Ubuntu vägrar funka på laptopen.

Permalänk
Medlem

Ubuntu vägrar funka på laptopen.

Har kört Ubuntu ett tag och varit väldigt nöjd med hur stabilt det är.
Plötsligt så slutade det fungera och gjorde en ny-installation av Ubuntu 15.04. Allt gick väl men när jag kom till skrivbordet och började använda program så flimrade skärmen fruktansvärt. gjorde en del sökning på nätet och uppdaterade drivrutiner och även Ubuntu, men utan framgång. Jag gjorde även ett antal nya försök att installera både Ubuntu 14.04 och 16.04 men samma där. Efter att jag uppdaterat allt så låser sig även ubuntu i ett flimmer och måste stänga av datorn.

Kan det vara så att det är hårdvaran som gett upp kanske. CPU fläkten går för fullt för jämnan.

Datorn är en Compaq pesario CQ60 men amd Athlon x2 2Ghz, 2Gb DDR2 SDRAM, Geforce 8200m.

Jag ger snart upp. Ända jag ville ha datorn till var mina Arduino projekt och surf.

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

@lwiseby:

16.04 finns ute BTW, testa den istället
Glöm det

Nvidia och AMD's egna drivrutiner är inte stabila till 16.04 ännu, Ubuntu rekommenderar att du kör deras (default).
Du tappar massor prestanda men det är stabilt iaf

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ja jag får göra detta. finns det något felsäkert läge man kan gå in i för att göra denna ändringen igen för så fort jag kommer upp på skrivbordet så hänger sig allt.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är nog för tungdrivet på den datorn. Prova Ubuntu MATE eller Xubuntu istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ubuntu är nog för tungdrivet på den datorn. Prova Ubuntu MATE eller Xubuntu istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör ner Xubuntu och testar detta. Något smidigt sätt o få in detta på en usb sticka med MAC?

Har en sticka jag la in dom senaste Ubuntu ed YUMI. Mycket smidigt. får väl kanske låna grannens dator;)

Permalänk
Medlem

Det skumma är att den funkade hur bra som helst med Ubuntu 14.04 i över ett halvår.

Lösningen på problemet blir nog en annan dator.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av grafikkort har datorn? Jag googlar på modellnamnet men får olika svar. Kanske finns flera olika typer av modellen? I vilket fall brukar flimrande orsakas av buggar i grafikkortsdrivrutinerna. Med intel drivrutinerna får jag grafikbuggar med den nya SNA accelerationen om jag använder option "TearFree". Den gamla UXA accelerationen funkar bättre och har som default ingen tearing. En titt i xorg loggen vore bra för att se vilka inställningar som används. Loggen brukar ligga i /var/log/Xorg.0.log
Om du använder compositing prova att stänga av det. Det kan vara buggar i composite managern eller mer troligt en bugg i grafikkortsdrivrutinerna som bara triggars när compositing är påslaget.

Att CPU fläkten går för fullt kan bero på att något program har kraschat och använder all cpu. Kolla en systemövervakare. Om datorn är gammal kan fläkten vara full av damm.

Permalänk
Medlem

Det låter som om du har värme problem. Gör rent alla ventilationsgaller.

Permalänk
Skrivet av lwiseby:

Det skumma är att den funkade hur bra som helst med Ubuntu 14.04 i över ett halvår.

Lösningen på problemet blir nog en annan dator.

Testa med lite andra distros, mint är ett bra alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Testade Xubuntu igår och det verkar funka riktigt bra. Enkelt och stabilt precis så jag vill ha det.

Ska ha isär datorn och blåsa rent den ordentligt. kanske byta kylpastan till cpu:n.

Permalänk
Medlem

Xubuntu funkar kanon. Blåste rent datorn från damm och den blev tyst och lugn.

Tack för alla svaren och för att en lösning hittades snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

Xubuntu funkar kanon. Blåste rent datorn från damm och den blev tyst och lugn.

Tack för alla svaren och för att en lösning hittades snabbt

Om det nu är "tyst och lugnt" så var det värmeproblem och "vanliga" Ubuntu fungerar sannolikt bra igen.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde att Ubuntu använde mycket av CPU:n. Vart inge vidare värst med skit i datorn.

Den blev tyst efter installationen av Xubuntu.

@NoWin:

Permalänk
Medlem

Testa 12.04, jag hade en gammal skräpdator som inte klarade av 14.04 men 12.04 gick bra!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kan varna för det där med grafikdrivisar som nämndes tidigare i 16.04 LTS, fick installera om OS typ tre gånger när jag försökte mig på olika drivrutiner till min laptops grafikchip från Nvidia. Fick alla möjliga skumma problem, vanligast var att datorn loopade på login bara. Riktigt deppigt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!