Uppgraderingspaket med Core i5 4690K eller i5 6600K?

Permalänk
Medlem

@d00rkey

Vad tror du om mitt förslag?

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@d00rkey: Det är klart du ska ha skylake, om du ska ha en i7 är mer tveksamt.
Jag har köpt 6600k, kanske var det fel men med 8 gb minne och coolermaster 212 samt ett asusMK som kostar 1500+ var 3999 OK.
Du kan alltid sälja av allt efter en stund och köpa nytt, nog får jag 5-6000 om jag säljer min kommande kompletta dator som kostar 6-7000.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@d00rkey

Vad tror du om mitt förslag?

Njae.

• Vad det gäller prolle så vill jag nog inte betala 1 000:- extra för en 6700 istället för en 6600. Förvisso har 6700'an Hyperthreading, men när den dagen kommer att jag vill ha fler kärnor (virtuella eller ej) så kommer jag no att köpa ett med sex eller åtta fysiska kärnor istället.

• Moderkortet: Ifall det är MSI's du rekommenderar eller föreslår så tror jag säkert att det duger jättefint, men jag kommer nog att gå på ett Asus Z170 Pro Gaming. Det känns helt enkelt bara bättre (?).

• Minnena: Visserligen ligger dina i högre hastighet men jag kör nog med "vanliga" på 2 133MHz. Internminnen är ju något som man kan byta i en handvändning om det skulle visa sig att man behöver eller vill ha snabbare.

Edit: Minnena blir däremot garanterat 16GB istället för "bara" 8.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

@HerrParasit:
Yupp! Skylake blir det säkert, med högsta sannolikhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag la märke till att jag måste ha fått någon form av överhettning tidigare, när jag senast ändrade mina specs i signaturen. Det är inte, har aldrig varit och kommer heller aldrig att bli några 8 Gigg RAM i min nuvarande maskin, utan endast 4. (Ändrat nu.)

Så, med detta blir det nog klarare för de som kollar där att det kommer att bli ett markant lyft för min del vad det gäller RAM-minne mer specifikt. Särskilt om man tänker på applikationer som vill ha så mycket RAM som möjligt (nästan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Färdigtänkt och -spekulerat

Idag gjorde jag slag i saken och det blev:

• en Intel Core i5 6600K processor

• ett Asus Z170 Pro Gaming moderkort

• 16 GB (2x8) Kingston HyperX FURY 2133MHz DDR4 internminne

• och ett Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare

De tre första artiklarna i ett paket för 4 499:- och kylaren för 339:- (Sammanlagt alltså 4 838:-)

Det priser tror jag nog att det kan vara värt. Nu har jag förvisso inte bläddrat runt på hyperwebben precis innan beställningen, men jag skulle faktiskt tro att det är det billigaste dagsaktuella i alla fall, för just dessa artiklarna. Dessutom fick jag det beställt från ett och samma ställe och från en välkänd och av allt att döma välrenommerad återförsäljare.

Så, jag är glad. Ännu gladare förstås när prylarna kommer och jag kan börja bygga i mitt nyligen införskaffade Define R5-chassi.

Stort tack för all hjälp och för alla synpunkter till alla som har bidragit här i forumet!

- mvh d00rkey

PS: Ett alternativt paket som jag funderat över tidigare, och med motsvarande artiklar, skulle kosta 4 198:- i dagsläget. Då (i så fall) skulle jag nog ha köpt detta (från Inet):

• en Intel Core i5 4690K prolle

• ett Asus Z97-A morsakort

• och 16 GB Kingston HyperX Fury 1600MHz DDR3 korttidsminne

• fast stockkylare istället för "riktig"

grammatisk korrigering
Visa signatur

Permalänk

@d00rkey: Kul, förutom minnena har vi exakt samma komponenter. Jag får nöja mig med lite billigare 8gb, men jag kan ju köpa två till för 375:-. Jag gav 3999:-. Tycker du fick ett bra normalpris.

Instruktionen suger på kylaren, det står 1151 på paketet men man ska följa 1150.
Skruvarna i mitten. De större distanserna.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.

Permalänk
Medlem

@HerrParasit: Yepp. Hyfsat bra "normalpris" tycker jag. Edit: Normalt lite över 5 200 har jag förstått. /edit
Fick du däremot hela kitet* för bara knappa 4 000:-? Då ska du nog vara helnöjd vid det här laget?

Moderkort, minne, kylare och processor alltså.

Visa signatur

Permalänk

@d00rkey: Japp, jag fick allt, men, bara 8 gb minne då. Har inte märkt så mycket av det och det var ju billiga basminnen.
Fraktfritt också.

Köpte en samsung ssd 850EVO för 879:- och fick sno polarens nätagg som var nästan nytt mot mitt gamla. (detta ska vara på 500w och 20A, mitt gamla antec som jag bytte bort hade 430w och 25A)
Hade redan en coolermaster 550 silence-låda som jag gav dryga 500:- för.

Så ca 5400, utan grafik, kör på den inbyggda ett tag, vill ha den tyst och nu kommer ju en ny generation grafikkort.

Visa signatur