likadant. Nån som vet hur man gör för att använda garanti osv hos EVGA?

http://eu.evga.com/

Därefter loggar du in med det kontot som du har registrerat ditt grafikkort (om du inte har gjort så, så logga in/skapa ett nytt konto och registrera det först). Klicka sedan på Support -> EVGA RMA, välj ditt grafikkort i listan och fyll in alla detaljer de eftertraktar. Du får ett e-mail så fort de granskat ditt ärende (brukar ta 1-2 vardagar, de brukar vara väldigt snabba) och följ deras instruktioner!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

hej! ja vet inte om ja ser dåligt eller e väldigt dålig på o leta. du nämner bara Evga.
är det ett 980ti motro?.. sj så bytte ja 2st kort innan jag fick ett som funkade.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Om det inte är garantiärende är det bara köra det i ugnen, kommer med 90% sannolikhet börja fungera igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Det är ju samma i bios osv.... Kan ju inte va drivers då?

Nej, precis. Glöm drivrutiner i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

http://eu.evga.com/

Därefter loggar du in med det kontot som du har registrerat ditt grafikkort (om du inte har gjort så, så logga in/skapa ett nytt konto och registrera det först). Klicka sedan på Support -> EVGA RMA, välj ditt grafikkort i listan och fyll in alla detaljer de eftertraktar. Du får ett e-mail så fort de granskat ditt ärende (brukar ta 1-2 vardagar, de brukar vara väldigt snabba) och följ deras instruktioner!

Tack gjorde som du sa men dom kräver ju kvitto efter alla steg man va tvungen o göra :/

Skrivet av malacai:

hej! ja vet inte om ja ser dåligt eller e väldigt dålig på o leta. du nämner bara Evga.
är det ett 980ti motro?.. sj så bytte ja 2st kort innan jag fick ett som funkade.

780Ti Classy

Skrivet av anarkizt:

Om det inte är garantiärende är det bara köra det i ugnen, kommer med 90% sannolikhet börja fungera igen.

Det blir garanti, bara dom kräver ju kvitto :/

Skrivet av WEBRUNNER:

Nej, precis. Glöm drivrutiner i detta fall.

Kortet är paj

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Tack gjorde som du sa men dom kräver ju kvitto efter alla steg man va tvungen o göra :/

Det är därför man bör spara alla kvitton, speciellt vid så här dyra köp!

Vart har du beställt kortet? Om du har gjort det t.ex. via Komplett.se så lagrar de kvittot på Mina Sidor. Är det begagnat, så kolla med personen som köpt den. Utan kvitto så är det nog inte säkert att EVGA hjälper dig tyvärr!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Min grabb har ett trasigt asus 970 kort, asus vägrar hjälpa han med garanti å även återförsäljare Dustin då det inte är han som är första köpare. Så handla dyra grafik kort över disk å se till att få papper kvitto, sen gäller garantin med vem som helst som har kvittot. Så sjukt... Tur man har hemförsäkring.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är därför man bör spara alla kvitton, speciellt vid så här dyra köp!

Vart har du beställt kortet? Om du har gjort det t.ex. via Komplett.se så lagrar de kvittot på Mina Sidor. Är det begagnat, så kolla med personen som köpt den. Utan kvitto så är det nog inte säkert att EVGA hjälper dig tyvärr!

Det är så här:

Jag hade en cs polare på steam. Han jobbade åt CapTech i gbg och dom paketera paket åt inet.se om jag förstått det rätt.
Han köpte kortet med 40% "personalrabatt" som drogs på han lön. Han skicka kortet till mig via posten.

Nu 2 år senare har han slutat spela och jag har bara kontakt via fb/mobil om jag vill med han. Men kvitto har han inget vad jag vet.
Jag kan ringa CapTech och säga vilket datum det köptes och bara be till gudarna att dom kan ta fram detta!!! Är ju tyvärr bara enda lösningen. Jag har mailat EVGA och sagt denna historia med så hoppas dom kan RMA utan kvitto.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Min grabb har ett trasigt asus 970 kort, asus vägrar hjälpa han med garanti å även återförsäljare Dustin då det inte är han som är första köpare. Så handla dyra grafik kort över disk å se till att få papper kvitto, sen gäller garantin med vem som helst som har kvittot. Så sjukt... Tur man har hemförsäkring.

Jo jag har hemförsäkring och Allrisk tillägg, men elektronik som är mer än 2 år tappar ju så sjuka mänger i värde tyvärr så det blir knappt lönt att ta det via där. Hoppas EVGA kan lösa detta åt mig.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

EVGA Support Email
R. Hansen, thank you for contacting the EVGA Customer Service Team. My name is v_mklotz and I will answer your question today.

Your Answer:
Hello,

thank you for your mail.

Please try to get the Invoice first, the progress of the RMA will be faster with an invoice.

We are waiting for your response.

Hello,

thank you for your mail.

We escalate this case to our RMA department.
They will check your warranty.
If everything is accepted we can submit the RMA for you.

We will inform you per mail.

Dessa 2 mail har jag fått nu, kanske går utan kvitto med

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |