Felmonterad kylare eller ska man köpa en bättre?

Permalänk

Felmonterad kylare eller ska man köpa en bättre?

Hej

Har byggt ihop en skylake dator med en i7 6700k!

Har monterat på en CM hyper 212 evo kylare och enligt hwmonitor så ligger dom högsta kärnorna på 80 grader när jag kör prime95 i ca 10 minuter.

I idle ligger tempen på ca 30 grader!

Märkte dock idag när jag kände på kyltornet så gick det att röra på alltså det satt inte stenhårt fast. Ska det vara så?

Är denna processorn varm så det behövs en bättre kylare och isåfall vilken?

Processorn är oklockad!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

när jag kör prime95 i ca 10 minuter.

Kör något vettigare test, t.ex. Intels egna:
https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Skrivet av Speedtriple3:

Märkte dock idag när jag kände på kyltornet så gick det att röra på alltså det satt inte stenhårt fast. Ska det vara så?

Ja, det är så dåligt designat på CM 212 tyvärr. Kylaren hålls enbart fast på en central punkt, så att fjädrarna ute i hörnen av fästkrysset måste pressa fast kylaren mot IHS.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kör något vettigare test, t.ex. Intels egna:
https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-
Ja, det är så dåligt designat på CM 212 tyvärr. Kylaren hålls enbart fast på en central punkt, så att fjädrarna ute i hörnen av fästkrysset måste pressa fast kylaren mot IHS.

Tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej

Har byggt ihop en skylake dator med en i7 6700k!

Har monterat på en CM hyper 212 evo kylare och enligt hwmonitor så ligger dom högsta kärnorna på 80 grader när jag kör prime95 i ca 10 minuter.

I idle ligger tempen på ca 30 grader!

Märkte dock idag när jag kände på kyltornet så gick det att röra på alltså det satt inte stenhårt fast. Ska det vara så?

Är denna processorn varm så det behövs en bättre kylare och isåfall vilken?

Processorn är oklockad!

Tack på förhand

Majoriteten av testprogramen som finns ute är katastrof och belastar din CPU på ett sätt du aldrig kommer kunna göra i spel. Tanka ner realtemp, minimera till hörnet och spela dina favoritspel längre stund och kolla vad du ligger på.

Allt under 90c klassas som optimalt av Intel själva.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej

Har byggt ihop en skylake dator med en i7 6700k!

Har monterat på en CM hyper 212 evo kylare och enligt hwmonitor så ligger dom högsta kärnorna på 80 grader när jag kör prime95 i ca 10 minuter.

I idle ligger tempen på ca 30 grader!

Märkte dock idag när jag kände på kyltornet så gick det att röra på alltså det satt inte stenhårt fast. Ska det vara så?

Är denna processorn varm så det behövs en bättre kylare och isåfall vilken?

Processorn är oklockad!

Tack på förhand

80c i prime95 låter normalt med en evo med den cpun, prova kör aida64 istället och återkom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Silcan:

80c i prime95 låter normalt med en evo med den cpun, prova kör aida64 istället och återkom.

Efter 10 minuter ja... vänta tills efter typ 45 minuter, då smäller det till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej

Har byggt ihop en skylake dator med en i7 6700k!

Har monterat på en CM hyper 212 evo kylare och enligt hwmonitor så ligger dom högsta kärnorna på 80 grader när jag kör prime95 i ca 10 minuter.

I idle ligger tempen på ca 30 grader!

Märkte dock idag när jag kände på kyltornet så gick det att röra på alltså det satt inte stenhårt fast. Ska det vara så?

Är denna processorn varm så det behövs en bättre kylare och isåfall vilken?

Processorn är oklockad!

Tack på förhand

Om du ska köra Prime95 så ska du köra version 26.6. Allt över sätter igång AVX-funktioner som ökar volten och därav kan öka värmen en hel del. Blir ofta ett väldigt orealistiskt stresstest i såna fall.
Är datorn inte överklockad alls så borde du inte få så höga temperaturer i prime95. Tanka 26.6 och kör en gång till och titta vad du får.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av Slarre:

Om du ska köra Prime95 så ska du köra version 26.6. Allt över sätter igång AVX-funktioner som ökar volten och därav kan öka värmen en hel del. Blir ofta ett väldigt orealistiskt stresstest i såna fall.
Är datorn inte överklockad alls så borde du inte få så höga temperaturer i prime95. Tanka 26.6 och kör en gång till och titta vad du får.

Provade köra den versionen och låg 10-15 grader lägre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Provade köra den versionen och låg 10-15 grader lägre!

Då låter det som att den kyler mer som den ska.

Du kan skaffa dig CPU-Z, så ser du hur din volt beter sig. Kör man igång stresstester som stressar FPU så brukar dom trycka igång AXV-instruktioner som är till för att hålla den stabilare, så man får vara riktigt försiktig när man stresstestar. Åtminstone när man ska försöka klocka upp prollen till max och inte vill tippa över kanten dom där små graderna som man inte riktigt räknade med.

Som andra har sagt så ska du inte räkna med att datorn kommer att hålla sig så varm i spel. Jag brukar satsa på att hålla mig till runt 80°C när jag stressar, så vet jag att den ligger en bra bit under när jag gör "realistiska" grejer.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED