Webbläsare Vivaldi 1.0 släppt

Permalänk
Medlem

Jag har kört Opera i typ 15 år.
Har provat många andra browsers men jag känner mig handikappad av alla andra.
Den här var inget undantag.

Permalänk
Medlem

@buchno: Har problem med att med musen greppa scrollen. Sällan jag använder musen men det är ändå ett problem de få ggr. Samma problem med "Use Native Window". Låter nog webbläsaren mogna ett halvår och testar sen igen. Tror den kan bli intressant med tiden.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och testar denna browser, kommer från Chrome och är inte allt för missnöjd faktiskt. Rätt så skönt flyt och hastighet.

Får se om ett tag vad jag tycker då. :]

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig webläsare, men finns några jobbiga buggar och icke-existerade features jag saknar. Testar den ändå just nu, och har kvar Chrome som backup.

Permalänk
Medlem

Testat den i 10 minuter nu och jösses vilken härlig webbläsare! Denna ska jag ge en riktigt ärlig chans. Tack för tipset.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

- Man kan inte stänga av om webbläsaren ska spara lösenord eller inte (man kan bara lista sparade lösenord).

För mig frågar den? Vivaldi 1.0.435.42 64-bit

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

http://i.imgur.com/FinTFMp.png

Den frågade mig oxo, kör med Macen igår ska testa med PC:n senare.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt fattat vad den stora tjusningen med Vivaldi är exakt? Är det för att handlar om ett gäng forna Opera utvecklare och Jon Stephenson von Tetzchner som har typ gjort ännu en Chrome klon?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har inte riktigt fattat vad den stora tjusningen med Vivaldi är exakt? Är det för att handlar om ett gäng forna Opera utvecklare och Jon Stephenson von Tetzchner som har typ gjort ännu en Chrome klon?

Tror många gillar alla inställningar man kan pilla med sen är jag lite av en Browsoholic..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hmm, har hittat en bugg iaf. Fullscreen fungerar inte för mig i youtube embedded. Vanliga youtube fungerar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på om det går att importera alla inställningar och tillägg direkt från chrome, under linux?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

@evilsin: Du får nog ladda tilläggen själv, vet ej om man kan synca inställningarna dock. En officiell sync ska komma senare.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag har kört Opera i typ 15 år.
Har provat många andra browsers men jag känner mig handikappad av alla andra.
Den här var inget undantag.

Du måste skämta. Opera har ju de senaste 5 åren bara gått utför. Opera är bara en dålig Chrome kopia nu förtiden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Verkar trevlig men Flash funkar inte ><

Permalänk
Medlem

Stör mig något enormt att jag inte kan dra ut en flik ur fönstret för att skapa ett nytt fönster.
Till och med IE11 har den funktionen

@Fuusko: Har du installerat flash efter du installerade webbläsaren?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Testkörde stabila nu lite kort efter att ha titta på betan för ett tag sedan. Märker att GUit fortfarande är trasigt (menyer som ej fungerar, rendering av fonter, etc). Knappast förvånande då den bygger på Chrome/Chromium som är lika trasigt under Linux. Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du måste skämta. Opera har ju de senaste 5 åren bara gått utför. Opera är bara en dålig Chrome kopia nu förtiden.

Det var en chromekopia precis när dom bytte till chromium motorn. Under den tiden var det oanvändbart och då körde jag gammla Opera. Nu har det uppdaterats ett antal gånger och är inte längre en dålig chromekopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

http://i.imgur.com/FinTFMp.png

I Google Chrome går det att ställa in så att den aldrig frågar (se bild nedan). Jag vill inte behöva trycka på "Never" varje gång jag loggar in på en sida, som jag inte har loggat in på tidigare genom Vivaldi. Jag har ett lösenordshanteringsprogram som kommer ihåg mina lösenord åt mig. Jag vill då inte att webbläsaren ska fråga mig över huvud taget.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Slår chrome på fingrarna vad gäller snabbhet och konfigurationsmöjligheter.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få igång Twitch i Vivaldi?
Gillar verkligen browsern, och allt har funkat superbt fram tills nu. Kan inte få igång flashplayer?
Antar det är vad twitch använder.

Någon som har något tips? Störigt att behöva öppna Edge för att kunna följa en stream....

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Inaktiv

Bokmärkessystemet är heeeelt jävla trasigt och buggigt för mig. Man kan inte dra en länk direkt till en mapp i bokmärkesfältet. Nej, jag måste lägga den bredvid först och sen kan jag dra in den i mappen. Att bokmärka via knappen bredvid adressfältet. Glöm det. Hjälper inte vilken mapp jag än väljer där. Men lite så där random så kan jag ibland få den till roten i bokmärkessystemet. Och sen helt jävla random då och då så lägger den inte bara ett bokmärke i en mapp. Nej, den lägger istället bokmärket 2 ggr t.o.m i en mapp. Helt jävla random. Länkar som jag redan sparat nån annanstans eller länkar som jag inte valt att spara. Helskumt. Att dra en länk till högerpanelen funkar ok. Ibland inte alls. Nej jag ger upp.

Men annars gillar jag verkligen UIn och konfigmöjligheterna. Och att den är väldigt snabb. Imponerande snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Någon som lyckats få igång Twitch i Vivaldi?
Gillar verkligen browsern, och allt har funkat superbt fram tills nu. Kan inte få igång flashplayer?
Antar det är vad twitch använder.

Någon som har något tips? Störigt att behöva öppna Edge för att kunna följa en stream....

Har inga problem att se på Twitch i både Windows och Linux.
Twitch använder HTML5 numera.

Edit: har testat sidor med flashplayer, och det verkar vara problem. Kan inte agera med videon på något sätt efter att den har startat.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Någon annan som får detta felmeddelande? Går inte att på något sätt få igång installationen för mig. :/

Har länge använt Opera, men fått gå över till Chrome det senaste halvåret då jag inte tyckt Opera fungerat lika bra.
Ska bli intressant att se vad Vivaldi har att erbjuda!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Bokmärken importerade från Firefox fungerade inte för mig. Får komma tillbaka senare någon gång.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Avstängd

Jo, denna är en aning snabbare än Chrome och smidigare än Firefox.

Hur får man bort den där fliken till vänster?

Hittade! en liten knapp nere i vänster hörn

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Kört Vivaldi som sekundär-browser sen första Beta-release. Webpanels och Tab-stacking är lifechanging plus ett trevligt och customizeable UI. Det enda som stoppar mig från att gå över från Firefox är Smooth Scroll. Långt ifrån Smooth jämfört med FF. Är detta nåt Chrome-relaterat problem för vet att jag haft exakt samma problem varje gång jag provat på Chrome. Jag har prövat att att aktivera smooth.scroll i //:about också men ingen skillnad. Varför kan man inte få proper Smooth Scroll?! Jag vill kunna hålla fokus på text medan jag scrollar, inte nåt jävla ryck så jag måste hitta till rätt rad så fort jag rör scroll-hjulet. Även MS Edge har rejält mycket bättre Smooth Scroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kört Vivaldi som sekundär-browser sen första Beta-release. Webpanels och Tab-stacking är lifechanging plus ett trevligt och customizeable UI. Det enda som stoppar mig från att gå över från Firefox är Smooth Scroll. Långt ifrån Smooth jämfört med FF. Är detta nåt Chrome-relaterat problem för vet att jag haft exakt samma problem varje gång jag provat på Chrome. Jag har prövat att att aktivera smooth.scroll i //:about också men ingen skillnad. Varför kan man inte få proper Smooth Scroll?! Jag vill kunna hålla fokus på text medan jag scrollar, inte nåt jävla ryck så jag måste hitta till rätt rad så fort jag rör scroll-hjulet. Även MS Edge har rejält mycket bättre Smooth Scroll.

Så olika vi är
Jag avskyr smooth scroll, kan inte scrolla på sidor med det igång, får hjärnspel av den konstiga smoothing skiten :>

Permalänk
Medlem

Hur i hela världen stänger man av notifikationer? Så fort jag får ett FB meddelanden kommer det en liten ruta med medelandet. Störande som attans.

Tack på förhand
Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem

Är helt ärligt riktigt intresserad.. men har hänt förut att jag återgått till Opera för det är fortfarande en riktigt trevlig webbläsare.
Nackdelen som jag känner nu med Opera är de senaste uppdateringarna... flash som slutar fungera helt plötsligt och kräver en omstart, flikar som "fastnar" och ljud som upprepar sig. Nä de äldre versionerna av Opera var mycket trevligare, även det äldre utseendet var mycket trevligare än det nya som inte alls faller mig i smaken.

Kommer vänta lite och vänta på fler recensioner om denna och se, kanske blir det ett byte inom kort

Justja, går det att föra över all historik m.m från Opera till denna? Eller är det helt fresh som krävs?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så olika vi är
Jag avskyr smooth scroll, kan inte scrolla på sidor med det igång, får hjärnspel av den konstiga smoothing skiten :>

Samma här ogillar smooth scroll, tycker man får scrolla i evigheter innan man kommer fram.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc