Uppgraderingspaket med Core i5 4690K eller i5 6600K?
Halloj!
Det är sannerligen hög tid att uppgradera nu och jag tycker mig ha hittat ett bra paket till rätt pris för min del (3 790 kr) på NetOnNet som innehåller
Intel processor, Core i5 4690K (3,5 GHz och fyra kärnor)
Gigabyte moderkort, GA-Z97X-GAMING 3 och
8 GB Crucial internminne, BallistixSport 2x4GB 1600MHz CL9
länk: till sidan på NetOnNet här
I övrigt tänkte jag tills vidare använda delar från mitt tidigare bygge (enligt signatur nedan), förutom chassit som jag redan har köpt, ett Fractal Design Define R5, inkl en extra 140mm GP-14-fläkt från Fractal Design.
Så, det jag undrar är främst om det är ett "bra" paket eller om jag kanske går på någon nit här?
Tanken är att jag så snart som möjligt ska uppgradera även nätaggregatet till åtminstone 750 W, och helst då ett EVGA SuperNOVA 750 G2 men möjligen "bara" deras 80Plus Bronze-certifierade variant istället. Därefter även mera internminne till minst 16 GB (eftersom det jag framför allt kommer att använda systemet till är bildredigering (typ Photoshop och Lightroom). Möjligen även lite videoredigering då och då. Vad det gäller spel så är jag rätt hooked på Civilization 5 (vilket fungerar rätt bra redan idag), men jag siktar nu främst på åtminstone Dirt Rally. Annars spelar jag faktiskt inte så mycket utan det blir främst en bruksdator med bildredigering som huvudsaklig sysselsättning... Därefter blir det, uppgraderingsmässigt, en SSD-disk, nytt grafikkort, eventuellt 32 GB internminne totalt o s v.
Så vad tror ni? Kan jag slå till utan att känna mig låst (eller blåst) vad det gäller eventuella uppgraderingar och framtida överklockning (med rätt kylning då så klart)?
Vad det gäller eventuella alternativ så är det i så fall den prisklassen och dessa specifikationer som gäller, på't ungefär alltså. T ex så vill jag ha en gammal PCI-plats för mitt ljudkort som kommer till användning lite då och då.
PC (specs fully satisfying, to me)