Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Var på möte med fiberförening. (Ändrad rubrik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. För att du till slut insåg att inget är gratis, och att jag hela tiden haft rätt att det är några tior kvar till övriga kostnader, och att privatkunder (sällan) bidrar till en vinst, utan mestadels utgör en förlust, vilket tas igen på företagskunder (ex privat 100/100 ca 350 kr, företag runt 1500-2500 kr) + så knyter ofta företag SLA avtal för några tusenlappar/tiotusenlappar till/mån.

Du gör det för lätt.

Jag insåg till slut att 1) Inget är gratis 2) Du har haft rätt hela tiden att det 2a) är några tior kvar till övriga kostnader ... och 2b)... vänta lite där... 2a): "några tior kvar till övriga kostnader"?! När allt är betalt finns det bara tior kvar till att betala resten?!

Du... jag har verkligen inte förstått det du försöker förklara.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Du gör det för lätt.

Jag insåg till slut att 1) Inget är gratis 2) Du har haft rätt hela tiden att det 2a) är några tior kvar till övriga kostnader ... och 2b)... vänta lite där... 2a): "några tior kvar till övriga kostnader"?! När allt är betalt finns det bara tior kvar till att betala resten?!

Du... jag har verkligen inte förstått det du försöker förklara.

/G

Nej, för du förstår inte att saker kostar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, för du förstår inte att saker kostar.

Jag förstår att saker kostar men det jag inte förstår är ditt resonemang bara, och när jag faktiskt försöker göra det och lära mig något nytt (kanske?), så beter du dig lite märkligt och ber mig googla grejerna eller undviker och svara på det. Då är det ingen idé att prata vidare med dig...

Är du med? Förstår du nu? Vill du fortsätta att diskutera, isf... svarar vi på varandras frågor och kommer med bra argument.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Jag förstår att saker kostar men det jag inte förstår är ditt resonemang bara, och när jag faktiskt försöker göra det och lära mig något nytt (kanske?), så beter du dig lite märkligt och ber mig googla grejerna eller undviker och svara på det. Då är det ingen idé att prata vidare med dig...

Är du med? Förstår du nu? Vill du fortsätta att diskutera, isf... svarar vi på varandras frågor och kommer med bra argument.

Jag har redan besvarat alla dina frågor, och gett dig uträkningar på alla.
Men varje gång så avvisar du det med "det är gratis" "hittepåavgift" osv.

Så nej, det är ingen idé att prata vidare med dig då du bara avvisar alla uträkningar, argument och kostnader med "hittepåavgift" tänket och att "allt är gratis, inget kostar" tänk.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jag har redan besvarat alla dina frågor, och gett dig uträkningar på alla.
Men varje gång så avvisar du det med "det är gratis" "hittepåavgift" osv.

Så nej, det är ingen idé att prata vidare med dig då du bara avvisar alla uträkningar, argument och kostnader med "hittepåavgift" tänket och att "allt är gratis, inget kostar" tänk.....

Nej, nu var det nog så att DU inte kunde svara på *den faktiska* kostnaden som en tjänsteleverantör har. Hur det ser ut bakom siffrorna s.a.s. Du hade ju faktiskt KO-avgiften (den från skanova) och sedan plockade du någon tjänst fritt ur luften (hittade på?) och mumlade dig fram till att det var tior kvar. Det där redde du aldrig ut, faktiskt.

När jag frågade vilka internetleverantörer som hade den specifika prislistan du pekade på (så jag själv kunde kolla i tjänsteleverantörernas prislistorna) så svarade du "alla" och även om jag förtydligade att jag menade verkligen, kan du nämna någon leverantör som åker efter den prislistan... så struntade du i att svara. Jag frågade om det var Telia Öppen fiber, tre gånger... inget svar (länken du visade var en billaga, gick inte och härleda till vilket avtal).

När vi sedan argumenterar fram och tillbaks om kopparpriser från skanova (där väldigt många måste följa den där) så, visst... du har väldigt bra argument... I give you that, du är påläst liksom... men du duckar undan när det kommer till detaljerna. Du svarar mycket flytande och generellt och kan inte för ditt liv ge dig på uppenbara överpriser (på detaljkostnader). Det är tufft att argumentera då när man inte vill diskutera utan bara "ha rätt".

Sedan for du i taket när jag pekade på virtuella avgifter (som det där med volympriser på nedladdad data, eller att det där med olika dygnstaxa). Fast både du och jag vet att utomlands där det är väldigt vanligt med volympriser på fiber/dsl-trafik och leverantörerna har erkänt att det är "påhittade avgifter", då börjar du med dom där fasonerna... "du tror det är gratis" och annat struntprat. När jag slutligen ber dig visa, bara för att få dig att erkänna... ja, då kommer det. "Googla".

Jag pekar på skillnaden mellan finland och sverige (fast det är samma företag) där du i ena landet har flatrate på mobildata och inte i sverige. Här vet alla (iaf alla i finland) att vi blir lurade av tjänsteleverantörerna... många svenskar vet om det med. Men det är inte något du vill kännas vid och inte fundera kring, bort med gurkans skräpargument bara.

Jävligt tufft när jag inte har sagt att det är gratis (för det är det inte), eller att det inte kostar (för det gör det). Att jag säjer att jag vet om det, men ändå får det nedtryckt i halsen som om jag har den åsikten.

Försök, bara försök föra en normal nyanserad debatt... utan att dryga dig eller trycka åsikter i halsen på mig så ska du se att det går lättare att få mig att ändra mina åsikter, eller dina egna... om du nu är förändringsbenägen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Nej, nu var det nog så att DU inte kunde svara på *den faktiska* kostnaden som en tjänsteleverantör har. Hur det ser ut bakom siffrorna s.a.s. Du hade ju faktiskt KO-avgiften (den från skanova) och sedan plockade du någon tjänst fritt ur luften (hittade på?) och mumlade dig fram till att det var tior kvar. Det där redde du aldrig ut, faktiskt.

När jag frågade vilka internetleverantörer som hade den specifika prislistan du pekade på (så jag själv kunde kolla i tjänsteleverantörernas prislistorna) så svarade du "alla" och även om jag förtydligade att jag menade verkligen, kan du nämna någon leverantör som åker efter den prislistan... så struntade du i att svara. Jag frågade om det var Telia Öppen fiber, tre gånger... inget svar (länken du visade var en billaga, gick inte och härleda till vilket avtal).

När vi sedan argumenterar fram och tillbaks om kopparpriser från skanova (där väldigt många måste följa den där) så, visst... du har väldigt bra argument... I give you that, du är påläst liksom... men du duckar undan när det kommer till detaljerna. Du svarar mycket flytande och generellt och kan inte för ditt liv ge dig på uppenbara överpriser (på detaljkostnader). Det är tufft att argumentera då när man inte vill diskutera utan bara "ha rätt".

Sedan for du i taket när jag pekade på virtuella avgifter (som det där med volympriser på nedladdad data, eller att det där med olika dygnstaxa). Fast både du och jag vet att utomlands där det är väldigt vanligt med volympriser på fiber/dsl-trafik och leverantörerna har erkänt att det är "påhittade avgifter", då börjar du med dom där fasonerna... "du tror det är gratis" och annat struntprat. När jag slutligen ber dig visa, bara för att få dig att erkänna... ja, då kommer det. "Googla".

Jag pekar på skillnaden mellan finland och sverige (fast det är samma företag) där du i ena landet har flatrate på mobildata och inte i sverige. Här vet alla (iaf alla i finland) att vi blir lurade av tjänsteleverantörerna... många svenskar vet om det med. Men det är inte något du vill kännas vid och inte fundera kring, bort med gurkans skräpargument bara.

Jävligt tufft när jag inte har sagt att det är gratis (för det är det inte), eller att det inte kostar (för det gör det). Att jag säjer att jag vet om det, men ändå får det nedtryckt i halsen som om jag har den åsikten.

Försök, bara försök föra en normal nyanserad debatt... utan att dryga dig eller trycka åsikter i halsen på mig så ska du se att det går lättare att få mig att ändra mina åsikter, eller dina egna... om du nu är förändringsbenägen.

Du har fått svar på kostnader, och priser, men du bara säger "hittepåavgift" på allt, fast du fick allt länkat, både på Skanova, Bahnhof, Tele2 och Telia priser, både vad det gäller fiber bredbsnd och ex telefoni hos Tele2/Telia så inget är "hittade på" priser.

Nej, du for i taket av det och kallar det "saltade" och "hittepåavgifter", och ja, varje överförd mängd kostar pengar, vilket jag sagt vilket du nekar att det gör.

Ja, för vi blir inte lurade alls, så där har du fel med. Det går inte att jämföra två länder rakt av, då vi dels har olika storlekar (glesbyggd/vs stads), dels vad har de för utrustning, vad ger de för hastighet mm.
Och "flatrate" är överskattat på mobilt, i princip alla har idag tillgång till WiFi hemma, lika så även ofta på arbetsplatser vilket gör att mycket datamängd går den vägen, och ser man idag så ligger priserna inte över de priserna som det var tidigare med större mängd, utan på liknande nivåer.

"Jävligt tufft när jag inte har sagt att det är gratis"

Det är precis ert du gjort flera gånger, och hänvisar till "hittepåavgifter" och "saltade" osv.

Varför skulle jag ändra kunskap när du har fel? Ta en tjänst som kostar 165 kr (ex fast telefoni) 120 kr går till Skanova för ledningshyra, vilket ger 45 kr kvar (36 kr ex moms) som ska täcka kostnader för fiber till telestationen, teleutrustning/system, portavgifter till Skanova, lönet, underhåll/drift, utrymmeshyra hos Skanova mm. Så ser du snabbt att det är låg lönsamhet/ingen alls.

Lika på fiber/adsl där det är stora grundkostnader till underleverantörer, och sedan på det kostnader för egen fiber, platshyra, routrar/switchar, löner, lokaler transit/peering kostnader mm så ser du snabbt att ett abonnemang för 250-350 knte är lönsamt, när stora delar går bort till underleverantörer, och sed resterande till egen fiber/utrustning/löner mm, vilket get att privatkunder är förlustaffär eller om man har tur +/- 0 på sista raden, och därför är företagskunderna viktiga, då de är relativt prisokänsliga, och betalar extra för SLA mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du har fått svar på kostnader, och priser, men du bara säger "hittepåavgift" på allt, fast du fick allt länkat, både på Skanova, Bahnhof, Tele2 och Telia priser, både vad det gäller fiber bredbsnd och ex telefoni hos Tele2/Telia så inget är "hittade på" priser. Nej, du for i taket av det och kallar det "saltade" och "hittepåavgifter", och ja, varje överförd mängd kostar pengar, vilket jag sagt vilket du nekar att det gör.

Du är nog inte med riktigt på vad det är jag frågar efter isf.

Du gör nämligen ett fel i ditt argumenterande, låt mig förtydliga: Du radar upp ett par kostnadspunkter och jag bemöter dom, okej? Du nämner "Du har kostnader för anslutningsavgift", jag kontrar med "Det tas ut på kund, med vinst dessutom". Här är tricket sörru, du ska stryka den kostnaden ur din lista då. Du nämner "supportkostnader", men har lite svårt att säja vad det blir, du nämner fiber/transitkostnader osv... men vad är dom då? Hur mycket är dom per kund (så vi ser vad det blir kvar för en tjänsteleverantör!).

Jag vill att du visar det, för det är vad det handlade om från början och det vi ursprungligen var oense om. Du sa tior, jag sa hundralappar (eller hur?). Låt oss då diskutera oss fram till det.

Skrivet av PowerNet:

Ja, för vi blir inte lurade alls, så där har du fel med. Det går inte att jämföra två länder rakt av, då vi dels har olika storlekar (glesbyggd/vs stads), dels vad har de för utrustning, vad ger de för hastighet mm.
Och "flatrate" är överskattat på mobilt, i princip alla har idag tillgång till WiFi hemma, lika så även ofta på arbetsplatser vilket gör att mycket datamängd går den vägen, och ser man idag så ligger priserna inte över de priserna som det var tidigare med större mängd, utan på liknande nivåer.

Du kanske skulle kika lite på hur finnarna har gjort då? Dom har 300mbit/s 4g, europa abbonemang (ingen roaming) etc etc, rätt bra grejer och är väldigt emot saker som känns som att dom blir lurade. Enligt lag (!) så har varje person rätt till 100mbit/s uppkoppling. Det är bara för företagen att leva upp till den lagen... dom bor glest på vischan, dom bor tätt i städerna. Det är samma utrustning dom har kanske mer Nokia-prylar, (gissningsvis) och vi har mer Ericsson-prylar men på ett ungefär. Men visst, var står det om att det är påhittade avgifter (för den som inte vet). I staterna har utveckligen varit mycket segare än i europa, både med mobilnät och fiberutbyggnad. Inte förrän nu det senaste börjar det komma flatrate abbonemang (och det är google som drar det lastet) och då kommer det fram, från det ena och det andra hållet att... men se där, det är påhittat och framlobbat, volymtaxan är mest ett vinstverktyg än ett verktyg för kapacitetsregulering.

Länkar på det:
http://stopthecap.com/ (jättegrej, massor med läsning)
http://www.makeuseof.com/tag/data-caps-exist-can-bypass/ (Mer en argumentation, men med klickbara länkar till påståendena).

Lite om finland:
http://www.expat-finland.com/telecommunications_and_media/isp...
http://arstechnica.com/business/2012/10/finland-plan-for-univ...

Skrivet av PowerNet:

"Jävligt tufft när jag inte har sagt att det är gratis"
Det är precis ert du gjort flera gånger, och hänvisar till "hittepåavgifter" och "saltade" osv.

Men, det är ju inte samma sak?! Ditt argument om den där anslutningsavgiften är ett bra exempel på där du inte förstår att den ska bort ur listan och flyttas till "här tjänar vi pengar, det är ingen minuspost". Ser du inte att det du säjer är rent hittepå? Om du inte förstår det, ta då fram en tjänsteleverantörs faktisk anslutningskostnad (engångskostnaden) och jämför med kundens engångskostnad och förklara varför det inte blir röda siffror.

Skrivet av PowerNet:

Varför skulle jag ändra kunskap när du har fel?

Det vettifan ärligt talat? Det låter stendumt, snälla gör inte det om jag nu bevisligen har fel.

Skrivet av PowerNet:

Ta en tjänst som kostar 165 kr (ex fast telefoni) 120 kr går till Skanova för ledningshyra, vilket ger 45 kr kvar (36 kr ex moms) som ska täcka kostnader för fiber till telestationen, teleutrustning/system, portavgifter till Skanova, lönet, underhåll/drift, utrymmeshyra hos Skanova mm. Så ser du snabbt att det är låg lönsamhet/ingen alls.

Jag förstår din uträkning där, tro inget annat. Men följ sakta med i mitt resonemang nu:

Det står inte så på fakturan (därav, titta på telias fakturor).
Det står... och håll i hatten... "abbonemangsavgift, 165kr".

Sen står det, telefonitjänst, bredbandstjänst etc.

Dom där 165kr, säjer telia... ska gå till skanovas avgifter, vilket är lustigt av en helt annan anledning... dom äger skanova.

Sedan tillkommer det, telefonitjänster... exempelvis prisplaner med en fast kostnad i botten (från 0kr, och uppåt) och sedan tillkommer det samtalskostnader i olika former, extratjänster och om man så önskar, bredbandstjänster (som varierar beroende på hastighet/bandbredd).

Så nej, faktiskt jättenej... det är inte 45kr kvar till dom där sakerna du rabblar upp. Det är 45kr utöver vad tjänsterna har kvar.

Och nej, jag tävlar inte eller försöker vinna nu... jag vill verkligen att du bemöter dom här delarna och antingen håller med eller visar mig tillbaks, "du tänkte inte på det här", eller "ofan, det stämmer ju... delvis, visste du att detta tillkommer om man x/y" etc.

Argumentera sakligt är du snäll.

Skrivet av PowerNet:

Lika på fiber/adsl där det är stora grundkostnader till underleverantörer, och sedan på det kostnader för egen fiber, platshyra, routrar/switchar, löner, lokaler transit/peering kostnader mm så ser du snabbt att ett abonnemang för 250-350 knte är lönsamt, när stora delar går bort till underleverantörer, och sed resterande till egen fiber/utrustning/löner mm, vilket get att privatkunder är förlustaffär eller om man har tur +/- 0 på sista raden, och därför är företagskunderna viktiga, då de är relativt prisokänsliga, och betalar extra för SLA mm.

Vilka underleverantörer menar du? (Inget skitsnack nu, jag menar verkligen ärligt).
När man ska säja en sån sak som du nu påstår (du säjer en tjänstekostnad), så måste du ju säja vad dom sakerna går loss på som du rabblar upp... på ett ungefär. Eller redovisa mellanskillnaderna.

Jag kan göra det då:

Hos ett företag jag känner så har en ADSL-kund som väljer en 1mbits tjänst ett totalt tb på ca +- 0. Tar den kunden en 10mbits tjänst är det ungefär 100kr i tb, prisskillnaden är ungefär 140kr mellan de två tjänsterna. Alltså, det är samma maskiner, skanovakostnader, supportkostnader, personalkostnader, hyra, portavgifter, markavgifter, fiberkostnader dom imellan (utom en enda grej). Den lägsta hastigheten är prisatt så att man knappt tjänar något, den högre så man tjänar rätt bra. Snittet, det beror på marknadsavdelningen hur bra dom gör sitt jobb.

Vilken kostnadspunkt skiljer dom två tjänsterna (japp, det är en enda)?

//edit - matade in lite länkar

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Du är nog inte med riktigt på vad det är jag frågar efter isf.

Du gör nämligen ett fel i ditt argumenterande, låt mig förtydliga: Du radar upp ett par kostnadspunkter och jag bemöter dom, okej? Du nämner "Du har kostnader för anslutningsavgift",
jag kontrar med "Det tas ut på kund, med vinst dessutom". Här är tricket sörru, du ska stryka den kostnaden ur din lista då. Du nämner "supportkostnader", men har lite svårt att säja vad det blir,
du nämner fiber/transitkostnader osv... men vad är dom då? Hur mycket är dom per kund (så vi ser vad det blir kvar för en tjänsteleverantör!).

Jag vill att du visar det, för det är vad det handlade om från början och det vi ursprungligen var oense om. Du sa tior, jag sa hundralappar (eller hur?). Låt oss då diskutera oss fram till det.

Jo det är jag, och jag har upprepade gånger lagt fram kompletta listor med priser, och kostnader, vilket du alla gånger säger är "hittepåavgft" "nej, det kostar inget".
Och nej, anslutningsavgiften tas inte ut av operatör mot kund, utan ska täckas av abonnemangets kostnad.

Och nej, det är enkelt att räkna på supportkostnader, lika så transit kostnader (eller peering).

Så nej, du har totalt fel när du säger att det är "hundralappar" kvar, när det är tior efter att underleverantörer är betalda, och då ska operatören täcka sina egna kostnader med.

Skrivet av Gurk:

volymtaxan är mest ett vinstverktyg än ett verktyg för kapacitetsregulering.

Nej, för det är just ett vetktyg för att kunna reglera kapaciteten, både medans utbyggnad sker och totalt sätt hålla nere trafiken till nivåer som näten klarar med dagens teknik.
Förr i tiden när ex Telenor hade "fri trafik" (vilket bara var reklam, men intei verkligheten) så gick nä'ten extremt segt, vilket gjorde att de införde datamängder för att hålla nere de värsta förbrukarna
och få över dessa till andra tekniker där kapaciteten är högre.

Skrivet av Gurk:

Men, det är ju inte samma sak?! Ditt argument om den där anslutningsavgiften är ett bra exempel på där du inte förstår att den ska bort ur listan och flyttas till "här tjänar vi pengar, det är ingen minuspost".
Ser du inte att det du säjer är rent hittepå? Om du inte förstår det, ta då fram en tjänsteleverantörs faktisk anslutningskostnad (engångskostnaden) och jämför med kundens engångskostnad och förklara varför det inte blir röda siffror.

Jag har redan besvarat det, och det är ingen pluspost, för det är en ren kostnad för operatören, vilket de har svårt att få ut utav kunden.
Jag har upprepade gånger hänvisat till den exakta kostnaden, vilken du säger är "hittepåavgift" "finns inte" "kostar inget" fast det är rn faktiskt kostnad.

Skrivet av Gurk:

Jag förstår din uträkning där, tro inget annat. Men följ sakta med i mitt resonemang nu:
Det står inte så på fakturan (därav, titta på telias fakturor).
Det står... och håll i hatten... "abbonemangsavgift, 165kr".
Sen står det, telefonitjänst, bredbandstjänst etc.
Dom där 165kr, säjer telia... ska gå till skanovas avgifter, vilket är lustigt av en helt annan anledning... dom äger skanova.
Sedan tillkommer det, telefonitjänster... exempelvis prisplaner med en fast kostnad i botten (från 0kr, och uppåt) och sedan tillkommer det samtalskostnader i olika former, extratjänster och om man så önskar,
bredbandstjänster (som varierar beroende på hastighet/bandbredd).
Så nej, faktiskt jättenej... det är inte 45kr kvar till dom där sakerna du rabblar upp. Det är 45kr utöver vad tjänsterna har kvar.
Och nej, jag tävlar inte eller försöker vinna nu... jag vill verkligen att du bemöter dom här delarna och antingen håller med eller visar mig tillbaks, "du tänkte inte på det här", eller "ofan, det stämmer ju...
delvis, visste du att detta tillkommer om man x/y" etc.
Argumentera sakligt är du snäll.

Jo den finns med på fakturan, då den är inbakad i kundens abonnemangsavgift. )Och det spelar ingen roll om Telia äger Skanova, avgiften är detsamma oavsett leverantör).
Den avgiften är ju för telefonitjänsten, eller är du inte läskunnig vad som står? Ja, och tillä'ggen tjänar ju kunden i många fall på att välja, för att få lägre pris till vissa regioner/tider eller liknande.
Jo det är 45 kr kvar (36 kr ex moms) som ska täcka telefoniutrustningen, fiber fram till telestation, support, löner, underhåll/drift, mm. (DMen detta förstår ju inte du då du anser att allt är "hittepåavgift" och är gratis).

Så inse att du är fel ute, och att det finns kostnader, och att intäkterna sällan täcker operatörens kostnader när det gäller privatkunder.

Skrivet av Gurk:

Vilka underleverantörer menar du? (Inget skitsnack nu, jag menar verkligen ärligt).
När man ska säja en sån sak som du nu påstår (du säjer en tjänstekostnad), så måste du ju säja vad dom sakerna går loss på som du rabblar upp... på ett ungefär. Eller redovisa mellanskillnaderna.

Jag kan göra det då:

Hos ett företag jag känner så har en ADSL-kund som väljer en 1mbits tjänst ett totalt tb på ca +- 0. Tar den kunden en 10mbits tjänst är det ungefär 100kr i tb, prisskillnaden är ungefär 140kr mellan de två tjänsterna.
Alltså, det är samma maskiner, skanovakostnader, supportkostnader, personalkostnader, hyra, portavgifter, markavgifter, fiberkostnader dom imellan (utom en enda grej). Den lägsta hastigheten är prisatt så att man knappt
tjänar något, den högre så man tjänar rätt bra. Snittet, det beror på marknadsavdelningen hur bra dom gör sitt jobb.

Vilken kostnadspunkt skiljer dom två tjänsterna (japp, det är en enda)?

//edit - matade in lite länkar

Jag har redan redovisat flera operatörer, men allt avvisar du med "hittepåavgift" "det kostar inget" och att de är "saltade" fasten det i slutänden inte är någin vinst alls.

Nej, dem tjänar inte "rätt bra" på den högre hastigheten, då den bidrar till mer kostnader, då det krävs mer utbyggnad (bättre routrar, kraftigare switchar), mer transit kostnader, högre kostnader för fiber mellan
orterna pga högre belastning, ökade kostnader för peering för att ex gå från 10 Gbit port till 100 Gbit port (eller flera 10 Gbit portar).

Så du är fel ute även där att en högre bandbredd mot kund ger mer vinst, när det i själva verket ger högre kostnader med i sammanhanget, vilket drar ner pengarnasom blir kvar, till +/- 0 igen om man har tur, men oftast -.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo det är jag, och jag har upprepade gånger lagt fram kompletta listor med priser, och kostnader, vilket du alla gånger säger är "hittepåavgft" "nej, det kostar inget".

Jag hittar inte hur du får fram ditt påstådda tb på ett par tior. Länka om det.

Skrivet av PowerNet:

Och nej, anslutningsavgiften tas inte ut av operatör mot kund, utan ska täckas av abonnemangets kostnad.

Här misstänker jag att vi menar två olika saker och båda har rätt.

Jag pekar på kostnaden för en tjänsteleverantör att få åtkomst till kundporten eller åtkomst till kopparparet från skanova.
Det är engångskostnad som förs över på kund, startavgift, öppningsavgift (eller liknande ord) används och är en tydlig engångskostnad på abbonemanget för kund.

Menade du något annat så får du förklara.

Skrivet av PowerNet:

Och nej, det är enkelt att räkna på supportkostnader, lika så transit kostnader (eller peering).

Jojo, vad är det då? Har du en siffra per kund där så kan vi båda sitta och peka på dom där tiorna som blir över till slut.

Skrivet av PowerNet:

Så nej, du har totalt fel när du säger att det är "hundralappar" kvar, när det är tior efter att underleverantörer är betalda, och då ska operatören täcka sina egna kostnader med.

Absolut, då får du visa mig hur du kom fram till att jag har totalt fel. Hur kom du fram till dom där tiorna, vad var kostnaderna på vägen... visa posterna.

Skrivet av PowerNet:

Nej, för det är just ett vetktyg för att kunna reglera kapaciteten, både medans utbyggnad sker och totalt sätt hålla nere trafiken till nivåer som näten klarar med dagens teknik.
Förr i tiden när ex Telenor hade "fri trafik" (vilket bara var reklam, men intei verkligheten) så gick nä'ten extremt segt, vilket gjorde att de införde datamängder för att hålla nere de värsta förbrukarna
och få över dessa till andra tekniker där kapaciteten är högre.

Exakt. Jag håller med dig!
Det är ett verktyg, inget annat. Det har ingen relevans till faktisk kostnad för volym!

Skrivet av PowerNet:

Jag har redan besvarat det, och det är ingen pluspost, för det är en ren kostnad för operatören, vilket de har svårt att få ut utav kunden.
Jag har upprepade gånger hänvisat till den exakta kostnaden, vilken du säger är "hittepåavgift" "finns inte" "kostar inget" fast det är rn faktiskt kostnad.
Jo den finns med på fakturan, då den är inbakad i kundens abonnemangsavgift. )Och det spelar ingen roll om Telia äger Skanova, avgiften är detsamma oavsett leverantör).
Den avgiften är ju för telefonitjänsten, eller är du inte läskunnig vad som står? Ja, och tillä'ggen tjänar ju kunden i många fall på att välja, för att få lägre pris till vissa regioner/tider eller liknande.
Jo det är 45 kr kvar (36 kr ex moms) som ska täcka telefoniutrustningen, fiber fram till telestation, support, löner, underhåll/drift, mm. (DMen detta förstår ju inte du då du anser att allt är "hittepåavgift" och är gratis).

Okej, det gick dig totalt förbi. Sorry om det var för komplicerat.

Skrivet av PowerNet:

Så inse att du är fel ute, och att det finns kostnader, och att intäkterna sällan täcker operatörens kostnader när det gäller privatkunder.
Jag har redan redovisat flera operatörer, men allt avvisar du med "hittepåavgift" "det kostar inget" och att de är "saltade" fasten det i slutänden inte är någin vinst alls.

Du ältar ju? Visa detta du påstår...

Skrivet av PowerNet:

Nej, dem tjänar inte "rätt bra" på den högre hastigheten, då den bidrar till mer kostnader, då det krävs mer utbyggnad (bättre routrar, kraftigare switchar), mer transit kostnader, högre kostnader för fiber mellan
orterna pga högre belastning, ökade kostnader för peering för att ex gå från 10 Gbit port till 100 Gbit port (eller flera 10 Gbit portar).

Så du är fel ute även där att en högre bandbredd mot kund ger mer vinst, när det i själva verket ger högre kostnader med i sammanhanget, vilket drar ner pengarnasom blir kvar, till +/- 0 igen om man har tur, men oftast -.

Bra jobbat!
Exakt det du nämner här (förutom fiberkostnaden, den är identisk oavsett bandbredd) täcks i den sista kostnadspunkten jag far efter.
Det är inte +/- 0, pengarna som är kvar är ~100

Okej, vilken är det nu?

//edit - vilka var dom där underleverantörerna? Du missade att svara på det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Jag hittar inte hur du får fram ditt påstådda tb på ett par tior. Länka om det.

Här misstänker jag att vi menar två olika saker och båda har rätt.

Jag pekar på kostnaden för en tjänsteleverantör att få åtkomst till kundporten eller åtkomst till kopparparet från skanova.
Det är engångskostnad som förs över på kund, startavgift, öppningsavgift (eller liknande ord) används och är en tydlig engångskostnad på abbonemanget för kund.

Menade du något annat så får du förklara.

Jojo, vad är det då? Har du en siffra per kund där så kan vi båda sitta och peka på dom där tiorna som blir över till slut.

Absolut, då får du visa mig hur du kom fram till att jag har totalt fel. Hur kom du fram till dom där tiorna, vad var kostnaderna på vägen... visa posterna.

Exakt. Jag håller med dig!
Det är ett verktyg, inget annat. Det har ingen relevans till faktisk kostnad för volym!

Okej, det gick dig totalt förbi. Sorry om det var för komplicerat.

Du ältar ju? Visa detta du påstår...

Bra jobbat!
Exakt det du nämner här (förutom fiberkostnaden, den är identisk oavsett bandbredd) täcks i den sista kostnadspunkten jag far efter.
Det är inte +/- 0, pengarna som är kvar är ~100

Okej, vilken är det nu?

//edit - vilka var dom där underleverantörerna? Du missade att svara på det.

Nej. Du har redan fått svar på alla frågor, och allt länkat.
Och nej, det är inte 100 kr kvar, då högre bandbredd kostar mer än lägre bandbredd.
Nej. Du har redan fått svar på vilka som kan vara underleverantörer flera gånger.

Så sluta älta och tro att allt är gratis och att det blir "hundratals" kr över fasten det bara är tiotalet kr till övriga kostnader när underleverantörer är betalda och det ska täcka övriga kostnader.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Du har redan fått svar på alla frågor, och allt länkat.

Nej.

Skrivet av PowerNet:

Och nej, det är inte 100 kr kvar, då högre bandbredd kostar mer än lägre bandbredd.

Bra, det är bandbredden som är den diffande posten.
Ja, men hur mycket mer kostar det tjänsteleverantören?

Skrivet av PowerNet:

Nej. Du har redan fått svar på vilka som kan vara underleverantörer flera gånger.

Nej.

Hur gick det med startavgiften, vilken var det du menade och vad kom du fram till med volymkostnaderna?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Nej.

Bra, det är bandbredden som är den diffande posten.
Ja, men hur mycket mer kostar det tjänsteleverantören?

Nej.

Jo, du har fått svar på alla prisfrågor och kostnadsfrågot.

Nej, då högre bandbredd ställer högre krav på utrustning, länkar mellan orter, transit/peering hastigheter mm. Så det är inte bara en fråga om bandbredd i kostnad, då mycket utrustning mm behöver uppgraderas/bytas ut mot kraftigare.

Och jo, du har flera gånger fått svar på vilka underleverantörerna kan vara, men avvisat de varje gång.

Kan du inte bara ge dig och inse att du har fel? Och att saker kostar för en operatör.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo, du har fått svar på alla prisfrågor och kostnadsfrågot.

Du bad mig googla 3st när du inte visste.

Skrivet av PowerNet:

Nej, då högre bandbredd ställer högre krav på utrustning, länkar mellan orter, transit/peering hastigheter mm. Så det är inte bara en fråga om bandbredd i kostnad, då mycket utrustning mm behöver uppgraderas/bytas ut mot kraftigare.

Vart är den kostnaden för dom sakerna du rabblar upp, är det mot KO eller i SR/ER? I en idealvärld hade varit så som du beskriver, men tjänsteleverantörer överbokar och vid en viss gräns uppgraderar man, men inte 1:1. Bara så du är medveten om att det är inte så svart / vitt som du vill få det att låta.

Skrivet av PowerNet:

Och jo, du har flera gånger fått svar på vilka underleverantörerna kan vara, men avvisat de varje gång.
Kan du inte bara ge dig och inse att du har fel? Och att saker kostar för en operatör.

Svar på frågan om underleverantör? Jag ställde ju frågan i förrförra inlägget och du har inte svarat.
Kan inte du bara ta fram svaren istället för att prata din skit om att du redan svarat?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Du bad mig googla 3st när du inte visste.

Vart är den kostnaden för dom sakerna du rabblar upp, är det mot KO eller i SR/ER? I en idealvärld hade varit så som du beskriver, men tjänsteleverantörer överbokar och vid en viss gräns uppgraderar man, men inte 1:1. Bara så du är medveten om att det är inte så svart / vitt som du vill få det att låta.

Svar på frågan om underleverantör? Jag ställde ju frågan i förrförra inlägget och du har inte svarat.
Kan inte du bara ta fram svaren istället för att prata din skit om att du redan svarat?

Jagvet priset och kostnader, och har upprepade gånger presenterat både priser (mot kund) och operatörens kostnader.

Har redan besvarat den frågan flera gånger men ändå maler du på och frågar samma fråga om och om igen? Snacka om att inte vilja ta till sig fakta och siffror som presenteras....

Jo det är svart och vitt, ska man leverera 100/100 och sedan gå up till ex 1000/1000 så behöver oftast switchar bytas, vilket är en ruskigt dyr investering då bara en switch med 100/100 portar mot kund kostar 12-16k minstone, lägg fär på nästan lika för en Gig switch i extra kostnad.

Jo, jag har gett svar på underleverantörer flera gånger, men du säger bara varje gång "hittepåavgift" "det är gratis.

Ex så är skanoca en underleverantör, både åt Telia, Tele2 och i princip alla operatörer på marknaden, såväl svenska som utländska, vilket jag sagt flera gånger, lika så gett ex Trafikverket som en underleverantör vilket du med avvisat.

Så inse att du har totalt fel och att saker kostar, både i inköp, drift, platshyra, löner, mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo det är svart och vitt, ska man leverera 100/100 och sedan gå up till ex 1000/1000 så behöver oftast switchar bytas, vilket är en ruskigt dyr investering då bara en switch med 100/100 portar mot kund kostar 12-16k minstone, lägg fär på nästan lika för en Gig switch i extra kostnad.

Kostnaden för switcharna låter rimligt... eventuellt lite i underkant. (se! jag tror inte det är gratis)

Så, bara för att dubbelkolla dig där (det var en hög med stavfel där bland annat): Om man exempelvis vill gå från 100/100 till 1000/1000 på kundportarna så är det stora investeringar för tjänsteleverantörerna på dom här switcharna?

Skrivet av PowerNet:

Ex så är skanoca en underleverantör, både åt Telia, Tele2 och i princip alla operatörer på marknaden, såväl svenska som utländska, vilket jag sagt flera gånger, lika så gett ex Trafikverket som en underleverantör vilket du med avvisat.

Det förklarade ju det hela. Jag fick för mig att du menade något helt annat, sorry. Så, som tjänsteleverantör så käkas dina pengar upp av underleverantörerna och dina kostnader mot ko och sedan mot allt annat... som switchar mot kunderna, fiberhyran, supporten, coloc, routrarna osv och etc? Så det blir några tior kvar till andra kostnader. Är jag med nu?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Kostnaden för switcharna låter rimligt... eventuellt lite i underkant. (se! jag tror inte det är gratis)

Så, bara för att dubbelkolla dig där (det var en hög med stavfel där bland annat): Om man exempelvis vill gå från 100/100 till 1000/1000 på kundportarna så är det stora investeringar för tjänsteleverantörerna på dom här switcharna?

Det förklarade ju det hela. Jag fick för mig att du menade något helt annat, sorry. Så, som tjänsteleverantör så käkas dina pengar upp av underleverantörerna och dina kostnader mot ko och sedan mot allt annat... som switchar mot kunderna, fiberhyran, supporten, coloc, routrarna osv och etc? Så det blir några tior kvar till andra kostnader. Är jag med nu?

Första gången du medger att något kostar.
Ja, för operatör bygger än idag nät med 100 portar ut mot kund... (Vilket är idiotiskt).

Nej. Det är några tior kvar efter att underleverantörer/hyra är betald, vilket ska bekosta övriga kostnader.

På privatabb så ska en leverantör vara glad om de ens går med +/- 0 i dagens läge, mycket täcks av företagen (pga högre priser mot dem) men att privatkunder belastar mer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Första gången du medger att något kostar.
Ja, för operatör bygger än idag nät med 100 portar ut mot kund... (Vilket är idiotiskt).

Nej. Det är några tior kvar efter att underleverantörer/hyra är betald, vilket ska bekosta övriga kostnader.

På privatabb så ska en leverantör vara glad om de ens går med +/- 0 i dagens läge, mycket täcks av företagen (pga högre priser mot dem) men att privatkunder belastar mer.

Wat? Inte finns det väl tjänsteleverantörer som sätter 100-portars grejer idag?
Du menar att tjänsteleverantören sätter vDSL och dom portarna är cappade på 100 ut, eller CMTS isf, för där finns det ju sådana begränsningar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Wat? Inte finns det väl tjänsteleverantörer som sätter 100-portars grejer idag?
Du menar att tjänsteleverantören sätter vDSL och dom portarna är cappade på 100 ut, eller CMTS isf, för där finns det ju sådana begränsningar.

Det finns än idag, både på stadsnät och egna operatörer, just pga prisskilnaden är så stor mellan 100 Mbit portad switch mot Gig portad.

Men lyckligtvis så börjar de gå över till Gig mer och mer, då de börjar inse att det är framtiden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite. Jag har fått erbjudanden om att få fiber indraget i villan, från två operatörer nu.
Den ena är Telia, med något de kallar för Oppenfiber.se .Den andra är kommunen och de har Zitius som leverantör. Telia ska ha 20000 och kommunen runt 16000 kr. Vilken ska jag välja och varför?

Jag har behov av telefoni och bredband. Och min granne vill bara ha telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Lånar tråden lite. Jag har fått erbjudanden om att få fiber indraget i villan, från två operatörer nu.
Den ena är Telia, med något de kallar för Oppenfiber.se .Den andra är kommunen och de har Zitius som leverantör. Telia ska ha 20000 och kommunen runt 16000 kr. Vilken ska jag välja och varför?

Båda är öppna stadsnätslösningar så vitt jag förstår. Du får helt enkelt titta på avtalet, samt vilka tjänster du vill köpa, och vad det i så fall kostar via de olika leverantörerna. oppenfiber.se vs qmarket.se
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Båda är öppna stadsnätslösningar så vitt jag förstår. Du får helt enkelt titta på avtalet, samt vilka tjänster du vill köpa, och vad det i så fall kostar via de olika leverantörerna. oppenfiber.se vs qmarket.se
B!

Tillkommer det någon avgift för sladden? När man har vanlig telefon så tar Telia en nätavgift för att du har två koppartrådar in och det är ström där.
Jag tänker på detta främst för jag såg att man tex skulle kunna enbart välja IP-telefoni via fibern. Och det skulle då kosta runt 50 kr per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Tillkommer det någon avgift för sladden? När man har vanlig telefon så tar Telia en nätavgift för att du har två koppartrådar in och det är ström där.
Jag tänker på detta främst för jag såg att man tex skulle kunna enbart välja IP-telefoni via fibern. Och det skulle då kosta runt 50 kr per månad.

Nej, när du väl väljer tjänster ingår avgiften för motsvarande i det priset.

Ibland kräver telefonin en bredbandstjänst i botten, så läs detaljerna noggrant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

..............

Du kanske skulle kika lite på hur finnarna har gjort då? Dom har 300mbit/s 4g, europa abbonemang (ingen roaming) etc etc, rätt bra grejer och är väldigt emot saker som känns som att dom blir lurade. Enligt lag (!) så har varje person rätt till 100mbit/s uppkoppling. Det är bara för företagen att leva upp till den lagen... dom bor glest på vischan, dom bor tätt i städerna. Det är samma utrustning dom har kanske mer Nokia-prylar, (gissningsvis) och vi har mer Ericsson-prylar men på ett ungefär. Men visst, var står det om att det är påhittade avgifter (för den som inte vet). I staterna har utveckligen varit mycket segare än i europa, både med mobilnät och fiberutbyggnad. Inte förrän nu det senaste börjar det komma flatrate abbonemang (och det är google som drar det lastet) och då kommer det fram, från det ena och det andra hållet att... men se där, det är påhittat och framlobbat, volymtaxan är mest ett vinstverktyg än ett verktyg för kapacitetsregulering.

Länkar på det:
http://stopthecap.com/ (jättegrej, massor med läsning)
http://www.makeuseof.com/tag/data-caps-exist-can-bypass/ (Mer en argumentation, men med klickbara länkar till påståendena).

Lite om finland:
http://www.expat-finland.com/telecommunications_and_media/isp...
http://arstechnica.com/business/2012/10/finland-plan-for-univ...

Problemet med det här stycket är bara att du ljuger alternativ är totalt urkass på engelska.
Att finska internetleverantörer skulle vara tvungna att bygga ut infrastrukturen så att alla hushåll nås av 100Mbit är vad du säger, även om du säkert kommer försöka slingra dig nu i efterhand.
Det lyser igenom rätt tydligt att du fått för dig att företag, åtminstone i internetbranschen men säkert i största allmänhet, är ondskefulla skurkorganisationer som tjänar en enorm massa pengar.
Visst, det finns såna företag men merparten av alla företag har inte speciellt höga marginaler. De har konkurrenter och alla möjliga andra problem att kämpa emot.

Har du som verkar så oerhört insatt i detta varit inne på några ISPers hemsidor och ögnat igenom deras årsredovisningar?
Vad brukar deras vinstmarginaler ligga på?

För att återgå till Finland så berättar dina länkar att målet var att alla finska hushåll skulle ha tillgång till 100-Mbitsuppkoppling inom två kilometers avstånd.
Staten stod för merparten av kostnaden.
Trots detta nappade inte de privata företagen i någon större utsträckning, utan finnarna fick bilda samfällighetsföreningar som finansierade resten.

"Lite" annan bild än den du försökte lura i folk.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Håller ni fortfarande på?

Nu har i alla fall Vendels fiberförening skrivit på slutliga avtalet med Zitius, trådskaparen verkar ligga inom etapp 2 när det gäller utbyggnaden och bör alltså kunna vänta sig inkoppling till hösten någon gång om de någorlunda följer senaste tidsplanen. Att föreningen säljer nätet till Skanova är nog en kostnadsfråga. Man kan väl dock fråga sig varför inte Skanova bygger själva, de kan ju också få bidragspengar. Företag som Zitius är ju för övrigt inte enbart KO utan kan också sköta driften, det är ju en del av deras affärsidé och föreningar som kör med dem behöver inte själva byta varken aktiva eller passiva komponenter i näten. Men en del föreningar och stadsnät vill väl inte själva stå för framtida investeringar eller utbyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Problemet med det här stycket är bara att du ljuger alternativ är totalt urkass på engelska.
Att finska internetleverantörer skulle vara tvungna att bygga ut infrastrukturen så att alla hushåll nås av 100Mbit är vad du säger, även om du säkert kommer försöka slingra dig nu i efterhand.
Det lyser igenom rätt tydligt att du fått för dig att företag, åtminstone i internetbranschen men säkert i största allmänhet, är ondskefulla skurkorganisationer som tjänar en enorm massa pengar.
Visst, det finns såna företag men merparten av alla företag har inte speciellt höga marginaler. De har konkurrenter och alla möjliga andra problem att kämpa emot.

Har du som verkar så oerhört insatt i detta varit inne på några ISPers hemsidor och ögnat igenom deras årsredovisningar?
Vad brukar deras vinstmarginaler ligga på?

För att återgå till Finland så berättar dina länkar att målet var att alla finska hushåll skulle ha tillgång till 100-Mbitsuppkoppling inom två kilometers avstånd.
Staten stod för merparten av kostnaden.
Trots detta nappade inte de privata företagen i någon större utsträckning, utan finnarna fick bilda samfällighetsföreningar som finansierade resten.

"Lite" annan bild än den du försökte lura i folk.

Oklart om du läste det jag länkade till men 2015 uppgraderades lagen som sa 1mbit/s till att vara 100mbit/s för att uppnå EU-direktivet som säjer 100mbit till år 2020.

Här är, om jag förstår rätt ,angående den där 1mbit:aren
http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev...

Förövrigt så har du nog misstolkat det andra, jag har försökt försvara KO-rollen och tala om att dom inte alls är några skurkar (som en viss artikel gjorde gällande).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Förövrigt så har du nog misstolkat det andra, jag har försökt försvara KO-rollen och tala om att dom inte alls är några skurkar (som en viss artikel gjorde gällande).

Fast, dem är ju skurkar då de tar kostnader emellan kunden och operatören.

Ta bort kommunikationsoperatörerna och upphandla direkt mot en ISP så får man ner kostnaderna rejält mot om man kör "öppet stadsnät" (dvs via KO) vilket spär på kostnaderna.

Ett "öppet stadsnät" kommer aldrig bli billigare än att gå direkt till en ISP, eller för ex lägenheter gruppansluta dessa så att alla får ex 100/100 oavsett vad de väljer, vilket får ner kostnaderna väldigt mycket, då allt sköts via ett avtal och inte per kund.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, dem är ju skurkar då de tar kostnader emellan kunden och operatören.

Ta bort kommunikationsoperatörerna och upphandla direkt mot en ISP så får man ner kostnaderna rejält mot om man kör "öppet stadsnät" (dvs via KO) vilket spär på kostnaderna.

Ett "öppet stadsnät" kommer aldrig bli billigare än att gå direkt till en ISP, eller för ex lägenheter gruppansluta dessa så att alla får ex 100/100 oavsett vad de väljer, vilket får ner kostnaderna väldigt mycket, då allt sköts via ett avtal och inte per kund.

Nu har ju en del tjänsteoperatörer börjat favorisera vissa tjänster vilket inte är bra, så länge det inte finns tvingande lagar om, nätneutralitet så är det uppenbart att det är illa om man binder sig till en operatör som inte går att byta bort på ett enkelt sätt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu har ju en del tjänsteoperatörer börjat favorisera vissa tjänster vilket inte är bra, så länge det inte finns tvingande lagar om, nätneutralitet så är det uppenbart att det är illa om man binder sig till en operatör som inte går att byta bort på ett enkelt sätt

Klagas för några år sen att vi bytte bredbandsbolag för sällan, så priserna behöver inte pressas.

Inte så konstigt, när ips själva låser sina nät flera år (om inte evigt fast där man bor vid vist bolag).

Så är troligen en mellanhand tyvärr nödvändigt. Idag vad jag erfarit är statsnät billigare än handla direkt från ips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nu har ju en del tjänsteoperatörer börjat favorisera vissa tjänster vilket inte är bra, så länge det inte finns tvingande lagar om, nätneutralitet så är det uppenbart att det är illa om man binder sig till en operatör som inte går att byta bort på ett enkelt sätt

Det är bra för kunderna, finns ingen nackdel att trafiken blir undantagen.

Vi har haft nätneutralitet i många år, och Telia bryter inte mot denna, då de fortfarande behsndlar trafiken lika för alla, oavsett sida.

Det Telia (och Tre) erbjuder är att viss trafik blir undantagen från kundens surfpott, vilket inte strider mot nätneutraliteten, då trafiken fortfarande behandlas lika, utan det enda är att den inte räknas av mou kundens surfpott.

Vilket PTS även gått ut och sagt att det inte finns något hinder för:
http://feber.se/samhalle/art/347812/post_och_telestyrelsen_om...

Det är skillnad om de skulle börja begränsa trafik mlt ex Google till 1 Mbit/s men ge full fart mot Facebook.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PowerNet:

Det är bra för kunderna, finns ingen nackdel att trafiken blir undantagen.

Vi har haft nätneutralitet i många år, och Telia bryter inte mot denna, då de fortfarande behsndlar trafiken lika för alla, oavsett sida.

Det Telia (och Tre) erbjuder är att viss trafik blir undantagen från kundens surfpott, vilket inte strider mot nätneutraliteten, då trafiken fortfarande behandlas lika, utan det enda är att den inte räknas av mou kundens surfpott.

Vilket PTS även gått ut och sagt att det inte finns något hinder för:
http://feber.se/samhalle/art/347812/post_och_telestyrelsen_om...

Det är skillnad om de skulle börja begränsa trafik mlt ex Google till 1 Mbit/s men ge full fart mot Facebook.

Kan inte hålla med dig där utan tycker det är oerhört fult gjort och på sikt är det troligen mycket skadligt, jag hoppas verkligen att lagen ändras och helst borde nätneutralitet grundlagsskyddas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.