Uppgraderingspaket med Core i5 4690K eller i5 6600K?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket med Core i5 4690K eller i5 6600K?

Halloj!

Det är sannerligen hög tid att uppgradera nu och jag tycker mig ha hittat ett bra paket till rätt pris för min del (3 790 kr) på NetOnNet som innehåller

• Intel processor, Core i5 4690K (3,5 GHz och fyra kärnor)

• Gigabyte moderkort, GA-Z97X-GAMING 3 och

• 8 GB Crucial internminne, BallistixSport 2x4GB 1600MHz CL9

länk: till sidan på NetOnNet här

I övrigt tänkte jag tills vidare använda delar från mitt tidigare bygge (enligt signatur nedan), förutom chassit som jag redan har köpt, ett Fractal Design Define R5, inkl en extra 140mm GP-14-fläkt från Fractal Design.

Så, det jag undrar är främst om det är ett "bra" paket eller om jag kanske går på någon nit här?

Tanken är att jag så snart som möjligt ska uppgradera även nätaggregatet till åtminstone 750 W, och helst då ett EVGA SuperNOVA 750 G2 men möjligen "bara" deras 80Plus Bronze-certifierade variant istället. Därefter även mera internminne till minst 16 GB (eftersom det jag framför allt kommer att använda systemet till är bildredigering (typ Photoshop och Lightroom). Möjligen även lite videoredigering då och då. Vad det gäller spel så är jag rätt hooked på Civilization 5 (vilket fungerar rätt bra redan idag), men jag siktar nu främst på åtminstone Dirt Rally. Annars spelar jag faktiskt inte så mycket utan det blir främst en bruksdator med bildredigering som huvudsaklig sysselsättning... Därefter blir det, uppgraderingsmässigt, en SSD-disk, nytt grafikkort, eventuellt 32 GB internminne totalt o s v.

Så vad tror ni? Kan jag slå till utan att känna mig låst (eller blåst) vad det gäller eventuella uppgraderingar och framtida överklockning (med rätt kylning då så klart)?

Vad det gäller eventuella alternativ så är det i så fall den prisklassen och dessa specifikationer som gäller, på't ungefär alltså. T ex så vill jag ha en gammal PCI-plats för mitt ljudkort som kommer till användning lite då och då.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

Tycker att man numera bör sikta på en i7'a om det är nyare spel man vill köra.
Skillnaden är så pass stor mellan i5 och i7 numera att en skylake i5-6600K drar ungefär jämt i CPU krävande spel med den 5 år gamla i7-2600K.

Och en gammal PCI plats ?
Tror inte att moderkort med PCI har tillverkats på många år
Om ditt ljudkort är så gammalt att det är PCI, så kan jag nästan garantera att det integrerade är bättre

Permalänk
Medlem

i7'a är (väl?) betydligt dyrare. Och så är jag inte så värst intresserad av "nyare" spel. Förvisso är ju Dirt Rally rätt nytt, men jag tror att jag klarar mig fint med i5 4690K där. Inga maxade inställningar på allt kanske... Att plugga i en Core i7 är en framtida uppgradering i så fall för min del.

Moderkortet i paketet har en PCI-plats. Och vad det gäller mitt ljudkort (PCI) så handlar det om lantency när man spelar på Midi-klaviatur och har ljudproduktionen i program. Så den är nog i princip helt nödvändig ändå är jag rädd för.

Visa signatur

Permalänk

Varför köper du inte https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete... istället? Fräschare komponenter, och en kylare. Och bara 200 kr mer. En nobrainer om du frågar mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d00rkey:

i7'a är (väl?) betydligt dyrare. Och så är jag inte så värst intresserad av "nyare" spel. Förvisso är ju Dirt Rally rätt nytt, men jag tror att jag klarar mig fint med i5 4690K där. Inga maxade inställningar på allt kanske... Att plugga i en Core i7 är en framtida uppgradering i så fall för min del.

Moderkortet i paketet har en PCI-plats. Och vad det gäller mitt ljudkort (PCI) så handlar det om lantency när man spelar på Midi-klaviatur och har ljudproduktionen i program. Så den är nog i princip helt nödvändig ändå är jag rädd för.

Wow du har ju rätt !
Jeebus, PCI på ett modernt moderkort
Är det latancy du jagar så bör du kolla på ASUS kort istället:
http://www.anandtech.com/show/9729/the-asus-z170-a-motherboar...
Ge ditt gamla ljudkort en välförtjänt pension !

Och visst, en i5'a räcker långt, de felsta spel är ju trots allt GPU begränsade.
Vad gäller uppgradering i framtiden så brukar det vara lite trixigare, det kan vara svårt att hitta 3-4 år gamla CPU'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Varför köper du inte https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete... istället? Fräschare komponenter, och en kylare. Och bara 200 kr mer. En nobrainer om du frågar mig!

Det där ser ju faktiskt lite intressant ut. Särskilt om man tänker på att det är DDR4, lite modernare sockel, Skylakeprolle istället för Haswell. Och så för det priset (just nu i alla fall).

Enda nackdelen är som jag ser det avsaknaden av PCI-plats...... Men jag får nog ta en funderare där. Och kolla vad det kan bli för latency's med det integrerade ljudchippet istället.

Tack för tipset!

Edit: Och så är nog Intels nätverkskrets bättre än Killer-Nic också... vad jag har hört?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

[...]
Är det latancy du jagar så bör du kolla på ASUS kort istället:
http://www.anandtech.com/show/9729/the-asus-z170-a-motherboar...
Ge ditt gamla ljudkort en välförtjänt pension !
[...]

Tja. Det är ju en tanke. Men vad det gäller latency på ljudchippet så måste jag nog kolla upp detta lite närmare. Har för mig att det är en Asio-drivrutin som krävs, men det var ett tag sen jag "pillade" med det så jag måste som sagt var kolla upp detta först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm. Det skulle nog kunna lösa sig med Asio4All - en universell ASIO-drivrutin. (?)

Om inte så blir det ju (ifall jag nu satsar på Asus-kortet (Z170 Pro Gaming), vilket det faktiskt lutar åt) till att leta upp ett nytt ljudkort. Antingen externt eller internt för PCI-express istället, och så sälja mitt gamla. Ser ju på prisjakt att det är värt ca 2 500 kr numera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av d00rkey:

Hmmm. Det skulle nog kunna lösa sig med Asio4All - en universell ASIO-drivrutin. (?)

Om inte så blir det ju (ifall jag nu satsar på Asus-kortet (Z170 Pro Gaming), vilket det faktiskt lutar åt) till att leta upp ett nytt ljudkort. Antingen externt eller internt för PCI-express istället, och så sälja mitt gamla. Ser ju på prisjakt att det är värt ca 2 500 kr numera.

Det där priset skall du nog ta med ett helt flak av salt.
Men är det viktigt för dig så borde det ju finnas hårdvarutips på de som gjort ditt programs sida.

Permalänk
Medlem

Jo. Det förstås. Ett "helt flak av salt" indeed.
Men försöka kan man ju...

I och med att prollen orkar driva runt bra mycket mer än min nuvarande och att programmet ifråga (Reason5) är rätt gammalt vid det här laget så skulle jag tro att det faktiskt fungerar rätt bra... Så därför överväger jag nu skarpt uppgraderingspaketet som farnebr1nk tipsade om istället.

Edit:
Moderkort från Asus får ju dessutom generellt lite bättre omdömen än Gigabytes, så långt jag har sett i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle plockat en i7 6700k för 2999:- (+kylare)
https://www.dustinhome.se/product/5010910458/intelr-coret-i7-...

Håller du inte på med avancerad överklockning kan du välja moderkortet nedan.
https://www.inet.se/produkt/1900070/gigabyte-z170-hd3#specs

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:
Nu börjar det knaka lite i min tänkta budget.

Det är dock mycket lockande (prollen i alla fall). Moderkortet har även fördelen (?) att ha PCI-platser... men två stycken!? Well. Njae. Det är liksom definitivt en för mycket.

Edit:
Prollen saknar dock kylare och måste köpas till. Och så måste man lägga på för minnen också. Så det knakar i budgeten alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Jaha.. Det paketet blev tydligen aldrig verklighet.
Det skulle ha släppts till försäljning i morgon men är nu helt borta från deras hemsida. Hade det funnits kvar så hade det nog definitivt varit en "nobrainer".

Så då återkommer frågan om huruvida mitt grundpaket ser bra ut. Eller bör jag kanske byta mot ett med moderkort från Asus (Z97-A) istället för bara 200 kr mer? Jag lutar själv åt det senare men vet inte riktigt varför. Vilka fördelar finns med de respektive moderkorten?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet inte jag vad din budget är eftersom du inte säger det rakt ut och länkarna ni pratar om inte gäller längre men jag ser inga problem med 4690K, fortfarande gott om prestanda. För 1100:- extra får du 4790K och ytterligare 8GB RAM (och 4790K kommer med kylare). Är det bild- och videoredigering du håller på med tror jag du kan få nytta av i7:an och jag tycker inte det är logiskt att köpa saker nu med planen att byta ut dem senare.

Permalänk
Medlem

Ett tips, håll lite koll nu under påsken om det kommer några bra erbjudanden för din del. Ska vara lite rea här och där. Om du frågar mig hade även jag rekommenderat Skylake för din del.

Permalänk
Avstängd

i5, 8gb ram för spel, i7, 16gb+ för det du ska hålla på med. Skit i K versionerna om du inte ska överklocka.

Vet ju inte vad din budget är men
https://www.komplett.se/product/850036/datorutrustning/proces...
https://www.komplett.se/product/859170/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/851060/datorutrustning/minne/...

Där har du Moderkort, i7a och 16gb minne för 5300:-

Funkar för det du ska använda det för, betydligt mer framtidsuppgraderbart, och dubbelt med minne jämfört med det du spanat in i originalposten.

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd

Fortsättningsvis: Återanvänd ditt nätagg. Jag sitter på en i7a och gtx 970, 2 ssd diskar osv. 500W räcker.

SSD disk är absolut en massiv uppgradering, prioritera, du kommer inte ångra dig. Sen grafikkort såklart. Köp ett 390x/970 och var nöjd några år framåt, eller vänta några månader till pascal/polaris och var nöjd ännu längre.

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Budgeten ligger, som jag skrev i första inlägget, runt 4 000 kr (fast jag är något flexibel, åtminstone om det blir Skylake och Z170 istället). Länken till paketet från NetOnNet fungerar och det är det priset (3 790 kr) det handlar om. Core i7 blir nog dessvärre lite för dyrt i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@bdea: Jepp! Skylake är definitivt ett alternativ, och i så fall handlar det om:

• Intel Core i5 6600K

• Asus Z170 Pro Gaming

• 16 GB Corsair Vengeance (2x8GB), och..

• Cooler Master Hyper 212 Evo kylare

för ca 5 200 kr i dagsläget.

Detta system verkar för min del betydligt mera framtidssäkert, med tanke på framtida uppgraderingar. Frågan är dock hur pass mycket jag vinner (utan SSD än så länge) och med DDR4-minnen på 2 133 MHz istället för DDR3 - 1 600 MHz (icke överklockat)? Det känns som att borde vara en ganska betydande prestandavinst?

Edit:
Ja. Påskerbjudanden ser ut att kunna komma så det får jag nog hålla lite koll på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Valisk: K känns bra (framöver) för att kunna kräma ut upp till 4.5 GHz utan att behöva byta processor.

Hur det blir med Komplett nu får jag se... Det hänger en del på om jag återser det erbjudande de kommit med tidigare.

Edit:
Och jo, nätaggregatet kommer jag att använda tills det behövs något kraftigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

i5 4690K, z97 & DDR3 vs i5 6600K, z170 & DDR4

Tja. Grundfråga: Är det värt ca 1 200 - 1 400 kr extra för det senare alternativet?
(I det ingår även en kylare, Master Cooler Hyper 212 Evo och båda är med 16 GB minne.)

Jag är ute efter ett prisvärt system som i första hand bör fungera bra i grundutförandet. Överklockning är något som jag eventuellt kan försöka mig på i framtiden, eller troligen kommer att göra.

Visa signatur

Permalänk

Nej det är inte värt enligt mig, För inför nästa upgradering du kommer göra så är det nästan säkert att det inte blir 1151 igen och du måste du ändå byta ut allt igen.

Prestandan på 4690k och 6600k är väldigt lika.

Permalänk
Medlem

För prestandaskillnaden just nu är svaret nej. Däremot kommer du förmodligen att kunna använda Ddr4 ramet i nästa uppgradering (men inte ddr3) så mkt av skillnaden i pris äts upp där. Sen har väl kanske Z170 nå funktion som du kanske tycker är värt lite extra pengar? Men prestandamässigt är det billigare paketet mer värt och lägga mellanskillnaden på grafikkort istället om du ska spela på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var skiljer det 1400kr? Förra hösten var prisläget så, och då lät Haswell smartast för mig. Nu ser jag oftast < 500kr, och då är Skylake mitt val.

Permalänk
Medlem

Tack för responsen.

@kronwalled: Jag vill köpa alla delarna från ett och samma ställe, och då ser prisskillnaden ut så (på ett ungefär) så långt jag har kommit fram till i alla fall.

Edit:
Eller nja. Det ligger nog närmare 1 200 kronors skillnad egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken butik och delar kollar du på? Håller med om att det låter mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av d00rkey:

Jag vill köpa alla delarna från ett och samma ställe, och då ser prisskillnaden ut så (på ett ungefär) så långt jag har kommit fram till i alla fall.

Låter som en dyr begränsning att ha (om man inte ska nyttja monteringstjänster), men verkar inte vara helt ovanligt.

Permalänk
Medlem

@Squallie: NetOnNet (det här paketet för 3 990:- ) och Misco.

Delarna från Misco är

• Intel Core i5 6600K

• Asus Z170 Pro Gaming

• Corsair Vengeance LPX

• Cooler Master Hyper 212 Evo

Och där kostar detta 5 139:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Dels för att bara ha en säljare inblandad och dels för att lägga ihop med avbetalning på ett antal månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Guldfrågan som ingen ställer. kan de extra pengarna användas på annat, på tex ett grafikkort?