Misslyckad Ubuntu update, vad nu?

Permalänk

Misslyckad Ubuntu update, vad nu?

Hade installerat ubuntu 14.04 på min dator och det har funkat bra, igår fick jag dock för mig att uppdatera till 15.10 och sedan till 16.04 men nått verkar ha gått fel, för när installationen var halvvägs så stängde sig skärmen av och datorn slutade jobba, efter ha stått på under natten i hopp om att det skulle lösa sisg stängde jag jag av.
När datorn startades så kom det upp "failed to start load kernel modules, och datorn stannade vid "wait for plymouth boot service".

Jag tog mig in i boot consolen ( om det nu heter så ) och skrev in "dpkg --configure -a" vilket gjorde att datorn ville starta, och fungerar nu vad jag kan se.
Då är frågan, vad gör jag nu? det känns som att om jag stänger av datorn kommer den inte starta igen, utan att behöva krångla.
Jag testade kolla updates via software updater, men det står "not all updates can be installed" vilket gör mig skeptisk till att updatera. ( det gjorde det inte förra gången )

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Det där är en anledning till att jag slutade med ubuntu och dess derivat. Det har varit sådär för mig varenda gång den ska uppgradera version. Jag har provat i omgångar och hela tiden skiter sig uppgraderingen när den nästan är klar och en ominstallation har blivit nödvändig då datorn vägrat starta efteråt.
Detta var dock inget svar på din fråga.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Uppgraderingar brukar fungera bra men man måste tänka på två saker:
Avinstallera alla priprietära drivrutiner innan uppgradering.
Hoppa inte över någon version, gå från 14.04 till 14.10 till 15.04 till 15.10 osv.

Permalänk

Första åtgärd om nåt går snett under installation/uppgradering är att skriva "sudo apt-get update" och "sudo apt-get -f install" i terminalen. Det brukar lösa det, eller iaf får man nåt felmeddelande.
"Failed to load kernel modules" låter lite som att kärnan och dess moduler inte blivit helt installerat. Kanske det är fullt på eventuell /boot partition? Dags att avinstallera gamla kärnor (men spara nån som du vet att fungerar)
Hur som helst så brukar ubuntut spara gamla versioner av kärna och tillhörande moduler som kan väljas i bootmenyn.
Personligen tycker jag att apt och dpkg är ganska häftigt, med lite handpåläggning kan man gå från debian till ubuntu och mint utan ominstallation och tillbaka igen
Att ominstallera för att något gott åt pipan är att erkänna ett skamligt nederlag :-/

Kom på att det kan vara din initrd (uppstartsramdisken med bla moduler) som inte blivit skapad som den skall också. "sudo update-initramfs -k all -c" bör fixa ett sådant problem.

update-initramfs skall det vara
Permalänk

Spara det du vill ha sparat och installera en färsk kopia av 16.04 är väl ett tips. Jag uppgraderade också man allt var helt åt helvete, felmeddelanden hela tiden så jag formaterade och installerade en färsk kopia.